• Karriäristen

Manliga och kvinnliga sysslor i vardagen

Det finns en traditionell indelning i olika sysslor som manliga och kvinnliga. Att byta däck på bilen är manligt medan att köpa barnkläder är kvinnligt. 

Hur ställer ni er till manliga och kvinnliga sysslor? Jag kan tänka mig några exempel på förhållningssätt:

1. Förnekelse

Man har inte tänkt så mycket på det. Man hävdar att alla sysslor är lika viktiga och lika mycket värda. I praktiken har man tydligt uppdelade sysslor men man pratar inte om det och man tycker att det funkar. Så länge alla är nöjda finns det väl inget problem?

2. Aktiv medvetenhet

Man har någon sorts feministisk ideologi hemma där det råder stor medvetenhet om vad som är kvinnligt och manligt. Att rakt av dela upp sysslorna på detta sätt jämställs med nazism (typ). Man försöker med olika listor, diskussioner hitta vägar att uppnå en egen modell som båda parter upplever som rättvis.

3. Acceptans

Man är medveten om att vissa uppgifter är manliga och andra kvinnliga. Man ser inte det som något problem utan lever mer eller mindre enligt sådana mönster. Man har kanske mer fokus på fördelningen av tid än av exakta uppgifter. Om Kalle är bättre än Anna på att byta däck är det mer tidsekonomiskt att han gör det. Anna kanske är bättre på att laga mat och gör det istället. 

Säkert kan man tänka sig fler varianter än dessa. Följer ni något av mönstren ovan eller har ni någon egen modell?  Själv kör vi mycket enligt linjen Acceptans men med vissa variationer. Jag brukar till exempel handla mat för att jag gillar det.

Sanningen ligger i betraktarens öga
  • Svar på tråden Manliga och kvinnliga sysslor i vardagen
  • Anonym (Fia)
    Karriäristen skrev 2025-01-29 13:08:34 följande:

Att säga att det enbart handlar om "mängd" och inte alls vilka sysslor det handlar om är förstås ett möjligt synsätt. Dock kan ju mängden även inkludera mannens jobb som läkare/advokat/ingenjör och på så sätt går allt ihop ändå. Då är vi inne på ett ganska gammaldags sätt att se på saken.

Hur menar du här med att blanda in jobbet? Kvinnorna i min omgivning har yrken som läkare, chefer och advokater, det blir ju samma där. Så vad är skillnaden?
  • Anonym (H)

En man som 2025 inte klarar laga mat, städa eller planera familjens aktiviteter känns helt passé. Vem vill ha en sådan att leva familjeliv med?

Senaste åren har vi köpt in tjänster för i princip alla tradtionellt manliga sysslor i hemmet. Däckbytartjänst och hemfixarna. Snabbt, korrekt och prisvärt.

• Anonym (Imse Vimse)

Skillnaden mellan de uppgifterna är ju att kvinnliga sysslor ska utföras dagligen, medan de manliga utförs någon gång om året. Därav att kvinnor har betydligt högre arbetsbörda på fritiden än män har. 

Jag kan inte säga att vi har delat upp det på det sättet, faktum är att jag (kvinna) ansvarar för allt det där. Kanske en av många anledningar till att vi nu ska skiljas. Jag orkar inte dra hela lasset själv och samtidigt se på när någon rullar tummarna.

Min ena bror är städgalen och gillar när det är pedantiskt rent, så han ägnar en hel del tid åt städning. Å andra sidan är han också biltokig och gör ALLT med bilarna helt själv. 

• EnAnonumius
    Karriäristen skrev 2025-01-29 10:52:10 följande:
    3. Acceptans

Man är medveten om att vissa uppgifter är manliga och andra kvinnliga. Man ser inte det som något problem utan lever mer eller mindre enligt sådana mönster. Man har kanske mer fokus på fördelningen av tid än av exakta uppgifter. Om Kalle är bättre än Anna på att byta däck är det mer tidsekonomiskt att han gör det. Anna kanske är bättre på att laga mat och gör det istället. 

Säkert kan man tänka sig fler varianter än dessa. Följer ni något av mönstren ovan eller har ni någon egen modell?  Själv kör vi mycket enligt linjen Acceptans men med vissa variationer. Jag brukar till exempel handla mat för att jag gillar det.

Anna har fallenhet för att laga mat.. Matlagning görs i regel 365 dagar om året..
    Kalles fallenhet är att byta däck. Däck byter man två gånger om året. Vad gör Kalle de andra 363 dagar om året, som motsvara då matlagning? Pillar i naveln för att rensa ur navelludd?

Tycker du verkligen själv att det är bra genomtänkt exempel med att jämföra "varje dag" (matlagning), med "två gånger per år"(däckbyte)?
    I synnerhet när du pratar om "mer fokus på fördelning av tid".

När jag var gift (var ihop med mitt ex i 24år var av 17år som gifta) körde med

4 Fallenhet..

Man var individer med olika fallenhet. Jag hade en fallenhet för att diska, medan mitt ex hade en fallenhet för att laga mat.
    Mitt ex hade en fallenhet före att skura golv, medan jag hade en fallenhet för att dammsuga. Så när det var dags att städa såå var pisslätt att få det snabbt och rent hemma.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Troll)
    Anonym (Anna) skrev 2025-01-29 11:04:59 följande:

Undrar hur folk gör när de bor ensamma. Gör en man då bara de manliga uppgifterna och kvinnan de kvinnliga? Vem gör resten?

Ja, jag som är ensamstående kvinna får förlita mig på vaktmästaren och manliga grannar. Får lite konstiga blickar när jag ber någon ta bilen till besiktning och så där, men det har gått bra ändå. I gengäld får de så klart en omgång bullar eller att jag går dit och diskar eller så.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Troll) skrev 2025-01-29 15:34:35 följande:
    Ja, jag som är ensamstående kvinna får förlita mig på vaktmästaren och manliga grannar. Får lite konstiga blickar när jag ber någon ta bilen till besiktning och så där, men det har gått bra ändå. I gengäld får de så klart en omgång bullar eller att jag går dit och diskar eller så.
    Glad
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Troll) skrev 2025-01-29 15:34:35 följande:
    Haha...Cool
  • Agda90

Min man är en jäkel på att snickra. De sista två husen vi har bott i har han renoverat och byggt till själv. Hjälp jar vi tagit in ytterst sällan. Han är även grym på att laga mat.

Jag har en råstyrka som gör att jag är den perfekta hantlangaren. Släpa upp 20 kg takpapprullar uför en stege gör jag utan problem medan maken fixar taket. Jag ogillar att laga mat så jag lämbwr över det till honom.

Ham avskyr att städa. Jag får dåndimpen när.det kommer till tekniska prylar. Så jag städar och han fixqr med tekniken i huset.

Vi tänker inte en sekund på manligt och kvinnligt utan vad vi är bra på eller vill lära oss. 

• Karriäristen
    Anonym (Ben) skrev 2025-01-29 13:23:08 följande:
    Det handlar mer om att området tvätt/städning/planering/inköp/barnpassning/projektledning osv är betydligt tyngre än att "byta däck på bilen" Hur din feministiska organisation såg ut är oviktigt. Du kan ju hävda att feminister tycker att blommor är att likställa med övergrepp. I call bullshit 

Anledningen till att en del feminister vill att arbetsbördan fördelas lika handlar ju om att kvinnor ska få utrymmet som krävs för att kunna få en ekonomisk trygghet, ha möjlighet till vila och karriär. Självständighet och möjlighet att kunna ta sig från dåliga förhållanden.

Sen finns det feminister som tycker att kvinnor ska kunna utföra såna saker men få lön för mödan på exakt samma sätt som mannen som får möjligheten till karriär. Hemmaarbetet ska uppvärderas ekonomiskt för att säkerställa tryggheten för kvinnan.

Förstår du? Förstår du också att det är stötande att svänga sig med ord som att feministisk ideologi (definitionen enligt dig enbart) är att likställa med nazism?

Jag har inte påstått att feminism och nazism skulle vara samma sak. Poängen var mer att allt som inte passar in i det egna bestämda mönstret skulle vara att jämställa med nazism. Många vänstermänniskor har ett sådant synsätt mer generellt. Det där med blommorna var ett exempel på det. Hur många som tycker eller agerar så spelar mindre roll men jag minns just de diskussionerna. Det var något som vissa pratade om öppet, inte bara någon elak tolkning av mig.

Att man ska ha rimlig fördelning av olika sysslor är inget konstigt och man behöver inte kalla sig för feminist för att tycka det. Så fort man börjar slänga sig med -ismer (kommunism, islamism, feminism, liberalism osv.) så handlar det i någon utsträckning om att man tycker att olika ideologiska principer ska överordnas vardagliga synsätt och problem.

Sanningen ligger i betraktarens öga
  • Anonym (J)
    Anonym (Finns ej längre) skrev 2025-01-29 11:17:23 följande:

Jag känner en del män och ingen av den byter däck eller fixar något med bilen. De skickar in på verkstan. Inga av männen är händiga. Ingen målar och ingen snickrar i hemmet. Ingen bygger exklusivt ihop Ikea varor. På sin höjd klipper de gräset med en eldriven gräsklippare men idag finns robotgräsklippare så många väljer detta istället.

Den klassiska mannen finns inte längre. Väldigt få män som följer den klassiska bilden av mannen. De kvinnor jag känner målar lägenheten, tar hand om trädgården, städar, klipper häcken. Ja kvinnan är mer en klassisk man i modern tid än vad mannen är. Männen sitter mest hemma och kollar på sport och spelar tv-spel och bygger på ölmagen och ringer service när något händer med bilen eller när något behöver renoveras.

Håller då inte med 
Svar på tråden Manliga och kvinnliga sysslor i vardagen