Inlägg från: Anonym (O) |Visa alla inlägg
  • Anonym (O)

Hur kan ni jägare leva med er själva efter att ha dödat ett djur?

Anonym (Elsa) skrev 2025-01-05 22:29:04 följande:
    Börjar bli lite jobbigt nu va? 
    Nä inte ett dugg. Jag tycker du har fel oavsett om du är jägare eller ej. Bejaka livet inte döden, och om du har problem med det så lös det på ett sätt som rättfärdigar en människa. Bygg ett stängsel, skaffa skrämseldetektorer, vad som helst, men låt vargen vara. 
  • Anonym (O)
    Anonym (Elsa) skrev 2025-01-05 22:48:17 följande:
    Fortfarande är problemet ute i skogen. Vargen äter/dödar inte bara inhägnade djur. Vi kan inte skydda de djuren. 
    Nä det kan vi inte
  • Anonym (O)
    Anonym (O) skrev 2025-01-05 22:52:20 följande:
    Nä det kan vi inte
    Anonym (Elsa) skrev 2025-01-05 22:48:17 följande:
    Fortfarande är problemet ute i skogen. Vargen äter/dödar inte bara inhägnade djur. Vi kan inte skydda de djuren. 
    Är det något du brukar göra? Skydda dom vilda djuren i skogen mot vargar? mot Jägare? 

• Anonym (O)
    Teresse7 skrev 2025-01-05 22:55:31 följande:
    Sista året har vargen börjat ge sig på mer och mer boskap. Det är rätt tydligt att de blivit flera. Dom förökar sig som alla andra arter. På 1 år hinner det komma rätt många fler. Det tror jag du förstår. Nu får man skjuta ett fåtal vargar på vissa ställen. Det har knappast hunnit bli inavel. Så du menar att vargen blivit inavlad ? Att det är därför den dödar boskap? 
    Nej det har jag inte påstått nånstans. Jag menar att vi inte borde känna oss så hotade av vargen; lös dom problem som finns istället. Eller menar du att vi inte klarar det? Vi har ju för fasen tagit oss till månen för mer 50 år sedan.
  • Anonym (O)
    Anonym (M) skrev 2025-01-05 22:58:17 följande:
    Du är medveten om att folk normalt håller sina djur inhägnade? Även vargstängsel som hävdas skydda mot varg hjälper föga. Vilka skrämsel detektorer skulle det vara? 

Bejaka livet inte döden... Du är medveten om att varg dödar, och knappast på ett humant sätt. Dessutom är döden en del av livet det mest naturliga som finns. Människan är dessutom i grunden en jägare, så ska vi gå tillbaka till grunden som jägare/samlare kanske. Om det nu är att vi ska värna om hur saker har varit och inte hur de faktiskt ser ut idag. 

Tror knappast att du själv skulle bli så välvilligt inställd om du hade djur och fick se dem dödas och plågas till döds av vargen. Men det är klart lätt att tycka som du när det inte är du som drabbas. 
    Om du hade läst allt jag skrivit i denna tråd hade du fått svar på allt. Nej hur ska en varg kunna döda humant? Humant betyder väl mänskligt? Vargen är ingen människa. Jag har redan skrivit hur mycket jag skulle gråta om något av mina djur dör på grund av vargen, så jag förstår inte ditt påhopp riktigt här. 
  • Anonym (O)
    Anonym (Elsa) skrev 2025-01-05 23:06:51 följande:
    Så spelar vi dumma när vi inte kan svara då ja. Smart 
    Ja men svara då i så fall då. Skyddar du djuren mot vargar och jägare? Det är ju du som påstår att du skyddar djuren? Jag tror ju inte att du gör det, du skrev tidigare ?våra vilda djur? vad menar du med våra? Menar du att du/vi äger djuren i skogen. För det gör vi inte kan jag berätta för dig.
  • Anonym (O)
    Teresse7 skrev 2025-01-05 23:11:56 följande:
    Jo det har du påstått. Inte bara en gång i tråden utan flera. VI är inte hotade av vargen men våra djur är. 

Vi klarar att lösa problemet. Människan är jägare i grunden. Vi löser det med jakt. Eller så kan vi sätta alla vargar på månen ?
    Eller så tänker man ut nåt som funkar på riktigt. Om inte rovdjursstängsel funkar så får man väl fundera ut varför dom inte funkar och förbättra dom så att dom funkar mot varg. Hur svårt ska det vara. Att du ens tror att jag vill skicka vargarna till månen säger rätt mycket om hur korkade människor har blivit. Eller finns det ingen vettig lösning på det här problemet menar du? Alla är ju inte raketforskare det förstår jag, men jag tror inte heller att den kompetensen behövs här.
  • Anonym (O)
    Anonym (Elsa) skrev 2025-01-05 23:26:00 följande:
    Anonym (O) skrev 2025-01-05 23:16:35 följande:
    Ja men svara då i så fall då. Skyddar du djuren mot vargar och jägare? Det är ju du som påstår att du skyddar djuren? Jag tror ju inte att du gör det, du skrev tidigare ?våra vilda djur? vad menar du med våra? Menar du att du/vi äger djuren i skogen. För det gör vi inte kan jag berätta för dig.

Har jag påstått att jag skyddar djuren? 

Anonym (Elsa) skrev 2025-01-05 23:26:00 följande:
    Anonym (O) skrev 2025-01-05 23:16:35 följande:

Har jag påstått att jag skyddar djuren? 
    Ja det står i det första stycket längst ner. ?Vi kan inte skydda dom djuren?. 
  • Anonym (O)
    Anonym (Elsa) skrev 2025-01-05 23:39:46 följande:
    Och det tolkar du som att jag skyddar dom djuren? 

Tolkar du allt helt som du själv vill? 
    Hur ska jag annars tolka det. Är du dum? Eller låtsas du bara. Om du skriver så, hur menar du att
    jag ska förstå det? Att du låtsas skydda djuren? I så fall förstår jag dom djurhållare som klagar när vargen kommer och dom inte har skaffat ett stängsel, du är väl en av dem? Som säger att har skyddat sina djur men egentligen vill dom bara skylla allt på vargen.
  • Anonym (O)
    Teresse7 skrev 2025-01-05 23:29:01 följande:
    Alltså jag tycker månen verkar som en bra lösning ändå. Tänker att jägarna kan hjälpa dom dit. Så kan vi åka dit och mata dom med havre ibland. 
    😄
Svar på tråden Hur kan ni jägare leva med er själva efter att ha dödat ett djur?