• Anonym (Undrar)

Hur kan spermier hålla sig kvar i kvinnan?

Ja som rubriken lyder så förstår jag inte logiken, eller är rättare sagt nyfiken - Men om en man sprutar i en kvinna och sperman rinner ut under dagen, hur kan då spermier överleva i en kvinnas vagina i flera dygn om det rinner ut så fort man ställer sig upp, duschar och lever på som vanligt? 

Min kille kom i mig igår, men som vanligt känner man ju hur det rinner till när det kommer ut men när man tycker att ALLT väl kommit ut hur kan man då ha massa små simmare kvar där i dagar efteråt? 

Och en annan fråga, varför rinner inte allt ut på samma gång utan lite då och då timmarna efteråt som det känns? 

Liksom om han kom i mig igår morse och jag nu känner mig väldigt torr mellan benen - har jag trots det fortfarande spermier i min kropp?

• Svar på tråden Hur kan spermier hålla sig kvar i kvinnan?
  • Anonym (J)
    Anonym (Undrar) skrev 2025-01-06 09:45:02 följande:

Varför jag undrar är för att jag hade oskyddat samlag för 2 dagar sen och har för tillfället nu rätt molande ägglossningsvärk i ländryggen. Tog ett akut p-piller igår, ca 24 timmar efter själva samlaget. Undrar om det kan ha blivit något ändå? 

Trodde genom appen att min ägglossning skulle vara på onsdag men känner den så tydligt i ryggen i skrivandets stund. Så jag var nyfiken för att jag verkligen trodde att allt hade runnit ut redan några timmar efter samlaget men trots att man känner så så stämmer det uppenbarligen inte för att spermierna däremot har simmat åt det håll dom ska oavsett?

Får se om mitt akuta p-piller jag tog igår ett dygn efter samlaget hjälper nu när jag känner ÄL-symptom idag och lite igårkväll.

Det vet man inte. Du får se om din mens kommer helt enkelt. Och vara försiktigare nästa gång.
  • Anonym (J)

Spermier kan finnas kvar i upp till 5 dygn. Ägglossnignen ksn vara olika tillfällen. Det där är inte tillförlitligt. Vill du absolut inte ha barn så använd kondom.

• Anonym (biologen)
    Anonym (My) skrev 2025-01-05 23:06:01 följande:

Det är väl typ miljontals spermier i en utlösning. Du kan ju omöjligt veta om alla kommer ut igen. Dom som lyckats komma djupt in överlever ju tills dom självdör eller befruktat ägget. Och för det krävs ju som bekant endast EN spermie. 

Det stämmer inte.

Det krävs många spermier för att på naturlig väg deaktivera den kemiska barriären runt ägget, så att en- men bara en - av dem kan komma in. 
    Män med för låg koncentration av motila spermier kan därför ha svårt att bli fäder.

Vid en kontrollerad insemination doseras 150 000 spermier till ägget för att uppnå detta.

Vid mikroinjektion (ICSI) måste man göra bypass på den naturliga proceduren genom att injicera en enda utvald spermie direkt i ägget.
  • Anonym (Malin)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-01-05 23:36:52 följande:

Men ärligt? Har du sett när det är trafikstopp i en tunnel någon gång? Då pratar vi ett fordon och en rak väg ut, inne är det många veck att gå vilse i för de 3 miljoner simmande spermier som vill inåt.

Det som "rinner ut" är inte spermierna, det är sädesvätskan.

Du är på nätet, googla. Eller tillbaka till högstadiets biologilektioner. 

Varför så nedlåtande mot TS, hon ställer en relevant fråga? Dålig liknelse med bilkön, det TS beskriver är raka motsatsen till kö. Och kanske har biologilektionerna blivit bättre än på min tid, men då nämndes inga detaljer om vad som rann ut och vad som blev kvar.

Till TS, det som rinner ut är sädesvätska blandat med slitsekret. Många spermier är kvar, de fastnar i slemhinnan och jobbar sig uppåt mot ägget. 
  • Anonym (A)

Varför jag undrar är för att jag hade oskyddat samlag för 2 dagar sen och har för tillfället nu rätt molande ägglossningsvärk i ländryggen. Tog ett akut p-piller igår, ca 24 timmar efter själva samlaget. Undrar om det kan ha blivit något ändå? 

Trodde genom appen att min ägglossning skulle vara på onsdag men känner den så tydligt i ryggen i skrivandets stund. Så jag var nyfiken för att jag verkligen trodde att allt hade runnit ut redan några timmar efter samlaget men trots att man känner så så stämmer det uppenbarligen inte för att spermierna däremot har simmat åt det håll dom ska oavsett?

Får se om mitt akuta p-piller jag tog igår ett dygn efter samlaget hjälper nu när jag känner ÄL-symptom idag och lite igårkväll.

Skojar du...? Du måste verkligen börja läsa på. Ni har haft sex i helt perfekt tid för att bli gravida. Om du ska ha ÄL på onsdag så ska ni ha skyddat i minst en vecka innan.

Pillret kommer inte att hjälpa om ÄL redan har satt igång.
  • Anonym (J)
    Anonym (A) skrev 2025-01-06 11:13:34 följande:
    Skojar du...? Du måste verkligen börja läsa på. Ni har haft sex i helt perfekt tid för att bli gravida. Om du ska ha ÄL på onsdag så ska ni ha skyddat i minst en vecka innan.

Pillret kommer inte att hjälpa om ÄL redan har satt igång.
    Känns som många tar så enkelt på sånt här idag. Alltså inte du. Utan kvinnor som har oskyddat sex och tror att det är helt lugnt. 
  • Anonym (A)
    Anonym (J) skrev 2025-01-06 11:33:14 följande:
    Känns som många tar så enkelt på sånt här idag. Alltså inte du. Utan kvinnor som har oskyddat sex och tror att det är helt lugnt. 
    Nä nä, det är lugnt, tog inte din kommentar personligt. Men man måste verkligen läsa på om såna här saker innan man börjar leka runt med oskyddat sex. Annars står många där med ett positivt test i näven, klarar inte av att göra abort och livet får en helt annan vändning som de aldrig annars hade planerat eller velat ha. Jag tror tyvärr att många barn föds av just den anledningen, hur älskade de än är.
  • Anonym (K)

Är du osäker på om akut p-pillrer kommer skydda dig kan du be om en kopparspiral. Sätts den in inom fem dagar från det oskyddade samlaget skyddar den mot graviditet.
  • Anonym (Undrar)

Brukar känna min ÄL olika mycket eller lite från månad till månad men NU HÄR IDAG så har jag den sjukaste ÄL på länge. Stramar och drar mer än vanligt i ländryggen, mängder med ÄL-flytningar och sån ökad lust. Minns inte senaste jag kände av den såhär tydligt. 
    Tänker om det akuta pillret haft sin effekt så borde jag inte känna ÄL en dag tidigare än tänkt och såhär intensivt?
    Dessa ÄL flytningar och övriga känningar hade jag däremot absolut inte när vi hade sex. Då var jag mer åt det torra hållet och inga symptom alls. Detta kom smygande under gårkvällen och jätte intensivt idag. 

Så även om vi låg så sent som för typ 60 timmar sen så kan alltså hans spermier fortfarande nu vara kvar i mig där nere? 

• Anonym (A)
    Anonym (Undrar) skrev 2025-01-06 12:07:44 följande:

Brukar känna min ÄL olika mycket eller lite från månad till månad men NU HÄR IDAG så har jag den sjukaste ÄL på länge. Stramar och drar mer än vanligt i ländryggen, mängder med ÄL-flytningar och sån ökad lust. Minns inte senaste jag kände av den såhär tydligt. 
    Tänker om det akuta pillret haft sin effekt så borde jag inte känna ÄL en dag tidigare än tänkt och såhär intensivt?
    Dessa ÄL flytningar och övriga känningar hade jag däremot absolut inte när vi hade sex. Då var jag mer åt det torra hållet och inga symptom alls. Detta kom smygande under gårkvällen och jätte intensivt idag. 

Så även om vi låg så sent som för typ 60 timmar sen så kan alltså hans spermier fortfarande nu vara kvar i mig där nere? 

Hans spermier kan ligga kvar i dig i upp till en vecka ungefär och de är livsdugliga i ca fem dagar. Och ja, du har ÄL ungefär nu. När du har känningar är det redan låååångt för sent för säker period.
Svar på tråden Hur kan spermier hålla sig kvar i kvinnan?