• Freddie K

Är man gubbsjuk om man...?

Hej. Nu är det så att jag har träffat en tjej. Hon är 24 och jag är 41. Jag själv tänker att åldern inte är något hinder då åldern bara är en siffra, men jag vet att det kan sticka i ögonen på folk att man har träffat en så mycket yngre tjej och att man borde hålla sig till de i sin egen ålder, men ni som känner mig vet hur jag är och jag är inte som en vanlig 41-åring. Jag är inte speciell. Bara annorlunda.

Vad tycker ni, tycker ni att det bara är sliskigt?
    Taskiga kommentarer undanbedes. 
    Tack!

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Svar på tråden Är man gubbsjuk om man...?
  • Ezmeraldah
    Anonym (Emma) skrev 2025-01-23 09:57:56 följande:
    Jo, det är klarlagt.

På frågan
    Anonym (Fiskal) skrev 2025-01-21 09:39:25 följande:

Har hon någon intellektuell funktionsnedsättning? Eftersom du själv hänger på daglig verksamhet.

svarar TS
    Nej, TS skriver "jag vet inte exakt vad hon har". Han verkar inte veta vad det är för skillnad på IF och NPF utan svarar det han tror är rätt. Där av missförståndet. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Utmaning) skrev 2025-01-23 13:18:39 följande:
    Jag förstår inte varför man skulle svara ja på att hon har en intellektuell funktionsnedsättning om hon inte har detta. Däremot skulle hon ha två diagnoser, räknades intellektuell funktionsnedsättning in i detta? 
    För att han inte vet vad IF är och tror att autism också tillhör IF. Han vet inte skillnaden utan svarade det han trodde var rätt. Nu vill han kanske inte komma tillbaka när stämningen är så upprörd. 
  • Anonym (A)
    Ezmeraldah skrev 2025-01-25 19:04:59 följande:
    Anonym (A) skrev 2025-01-22 13:04:30 följande:
    Ja jag skrev fel, menade förvaltare och jo det hindrar om man tänker att det inte känns så lämpligt när personen inte ens får ta andra vanliga vuxenbeslut, det hade iallafall hindrat mig jag hade inte kunnat dejta en person med förvaltare känner jag. Men visst några lagliga hinder finns det ju inte om man nu anser att bara det räknas när man väljer vem man vill träffa

Fast riktigt så behöver det inte vara. Det är ett lite förenklat synsätt, som jag ser det. En förvaltare kan man ha av olika skäl. Man kan behöva hjälp inom vissa områden men vara välfungerande på andra. Även personer som har förvaltare har rätt till kärlek och relationer som alla andra. En person kanske har en förvaltare på grund av ett tidigare missbruk eller för att denne haft hjärnblödning eller råkat ut för en olycka och fått en hjärnskada, exempelvis. Personen kanske inte kan sköta sina räkningar eller ta beslut gällande sin ekonomi, det kanske inte är lämpligt att personen kör bil osv. Men personen behöver inte ha bytt personlighet för det. Denne kan fortfarande vara fullt kapabel att ha relationer på samma sätt som tidigare. Du kanske inte vill dejta en sån person och du har all min respekt för det. Men TS kanske ser annorlunda på saken. Det som gäller för dig kanske inte gäller för alla. 

Det kan förstås vara olämpligt att inleda en relation med en person som har en intellektuell funktionsnedsättning. (Se gärna mitt tidigare inlägg, om nån undrar över min syn på detta, så slipper jag upprepa det).
    Nej det finns ingen som har rätt till relationer med någon annan människa, det är upp till den människan man vill ha relation med och om den känner sig tveksam pga tex funktionsnedsättning eller förvaltarskap så måste den inte.
  • Anonym (Emma)
    Ezmeraldah skrev 2025-01-25 19:27:19 följande:
    Nej, TS skriver "jag vet inte exakt vad hon har". Han verkar inte veta vad det är för skillnad på IF och NPF utan svarar det han tror är rätt. Där av missförståndet. 
    Ezmeraldah skrev 2025-01-25 19:35:31 följande:
    För att han inte vet vad IF är och tror att autism också tillhör IF. Han vet inte skillnaden utan svarade det han trodde var rätt. Nu vill han kanske inte komma tillbaka när stämningen är så upprörd. 

Låt oss inte spamma sönder tråden igen. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (A) skrev 2025-01-25 20:44:23 följande:
    Nej det finns ingen som har rätt till relationer med någon annan människa, det är upp till den människan man vill ha relation med och om den känner sig tveksam pga tex funktionsnedsättning eller förvaltarskap så måste den inte.
    Det var givetvis inte så jag menade. Suck. Jag har inte skrivit att nån är skyldig att ha en relation med nån. Tvärtom skrev jag att jag förstår och respekterar om man inte vill inleda en relation med nån som har en förvaltare. Förstår man inte en så självklar sak tycker jag att man är väldigt barnslig och absolut inte mogen för en relation. Sorry men jag orkar inte med sånt här trams. Vill man missförstå så kan man alltid hitta nån liten formulering att haka upp sig på. Jävligt töntigt och inget jag vill slösa energi på. Kom med nåt vettigt istället. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Emma) skrev 2025-01-25 22:24:32 följande:
    Ezmeraldah skrev 2025-01-25 19:35:31 följande:

Låt oss inte spamma sönder tråden igen. 
    Låt oss inte ifrågasätta dig, menar du?
  • Anonym (Emma)
    Ezmeraldah skrev 2025-01-26 02:40:53 följande:
    Låt oss inte ifrågasätta dig, menar du?
    Såg du hur tråden såg ut häromdagen, innan den rensades? Diskussionen kommer ingenvart om inte TS själv klargör vad han vet och vad han menade.
  • Ezmeraldah
    Anonym (Emma) skrev 2025-01-26 06:36:40 följande:
    Såg du hur tråden såg ut häromdagen, innan den rensades? Diskussionen kommer ingenvart om inte TS själv klargör vad han vet och vad han menade.
    Och det var mitt fel? Jag tror inte att TS varken vill eller kan "klargöra" nåt och tyvärr tror jag inte att han får ihop det med tjejen i alla fall. 
  • Anonym (A)
    Ezmeraldah skrev 2025-01-26 02:39:20 följande:
    Det var givetvis inte så jag menade. Suck. Jag har inte skrivit att nån är skyldig att ha en relation med nån. Tvärtom skrev jag att jag förstår och respekterar om man inte vill inleda en relation med nån som har en förvaltare. Förstår man inte en så självklar sak tycker jag att man är väldigt barnslig och absolut inte mogen för en relation. Sorry men jag orkar inte med sånt här trams. Vill man missförstå så kan man alltid hitta nån liten formulering att haka upp sig på. Jävligt töntigt och inget jag vill slösa energi på. Kom med nåt vettigt istället. 
    Du skrev att alla har rätt till relationer, om det skulle vara sant, vilket det inte är, så kan det i förlängningen bli konsekvensen att någon måste bli skyldig att ha en relation med en person med förvaltare, du kan tycka om det är barnsligt att inte vilja ha relation med någon som har förvaltare, men om ingen ändå vill det med en sån person så vad ska du göra åt det? Och vad du anser är ett vettigt svar bryr jag mig faktiskt inte om.
  • Anonym (Utmaning)
    Ezmeraldah skrev 2025-01-26 10:48:30 följande:
    Och det var mitt fel? Jag tror inte att TS varken vill eller kan "klargöra" nåt och tyvärr tror jag inte att han får ihop det med tjejen i alla fall. 

Vet du, man behöver inte skriva allt man tänker. Va tänker du att din kommentar ska tillföra, att säga dina sanningar som du har behov av att uttrycka, men som ingen har efterfrågat. 

Det är inte snällt att säga att man inte tror att TS får ihop det med den här tjejen. Det kan vara otroligt smärtsamt när relationer inte funkar, då är det väl det sista man vill höra från helt okända människor att det ändå kommer att gå åt skogen? 

Svar på tråden Är man gubbsjuk om man...?