Inlägg från: Anonym (O) |Visa alla inlägg
  • Anonym (O)

Hur kan ni jägare leva med er själva efter att ha dödat ett djur?

Anonym (ABC) skrev 2025-01-05 20:15:31 följande:
    Vargar dödar runt 100 renar, 500 husdjur, 500 får etc etc per år. Det är sunt att vara rädd för vargar, de dödar inte bara för att äta utan river tex 5 får och äter 1. 
    Hur många renar, får osv dödar människan då? Lämna gärna lite jämförelseinformation så man kan se vem som är värst. 
  • Anonym (O)
    Anonym (Elsa) skrev 2025-01-05 20:29:39 följande:
    Jag vill absolut att människan tar kontroll på vargstammen nu. Absolut rätt uppfattat. Står helt på jägarnas sida i detta. Korrekt uppfattat av dig. 
    Bra! Då vet vi var vi har varann. 👍 Har själv jägare i släkten men inga vargjägare. Kan tycka det är stor skillnad på älgjägare och vargjägare (som ofta verkar vara tjuvjägare).
  • Anonym (O)
    Anonym (Elsa) skrev 2025-01-05 20:33:39 följande:
    Vi kan öka vargstammen till samma som i Tyskland och riskera att vissa av våra arter blir utrotningshotade då? Du tycker du? 
    Eller så låter man vargen leva o större utsträckning och tar ner jägarnas kvot.
  • Anonym (O)
    Anonym (Elsa) skrev 2025-01-05 20:42:31 följande:
    A men det slutar ju med att jägarna får skjuta varg istället för annat 
    Va? Så det är så dom gör i resten av Europa menar du? Jag tycker du har fel. Vi svenskar borde inte vara så rädda för våra inhemska arter. Och inte ha så stor kontroll över dom. Det är fel att det är så. Faktiskt. 
  • Anonym (O)
    molly50 skrev 2025-01-05 21:27:10 följande:
    Vad har du för belägg för att vargjägare ofta är tjuvjägare?
    Alla jägare som har vargrevir i sina områden har rätt att jaga varg om vargjakt utlyses.
    Så då menar du att även älgjägare är tjuvjägare?
    Nej det menar jag INTE. Hur kan du få det till det. Vi hade ett revir här i Riala. Efter ett par år var alla vargar borta. Nån stack väl iväg men resten är oklart vad deras öde blev. Förmodligen tjuvjägare men det är såklart oklart och enligt min farsa (älgjägare så är det inget man pratar om, man bara vet). För ett par år sedan hade vi återigen en varg siktats i området och då fick jag kontakt med en grupp motståndare som ville att jag skulle ta reda på namnen på dom som var ute och jagade. Då kände jag lite obehag och drog mig lite undan.
  • Anonym (O)
    Teresse7 skrev 2025-01-05 21:45:58 följande:
    Fast... vänta lite nu... jägarna har en väldigt liten kvot... vargen är ett problem redan nu för övriga djurarter och hör och häpna dom blir fler... vad händer med övriga djur om vi inte skjuter vargarna ? 
    Vad snackar du om. Hur kan 375 individer vara ett problem? Jämfört med hur många jägare menar du då?
  • Anonym (O)
    Anonym (Elsa) skrev 2025-01-05 21:28:07 följande:
    Men du inser att du säger emot dig själv nu va? 

Läs igen : i övriga Europa har vargen redan hunnit skada vissa djurarter så pass mkt att dom är på god väg att bli utrotningshotade. 

Det vill jag absolut inte ska hända här i svergie där jag bor. Vill du? Det va frågan från början som du ännu inte tagit ställning till. Du tar upp att vi ska kunna ha lika mkt varg som i övriga länder i Europa. Det är ju ett problem återigen för andra djurarter. Återigen vill du det? 

Att det är ett visst antal vargar I tex tyskland är ett problem på riktigt där. Här har vi tack o lov inte hunnit dit och jag hoppas vi slipper hamna där.
    Svenskar överlag verkar vara ett gäng fegisar som inte tolererar andra arter (som är hotfulla mot deras egna existens). Ja jag tycker att vargsläktet ska få större spelrum i vårt land. Oavsett. Om det betyder att jägare inte får sin tilldelade kvot så - ja då är det så. Det är livets gång, och inget vi ska lägga vår näsa i blöt i.
  • Anonym (O)
    Teresse7 skrev 2025-01-05 22:17:30 följande:
    Exakt när är siffran 375 individer ifrån då? Det är ju inga dagsfärska siffror. Under det dryga året har det ju blivit ett större problem, så den siffran har nog ökat rätt tveklöst. Mig vetligen görs idag kartläggningar på antalet vargar. Inga siffror än. Så 375 visst. Det funka ju. Men det va ett tag sedan 
    Det var ett år sedan. Så dom har nog inte utökat sin population nämnvärt sedan dess.  Så hur menar du att dom har blivit ett större problem sen dess? Kan det bero på inavel på grund av för stor avskjutning inom ett begränsat område? 
  • Anonym (O)
    Anonym (Elsa) skrev 2025-01-05 22:19:24 följande:
    Vargen är inget jättehot mot oss människor ÄN. 
    Den är som sagt ett hit mot övriga vilda djur. Men det fattar inte du. 
    Ännu mer totalt skitsnack från en totalt indoktrinerad människa. Skaffa lite perspektiv på livet.
  • Anonym (O)
    Anonym (M) skrev 2025-01-05 22:18:30 följande:
    Ja och det är väldigt lätt att tycka det när det inte är ens egna djur och kanske även levebröd som slaktas av vargen... Det är dessutom inte så att vargen bara dödar det de behöver äta utan de fortsätter döda och skada djuren. Jag tror att om folk verkligen hade sett hur det ser ut där vargen dragit fram i t.e.x en fårhage, skulle de nog inte tycka vargen var så gullig längre. 
    Hur ledsamt det än är så är det du som är människan eller hur? Den smarta? Den som kan lösa problemet utan att någon dör? Gör det då istället för att lägga skulden på vargen som bara följer sina instinkter.
Svar på tråden Hur kan ni jägare leva med er själva efter att ha dödat ett djur?