• Anonym (Undrar)

Hur kan spermier hålla sig kvar i kvinnan?

Ja som rubriken lyder så förstår jag inte logiken, eller är rättare sagt nyfiken - Men om en man sprutar i en kvinna och sperman rinner ut under dagen, hur kan då spermier överleva i en kvinnas vagina i flera dygn om det rinner ut så fort man ställer sig upp, duschar och lever på som vanligt? 

Min kille kom i mig igår, men som vanligt känner man ju hur det rinner till när det kommer ut men när man tycker att ALLT väl kommit ut hur kan man då ha massa små simmare kvar där i dagar efteråt? 

Och en annan fråga, varför rinner inte allt ut på samma gång utan lite då och då timmarna efteråt som det känns? 

Liksom om han kom i mig igår morse och jag nu känner mig väldigt torr mellan benen - har jag trots det fortfarande spermier i min kropp?

• Svar på tråden Hur kan spermier hålla sig kvar i kvinnan?
  • Anonym (A)

För att inte allting rinner ut.

• Anonym (A)

Och inte på en gång heller. Det är liksom inte sprut in, sprut ut.

Att det rinner lite i taget har med fysikens lagar att göra, det är inte ett öppet gapande hål liksom.

• Kirenaj68
    Anonym (Undrar) skrev 2025-01-05 22:21:00 följande:
    Hur kan spermier hålla sig kvar i kvinnan?

Ja som rubriken lyder så förstår jag inte logiken, eller är rättare sagt nyfiken - Men om en man sprutar i en kvinna och sperman rinner ut under dagen, hur kan då spermier överleva i en kvinnas vagina i flera dygn om det rinner ut så fort man ställer sig upp, duschar och lever på som vanligt? 

Min kille kom i mig igår, men som vanligt känner man ju hur det rinner till när det kommer ut men när man tycker att ALLT väl kommit ut hur kan man då ha massa små simmare kvar där i dagar efteråt? 

Och en annan fråga, varför rinner inte allt ut på samma gång utan lite då och då timmarna efteråt som det känns? 

Liksom om han kom i mig igår morse och jag nu känner mig väldigt torr mellan benen - har jag trots det fortfarande spermier i min kropp?

Allt rinner inte ut. Lite blir alltid kvar och använder du inte skydd bör du veta att spermier kan leva upp till 5 dygn i slidan och därmed även befrukta ett ägg....
  • Em98

Du får inte glömma att spermier är motila och simmar längs slemhinnan mot äggledaren.

• Anonym (My)

Det är väl typ miljontals spermier i en utlösning. Du kan ju omöjligt veta om alla kommer ut igen. Dom som lyckats komma djupt in överlever ju tills dom självdör eller befruktat ägget. Och för det krävs ju som bekant endast EN spermie. 

• Anonym (Nice)

Dom kan ju leva i dig i upp till 5 dagar, tror dom typ ?biter? sig fast och trivs i dig där det är varmt och skönt, sen jobbar dom ju sig för att komma till ditt ägg?.

• Anonym (qwerty)

Men ärligt? Har du sett när det är trafikstopp i en tunnel någon gång? Då pratar vi ett fordon och en rak väg ut, inne är det många veck att gå vilse i för de 3 miljoner simmande spermier som vill inåt.

Det som "rinner ut" är inte spermierna, det är sädesvätskan.

Du är på nätet, googla. Eller tillbaka till högstadiets biologilektioner. 

• Anonym (Undrar)

Varför jag undrar är för att jag hade oskyddat samlag för 2 dagar sen och har för tillfället nu rätt molande ägglossningsvärk i ländryggen. Tog ett akut p-piller igår, ca 24 timmar efter själva samlaget. Undrar om det kan ha blivit något ändå? 

Trodde genom appen att min ägglossning skulle vara på onsdag men känner den så tydligt i ryggen i skrivandets stund. Så jag var nyfiken för att jag verkligen trodde att allt hade runnit ut redan några timmar efter samlaget men trots att man känner så så stämmer det uppenbarligen inte för att spermierna däremot har simmat åt det håll dom ska oavsett?

Får se om mitt akuta p-piller jag tog igår ett dygn efter samlaget hjälper nu när jag känner ÄL-symptom idag och lite igårkväll.

• Anonym (J)

Spermier är snabba och simmar. Det är liksom inte bara en vätska. 

Svar på tråden Hur kan spermier hålla sig kvar i kvinnan?