Vad är poängen med BB?
Det låter verkligen som att du har haft otur. Eller så är det som du säger, alla rötägg har samlats på samma ställe.
Om jag var du så hade jag skrivit ihop ett brev och skickat till dem. Om du orkar alltså. Så att de får lite feedback helt enkelt.
Beskrivit vad du förväntade dig och hur du blev bemött.
Inte nödvändigtvis utpekande och så och du kan absolut vara anonym men väldigt konkret och tydlig.
Och sen med en förhoppning om att detta tas upp till diskussion, att de själva bör reflektera över vilket stöd de vill och bör ge och arbeta för att det blir så. Annars känns det ju som att man kan placera nyförlösta på vilken vårdavdelning som helst, om man ändå inte ska få hjälp med något så pass relevant som amning!!
Jag har fött två barn på samma sjukhus och har lite olika upplevelser. Den första tyckte jag var jobbig men då var allt nytt också.
Amning när den är etablerad och bröstvårtorna vant sig så att säga, ska inte göra ont. Men det är självklart att det kan göra det den första tiden! Småbarns sugförmåga är inte att leka med. Och då måste personalen (anser jag) vara så pass insatt och påläst att de både 1) kan lugna den som har ont med att det kan vara normalt, bröstvårtorna har aldrig varit attackerade på det viset förut och 2) kan avgöra när det faktiskt inte är helt normalt. Om mamman får stora sår som blöder så kan svamp och bakterier ta sig in, om barnet har fel grepp pga kort tungband eller liknande. Det känns ganska basic för någon som jobbar på ett BB att kunna avgöra det?
Sen borde de snacka ihop sig lite också. Någon var tex 100% mot napp medan en annan tyckte det var toppen pga bebisen hade enormt snuttbehov.