Hur slipper man göra värnplikten?
Jag tror det hade gjort denna generationen gott att göra värnplikten. Man lär sig mycket mer än bara försvara sitt land. vi har blivit allt för bekväma i hur bra vi har det och värnplikt är något jag gladeligen hade uppskattat för min generation som är på tok för känsliga mot hårt arbete och jobbiga situationer.
till TS.
du kommer inte ångra att du gjort detta, du skaffar dessutom vänner för livet och blir en starkare individ. det känns bara läskigt nu för att du kan ha varit för skyddad, jag vet inte.
men hemvärnet och lumpen är inget jag ångrat det minsta. Fråga de som är äldre när det var värnplikt, tror knappast det förstörde deras liv.
Inte förstörde mitt liv. Däremot ändrades mina värderingar senare. Jag gjorde först vanlig militärtjänst, men ändrade mig efter så kallad "muck", ansökte om vapenfri krigsplacering och fick det beviljat - utan problem. Just då var det en sparperiod (90-talskrisen) så man drog ned på rep-övningarna.
Jag fick placering i civilförsvaret, och detta gör ju mycket viktiga livräddande uppgifter i krig.
Jag kan inte tänka mig att bära vapen. JV får automatiskt frisedel, men jag är inte JV utan kristen (och är mycket aktiv i olika kristna samfund, mest i Svenska Kyrkan och Katolska Kyrkan). Min uppgift i krig är inte att bära vapen, men jag kan däremot förhoppningsvis rädda liv - om de nu vill ha mig i civilförsvaret alls idag. Jag är nog väl gammal för även den saken.