Vad är poängen med BB?
Jag födde mitt första barn i somras. Förlossningen gick bra och jag är nöjd med den. Spenderade sedan 2,5 jättejobbiga dygn på BB-avdelningen, som jag fortfarande blir ledsen av att tänka på.
Mina förväntningar på BB var väl att personalen där skulle kunna besvara lite frågor kring amning och grundläggande omvårdnad av den nyfödda bebisen.
Men jag upplevde verkligen BB som en jättejobbig miljö.
Personalen knackade en gång på dörren och gick sedan in direkt och närsom kunde det plötsligt stå en eller flera personer i rummet, så man kunde aldrig slappna av.
Samtidigt var det som att ingen ville svara på några frågor eller ge något stöd i att komma igång med amningen. När jag insisterade på att ställa frågor svarade personalen liksom undvikande och svävande, som att de inte ville stå för att ge något direktiv. De antog att jag ville amma utan att fråga men det var som att de menade att jag själv instinktivt borde förstå hur det fungerar.
Det tog 5 dygn innan min mjölk rann till och innan det skrek bebisen och maratonammade dygnet runt dag 2-5. Jag var inte påläst, så jag trodde ju att något var fel och att han höll på att svälta ihjäl.
Jag fick även väldigt ont när han sög men barnmorskorna sa att han hade ett bra tag och när jag sa att det ändå gjorde så ont att jag nästan inte klarade av att fortsätta amma honom liksom ryckte de på axlarna och sa ?nää det ska ju inte göra ont?, men sen gav de inga råd och berättade ingenting om hur amningsprocessen fungerar (vilket jag läst mig till senare).
Min partner googlade sig fram till att det finns amningsnappar och Lanolinsalva och kunde gå och köpa det på apoteket. Men när jag bad personalen på BB om hjälp att desinficera amningsnapparna vägrade de göra det utan att förklara varför. De sa att ?ni gör ju som ni vill? men tittade på oss som att vi var dumma i huvudet och vägrade alltså hjälpa oss desinficera så att jag kunde använda amningsnapp när jag ville det, eftersom jag hade fått sår på bröstvårtorna och satt och grät av smärta när bebisen ammade.
Jag mådde jättedåligt när jag väl fick åka hem. Efter några dagar när jag fått vara ifred hemma och kunnat googla mig fram till svaren på de flesta av mina frågor kändes det bättre men jag minns fortfarande nu ett halvår senare BB som sjukt ångestladdat.
Hade jag vetat hur otrevlig och ohjälpsamma nästan all personal på BB skulle vara hade jag nog planerat för att försöka få åka hem direkt första morgonen.
Nu i efterhand har jag haft svårt att sluta tänka på, vad är egentligen poängen med BB?
Om man inte får något stöd där, varför finns BB? Vad gör de liksom?
De utförde en standard läkarundersökning på bebisen efter två dygn, men det kunde vi ju ha åkt tillbaka för.