• Anonym (Borderlina)

"Du tänker så autistiskt!"

Jag blir ofta beskylld för att jag tydligen tänker och beter mig autistiskt. Detta av olika människor senast min mamma. 

Men jag har utretts för autism och jag har inte autism enligt utredning. Jag har en personlighetsstörning.

Nu undrar jag mer generellt egentligen så glöm mig som person:

Kan man ha autism trots att en utredning inte pekar på det? Det är en lång utredning och det känns väldigt professionellt, det kan inte jag bedöma egentligen men det känns som att läkaren där var väldigt kompetent. 

• Svar på tråden "Du tänker så autistiskt!"
  • Anonym (B)
    Anonym (W) skrev 2025-01-31 11:03:00 följande:

Men vad betyder det att tänka autisrisker??

Fyrkantigt? Bristande empati/förståelse?
  • Anonym (Bpd)
    Anonym (W) skrev 2025-01-31 11:03:00 följande:

Men vad betyder det att tänka autisrisker??

En ordagrann tolkning av ord?
    Tex om man säger kan du öppna fönstret så blir det en fråga om man kan göra det, inte om man kan vara snäll och göra det.

min son blir tex lätt arg på mig för att han tolkar mina ord lite annorlunda. Det blir lite lättare missförstånd.

• Anonym (O)
    Anonym (B) skrev 2025-01-31 11:04:18 följande:

Jag skulle inte säga att autister generellt har bristande empati, däremot bristande förmåga till mentalisering, alltså att förstå vad andra människor tänker och känner. Men när de får veta så bryr de sig. En del autister har till och med problem med sin enorma empati, berättade mitt barns psykolog för mig. De går så in i andras känslor att de har svårt att skilja dem från sina egna. 

• Anonym (M)
    Autister har inte bristande empati, utan de visar empati på ett annat sätt. Och dessutom så har de mer empati än "normala" människor. 
  • Anonym (Li)
    Men kan folk sluta upprepa myten om att personer med autism har brist på empati!!!

Det är en missuppfattning inom den tidiga forskningen om autism eftersom personer med autism inte visar känslor enligt normen. Det betyder inte att personer med autism saknar de känslorna utan bara att de visar dem på ett annat sätt.

Jag får också höra att jag tänker autistiskt och misstänker att jag har autistiska drag. Jag vill dock inte ha någon diagnos, inte minst på grund av alla fördomar (se ovan).
  • Anonym (B)

Jag jobbar med NPF-ungdomar och jo, bristande empati/förståelse är ett av de typiska symptomen för just autism. Det betyder inte att de inte kan ha sympati, men de kan ha svårt för social kodavläsning, svårt för förståelsen av andras upplevelser och svårt att uttrycka sig själva också.

• Anonym (Li)
    Anonym (B) skrev 2025-01-31 11:25:54 följande:

Jag jobbar med NPF-ungdomar och jo, bristande empati/förståelse är ett av de typiska symptomen för just autism. Det betyder inte att de inte kan ha sympati, men de kan ha svårt för social kodavläsning, svårt för förståelsen av andras upplevelser och svårt att uttrycka sig själva också.

Det är inte brist på empati utan brist på inlevelseförmåga- stor skillnad. 
  • Anonym (M)
    Anonym (B) skrev 2025-01-31 11:28:26 följande:
    Synonymer till empati - Synonymer.se
    Ja? Var det något du inte visste? 

Eftersom  du var tvungen att googla fram det... 

De allra flesta människor vet vad empati är och vad som är synonymer. 
  • Anonym (J)
    Sådan man ju vara av andra orsaker med
Svar på tråden "Du tänker så autistiskt!"