Inlägg från: Anonym (Idag är det ingen verklig allmän värnplikt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Idag är det ingen verklig allmän värnplikt)

Hur slipper man göra värnplikten?

Anonym (En som vill) skrev 2025-01-28 12:52:07 följande:

Jag tror det hade gjort denna generationen gott att göra värnplikten. Man lär sig mycket mer än bara försvara sitt land. vi har blivit allt för bekväma i hur bra vi har det och värnplikt är något jag gladeligen hade uppskattat för min generation som är på tok för känsliga mot hårt arbete och jobbiga situationer.

till TS.

du kommer inte ångra att du gjort detta, du skaffar dessutom vänner för livet och blir en starkare individ. det känns bara läskigt nu för att du kan ha varit för skyddad, jag vet inte.

men hemvärnet och lumpen är inget jag ångrat det minsta. Fråga de som är äldre när det var värnplikt, tror knappast det förstörde deras liv. 

Inte förstörde mitt liv. Däremot ändrades mina värderingar senare. Jag gjorde först vanlig militärtjänst, men ändrade mig efter så kallad "muck", ansökte om vapenfri krigsplacering och fick det beviljat - utan problem. Just då var det en sparperiod (90-talskrisen) så man drog ned på rep-övningarna.

Jag fick placering i civilförsvaret, och detta gör ju mycket viktiga livräddande uppgifter i krig.

Jag kan inte tänka mig att bära vapen. JV får automatiskt frisedel, men jag är inte JV utan kristen (och är mycket aktiv i olika kristna samfund, mest i Svenska Kyrkan och Katolska Kyrkan). Min uppgift i krig är inte att bära vapen, men jag kan däremot förhoppningsvis rädda liv  Glad- om de nu vill ha mig i civilförsvaret alls idag. Jag är nog väl gammal för även den saken.

Tom Araya skrev 2025-01-28 16:40:17 följande:
    Det enda du kan bidra till vad det gäller förlorade liv genom att inte bära vapen, är att motståndaren förlorar färre.
    Nej. Även en mindre volym på stridandet och dödandet på båda sidor och även civila (inte jag ensam såklart men många tillsammans). Dessutom kan jag rädda liv om jag är med i civilförsvaret. (Om jag inte är för gammal för det också nu i o f s).
    klyban skrev 2025-01-28 16:33:35 följande:
    Mitt råd till dig är att du läser om och svarar på riktigt istället.
    Skal inte alla ha samma rätt att åtminstone ansöka om vapenfri tjänst och vapenfri krigsplacering?
    klyban skrev 2025-01-29 15:00:54 följande:
    Det är ändå en utopisk idé att alla kan få vapenfri tjänst, och detta för ett land måste försvara sig med vapen.
    Vilka av dem som söker det skall i så fall få nej, dvs på vilka grunder?
    klyban skrev 2025-01-30 14:48:51 följande:

Din utopiska idé är farligt för Sverige, och alla kan inte ens söka vapenfritjänst och inbilla sig få en :lol::lol:

Varför vill du Sverige illa med i en inbillad utopi för?(Men såklart, nu skiter dom i dig som tur är i denna fråga.)

Du duckade frågan: Jag upprepar den därför: Exakt vilka skall få avslag på ansökan om vapenfritt? Exakt vilka?
    Tom Araya skrev 2025-01-30 18:06:36 följande:
    Du har fel. Krig är som bollsport, gör du inte själv mål och hindrar motståndaren till att göra mål så kommer motståndaren att vinna matchen på flest gjorda mål. Krigets motsvarighet är människoliv.

Förnekar du att jag kan rädda liv om jag är med i civilförsvaret? Jag fick placering där när jag ansökt om att få vapenfri krigsplacering i stället för den jag hade med vapen.

Nu är jag visserligen för gammal för att komma i fråga, men, skulle någon försöka sätta vapen i mina händer skulle jag desertera - men nu fick jag som sagt löfte om vapenfri krigsplacering.

Om färre strider blir det färre dödade, och då menade jag färre på ALLA SIDOR i kriget, inte bara på ena sidan.

klyban skrev 2025-01-31 11:52:55 följande:

Det är din idé om det utopiska vapen nedlagda som är havererat.

Exakt vilka, du får väl ge mig par miljoner personnummer så kan jag berätta exakt vad du vill veta, jag väntar på detta om nu det var exakt du ville veta :whoco5:

Eller så inser man krasst och enkelt att komma fram till och att vapenfritjänst kan bara ges till ett fåtal i jämförelsen vad man kräver med de med vapen.

Såna som du är farliga för försvaret, inte enskilda vapenfritjänst, utan din utopiska idé är.

Du har missuppfattat. Jag avser individer på båda sidor, inte en stat som sådan. Jag stöder individer som inte bär vapen.

Jag menar på vilka grunder man skall få avslag på ansökan enlgt dig.

klyban skrev 2025-01-31 14:07:27 följande:

Dock presenterar du vapenfritt som något alla borde göra.
    Och där har jag redan svarat dig att alla kan inte få vapenfritjänst då.
    Det mest komiska är att jag svarat dig flera ggr, men ändå ställer du samma fråga igen.

Du har inte svarat på på vilka grunder man skall få avslag? Att SÖKA måste alla ha rätt till. Vilka grunder anser du inte tillräckliga?
    klyban skrev 2025-02-01 11:38:48 följande:

Visst har jag det, men du vägrar acceptera svaret och pga att det berättar att det är flest de med vapen man behöver.

Alla kan inte och inte ens nära få vapenfritjänst.
    Och vad halmgubben söka har med något att göra kan man undra, för man står där ändå med din utopiska tanke som är en fara för ett Svenskt försvar.

Nej. Du har inte svarat.

Du skrev bara "inte alla"- men det var  INTE DET  JAG FRÅGADE.

Jag tar det igen.  PÅ VILKA GRUNDER skall man få avslag?

Tom Araya skrev 2025-02-01 15:28:16 följande:
    Nej, absolut inte. Även civila resurser och civila insatser är viktigt under kris och krig.
    Vidareutveckling av resonemanget nedan.
    Anonym (Idag är det ingen verklig allmän värnplikt) skrev 2025-01-31 11:18:41 följande:

Om färre strider blir det färre dödade, och då menade jag färre på ALLA SIDOR i kriget, inte bara på ena sidan.

Färre dödade/skadade totalt, ja. Men det innebär att man offrar sina egna för att färre ska skadas/dö på motsatt sida.
    Det anser jag varken är rimligt och kommer dessutom inte att motverka viljan att anfalla, vilket är huvudsyftet med att ha väpnad trupp.

Du har fel. Mindre volym på striderna betyder FÄRRE DÖDADE på BÅDA SIDOR-ev OCKSÅ CIVILA.

Dessutom är jag självklart för att även folk på den ANFALLANDE SIDAN VÄGRAR STRIDA. (Antingen genom att undvika mobilisering eller genom att desertera.)

TEX har 100 000-TALS LÄMNAT RYSSLAND.

Svar på tråden Hur slipper man göra värnplikten?