• Python

Hur fan tänker ni kattägare?

Jag slutar inte förvånas över hur vissa kattägare tänker. Jag är själv en och jag blir både arg, ledsen och besviken när man gång på gång får se inlägg på sociala medier om bortsprungen/död katt eller bara folk som misstänker att en katt är bortsprungen. HUR TÄNKER NI som låter era älskade katter få springa ute när ni bor centralt, kanske bor ni till och med i lägenhet så att katten måste gå in och ut via ett trapphus..
    Ni gör INTE katten en tjänst! Tvärtom så förkortar ni dens liv med jättemånga år! Innan den dör utomhus kan den råka ut för otaliga olyckor, elaka människor och skrämmande situationer. 
    Vissa av er har ju till och med svindyra raskatter som ni låter springa ute. Fattar ni inte att det är som att släppa lös en påse med 15-20 lax på fyra ben som får springa runt helt obevakad? 

Hur tänker ni????

• Svar på tråden Hur fan tänker ni kattägare?
  • Anonym (s)

Du kan inte vara så intresserad på riktigt hur de tänker om du uttrycker dig såhär...

• Python
    Anonym (s) skrev 2025-01-13 23:33:52 följande:

Du kan inte vara så intresserad på riktigt hur de tänker om du uttrycker dig såhär...

Ibland måste man ta i för att informationen ska penetrera träskallar. 
  • Anonym (Elsa)
    Python skrev 2025-01-13 23:32:07 följande:
    Hur fan tänker ni kattägare?

Jag slutar inte förvånas över hur vissa kattägare tänker. Jag är själv en och jag blir både arg, ledsen och besviken när man gång på gång får se inlägg på sociala medier om bortsprungen/död katt eller bara folk som misstänker att en katt är bortsprungen. HUR TÄNKER NI som låter era älskade katter få springa ute när ni bor centralt, kanske bor ni till och med i lägenhet så att katten måste gå in och ut via ett trapphus..
    Ni gör INTE katten en tjänst! Tvärtom så förkortar ni dens liv med jättemånga år! Innan den dör utomhus kan den råka ut för otaliga olyckor, elaka människor och skrämmande situationer. 
    Vissa av er har ju till och med svindyra raskatter som ni låter springa ute. Fattar ni inte att det är som att släppa lös en påse med 15-20 lax på fyra ben som får springa runt helt obevakad? 

Hur tänker ni????

Hej har en perser/sibirisk korsning  Bor i hus ej centralt. Vår katt stannar helst inne om det inte är sommar. Då går hon ut en liten promenad på max 30 min sen vill hon in. Kan ju hända mkt på den tiden men hon måste ju få komma ut lite? Hon älskar att ta sin lilla promenad i gräset och sola en stund. 
  • Anonym (Kitty)

Nu bor ju jag i hus och inte i centrala stan utan ett villaområde men skogsglänta och grönområde intill. Jag låter min katt gå ute för att katter enligt min åsikt mår bäst av det. Dom har så mkt vilt i sig, behöver få springa, klättra och jaga möss. Lyckligare katt helt enkelt. 

Jag skulle ALDRIG skaffa katt om jag bodde i stan, i lägenhet av just den anledningen att jag tycker det är ett vansinnigt trist liv för en katt att bo inomhus och enbart få gå i koppel ute... 

Bäst vore förstås att bo med katt på landet, men känns ändå tryggt för min katt här där jag bor. 

• Anonym (s)
    Python skrev 2025-01-13 23:36:23 följande:
    Ibland måste man ta i för att informationen ska penetrera träskallar. 
    Inte om man faktiskt vill ha en diskussion nej. Vill man bara spy galla över andra människor var trådstarten utmärkt.
  • Anonym (HÅll katten inne)
    Anonym (Kitty) skrev 2025-01-14 00:07:33 följande:

Nu bor ju jag i hus och inte i centrala stan utan ett villaområde men skogsglänta och grönområde intill. Jag låter min katt gå ute för att katter enligt min åsikt mår bäst av det. Dom har så mkt vilt i sig, behöver få springa, klättra och jaga möss. Lyckligare katt helt enkelt. 

Jag skulle ALDRIG skaffa katt om jag bodde i stan, i lägenhet av just den anledningen att jag tycker det är ett vansinnigt trist liv för en katt att bo inomhus och enbart få gå i koppel ute... 

Bäst vore förstås att bo med katt på landet, men känns ändå tryggt för min katt här där jag bor. 

Hundar har också en hel del vilt i sig men jag ser inga hundägare öppna dörren och släppa ut sin hund vind för våg....
    Tyvärr är det så att katter är de djur som jagar mest småfåglar. Enligt Svensk jakt dödar katter 16 miljoner småfåglar varje år. Katten kan bli smittad av salmonella också tydligen läste jag lite snabbt när jag googlade om katter och jaga småfåglar. 
    Eftersom katter har en jaktinstinkt där de leker för att trötta ut sitt byte så känns det ganska plågsamt att hamna i en katts klor. 
  • Python
    Anonym (Elsa) skrev 2025-01-14 00:05:01 följande:
    Hej har en perser/sibirisk korsning  Bor i hus ej centralt. Vår katt stannar helst inne om det inte är sommar. Då går hon ut en liten promenad på max 30 min sen vill hon in. Kan ju hända mkt på den tiden men hon måste ju få komma ut lite? Hon älskar att ta sin lilla promenad i gräset och sola en stund. 
    Nej hon "måste" inte det. Det finns absolut ingenting som säger att en tamkatt måste vara ute. Och ingen som är kunnig på katter säger att så är fallet heller. Tvärtom faktiskt.

Ha henne i koppel eller bygg en inhägnad istället. Ni bor i hus så ni har den möjligheten. 
  • Anonym (SA)

Det funkar dåligt när katterna går och bajsar i andras trädgårdar.
  • Python

Ja det är ju väldigt smidigt att bara öppna dörren och låta katten få alla sina behov tillgodosedda. Ni slipper tömma kattlådan hela tiden, ni slipper leka med den samt slipper ha ett fult klösträd inne.

Jag tror det är ni kattägare som blir lyckligare av att slippa katten ett tag. En katt som går ute dödar en mängd fåglar helt i onödan och mössen ger katten mask i magen. På sommarn får katten dessutom en himla massa parasiter i form av fästingar som många ägare är usla på att plocka bort.

Min katt är innekatt. Han springer hela tiden, klättrar och jagar på ett tryggt och hållbart sätt. Och ofta ligger han på golvet och värmer sig i solen. Han mår jättebra. 
Svar på tråden Hur fan tänker ni kattägare?