• Python

Hur fan tänker ni kattägare?

Jag slutar inte förvånas över hur vissa kattägare tänker. Jag är själv en och jag blir både arg, ledsen och besviken när man gång på gång får se inlägg på sociala medier om bortsprungen/död katt eller bara folk som misstänker att en katt är bortsprungen. HUR TÄNKER NI som låter era älskade katter få springa ute när ni bor centralt, kanske bor ni till och med i lägenhet så att katten måste gå in och ut via ett trapphus..
    Ni gör INTE katten en tjänst! Tvärtom så förkortar ni dens liv med jättemånga år! Innan den dör utomhus kan den råka ut för otaliga olyckor, elaka människor och skrämmande situationer. 
    Vissa av er har ju till och med svindyra raskatter som ni låter springa ute. Fattar ni inte att det är som att släppa lös en påse med 15-20 lax på fyra ben som får springa runt helt obevakad? 

Hur tänker ni????

• Svar på tråden Hur fan tänker ni kattägare?
  • Anonym (Amanda)
    molly50 skrev 2025-01-14 21:52:07 följande:
    Ta ut den i sele och koppel?
    Det är djurplågeri.
  • JohanJOLO

Min erfarenhet är att det finns 3 grupper av människor som inte går att resonera med:
    -Småbarnsföräldrar (deras barn gör aldrig något som är värt att korrigeras)
    -Rökare (rökare har alltid all rätt på sin sida och är förföljda av oss andra)
    -Kattägare ("det är en utekatt fattar du väl?!")

Och värst av alla och därmed vinnare i "Oresonabla idioter" är:
    -Kattägare

• Anonym (What)

Men böla.

Det är lagligt att ha katter lösa i tätbebyggt område i Sverige.

Som någon skrev: hellre kort liv i frihet än långt i fångenskap. Bara för att katten är ute behöver den inte dö heller? Hade själv en honkatt som levde i 18 år - hon spenderade hela sitt med öppen dörr. Mest gillade hon att vara inne dock, speciellt när hon blev äldre. Lite tjock var hon också, så inga fåglar tog hon. Någon mus då och då, vilket bara var bra för att hålla vår (och grannarnas) trädgård musfri.

Släpp detta. Andas. Köp en glass och gå ut i solen. Fridens liljor.

• Anonym (Sf)

Största problemet med tamkatter som går fria ut, är stt de tar fåglar, beräkningar säger att tamkatter dödar 17,5 miljoner fåglar varje år i sverige! Det är mycket illa, därför : håll katten inne eller skaffa inte katt,,,

• Anonym (kattmamma)

Är det möjligt att ha en katt som ska ta sig in och ut via en trappuppgång? Låter helt absurt! Jag tänker att om man bor i ett lugnt villaområde och har katten ute så borde man ha ett utrymme där katten kan gå in om man själv inte är hemma! Typ en hundkoja?! 

• Anonym (HÅll katten inne)
    Anonym (kattmamma) skrev 2025-01-15 11:40:03 följande:

Är det möjligt att ha en katt som ska ta sig in och ut via en trappuppgång? Låter helt absurt! Jag tänker att om man bor i ett lugnt villaområde och har katten ute så borde man ha ett utrymme där katten kan gå in om man själv inte är hemma! Typ en hundkoja?! 

Då får många i villaområdet sin trädgård använd som kattlåda. Inte så himla fräscht att ha kattbajs i jordgubbslandet. Stanken av kattpiss är inte så mysig heller. Har man som djurägare valt att skaffa ett djur ska ingen annan tvingas ta hand om det på något sätt. 
  • Anonym (Amanda)
    Python skrev 2025-01-14 23:05:16 följande:
    Du tycker inte det är synd att katten riskerar livet varje gång den går ut? Bara för att nämna några saker den kan råka ut för dagligen:

- hamna i kattslagsmål
    - bli påkörd
    - bli attackerad av hundar (eller rejält skrämd av hundar) 
    - få sten och annat kastat på sig av katt/djurhatare
    - råka få i sig råttgift 
    - drunkna i vattendrag
    - trampa på glas
    Men vilket liv har en katt om den endast får vistas inomhus? 
  • Anonym (J)

Undrar detsamma. Har haft över 10 katter. Uppvuxen med dem. Men skulle ALDRIG få för mig att skaffa en katt där jag bor nu, mitt inne i en by (i och för sig ett lunt bostadsområde men ändå) bland bilar. På det, andra katter! 

Skulle aldrig chansa. Man kan lära den gå i koppel (jo det går, det är lätt, har gjort det själv). 

Bor man på Landet, visst! Men såhär!? Aldrig. 

• Anonym (J)
    Anonym (HÅll katten inne) skrev 2025-01-15 11:46:24 följande:
    Då får många i villaområdet sin trädgård använd som kattlåda. Inte så himla fräscht att ha kattbajs i jordgubbslandet. Stanken av kattpiss är inte så mysig heller. Har man som djurägare valt att skaffa ett djur ska ingen annan tvingas ta hand om det på något sätt. 

Det verkar de strunta fullständigt i.

Har en katt som sätter sig mitt på gräsmattan och skiter? Den vill inte ens dölja det? Märkligt beteende.  Alla katter jag haft har åtminstone dolt det, det här är verkligen mitt på öppet på gräsmattan. Den skiter och så går den. Alltid på samma ställe med. 

Har slängt ut peppar och annat som luktar starkt så nu har den inte varit där på länge. 

• Anonym (kattmamma)
    Anonym (HÅll katten inne) skrev 2025-01-15 11:46:24 följande:
    Kanske kunde man tänka sig att kattägaren har en kissochbajs-låda ute till sin katt? Katter är ju renliga vanedjur så kanske går de hem på lådan? Kattlucka i dörren borde vara allra bäst!
Svar på tråden Hur fan tänker ni kattägare?