Inlägg från: Anonym (A) |Visa alla inlägg
  • Anonym (A)

Hur kan spermier hålla sig kvar i kvinnan?

För att inte allting rinner ut.

• Anonym (A)

Och inte på en gång heller. Det är liksom inte sprut in, sprut ut.

Att det rinner lite i taget har med fysikens lagar att göra, det är inte ett öppet gapande hål liksom.

• Anonym (A)
    Anonym (Undrar) skrev 2025-01-06 09:45:02 följande:

Varför jag undrar är för att jag hade oskyddat samlag för 2 dagar sen och har för tillfället nu rätt molande ägglossningsvärk i ländryggen. Tog ett akut p-piller igår, ca 24 timmar efter själva samlaget. Undrar om det kan ha blivit något ändå? 

Trodde genom appen att min ägglossning skulle vara på onsdag men känner den så tydligt i ryggen i skrivandets stund. Så jag var nyfiken för att jag verkligen trodde att allt hade runnit ut redan några timmar efter samlaget men trots att man känner så så stämmer det uppenbarligen inte för att spermierna däremot har simmat åt det håll dom ska oavsett?

Får se om mitt akuta p-piller jag tog igår ett dygn efter samlaget hjälper nu när jag känner ÄL-symptom idag och lite igårkväll.

Skojar du...? Du måste verkligen börja läsa på. Ni har haft sex i helt perfekt tid för att bli gravida. Om du ska ha ÄL på onsdag så ska ni ha skyddat i minst en vecka innan.

Pillret kommer inte att hjälpa om ÄL redan har satt igång.
  • Anonym (A)
    Anonym (J) skrev 2025-01-06 11:33:14 följande:
    Känns som många tar så enkelt på sånt här idag. Alltså inte du. Utan kvinnor som har oskyddat sex och tror att det är helt lugnt. 
    Nä nä, det är lugnt, tog inte din kommentar personligt. Men man måste verkligen läsa på om såna här saker innan man börjar leka runt med oskyddat sex. Annars står många där med ett positivt test i näven, klarar inte av att göra abort och livet får en helt annan vändning som de aldrig annars hade planerat eller velat ha. Jag tror tyvärr att många barn föds av just den anledningen, hur älskade de än är.
  • Anonym (A)
    Anonym (Undrar) skrev 2025-01-06 12:07:44 följande:

Brukar känna min ÄL olika mycket eller lite från månad till månad men NU HÄR IDAG så har jag den sjukaste ÄL på länge. Stramar och drar mer än vanligt i ländryggen, mängder med ÄL-flytningar och sån ökad lust. Minns inte senaste jag kände av den såhär tydligt. 
    Tänker om det akuta pillret haft sin effekt så borde jag inte känna ÄL en dag tidigare än tänkt och såhär intensivt?
    Dessa ÄL flytningar och övriga känningar hade jag däremot absolut inte när vi hade sex. Då var jag mer åt det torra hållet och inga symptom alls. Detta kom smygande under gårkvällen och jätte intensivt idag. 

Så även om vi låg så sent som för typ 60 timmar sen så kan alltså hans spermier fortfarande nu vara kvar i mig där nere? 

Hans spermier kan ligga kvar i dig i upp till en vecka ungefär och de är livsdugliga i ca fem dagar. Och ja, du har ÄL ungefär nu. När du har känningar är det redan låååångt för sent för säker period.
  • Anonym (A)
    Anonym (Hej) skrev 2025-01-06 12:44:40 följande:

Hus snabbt simmar en spermie? Är det någon centimeter i timmen, eller långsammare/snabbare? Glad

Ditt Google verkar ju trasigt så varsågod :)

www.1177.se/barn--gravid/graviditet/om-graviditeten/befruktning/

Efter utlösningen simmar spermierna från slidan, genom livmodern och ut i äggledarna. De simmar några millimeter per minut.
  • Anonym (A)
    Anonym (Undrar) skrev 2025-01-06 12:46:30 följande:

Men det är ju först nu jag har rätt skållad miljö för spermierna att leva kvar. Nu är det ju helt rätt sekret som dom mår som bäst i. Tänker att dom inte kan ha överlevt tills nu med tanke på att under samlaget var jag torr precis som innan mens och var inte i närheten av den miljön där nere där spermier lätt tar sig fram och överlever. Var snus torr så fick använda glidmedel men nu lika blöt som havet själv, haha. 

De överlever vilket sekret du än har. Gynnsamt sekret har både med simningen och fästandet att göra.

Snälla ts, sluta försöka hitta bortförklaringar och inse att du sitter med jäkligt stor risk att bli gravid eftersom ni har perfekta förutsättningar. Ring gyn om en akut kopparspiral imorgon.
  • Anonym (A)
    Anonym (Undrar) skrev 2025-01-06 14:07:32 följande:
    Väldigt onödig Kommentar av dig. Trodde detta forum var till för att visa nyfikenhet, diskutera och få olika perspektiv på saker & ting. Inte där man dömer. Första gången jag tar ett akut p-piller med noll information från apoteket. Har skyddat mig nog hittills i mitt 29 åriga liv men denna gången var ett undantag.Och vad vet du om min status i livet - nu råkar jag ha en sambo sen 4 år tillbaka, vi lever ett stabilt liv ihop och är kära, båda önskar ett gemensamt barn i framtiden. Ingen av oss hade blivit super besvikna och förstörda om jag mot förmodan skulle bli gravid nu oavsett det inte är enligt planen för tillfället. Vi har väl sagt inom 2-3 år. Men blir det så blir det - därför jag skrev att det är lite skräck blandad förtjusning nu när jag inser att jag klantat till det. Jag är nog inte den första och inte heller den sista isåfall som blir oplanerat gravid men fortsätt du tro att jag är likt en 17 åring som blir gravid med ett one - night - stand och som inte har någon koll på något i livet. 
    Håller med om det mesta du skriver, men du är 29 år och har inte bättre koll än så här på ÄL, graviditeter mm som tas upp i tråden...? Ja, då låter det faktiskt mer som en 17-åring som råkat bli gravid med en lösare förbindelse.
  • Anonym (A)
    Anonym (Undrar) skrev 2025-01-06 18:23:17 följande:

Eftersom jag vill lära känna min kropp utan hormoner ett tag då jag gått på p piller i 6 år så har jag aldrig riktigt satt mig in så i minsta detalj kring just spermier och dess överlevnad - sen är jag fullt medveten om att en kvinna har OFTAST ägglossning, mens och vet exakt hur ett barn blir till, så inga fler dum förklaringar tack. 
    Enda jag hade i huvudet var hur akuta piller ger effekt vid olika typer av dagar i cykeln samt vad som påverkar spermiers överlevnad. Visst, detta kan man väl kanske googla sig till men ibland behöver man svar från riktiga människor och inte bara någon Ai på nätet 

Varför skyddar ni er inte bättre då? Det finns hormonfria alternativ. Själv har jag hormonspiral trots att jag precis som du inte vill ha sånt i kroppen egentligen, men det är en mycket liten dos som kommer ut och som dessutom bara verkar lokalt, inte i hela kroppen tydligen, så jag valde det då det samtidigt är en väldigt säker metod.

Dumförklaring...? Sry, men nej du har verkligen INTE koll på hur kroppen funkar eftersom du inte ens vet att spermier lätt lever i upp till fem dagar, att de inte bara rinner ut på några sekunder och allt annat du tar upp i tråden. Om ni ska köra med säkra perioder så är det väl sånt man tar reda på innan.

Om du hade använt Google hade du fortfarande fått vettiga svar. Google är ingen AI, du måste själv gå in på sidorna för att kolla och då väljer du så klart pålitliga källor också.
  • Anonym (A)
    Anonym (Hej) skrev 2025-01-06 19:17:43 följande:
    Tack! Det var ena snabba rackare. Glad
    Haha jaa :)
Svar på tråden Hur kan spermier hålla sig kvar i kvinnan?