• Python

Hur fan tänker ni kattägare?

Jag slutar inte förvånas över hur vissa kattägare tänker. Jag är själv en och jag blir både arg, ledsen och besviken när man gång på gång får se inlägg på sociala medier om bortsprungen/död katt eller bara folk som misstänker att en katt är bortsprungen. HUR TÄNKER NI som låter era älskade katter få springa ute när ni bor centralt, kanske bor ni till och med i lägenhet så att katten måste gå in och ut via ett trapphus..
    Ni gör INTE katten en tjänst! Tvärtom så förkortar ni dens liv med jättemånga år! Innan den dör utomhus kan den råka ut för otaliga olyckor, elaka människor och skrämmande situationer. 
    Vissa av er har ju till och med svindyra raskatter som ni låter springa ute. Fattar ni inte att det är som att släppa lös en påse med 15-20 lax på fyra ben som får springa runt helt obevakad? 

Hur tänker ni????

• Svar på tråden Hur fan tänker ni kattägare?
  • felix le chat

Alla katter jag haft har velat vara ute och komma/gå som dom vill via
    kattdörr. Bor relativt lantligt men har grannar på båda sidor om huset.

• Python
    Maggena skrev 2025-01-14 00:07:47 följande:

Hellre ett kort liv i frihet än ett långt i fångenskap. 

Har man den inställningen borde man förbjudas att ha katt! 
  • Anonym (Friakatter)

Jag håller med tidigare post, skulle aldrig skaffa katt i lägenhet. 

Det spelar ingen roll hur mycket man leker med katten, ger den träd att klättra på inomhus osv. Det kommer inte vara ett naturligt liv för katten. Sen kan de absolut trivas i lägenhet om de inte vet något annat. 

Men tror det absolut bästa för dem är att få leva mer naturligt, jaga och undersöka sin omgivning. 

Tycker det är högst märkligt att det är helt okej enligt den stora skaran att ha sällskapsdjur och hästar instängda på mindre ytor än vad som är naturligt för dem. Kommer det sen till lantbrukets djur som grisar och kor då är det helt fruktansvärt, trots att man många gånger har lösningar för maximal komfort för de djuren i form av madrasser, borstar och fläktar för att hålla rätt temperatur. 

• Anonym (Kitty)
    Anonym (HÅll katten inne) skrev 2025-01-14 15:07:23 följande:
    Hundar har också en hel del vilt i sig men jag ser inga hundägare öppna dörren och släppa ut sin hund vind för våg....
    Tyvärr är det så att katter är de djur som jagar mest småfåglar. Enligt Svensk jakt dödar katter 16 miljoner småfåglar varje år. Katten kan bli smittad av salmonella också tydligen läste jag lite snabbt när jag googlade om katter och jaga småfåglar. 
    Eftersom katter har en jaktinstinkt där de leker för att trötta ut sitt byte så känns det ganska plågsamt att hamna i en katts klor. 
    Hunden har inte i närheten av lika mkt vilt i sig som en katt dock. Har hund också så är påläst. Katten är en carnivore och är född till att äta 100 % kött och protein så dom mår bäst av att äta möss och annat kött. Och jag tycker katter inomhus i fångenskap är värre än att katten får ströva lite fritt ute och leva som katter ska. Naturen är skoningslös? katten är ett rovdjur.
  • Anonym (Kitty)
    Python skrev 2025-01-14 16:44:48 följande:
    Ja det är ju väldigt smidigt att bara öppna dörren och låta katten få alla sina behov tillgodosedda. Ni slipper tömma kattlådan hela tiden, ni slipper leka med den samt slipper ha ett fult klösträd inne.

Jag tror det är ni kattägare som blir lyckligare av att slippa katten ett tag. En katt som går ute dödar en mängd fåglar helt i onödan och mössen ger katten mask i magen. På sommarn får katten dessutom en himla massa parasiter i form av fästingar som många ägare är usla på att plocka bort.

Min katt är innekatt. Han springer hela tiden, klättrar och jagar på ett tryggt och hållbart sätt. Och ofta ligger han på golvet och värmer sig i solen. Han mår jättebra. 

Inse att vi tycker olika bara :)

Jag har haft katt i hela mitt liv som alltid fåty vara ute och har aldrig varit med omen sjuk katt med mask och parasiter 😂 Ingen jag känner som har eller har haft utekatt har det. Jag sköter ju min katt, det gör dom allra flesta även fast man har en katt som får gå ut om den vill.  

Den får bra mat, vaccineras och jag ger fästingmedel, avmaskar när det rekommenderas och plockar givetvis bort fästingar om jag märker dom. Bor dock långt norrut så inte direkt ett problem just här men händer ibland, precis som jag sköter min hund och kollar min hund sköter jag och kollar min katt. Herregud...!

Du tycker din katt lever det bästa livet, jag tycker synd om din katt och tycker min lever bästa livet. Vi tycker olika.

• Anonym (T)

Jag är ingen kattmänniska egentligen men jag har katt 😅 främst från barnens skull. Har en brittisk långhår. Vi bor mitt i stan och katten är innekatt. Jag har ärligt försökt att få den till att bli utekatt då egentligen anser att katter bör vara ute. Men vår katt avskyr verkligen att gå ut. Balkongen är konstant öppen också men han nöjer sig med att stå en bit bort och titta ut...överlag verkar katten trivas med det (i mitt tycke) trista liv han lever. Så länge han får torrfoder och möjlighet att sova min säng verkar han nöjd 😅 skumt, men alla katter verkar inte ha ett behov av att komma ut. Dömer dock inte de ägare som har utekatter, även om de bor centralt. 

• Anonym (Myra)
    Anonym (Elsa) skrev 2025-01-14 00:05:01 följande:
    Hej har en perser/sibirisk korsning  Bor i hus ej centralt. Vår katt stannar helst inne om det inte är sommar. Då går hon ut en liten promenad på max 30 min sen vill hon in. Kan ju hända mkt på den tiden men hon måste ju få komma ut lite? Hon älskar att ta sin lilla promenad i gräset och sola en stund. 
    Var inte inlägget riktat till personer som bor centralt? Eller kanske till och med i lägenhet centralt?
  • Anonym (M)

Katter precis som andra djur mår bra av att få komma ut, min upplevelse är väl snarare att de raskatter och innekatter folk har är mer sjukliga och feta än utekatter och blandras katter/bondkatter. Haft bondkatt under hela min uppväxt och ingen av de har haft sjukdommar och inte heller massa parasiter. Man får ju ta hand om sina djur!

Hundar är dels mer domesticerade än vad katter är, men sen beror det ju en hel del på ras. Men även hundar kräver rörelse och utevistelse. En del hundar blir ju knäppa om de inte får springa av sig ordentligt varje dag. Många har ju hundgård till sina hundar där de kan springa, de som inte har det går ju ut på promenader varje dag. Katter är däremot generellt svårare att hålla i koppel, och stängsla in är svårt med ett djur som är såpass smidigt och kan klättra, men de behöver också motion. 

Jag stör mig i så fall mer på alla dessa kattägare som har knäppa katter som bits och rivs men inte säger något innan man har blivit attackerad. "Haha, ja han kan göra så!" Ja jag märkte det, tack så mycket för att du inte sa något innan! 

• Anonym (T)
    Anonym (M) skrev 2025-01-14 21:17:47 följande:

Katter precis som andra djur mår bra av att få komma ut, min upplevelse är väl snarare att de raskatter och innekatter folk har är mer sjukliga och feta än utekatter och blandras katter/bondkatter. Haft bondkatt under hela min uppväxt och ingen av de har haft sjukdommar och inte heller massa parasiter. Man får ju ta hand om sina djur!

Hundar är dels mer domesticerade än vad katter är, men sen beror det ju en hel del på ras. Men även hundar kräver rörelse och utevistelse. En del hundar blir ju knäppa om de inte får springa av sig ordentligt varje dag. Många har ju hundgård till sina hundar där de kan springa, de som inte har det går ju ut på promenader varje dag. Katter är däremot generellt svårare att hålla i koppel, och stängsla in är svårt med ett djur som är såpass smidigt och kan klättra, men de behöver också motion. 

Jag stör mig i så fall mer på alla dessa kattägare som har knäppa katter som bits och rivs men inte säger något innan man har blivit attackerad. "Haha, ja han kan göra så!" Ja jag märkte det, tack så mycket för att du inte sa något innan! 

Det var främst därför jag köpte en raskatt. Skulle kännas taskigt att ha en vild bondkatt i lägenhet, då det enligt min mening hör hemma på landsbygden. Min raskatt är iofs inte tjock (eller, rasen i sig är ju tung och han har platt nos) men man märker på honom att han är rätt befriad från instinkter. Svårt att förklara, men absolut att han nöjer sig med att ligga i soffan halva dagen och typ titta på snöflingor utanför fönstret i fem minuter. 
  • molly50

Det jag tycker är värst är väl de kattägare som släpper ut sina katter och struntar i att chippa och kastrera dem.
    Jag läste häromdagen,ett inlägg på facebook om en person vars katt flera gånger har smitit ut.
    Kattägaren bor centralt i lägenhet och vägrar låta kastrera katten med resultat att den har fått flera kullar med ungar.
    Det tycker jag är,rent ut sagt,oansvarigt.

Svar på tråden Hur fan tänker ni kattägare?