Inlägg från: Anonym (Elsa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Elsa)

Hur kan ni jägare leva med er själva efter att ha dödat ett djur?

Xenia skrev 2025-01-06 01:22:55 följande:
    Då borde alla rovdjur utrotas för att de är ett hot mot bytesdjuren. RävAnlen är ett hot mot sorkar, harar etc. Lejon, tigrar och leoparder är ett hot mot antiloper och gaseller etc.

Schakaler, coyoter, pumor, ja, alla dessa måste utrotas för att inte andra djur ska utrotas.

Väldigt konstigt resonemang. Vilka djur har utrotats i Tyskland pga vargen?

Nej, enda orsaken att döda vargar är för att de är ett hot mot människans intressen, t ex att de dödar boskapsdjur. Massor av arter har utrotas av människan och fortsätter att utrotas av människan.
    Googla 

Ja att hålla vargstammen nere är viktigt för boskap och vilda djur som kommer att börja försvinna i tid. 

På 1800 talet hade vi mkt varg. Den dödade människor. T.o.m barn då. 
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (O) skrev 2025-01-06 00:27:51 följande:
    Om du vill få ett bra svar så måste du formulera dig så att man förstår vad du menar. Om du inte menar att du skyddar djuren i skogen så borde du inte skriva det. Att du sen dumförklarar mig för att jag ifrågasätter vad du menar får stå för dig. Godnatt på dig varghatare. 🐺
    Du dumförkalar dig själv när du på riktigt tolkar det som att jag skyddar vilda djur I skogen. Och du har inte gett mig svar än. Du byter bara ämne. 

Jag hatar inte vargar. Också fel uppfattar 
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (O) skrev 2025-01-06 01:45:27 följande:
    Försvara inte dom andra härinne. Jag har läst vad dom har skrivit. Det räcker med att du står för vad du själv skriver.
    Jag tror vi är rätt många härinne som står för samma sak. 
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (O) skrev 2025-01-06 01:43:44 följande:

Hur vet du att dom inte har något emot det? Sen är det så här, människor äger inte djur. Djuren är egentligen sina egna. Människor har tillfångatagit djuren, lite som kidnappning. Dom flesta har det inte så bra och mår jävligt dåligt. Men det bryr sig inte människan om så värst mycket för människan tänker bara på pengar. Det är allt som betyder något. Sen förstår jag inte varför du använder ordet intellektuell här. Det kanske är ordet intelligent du menar?

Detta är rätt grovt. Du får det att låta som vi människor är monster mot våra djur. Du skrev ju tidigare att du knte ville att vargen skulle ta några av dina djur. Du har ju djur själv då alltså ? 
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (O) skrev 2025-01-06 12:58:58 följande:
    Ja, och jag menar djur som vi drar ekonomisk vinning av. Kor, grisar höns osv. Och ja, har du besökt en grisfarm nån gång? Eller hur kycklingar har det? Där är det löpande band rakt ner i chicken-nuggetskvarnen om man råkar vara född till tuppkyckling. Om jag var född till kyckling så skulle jag förmodligen tycka människor var monster. 
    Grisar och den hönsfarm du tänker på är ju i regel skyddade från varg. Vad har dom med disskutionen att göra överhuvudtaget? 

Kor går ute sommarhalvåret och blir drabbade av varg. Ofta är det mjölkkor och är väldigt viktiga. Våra bönder kan inte försörja sig på spannmål och skogsbruk. Vi ska vara rädda om våra bönder. Det finns många som har får och kor som dom tar väl hand om och som får vistas ute. Så även höns. Men nu har ju vargen satt stopp. 
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (O) skrev 2025-01-06 13:34:58 följande:
    Egentligen handlar ju diskussionen om hur jägare klarar av att döda, så diskussionen har väl till viss del spårat ur lite. Men jag tycker det är hyckleri. Att hålla ner vargen till 300 individer. Hur mycket kött äter dessa individer jämfört med 10 miljoner svenskar? Du skriver att vargen har satt stopp, men då får man väl lösa det - sätt upp ordentliga stängsel. Det ska alltid vara andra arter som får stiga åt sidan för människans skull. Varför? Varför är vi så fantastiska och mer värda jämt och ständigt?
    Vem ska betala de stängslet då? Ett eventuellt bidrag som räcker halvvägs? Och som tidigare skrivet. Vargar äter vilda djur. Dom kommer utrotas om vargen får fortsätta. 

Vargar är ett rovdjur som är mer hänsynslöst än en bonde som håller boskap kan jag ju lova dig. Mer hänsynslöst än en jägare också. Vänd på din fråga Varför ska övriga arter stiga åt sidan för vargens skull? Det vill jag gärna veta.
  • Anonym (Elsa)
    Xenia skrev 2025-01-06 13:47:04 följande:
    De dödar väl av instinkt så många de kan.

Har ingen tänkt på bokskapsvaktande hundar? De kostar förstås mycket men boskapsägare skulle kunna få bidrag till det.

"En boskapsvaktare är ingen vallhund i snäv bemärkelse, den skall följa flocken, inte driva den. En boskapsvaktare skall vara präglad på sin flock, inte på människor, men den skall gå att hantera och får inte vara aggressiv mot människor. Präglingen börjar när hunden är valp, då den får vistas tillsammans med husdjuren i en fålla.
    ---

Skyddet består av flera led. När rovdjuren känner vittringen av hundarna eller deras doftmarkeringar från urinen drar de sig för att komma nära husdjuren. Om hundarna hör eller känner vittringen av rovdjur skrämmer de iväg dessa med skall. I sista hand går det till närstrid mellan hund och rovdjur.

Det finns tre slag av boskapsvaktare:

Flockvaktare som följer djur i lösdrift.

Territorialvaktare som vistas med djur i inhägnader.

Herdehundar som arbetar med en herde och som har till uppgift att varsla om samt avskräcka annalkande rovdjur. Herdehundar kan ha den dubbla uppgiften att vara både vall- och vakthundar.

En traditionell kombination av vallhund och flockvaktare är raserna puli och komondor från det ungerska pusztan; pulin drev fåren dagtid medan komondoren patrullerade oavbrutet på natten.
    ---
    De raser som används i Sverige är maremmano abruzzesepyrenéerhundkangal och blandras (mellan pyrenéer och cão da serra da estrela)."
    sv.wikipedia.org/wiki/Boskapsvaktare

Så vi ska ha fostra flockvaktare för att skydda vargens överlevnad men den kan dödas av en flockvaktare ? Eller så dödas (högst troligt flockvaktaren och flocken med djur) vi ska fostra kamphundar mot varg istället för att en jägare skjuter vargen? Blir ju lindrigare blodbad och lidande med din metod mot djuren. Hemskaste jag läst. 

Och dom bidragen kan ju bönderna se sig i stjärnorna efter det begriper ju alla utan foliehatt. 
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (O) skrev 2025-01-06 16:27:22 följande:
    Men kom gärna med exakt siffra då. Eller tror du det har vandrat in flera tusen vargar på 1,5 år. Det kan ju vara färre också. Dessa andra länder har ju satt in metoder som fungerar, så varför kan man inte kolla på hur andra länder gör?
    Fast även fast dom i andra länder har andra metoder så betyder INTE det att dom inte har stora problem med vargen ändå. Dessa metoder funkar kanske lite men det har långt ifrån löst problemet med vargen. 

Vi ska vara tacksamma att vi får skjuta vargen här. Dom har det allt annat än roligt i Tyskland tex.
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (O) skrev 2025-01-06 18:43:09 följande:
    Du har fel.
    Nej hon har rätt. Människan är toppkonsument och saknar naturliga fiender och ligger därför högst I rang. 
    Vi har väldigt väl utvecklade hjärnor och kan tillverka vapen och skydda oss. Det kan inga vargar (inga jag hört iaf) därav har vi inga naturila fiender och därav står vi högst upp som toppkonsumenter. Vi står över näringskedjan. Hade vi inte kunnat försvara oss med vapen o dyl så hade vi nog legat lite lägre. Men vi är den smartaste arten och har därför inga fiender.
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (O) skrev 2025-01-06 20:04:39 följande:
    Alla rovdjur är överst. Det kan väl kanske vara därför som du och resten här inne är emot varg? För om de var lägre behövde man väl inte skjuta bort dom?
    Men vi är toppkunsumenter. Vi är inga djur ens. Vi står över dem och näringskedjan. 

Hade vi varit under vargen så hade vi ju varit vargmat för längesedan. Det är inget man kan bestämma utan det är ju så verkligheten ser ut. Det fattar du va?
  • Anonym (Elsa)
    Xenia skrev 2025-01-06 22:11:16 följande:
    Tanken är ett vargen blir avskräckt av boskapsvaktaren. Blir vargen dödad så är det just en som är ute efter boskapen, inte flera hundra random vargar.
    Det fungerar ju inte i vårat land tyvärr. Finns gott om anledningar till varför på nätet. Låter inte som ett möjligt alternativ alls. 
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (O) skrev 2025-01-06 20:59:58 följande:
    Men har jag någonstans sagt det? Sluta tillskriva mig sådant jag inte har sagt. Vargen är högst i näringskedjan det är det enda jag har sagt. Inte nånstans att människor är under. 
    Människan är högst I näringskedjan. Ditt påstående är fel. 
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (O) skrev 2025-01-06 22:49:43 följande:
    Om vi inte är djur, varför oroar du dig? Och om du möter en varg (utan vapen) i skogen, tror du då att du står högst i näringskedjan.
     är överst i näringskedjan?
    Människor kallas ibland apex predatorer , vilket betyder att de upptar toppositionen i näringskedjan och inte har några naturliga rovdjur

Varför skulle jag inte ha vapen med mig? Vargen får gärna ha det också om den har nått i sitt vapenskåp. 
  • Anonym (Elsa)
    Xenia skrev 2025-01-06 23:10:01 följande:
    Då får väl de berörda påverka politikerna om stängslen. Bättre än att skjuta så många vargar att vargstammen blir ännu mer inavlad.

Vilka arter "stiger åt sidan" för vargen, det har jag frågat flera gånger?
    Ja så småningom de flesta arter.  Vargen är en rätt rå jägare. I Tyskland har den lyckats duktigt. 

Tror helt ärligt inte de berörda bönderna helst vill ha stängsel och fler vargar, så den kampen tror jag ni som vill att vargen ska få fortplanta sig fritt får ta isf. Är nog mer erat intresse. 
  • Anonym (Elsa)
    Xenia skrev 2025-01-13 00:50:35 följande:
    Du menar alltså att bönderna hellre vill utrota en rödlistad art än ha stängsel?

Du och andra varghatare vill ha så få vargar att de blir för inavlade för att överleva. Skäms ni inte för att vilja utrota en art?

Du har fortarande inte berättat vilka arter vargen utrotat eller uppgivit någon länk.
    Jag är helt övertygad om att bönderna och många fler med dem vill HÅLLA NERE antalet vargar. Som jag skrivit innan. Inte utrota. Svar ja. Vi är nog rätt många med den åsikten och vi kommer inte strida med regeringen för stängsel. Tro det eller ej. Varför tar ni ni som vill att vargen ska få fortsätta fritt den striden istället för att lägga det på oss???????

Vi vill alltså inte utrota Vargen helt. 

www.jaktojagare.se/kategorier/utrikes/varg-utrotar-mufflonfar-i-tyskland/
Svar på tråden Hur kan ni jägare leva med er själva efter att ha dödat ett djur?