• Karriäristen

Manliga och kvinnliga sysslor i vardagen

Det finns en traditionell indelning i olika sysslor som manliga och kvinnliga. Att byta däck på bilen är manligt medan att köpa barnkläder är kvinnligt. 

Hur ställer ni er till manliga och kvinnliga sysslor? Jag kan tänka mig några exempel på förhållningssätt:

1. Förnekelse

Man har inte tänkt så mycket på det. Man hävdar att alla sysslor är lika viktiga och lika mycket värda. I praktiken har man tydligt uppdelade sysslor men man pratar inte om det och man tycker att det funkar. Så länge alla är nöjda finns det väl inget problem?

2. Aktiv medvetenhet

Man har någon sorts feministisk ideologi hemma där det råder stor medvetenhet om vad som är kvinnligt och manligt. Att rakt av dela upp sysslorna på detta sätt jämställs med nazism (typ). Man försöker med olika listor, diskussioner hitta vägar att uppnå en egen modell som båda parter upplever som rättvis.

3. Acceptans

Man är medveten om att vissa uppgifter är manliga och andra kvinnliga. Man ser inte det som något problem utan lever mer eller mindre enligt sådana mönster. Man har kanske mer fokus på fördelningen av tid än av exakta uppgifter. Om Kalle är bättre än Anna på att byta däck är det mer tidsekonomiskt att han gör det. Anna kanske är bättre på att laga mat och gör det istället. 

Säkert kan man tänka sig fler varianter än dessa. Följer ni något av mönstren ovan eller har ni någon egen modell?  Själv kör vi mycket enligt linjen Acceptans men med vissa variationer. Jag brukar till exempel handla mat för att jag gillar det.

Sanningen ligger i betraktarens öga
  • Svar på tråden Manliga och kvinnliga sysslor i vardagen
  • Anonym (Ben)
    Karriäristen skrev 2025-01-29 16:00:54 följande:

Jag har inte påstått att feminism och nazism skulle vara samma sak. Poängen var mer att allt som inte passar in i det egna bestämda mönstret skulle vara att jämställa med nazism. Många vänstermänniskor har ett sådant synsätt mer generellt. Det där med blommorna var ett exempel på det. Hur många som tycker eller agerar så spelar mindre roll men jag minns just de diskussionerna. Det var något som vissa pratade om öppet, inte bara någon elak tolkning av mig.

Att man ska ha rimlig fördelning av olika sysslor är inget konstigt och man behöver inte kalla sig för feminist för att tycka det. Så fort man börjar slänga sig med -ismer (kommunism, islamism, feminism, liberalism osv.) så handlar det i någon utsträckning om att man tycker att olika ideologiska principer ska överordnas vardagliga synsätt och problem.

Du kör med en hel del begrepp som du inte ens förstår. "Vänstermänniskor" t ex. Feminism står utanför politiska inriktningar. Om du nu tycker att "allt som inte passar in i det egna bestämda mönstret skulle vara att jämställa med nazism" så betyder det också att ditt synsätt att betrakta saken är att jämställa med nazism.

Man behöver inte kalla sig för feminist om man vill ha en rimlig fördelning av sysslor. Men det tar inte bort att om man vill ha en någorlunda jämställd fördelning av sysslor så faller det troligen in under en feministisk ideologi.

jämför med ett icke-feministiskt synsätt då det exempelvis kan vara att kvinnan ska utföra alla hemmets sysslor (förutom däcksbytet) hon förväntas göra avkall på sin karriär och får ingen ekonomisk makt eller trygghet som kompensation, hon förväntas vara underordnad och i beroendeställning av mannen. Det kan du inte kalla för ett feministiskt synsätt.
  • hmm77
    Karriäristen skrev 2025-01-29 10:52:10 följande:
    Manliga och kvinnliga sysslor i vardagen

Det finns en traditionell indelning i olika sysslor som manliga och kvinnliga. Att byta däck på bilen är manligt medan att köpa barnkläder är kvinnligt. 

Hur ställer ni er till manliga och kvinnliga sysslor? Jag kan tänka mig några exempel på förhållningssätt:

1. Förnekelse

Man har inte tänkt så mycket på det. Man hävdar att alla sysslor är lika viktiga och lika mycket värda. I praktiken har man tydligt uppdelade sysslor men man pratar inte om det och man tycker att det funkar. Så länge alla är nöjda finns det väl inget problem?

2. Aktiv medvetenhet

Man har någon sorts feministisk ideologi hemma där det råder stor medvetenhet om vad som är kvinnligt och manligt. Att rakt av dela upp sysslorna på detta sätt jämställs med nazism (typ). Man försöker med olika listor, diskussioner hitta vägar att uppnå en egen modell som båda parter upplever som rättvis.

3. Acceptans

Man är medveten om att vissa uppgifter är manliga och andra kvinnliga. Man ser inte det som något problem utan lever mer eller mindre enligt sådana mönster. Man har kanske mer fokus på fördelningen av tid än av exakta uppgifter. Om Kalle är bättre än Anna på att byta däck är det mer tidsekonomiskt att han gör det. Anna kanske är bättre på att laga mat och gör det istället. 

Säkert kan man tänka sig fler varianter än dessa. Följer ni något av mönstren ovan eller har ni någon egen modell?  Själv kör vi mycket enligt linjen Acceptans men med vissa variationer. Jag brukar till exempel handla mat för att jag gillar det.

sådant märker man om man har ett normalt förhållande. Mitt ex gillade klippa gräsmattan då gick jag in och diskade.  
  • Anonym (Rim och reson)
    Karriäristen skrev 2025-01-29 13:08:34 följande:

Det finns ingen generell definition på det här sättet. När jag för länge sedan var medlem i en feministiskt präglad organisation tyckte vissa att få/ge blommor vara att jämställa med ett övergrepp. Det var ett uttryck för unkna förlegade normer och alla som pysslade med sådant var antingen onda eller dumma i huvudet.

Att säga att det enbart handlar om "mängd" och inte alls vilka sysslor det handlar om är förstås ett möjligt synsätt. Dock kan ju mängden även inkludera mannens jobb som läkare/advokat/ingenjör och på så sätt går allt ihop ändå. Då är vi inne på ett ganska gammaldags sätt att se på saken.

Nu finns det kanske sätt att vara feminist på som inte inbegriper att vara massivt dum i huvet? Drömmer

Varför nämna yrken- detta är väl synnerligen oberoende av vilket jobb man har?

I de fall någon konstant/avsiktligen jobbar mer timmar räknas givetvis det, men så är ju inte alltid fallet heller. Jobbar båda heltid är det väl rimligt att de också lägger samma tid på att motverka hemmets sönderfall, tycker jag.

Och som vanligt är det oftast de som faktiskt tar ett aktivt ansvar och gör sin del som blir triggade av sådana här inlägg, medan de som vet med sig att de latar sig på vissa punkter eller saknar grundläggande vuxenpoäng nog i högre grad håller tyst.
  • Anonym (JohannaF)

Vi har gjort så att vi skiter i vad som anses manligt respektive kvinnligt och delar lika på det som behöver göras av båda (främst saker kring barnen) och det vi tycker är tråkigt och sen gör vi det som vi är bäst på, oavsett om det är en syssla som traditionellt förknippas med det kön vi har eller inte. Jag, tex, är den som tvättar och gör de flesta reparationerna i hemmet. 

• Anonym (Mannen)

vi är nog rätt könstypiska. Jag gör oftast manliga saker hon de kvinnliga. Det är då det funkar bäst. Ibland kan hon göra manliga grejer och jag kvinnliga men i det stora hela så bryr vi oss faktiskt inte ett skit vem som gör vad. 

• Elin pelin

Spelar det någon roll så länge båda i ett förhållande är nöjda och tycker fördelningen är ok?!
    Min man är händig, han har möjlighet att fixa med bilen medan jag inte vet hur man byter olja. Men om ett par byxor behöver lagas är nog alla i familjen tacksamma om jag gör det och inte maken.

Min kollega är den som fixar allt med bilen, att borra i väggar osv för hennes man har tummen mitt i handel.

• Anonym (Jag)
    Anonym (JohannaF) skrev 2025-01-29 19:47:11 följande:

Vi har gjort så att vi skiter i vad som anses manligt respektive kvinnligt och delar lika på det som behöver göras av båda (främst saker kring barnen) och det vi tycker är tråkigt och sen gör vi det som vi är bäst på, oavsett om det är en syssla som traditionellt förknippas med det kön vi har eller inte. Jag, tex, är den som tvättar och gör de flesta reparationerna i hemmet. 

Så gör vi också.
  • Anonym (Ps)

Min fru tycker helt uppenbart att det finns "karlgöra" eftersom hon aldrig gör dessa sysslor. Det handlar t.ex. om underhållet av vår bostad men även andra praktiska sysslor. Däremot håller hon hårt på att vi ska vara jämställda vad gäller hushållsarbetet och det praktiska föräldraansvaret.

Jag tycker att detta synsätt är ganska ohederligt men håller god min. 

• Karriäristen
    Anonym (Ben) skrev 2025-01-29 16:10:45 följande:
    Du kör med en hel del begrepp som du inte ens förstår. "Vänstermänniskor" t ex. Feminism står utanför politiska inriktningar. Om du nu tycker att "allt som inte passar in i det egna bestämda mönstret skulle vara att jämställa med nazism" så betyder det också att ditt synsätt att betrakta saken är att jämställa med nazism.

Man behöver inte kalla sig för feminist om man vill ha en rimlig fördelning av sysslor. Men det tar inte bort att om man vill ha en någorlunda jämställd fördelning av sysslor så faller det troligen in under en feministisk ideologi.

jämför med ett icke-feministiskt synsätt då det exempelvis kan vara att kvinnan ska utföra alla hemmets sysslor (förutom däcksbytet) hon förväntas göra avkall på sin karriär och får ingen ekonomisk makt eller trygghet som kompensation, hon förväntas vara underordnad och i beroendeställning av mannen. Det kan du inte kalla för ett feministiskt synsätt.
    Det är knappast så att jag skulle ha dålig koll på vad jag pratar om. Möjligen använder jag begreppen lite oprecist, alltså mer som folk pratar idag än exakt så som det skulle heta enligt någon mer ideologiskt kunnig persons synsätt.

Feminism finns av flera slag. En huvudindelning är mellan vänsterfeminister och borgerliga feminister. De som alltmer kommit att dominera arenan är vänsterfeministerna. De andra framstår ibland som lite bortglömda. Många vänsterfeminister anser att de andra inte är några riktiga feminister. Det beror på att de inte förstår att det är klasskampen som är den överordnade frågan och feminismen en del av detta.

Att påstå att det skulle finnas någon sorts ?opolitisk feminism? är ett konstigt påstående. Jag vet inte vad det är för något eller vilka som är de ledande företrädarna eller ideologerna i den rörelsen, om den nu finns.

Att icke-feminister skulle ha någon sorts enhetlig åsikt om vad män eller kvinnor ska göra är en konstig uppfattning. Det normala är rimligen att man inte tycker att frågan är så viktig. Alla par och familjer får organisera tillvaron på det sätt som passar dem. Någon överordnad sanning om vad som är rätt eller fel finns inte. Om någon eventuellt skulle ha en uppfattning att t.ex, 1800-talets bondesamhällle skulle vara norm för dagens samhälle så kan de närmast kallas reaktionära. Sådana personer finns men det är något udda.
    Sanningen ligger i betraktarens öga
  • Anonym (Mamma)

I sunda hem hjälps man åt med de vardagliga sysslorna!! OM kvinnan blir sittande med för stort ansvar så har hon själv tagit på sig det (martyren) eller så har hon lyckats hitta ett riktigt rötägg (badboy-fenomenet)

Svar på tråden Manliga och kvinnliga sysslor i vardagen