Inlägg från: Karriäristen |Visa alla inlägg
  • Karriäristen

Manliga och kvinnliga sysslor i vardagen

Det finns en traditionell indelning i olika sysslor som manliga och kvinnliga. Att byta däck på bilen är manligt medan att köpa barnkläder är kvinnligt. 

Hur ställer ni er till manliga och kvinnliga sysslor? Jag kan tänka mig några exempel på förhållningssätt:

1. Förnekelse

Man har inte tänkt så mycket på det. Man hävdar att alla sysslor är lika viktiga och lika mycket värda. I praktiken har man tydligt uppdelade sysslor men man pratar inte om det och man tycker att det funkar. Så länge alla är nöjda finns det väl inget problem?

2. Aktiv medvetenhet

Man har någon sorts feministisk ideologi hemma där det råder stor medvetenhet om vad som är kvinnligt och manligt. Att rakt av dela upp sysslorna på detta sätt jämställs med nazism (typ). Man försöker med olika listor, diskussioner hitta vägar att uppnå en egen modell som båda parter upplever som rättvis.

3. Acceptans

Man är medveten om att vissa uppgifter är manliga och andra kvinnliga. Man ser inte det som något problem utan lever mer eller mindre enligt sådana mönster. Man har kanske mer fokus på fördelningen av tid än av exakta uppgifter. Om Kalle är bättre än Anna på att byta däck är det mer tidsekonomiskt att han gör det. Anna kanske är bättre på att laga mat och gör det istället. 

Säkert kan man tänka sig fler varianter än dessa. Följer ni något av mönstren ovan eller har ni någon egen modell?  Själv kör vi mycket enligt linjen Acceptans men med vissa variationer. Jag brukar till exempel handla mat för att jag gillar det.

Sanningen ligger i betraktarens öga
  • Svar på tråden Manliga och kvinnliga sysslor i vardagen
  • Karriäristen
    Anonym (Ben) skrev 2025-01-29 13:00:07 följande:

Tänka sig. Jag tycker det är snudd på nazistiskt att fördela sysslor enbart på könstillhörighet.

Feministiska tankegångar handlar mer om att sysslor i hemmet primärt inte ska belasta kvinnor, inte vilka sysslor som utförs. Exempelvis att kvinnor tar hand om matlagning/städning/planering/inköp medan mannen tar hand om sitt eget navelludd. 

Det finns ingen generell definition på det här sättet. När jag för länge sedan var medlem i en feministiskt präglad organisation tyckte vissa att få/ge blommor vara att jämställa med ett övergrepp. Det var ett uttryck för unkna förlegade normer och alla som pysslade med sådant var antingen onda eller dumma i huvudet.

Att säga att det enbart handlar om "mängd" och inte alls vilka sysslor det handlar om är förstås ett möjligt synsätt. Dock kan ju mängden även inkludera mannens jobb som läkare/advokat/ingenjör och på så sätt går allt ihop ändå. Då är vi inne på ett ganska gammaldags sätt att se på saken.

• Karriäristen
    Anonym (Ben) skrev 2025-01-29 13:23:08 följande:
    Det handlar mer om att området tvätt/städning/planering/inköp/barnpassning/projektledning osv är betydligt tyngre än att "byta däck på bilen" Hur din feministiska organisation såg ut är oviktigt. Du kan ju hävda att feminister tycker att blommor är att likställa med övergrepp. I call bullshit 

Anledningen till att en del feminister vill att arbetsbördan fördelas lika handlar ju om att kvinnor ska få utrymmet som krävs för att kunna få en ekonomisk trygghet, ha möjlighet till vila och karriär. Självständighet och möjlighet att kunna ta sig från dåliga förhållanden.

Sen finns det feminister som tycker att kvinnor ska kunna utföra såna saker men få lön för mödan på exakt samma sätt som mannen som får möjligheten till karriär. Hemmaarbetet ska uppvärderas ekonomiskt för att säkerställa tryggheten för kvinnan.

Förstår du? Förstår du också att det är stötande att svänga sig med ord som att feministisk ideologi (definitionen enligt dig enbart) är att likställa med nazism?

Jag har inte påstått att feminism och nazism skulle vara samma sak. Poängen var mer att allt som inte passar in i det egna bestämda mönstret skulle vara att jämställa med nazism. Många vänstermänniskor har ett sådant synsätt mer generellt. Det där med blommorna var ett exempel på det. Hur många som tycker eller agerar så spelar mindre roll men jag minns just de diskussionerna. Det var något som vissa pratade om öppet, inte bara någon elak tolkning av mig.

Att man ska ha rimlig fördelning av olika sysslor är inget konstigt och man behöver inte kalla sig för feminist för att tycka det. Så fort man börjar slänga sig med -ismer (kommunism, islamism, feminism, liberalism osv.) så handlar det i någon utsträckning om att man tycker att olika ideologiska principer ska överordnas vardagliga synsätt och problem.

• Karriäristen
    Anonym (Ben) skrev 2025-01-29 16:10:45 följande:
    Du kör med en hel del begrepp som du inte ens förstår. "Vänstermänniskor" t ex. Feminism står utanför politiska inriktningar. Om du nu tycker att "allt som inte passar in i det egna bestämda mönstret skulle vara att jämställa med nazism" så betyder det också att ditt synsätt att betrakta saken är att jämställa med nazism.

Man behöver inte kalla sig för feminist om man vill ha en rimlig fördelning av sysslor. Men det tar inte bort att om man vill ha en någorlunda jämställd fördelning av sysslor så faller det troligen in under en feministisk ideologi.

jämför med ett icke-feministiskt synsätt då det exempelvis kan vara att kvinnan ska utföra alla hemmets sysslor (förutom däcksbytet) hon förväntas göra avkall på sin karriär och får ingen ekonomisk makt eller trygghet som kompensation, hon förväntas vara underordnad och i beroendeställning av mannen. Det kan du inte kalla för ett feministiskt synsätt.
    Det är knappast så att jag skulle ha dålig koll på vad jag pratar om. Möjligen använder jag begreppen lite oprecist, alltså mer som folk pratar idag än exakt så som det skulle heta enligt någon mer ideologiskt kunnig persons synsätt.

Feminism finns av flera slag. En huvudindelning är mellan vänsterfeminister och borgerliga feminister. De som alltmer kommit att dominera arenan är vänsterfeministerna. De andra framstår ibland som lite bortglömda. Många vänsterfeminister anser att de andra inte är några riktiga feminister. Det beror på att de inte förstår att det är klasskampen som är den överordnade frågan och feminismen en del av detta.

Att påstå att det skulle finnas någon sorts ?opolitisk feminism? är ett konstigt påstående. Jag vet inte vad det är för något eller vilka som är de ledande företrädarna eller ideologerna i den rörelsen, om den nu finns.

Att icke-feminister skulle ha någon sorts enhetlig åsikt om vad män eller kvinnor ska göra är en konstig uppfattning. Det normala är rimligen att man inte tycker att frågan är så viktig. Alla par och familjer får organisera tillvaron på det sätt som passar dem. Någon överordnad sanning om vad som är rätt eller fel finns inte. Om någon eventuellt skulle ha en uppfattning att t.ex, 1800-talets bondesamhällle skulle vara norm för dagens samhälle så kan de närmast kallas reaktionära. Sådana personer finns men det är något udda.
  • Karriäristen
    Anonym (Ps) skrev 2025-01-29 22:07:30 följande:

Min fru tycker helt uppenbart att det finns "karlgöra" eftersom hon aldrig gör dessa sysslor. Det handlar t.ex. om underhållet av vår bostad men även andra praktiska sysslor. Däremot håller hon hårt på att vi ska vara jämställda vad gäller hushållsarbetet och det praktiska föräldraansvaret.

Jag tycker att detta synsätt är ganska ohederligt men håller god min. 

Instämmer helt och har precis samma situation.

Min sambo kommer från en kultur där uppdelningen i manligt och kvinnligt är betydligt starkare än i Sverige. Hon har aldrig fått lära sig hur man använder en hammare eller en skruvmejsel. Att bli ombedd att lösa något sådant uppfattar hon som en kränkning. Eftersom allt sådant är manligt är det min plikt att sköta om det.
  • Karriäristen
    Anonym (Fia) skrev 2025-01-29 13:44:27 följande:
    Hur menar du här med att blanda in jobbet? Kvinnorna i min omgivning har yrken som läkare, chefer och advokater, det blir ju samma där. Så vad är skillnaden?
    Man kan ha olika yrken. Att kvinnor generellt skulle ha dåliga yrken är förstås inte sant. Däremot är det i majoriteten av förhållanden, även i Sverige idag, så att mannen i högre grad gör karriär och har högre lön än kvinnan. Detta gäller i hög grad även de kvinnor som har sådana bra jobb som du listade. Undantag går alltid att hitta men det generella mönstret ser ut så.

Med en mer traditionell indelning av sysslor så sköter kvinnan markservicen medan mannen jobbar över på kvällen för att gynna karriären eller få in extrapengar för att finansiera familjens semester. Om det är det senare så bidrar ju han också till gemensam nytta och det kan man ju tycka också borde räknas.
  • Karriäristen
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-01-30 05:53:05 följande:

Du valde en kvinna från en annan kultur, med en snävare syn på könsroller än vad de flesta svenskar har.

Får du stå ditt kast då? Det är ju var kvinnor ofta får höra om de har en man från en annan kultur. Att de får skylla sig själva om han är ojämställd, att de visste vad de gav sig in på osv.

Även i Sverige är det fortfarande vanligt att kvinnor gör mer av det typiskt kvinnliga och män gör mer av det typiskt manliga. Däremot är det nog extremt ovanligt att en svensk kvinna ser det som nästan förolämpande eller kränkande att hon förväntas lära sig att hantera en hammare eller en skrivmejsel, eller ser det som mannens plikt att göra det. 

Vi ska vara glada att vi har ett mer öppen synsätt, inte är lika låsta som din kvinna verkar vara. Det betyder inte att båda måste göra allt. Däremot är det viktigt att den totala arbetsbördan är ungefär jämn. Både jag och min man jobbar heltid, alltså har vi båda lika mycket ansvar för hem och barn. Det är sådant som behöver göras varje dag, mer eller mindre. 

Frågan i den här tråden handlar om hur folk i allmänhet har det, inte min specifika situation. Här verkade det handla om någon med (sannolikt) svensk partner som ändå har samma läge som jag.

Problemet för mig är egentligen inte att min sambo skulle vara ovillig att ta sig an saker. Jag har vid flera tillfällen visat henne hur man gör saker. Det har inte varit några problem sedan. Problemet är mer mentalt och handlar om att hon under sin uppväxt aldrig varit inblandad i något som uppfattats som manligt. Det har funnits vattentäta skott mellan det manliga och kvinnliga och det har uppfattats som normalt och rimligt att ha det så. Det har lett till att hon är oerfaren som ett litet barn när det gäller många enkla saker. Även tjejer i Sverige har ju träslöjd och där lär man sig en hel del användbart.

• Karriäristen
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-01-30 06:54:23 följande:

Fast du skrev att hon uppfattar det som en kränkning att göra det hon kallar manliga sysslor? Att vara okunnig men villig att lära sig, är ju en annan sak.

Det är just de vattentäta skotten mellan manligt och kvinnligt som blir problem och är begränsande. Att könsrollerna inte får överskridas, eller att det är tabu. Det var länge sedan vi hade det så i Sverige och det är jag glad för.

Sen behöver man inte vara extrem åt andra hållet. Det är inte ?fel? att leva traditionellt. Men det ska vara självvalt och den totala arbetsbördan bör vara ungefär jämn. 

Min man sköter det mesta med bilen. Jag är helt ointresserad av bilar. Men jag är bättre på att snickra än han, samt mer intresserad. I en del andra kulturer hade jag kanske aldrig fått lära mig det, aldrig fått chansen? 

Ja, att så att säga bli ålagd eller tvungen att göra manliga sysslor uppfattar hon som en kränkning. Om jag däremot tar mig tid att reda ut den specifika sysslan och ser till att hon lär sig så går det bättre.

• Karriäristen
    Anonym (Ben) skrev 2025-01-30 13:46:58 följande:

Du applicerar begrepp som "vänstermänniskor" , "feminister" och "nazister" utan en reell koppling till verkligheten. Det du gör är med andra ord bara nedlåtande känslouttryck. 

Du tror dessutom att feminister har en enhetlig uppfattning om hur arbetet i hemmet ska fördelas. Jag har aldrig påstått att icke-feminister har en enhetlig uppfattning. Jag gav exempel på hur en icke-feministisk uppfattning kan se ut. Ett annat exempel på en icke-feministisk uppfattning kan vara att kvinnan ska ansvara för att göra samtliga arbeten i hemmet, allt från städning till "däcksbyten" 

Vad är det för reell koppling till verkligheten du är ute efter?  Jag var för länge sedan medlem i organisationer som var vänster och där det fanns många feminister. Det är från den miljön jag hämtar det jag skriver. Vi pratar nu om aktiva och engagerade personer, inte några vanliga individer som anser sig höra till någon grupp. Nazister, fascister eller nazist-fascister är sådana uttryck som vänstermänniskor brukar använda för att bunta ihop alla som inte tror på deras egen verklighetsbild. Jag har själv blivit kallad för sådana saker och hört andra bli etiketterade så också.

Jag har inte påstått att feminister skulle ha några enhetliga uppfattningar. Jag lade upp ett exempel. Det var medvetet skrivet för att inte vara nedlåtande.

• Karriäristen
    Anonym (Ben) skrev 2025-01-30 13:46:58 följande:

Du applicerar begrepp som "vänstermänniskor" , "feminister" och "nazister" utan en reell koppling till verkligheten. Det du gör är med andra ord bara nedlåtande känslouttryck. 

Du tror dessutom att feminister har en enhetlig uppfattning om hur arbetet i hemmet ska fördelas. Jag har aldrig påstått att icke-feminister har en enhetlig uppfattning. Jag gav exempel på hur en icke-feministisk uppfattning kan se ut. Ett annat exempel på en icke-feministisk uppfattning kan vara att kvinnan ska ansvara för att göra samtliga arbeten i hemmet, allt från städning till "däcksbyten" 

Vänstermänniskor är i hög grad kopplade till verkligheten. Det finns många sådana. Feminister är lite knepigare. Min bild av den gruppen kommer från lite längre tillbaka, när det var "mer på modet" att vara feminist. Det kan vara så att vissa som kallar sig feminister idag har en lite annan stil och inriktning. Nazisterna har inget mer verkligheten att göra alls. Det beror på att vänstermänniskorna har hittat på att alla som är höger är "nazister" eller något ditåt. Jag har träffat människor som är nazister (riktiga alltså) och det är något ganska annorlunda och inte så kul.

Att man kan tro starkt på principer om rättvisa, oavsett om det nu är feminism eller något annat som är rättesnöret, och upprätta listor och modeller för hur allt ska fördelas på det absolut mest korrekta sättet är ju inte fel. Någon kanske trivs med att leva så. Jag skulle inte automatiskt dissa en sådan modell. Däremot vore det intressant att få veta mer om det hela. Många jag i praktiken har träffat som hört till denna kategori har verkat mer intresserade av att prata högt om sina fina och perfekta principer än att faktiskt tillämpa dem. Det har varit mer tröttsamma än intressanta. Det utesluter förstås inte att någon kan ha en mer genomtänkt modell.

• Karriäristen
    Anonym (Ben) skrev 2025-01-31 13:11:02 följande:
    Du drar alla vad du kallar för "vänstermänniskor" över en kam. Trots att det är du som jämför feminism med nazism. Och detta trots att du också anser att riktiga nazister är något annorlunda. Ser du inte vad du gör här? Du projicerar.

Du vill veta mer. Det finns inga modeller, eller riktlinjer på hur saker ska fördelas gällande feminism. Det feminism handlar om (i det här fallet som vi diskuterar) är att arbetsbördan ska fördelas någorlunda lika mellan man och kvinna. Till syvende och sist så är innebörden att båda ska känna sig trygga (ekonomiskt och fysiskt), ha möjlighet till vila, frihet och utveckling.

Hur någon sen vill göra det i ett feministiskt hushåll förtäljer inte historien. 

Jämför med ett icke-feministiskt hushåll som jag nämnde tidigare där majoriteten av arbetsbördan läggs på kvinnan. Hon får sämre möjligheter till vila och ekonomisk trygghet. Hon blir beroende av mannen, är förhållandet dåligt (exv misshandel) så känner hon sig låst. Lämnar mannen så står hon på bar backe.

Vilka vänstermänniskor skulle det då finnas som skiljer sig från det jag presenterat? Jag har träffat många och varit medlem i flera sådana organisationer. Det var länge sedan men även numera träffar jag regelbundet på sådana personer. Att sortera in världen i gott och ont är en grundläggande dumhet som kännetecknar vänstermänniskor. SD är exempelvis onda. 

Riktiga nazister är inte kul. Det som vänstermänniskor anser vara nazism, rasism, fascism och liknande är för det mesta helt rimliga och legitima politiska åsikter. Med riktiga nazister menar jag människor som är beredda att använda våld och som har en sådan ideologi på riktigt. I sammanhang som jag inte själv styrt över har jag tyvärr träffat sådana personer. Det var iofs lärorikt men också jobbigt.

Jag vill inte veta något mer av dig eftersom du verkar ha en insnöad världsbild och ha just den här sortens jobbiga benägenheten att haka upp sig på detaljer som jag uppfattar som tröttsam. Mitt resonemang innan handlade om någon hypotetisk person som lever sitt liv utifrån strikta regler och principer. Om det sedan är miljö, jämställdhet, klasskamp eller något annat som man har satt på piedestal är mindre viktigt. Man kanske har kommit på något bra som andra också borde göra. Det vore iallafall fel att kategoriskt avfärda det.

Jag tycker att resonemanget om "feministiska" och "icke-feministiska" hushåll låter pretentiöst och lite löjligt. Man kan rimligen ha olika målsättningar och ambitioner utan att sätta etiketter på saker och ting. Etiketterandet blir oftast mest bara tröttsamt.

• Karriäristen

Jag har inte påstått att nazism och feminism skulle ha något med varandra att göra. Det är en knäpp idé. Att vänstermänniskor anser att alla som inte ställer upp på deras verklighetsbeskrivning är onda/nazister eller liknande är inget konstigt påstående. Det är så det generellt ser ut idag. Om sedan precis ALLA gör det kan inte jag veta. Jag har dock dumpat personer jag tidigare umgåtts med på denna grund. Det har varit personer som annars framstått som iallafall ganska normala. Vi pratar om olika personer som jag träffat i helt olika sammanhang.

Jag vet inte om kränkt är rätt begrepp. Varför skulle jag känna mig kränkt? Det är väl mer så att jag ogillar vissa företeelser just för att jag tidigare varit en del av det där utan att (där och då) haft förstånd nog att ta avstånd från stolleriet. Man kan kanske jämföra det med någon som varit med i en sekt och lyckats bryta sig ur. Man tenderar då att vara överdrivet negativ mot alla sorters sekter.

Om SD är offer vet inte jag. Det borde de väl svara på själva i så fall. Just att anse sig själv vara offer/förtryckt är annars vanligt bland just vänstermänniskor. Allting i världen beror på "strukturer". Ingen har något eget ansvar. Är man inte fattig så tillhör man någon minoritet. Alltid finns det något att skylla på.

• Karriäristen

Nej, det är en konstig tolkning. Att man anser att de som ?har fel? kan kallas nazister innebär inte att man jämförs eller jämställs med nazister.

• Karriäristen
    Anonym (Ben) skrev 2025-01-31 15:04:12 följande:
    Jösses, du jämför feminism med nazism i trådstarten t om. Sen gör du det återigen i tråden. Sen så har du en idé om att "vänstermänniskor" egentligen är de som gör det du gör. Du kallar sd för offer, m a o att de däringa "vänstermänniskorna" tycker att sd är onda. Nu vänder du på det återigen. 

Vad är du för en egentligen? Är du helt omedveten om vad du håller på med verkligen? Eller är det bara vanlig gaslighting?

Du kanske ska försöka betrakta världen mer nyanserat i stället?
    Vad är det du vill ha sagt i konkret mening här? Jag har ingen uppfattning om vem som är offer eller inte. Att någon tycker att man är dum eller ?ond? innebär väl knappast att man skulle vara ett offer, om man nu inte tycker det själv möjligen
  • Karriäristen

Ingen har påstått något sådant. De som främst brukar dela in människor i "onda" och "goda" är aktörer på vänsterkanten.

I sak kan olika vänsterrörelser mycket väl ha fullgoda poänger. Att påstå att allt de tycker skulle vara "fel och dåligt" vore dumt. De flesta politiska rörelser har särskilt intresse för vissa frågor. Gällande just dessa frågor brukar de ha poänger. Det är rätt naturligt om man är särskilt fokuserad på t.ex. jordbruk att man också har fungerande idéer och kunskap om hur man kan utveckla det området.

När det sedan ska kombineras med att utmåla de som står för andra saker som "onda" blir det bara tröttsamt. Det är fullt möjligt att de andra inte står för något bra (objektivt sätt) men de är knappast onda. Alla drivs av olika saker. Att man tycker på ett visst sätt beror på att man tror sig kunna vinna på en viss utveckling. Det är rimligen sant att det också skulle kunna vara så. Att man därför ska kallas för "ond" verkar onödigt.

Svar på tråden Manliga och kvinnliga sysslor i vardagen