Inlägg från: Anonym (Malin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Malin)

Hur kan spermier hålla sig kvar i kvinnan?

Anonym (qwerty) skrev 2025-01-05 23:36:52 följande:

Men ärligt? Har du sett när det är trafikstopp i en tunnel någon gång? Då pratar vi ett fordon och en rak väg ut, inne är det många veck att gå vilse i för de 3 miljoner simmande spermier som vill inåt.

Det som "rinner ut" är inte spermierna, det är sädesvätskan.

Du är på nätet, googla. Eller tillbaka till högstadiets biologilektioner. 

Varför så nedlåtande mot TS, hon ställer en relevant fråga? Dålig liknelse med bilkön, det TS beskriver är raka motsatsen till kö. Och kanske har biologilektionerna blivit bättre än på min tid, men då nämndes inga detaljer om vad som rann ut och vad som blev kvar.

Till TS, det som rinner ut är sädesvätska blandat med slitsekret. Många spermier är kvar, de fastnar i slemhinnan och jobbar sig uppåt mot ägget. 
  • Anonym (Malin)

Men kan ingen reda ut detta med dagen-efterpiller? Om det inte funkar när ägglossningen satt igång, vad gör det då för nytta? Jag har hört att om inte ägget hunnit bli befruktat funkar det.

Såhär skriver 1177: "Ett akut-p-piller förhindrar risken att bli gravid genom att hämma eller skjuta upp ägglossningen. Akut-p-pillret avbryter däremot inte en graviditet om ägget redan har hunnit bli befruktat." 

• Anonym (Malin)
    Anonym (Undrar) skrev 2025-01-06 14:07:32 följande:
    Väldigt onödig Kommentar av dig. Trodde detta forum var till för att visa nyfikenhet, diskutera och få olika perspektiv på saker & ting. Inte där man dömer. Första gången jag tar ett akut p-piller med noll information från apoteket. Har skyddat mig nog hittills i mitt 29 åriga liv men denna gången var ett undantag.Och vad vet du om min status i livet - nu råkar jag ha en sambo sen 4 år tillbaka, vi lever ett stabilt liv ihop och är kära, båda önskar ett gemensamt barn i framtiden. Ingen av oss hade blivit super besvikna och förstörda om jag mot förmodan skulle bli gravid nu oavsett det inte är enligt planen för tillfället. Vi har väl sagt inom 2-3 år. Men blir det så blir det - därför jag skrev att det är lite skräck blandad förtjusning nu när jag inser att jag klantat till det. Jag är nog inte den första och inte heller den sista isåfall som blir oplanerat gravid men fortsätt du tro att jag är likt en 17 åring som blir gravid med ett one - night - stand och som inte har någon koll på något i livet. 
    Bra skrivet! Typiskt FL att man drar en massa slutsatser utifrån sin egen situation och egna föreställningar utan att ha någon aning om hur TS verkligen har det.
Svar på tråden Hur kan spermier hålla sig kvar i kvinnan?