Inlägg från: Anonym (HÅll katten inne) |Visa alla inlägg
  • Anonym (HÅll katten inne)

Hur fan tänker ni kattägare?

Anonym (Kitty) skrev 2025-01-14 00:07:33 följande:

Nu bor ju jag i hus och inte i centrala stan utan ett villaområde men skogsglänta och grönområde intill. Jag låter min katt gå ute för att katter enligt min åsikt mår bäst av det. Dom har så mkt vilt i sig, behöver få springa, klättra och jaga möss. Lyckligare katt helt enkelt. 

Jag skulle ALDRIG skaffa katt om jag bodde i stan, i lägenhet av just den anledningen att jag tycker det är ett vansinnigt trist liv för en katt att bo inomhus och enbart få gå i koppel ute... 

Bäst vore förstås att bo med katt på landet, men känns ändå tryggt för min katt här där jag bor. 

Hundar har också en hel del vilt i sig men jag ser inga hundägare öppna dörren och släppa ut sin hund vind för våg....
    Tyvärr är det så att katter är de djur som jagar mest småfåglar. Enligt Svensk jakt dödar katter 16 miljoner småfåglar varje år. Katten kan bli smittad av salmonella också tydligen läste jag lite snabbt när jag googlade om katter och jaga småfåglar. 
    Eftersom katter har en jaktinstinkt där de leker för att trötta ut sitt byte så känns det ganska plågsamt att hamna i en katts klor. 
    Anonym (Kitty) skrev 2025-01-14 20:46:33 följande:
    Hunden har inte i närheten av lika mkt vilt i sig som en katt dock. Har hund också så är påläst. Katten är en carnivore och är född till att äta 100 % kött och protein så dom mår bäst av att äta möss och annat kött. Och jag tycker katter inomhus i fångenskap är värre än att katten får ströva lite fritt ute och leva som katter ska. Naturen är skoningslös? katten är ett rovdjur.
    Hund är ju också ett djur som mår bäst av att äta kött....

Måste säga att många djurägare är sjukt egoistiska. Ni skaffar katt men det är jag (och andra villaägare)  som får rensa odlingsland och rabatter från kattskit.
    Ni skaffar katt men det är jag som får städa min uteplats när katten har valt min solstol att sova i.

Varför är det så att kattägaren skaffar katt och sedan släpper ut den vind för våg för någon annan att ta hand om skiten som uppstår där de har gått.....
    Anonym (kattmamma) skrev 2025-01-15 11:40:03 följande:

Är det möjligt att ha en katt som ska ta sig in och ut via en trappuppgång? Låter helt absurt! Jag tänker att om man bor i ett lugnt villaområde och har katten ute så borde man ha ett utrymme där katten kan gå in om man själv inte är hemma! Typ en hundkoja?! 

Då får många i villaområdet sin trädgård använd som kattlåda. Inte så himla fräscht att ha kattbajs i jordgubbslandet. Stanken av kattpiss är inte så mysig heller. Har man som djurägare valt att skaffa ett djur ska ingen annan tvingas ta hand om det på något sätt. 
    Anonym (Kitty) skrev 2025-01-15 12:13:21 följande:

Också läst att fåglar som dött pga katt ligger på 3% av alla dödade fåglar i landet och att det bara är ett problem i tätbebyggda områden. Där majoriteten av alla fåglarna bor och häckar bor inte katter. 

Inte bra ändå förstås och jag gör vad jag kan för att minimera att min katt tar fåglar (vilket hon extremt sällan gör då hon föredrar att jaga möss). 

Gjorts studier också där man såg att man fick stora problem med möss, råttor osv. istället när katterna försvann. Då förstörde råttorna mkt av fågel bestånden då dom tog äggen. Så komplext helt klart?

Största råttproblemet är i tätbebygda områden där man inte vill släppa ut sina katter....
    molly50 skrev 2025-01-15 13:39:48 följande:
    Här satte sig en katt mitt på vårt altangolv och bajsade.
    Inte så trevligt att komma ut och hitta.
    Det luktar ju inte hallontårta heller.
    Och jag har också svårt att förstå varför den satte sig just där,av alla ställen.
    Och när katten väl har hittat ett ställe som den gillar att uträtta sina behov på så kommer den oftast tillbaka... Det hade blivit en vatten dusch här om någon katt hade gjort så. 
Svar på tråden Hur fan tänker ni kattägare?