• Karriäristen

Manliga och kvinnliga sysslor i vardagen

Det finns en traditionell indelning i olika sysslor som manliga och kvinnliga. Att byta däck på bilen är manligt medan att köpa barnkläder är kvinnligt. 

Hur ställer ni er till manliga och kvinnliga sysslor? Jag kan tänka mig några exempel på förhållningssätt:

1. Förnekelse

Man har inte tänkt så mycket på det. Man hävdar att alla sysslor är lika viktiga och lika mycket värda. I praktiken har man tydligt uppdelade sysslor men man pratar inte om det och man tycker att det funkar. Så länge alla är nöjda finns det väl inget problem?

2. Aktiv medvetenhet

Man har någon sorts feministisk ideologi hemma där det råder stor medvetenhet om vad som är kvinnligt och manligt. Att rakt av dela upp sysslorna på detta sätt jämställs med nazism (typ). Man försöker med olika listor, diskussioner hitta vägar att uppnå en egen modell som båda parter upplever som rättvis.

3. Acceptans

Man är medveten om att vissa uppgifter är manliga och andra kvinnliga. Man ser inte det som något problem utan lever mer eller mindre enligt sådana mönster. Man har kanske mer fokus på fördelningen av tid än av exakta uppgifter. Om Kalle är bättre än Anna på att byta däck är det mer tidsekonomiskt att han gör det. Anna kanske är bättre på att laga mat och gör det istället. 

Säkert kan man tänka sig fler varianter än dessa. Följer ni något av mönstren ovan eller har ni någon egen modell?  Själv kör vi mycket enligt linjen Acceptans men med vissa variationer. Jag brukar till exempel handla mat för att jag gillar det.

Sanningen ligger i betraktarens öga
  • Svar på tråden Manliga och kvinnliga sysslor i vardagen
  • Anonym (Anna)

Undrar hur folk gör när de bor ensamma. Gör en man då bara de manliga uppgifterna och kvinnan de kvinnliga? Vem gör resten?

• Lynx123

Jag lever inte på 50-talet. Alla sysslor är allas - inga könsfördelningar här.

• Anonym (Finns ej längre)

Jag känner en del män och ingen av den byter däck eller fixar något med bilen. De skickar in på verkstan. Inga av männen är händiga. Ingen målar och ingen snickrar i hemmet. Ingen bygger exklusivt ihop Ikea varor. På sin höjd klipper de gräset med en eldriven gräsklippare men idag finns robotgräsklippare så många väljer detta istället.

Den klassiska mannen finns inte längre. Väldigt få män som följer den klassiska bilden av mannen. De kvinnor jag känner målar lägenheten, tar hand om trädgården, städar, klipper häcken. Ja kvinnan är mer en klassisk man i modern tid än vad mannen är. Männen sitter mest hemma och kollar på sport och spelar tv-spel och bygger på ölmagen och ringer service när något händer med bilen eller när något behöver renoveras.

• Anonym (Siri)

Vi är 100% i acceptans.
    Absolut diskuterar vi lite likt ditt alt 2 aktiv medvetenhet men absolut inte med någon feministisk bakgrund. Utan bara rakt på.

Det här behöver göras och då är första frågan 1) vem kan. Om det inte är någon av oss som kan så spelar det ju heller ingen roll vem av oss som försöker få tag i en arborist eller åka med bilen till verkstaden eller vad som nu måste göras. 

Är det någon av oss som kan så tar den personen det.
    Om båda kan blir det upp till fråga 2) alltså vem som har tid/utrymme att få det gjort inom en rimlig tid.

Ska jag utgå från den senaste veckan så har jag lagat all mat medan han har diskat, jag sköter tvätten för det tycker han är trist och jag jobbar hemma vissa dagar så då går det snabbt att hänga upp i en paus och starta ny maskin. 
    Han hämtar och lämnar barn.
    Jag har dammsugit en gång igår och en gång i förrgår. 
    Ena tv-n i gästrummet gick sönder = han har letat upp en på blocket som han också varit och hämtat/köpt.
    Ena barnets jacka har spruckit i en söm = jag sydde det igår kväll MEN då hade han ansvar för nattning. Och han kan sy, han är bra på det så det skulle lika gärna kunna blivit tvärtom. Nu önskade barnet att pappa ska läsa saga så det var den detaljen som avgjorde vem som fick sy och vem som fick lägga barn. 

• Anonym (Suck!)

Jag måste vara 50% man då eftersom jag byter däck, skottar snö, borrar, rensar avloppet, tvättar och besiktigar bilen, bär tunga saker, åker till återvinningen etc själv. Så jävla tröttsamt, långt i från alla har en partner eller någon annan man i sitt liv. 

• Embla twopointoh

Vi är nog Acceptans, med några modifikationer. Vi går oftast efter fallenhet/intresse när vi delar upp sysslorna, men just eftersom män och kvinnor är olika, blir det ofta uppdelat efter traditionellt kön (men långt ifrån alltid).
    Vi delar också upp efter vad som råkar vara praktiskt bäst just då, det passar bättre att den som har bilen till jobbet svänger förbi affären på väg hem, eller att den som inte skjutsar barn till kvällsaktiviteten lagar middag.

Han är nog bättre på att få saker som ska göras ofta och regelbundet gjort, såsom tvätt och laga mat, medan jag är bättre på att se och göra de sysslor som man inte gör varje vecka, såsom att tvätta fönster eller torka ur kylskåpet.

• Anonym (Ben)

Tänka sig. Jag tycker det är snudd på nazistiskt att fördela sysslor enbart på könstillhörighet.

Feministiska tankegångar handlar mer om att sysslor i hemmet primärt inte ska belasta kvinnor, inte vilka sysslor som utförs. Exempelvis att kvinnor tar hand om matlagning/städning/planering/inköp medan mannen tar hand om sitt eget navelludd. 

• Karriäristen
    Anonym (Ben) skrev 2025-01-29 13:00:07 följande:

Tänka sig. Jag tycker det är snudd på nazistiskt att fördela sysslor enbart på könstillhörighet.

Feministiska tankegångar handlar mer om att sysslor i hemmet primärt inte ska belasta kvinnor, inte vilka sysslor som utförs. Exempelvis att kvinnor tar hand om matlagning/städning/planering/inköp medan mannen tar hand om sitt eget navelludd. 

Det finns ingen generell definition på det här sättet. När jag för länge sedan var medlem i en feministiskt präglad organisation tyckte vissa att få/ge blommor vara att jämställa med ett övergrepp. Det var ett uttryck för unkna förlegade normer och alla som pysslade med sådant var antingen onda eller dumma i huvudet.

Att säga att det enbart handlar om "mängd" och inte alls vilka sysslor det handlar om är förstås ett möjligt synsätt. Dock kan ju mängden även inkludera mannens jobb som läkare/advokat/ingenjör och på så sätt går allt ihop ändå. Då är vi inne på ett ganska gammaldags sätt att se på saken.

Sanningen ligger i betraktarens öga
  • Anonym (Ben)
    Karriäristen skrev 2025-01-29 13:08:34 följande:

Det finns ingen generell definition på det här sättet. När jag för länge sedan var medlem i en feministiskt präglad organisation tyckte vissa att få/ge blommor vara att jämställa med ett övergrepp. Det var ett uttryck för unkna förlegade normer och alla som pysslade med sådant var antingen onda eller dumma i huvudet.

Att säga att det enbart handlar om "mängd" och inte alls vilka sysslor det handlar om är förstås ett möjligt synsätt. Dock kan ju mängden även inkludera mannens jobb som läkare/advokat/ingenjör och på så sätt går allt ihop ändå. Då är vi inne på ett ganska gammaldags sätt att se på saken.

Det handlar mer om att området tvätt/städning/planering/inköp/barnpassning/projektledning osv är betydligt tyngre än att "byta däck på bilen" Hur din feministiska organisation såg ut är oviktigt. Du kan ju hävda att feminister tycker att blommor är att likställa med övergrepp. I call bullshit 

Anledningen till att en del feminister vill att arbetsbördan fördelas lika handlar ju om att kvinnor ska få utrymmet som krävs för att kunna få en ekonomisk trygghet, ha möjlighet till vila och karriär. Självständighet och möjlighet att kunna ta sig från dåliga förhållanden.

Sen finns det feminister som tycker att kvinnor ska kunna utföra såna saker men få lön för mödan på exakt samma sätt som mannen som får möjligheten till karriär. Hemmaarbetet ska uppvärderas ekonomiskt för att säkerställa tryggheten för kvinnan.

Förstår du? Förstår du också att det är stötande att svänga sig med ord som att feministisk ideologi (definitionen enligt dig enbart) är att likställa med nazism?
  • Jemp

En salig blandning.
    Vi har fått jobba väldigt mycket på att ha en jämn arbetsfördelning hemma och inte fastna i könsroller, främst driver av att det skulle innebära att kvinnan gör mest. 

Idag har vi en mer jämn arbetsfördelning, några få sysslor är strikt uppdelade, de flesta mer flytande och båda bidrar). 

Gällande uppgifter med traditionella könsroller låter vi bilarna vara så (det är inte rimligt att jag ska skaffa mig några decenniums yrkeserfarenhet, i likhet med sambon, för att ta hand om en bil för sakens skull), andra gör jag det traditionellt manliga av en slump/jag föredrar det och ytterligare andra har vi en medveten tanke med att dela upp så barnen ska Se annat än traditionella könsroller under sin uppväxt. 

Svar på tråden Manliga och kvinnliga sysslor i vardagen