Inlägg från: Anonym (Ledsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ledsen)

Hjälp. Dragit ut tand.

Anonym (Fler) skrev 2025-01-02 20:50:04 följande:

Jag kände precis som du i början. Nu har det gått över fem år så jag har vant mig.

Vet inte om gluggen blivit något mindre eller om jag bara är van. Däremot har jag hört något om att tänderna bredvid kan börja röra sig, växa snett. Vet inte om det bara är en skröna, jag har i alla fall inte märkt av det än.

En sak som är säker är att jag inte tänker på det särskilt ofta, fast jag är väldigt rädd om jag får hål. Har en sjukdom som ökar risk för karies, så jag kan bli väldigt nojig om jag tror jag fått ett hål.

Okej. Skönt att höra att man kanske vänjer sig då. Hade önskat hade hålet hade varit mindre. Då hade jag nog inte brytt mig så mycket. Men nu känns det så stort. Men kanske känns mindre när det läkt ihop. Men det är nog bara jobbigt också med vetskapen om att man har en tand mindre. 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Fler) skrev 2025-01-03 00:14:20 följande:

Jag upplevde också hålet som enormt i början. Men det är väl för att man är van att ha en tand där. Sedan verkar ju kindtänderna vara rätt stora så det är inte konstigt att det märks av. Nu är jag som sagt mer van, men i början kände jag konstant efter med tungan och upplevde det som enormt. 

Ja, det är hemskt jobbigt att bli av med tänder. Man är mer hämmad och vågar kanske inte skratta lika mycket. Jag har även haft mardrömmar om att tappa många tänder.

Det ordnar sig, det finns alternativ till implantat.

Ja min kindtand var stor så det känns enormt. :( Hade hoppats på att dom andra tänderna bredvid kanske drar ihop sig lite men antar att dom inte kommer göra det.
    Ja det är verkligen inget roligt. Jo det gör ju det. Vet dock inte om jag kommer någonsin kunna lägga 20000 kr på en tand tyvärr. 

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Tandsköterska) skrev 2025-01-03 09:05:30 följande:
    Malim skrev 2025-01-02 16:47:41 följande:

Du kan göra en bro där tanden saknas, Då slipar man på tänderna bredvid luckan och använder dessa som stödtänder och det kommer se ut som en vanlig tand igen, men utan rot då. Billigare alternativ till implantat.
    /Tandsköterskan

Läste fel gällande tand, men man vill nog för övrigt inte slipa ner en frisk 5a och en frisk 7a om det är 6an som saknas 
    Okej. Då kanske det bara är implantat som gäller då. Men som sagt, vet inte om jag kommer ha råd. Mår bara så otroligt dåligt över detta. Kanske låter löjligt men det är så det känns. Hade det varit tanden längst bak hade jag inte brytt mig men nu var det ju en stor kindtand. Vet inte vad jag ska göra. 
  • Anonym (Ledsen)

Ingen mer som gjort en sån där etsbro? 

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Tandsköterska) skrev 2025-01-03 15:56:23 följande:

Etsbro är inte 100% funktionellt vid kindränder (molarer) då de lätt knäcks. Det är mer estetiskt i fronten där belastningen inte tar lika mycket. 

Du är inte ensam om att känna som du gör, många patienter upplever det du gör och det är inte alls konstigt att du känner som du gör. att du kan klara dig utan tanden - absolut. Men nu handlar det ju inte om det utan din känsla. 

jag tycker du ska boka in ett möte med tandläkaren där ni går igenom olika alternativ. Beroende på kommun så brukar man bli kallas till kirurgen inom 90 dagar, sen beror det ju på om det fungerar med implantat, om tillräckligt med käkben finns osv. Sen brukar man få vänta ca 6 månader tills man själva implantatet sätts  på plats. 

att göra en bro, slipa ner grabbtänderna, kan vara ett alternativ men om tänderna är hela och inte lagade sedan innan samt om du är ung, så vill man helst inte förstöra friska tänder för att göra en bro. 

Okej. Tack för svar! Kanske får leva utan tand då :( Som sagt. Implantat är sjukt dyrt och det är ju en tand som knappt syns heller så vet inte om jag är beredd på att lägga så mycket då. Men samtidigt vet jag inte om jag klarat av att ha ett sånt stort glapp heller. Men jag får väl boka tid till en tandläkare och se. Måste väl ändå vänta in att hålet läker och sen ska ha barn i april med. Skulle bara vilja ha en ny tand nu direkt. 
  • Anonym (Ledsen)

Ni som har dragit ut en tand. Har ni upplevt att glappet blivit mindre något efter ett tag? Just nu känns det ju gigantiskt :( 

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Tandsköterska) skrev 2025-01-04 13:12:51 följande:

Nu vet jag inte hur din ekonomi ser ut eller vart du går hos tandläkaren men jag jobbar inom folktandvården och i det landsting där jag jobbar så har vi billigast priser. Folktandvården generellt är ju billigare än privat. 

fördelen med tanden som knäcktes är att det är nr 6. Då ingår det statliga bidraget från f.kassan. Så du har att tjäna in lite rabatt där. 

om patienter väljer implantat hos oss för en 6a där käkbenet ser bra ut, så kan priset variera mellan 8000kr-12.000kr efter f.kassan har gått in. 

om din ekonomi ser god ut så kan du ju ta ett räntefritt lån och betala av inom 3-6 månader exempelvis. Om din ekonomi tillåter vill säga. Många klarar sig utan en kindtand men det finns de patienter som drabbas av bettfysiologiska besvär när man saknar en kindtand ?, men det är betydligt fler som klarar sig utan ersättning.

Jag jobbar så skulle ju absolut ha råd med en avbetalning. Men ska snart vara mammaledig så då blir det ju knivigare. Jag går hos en privat och han sa bara att det skulle gå på 20000 för ett implantat. Han sa inget mer om att. Men då ska jag nog byta då. Jag trodde inte att försäkringskassan gick in med pengar för en 6:a. Men gör dom det så får man ju upp lite hopp ändå :) Tror inte jag vill gå hela livet nu utan en tand. 
  • Anonym (Ledsen)
    Goneril skrev 2025-01-04 13:57:32 följande:
    Du är inne på rätt spår, kompromisser kommer du i alla fall inte att gilla. Kan inte din man ge dig summan, eller snälla föräldrar? Nu när de snart får glädja sig åt ett barnbarn? Hade jag gjort om jag hade haft barn.
    Jo min sambo skulle säkert kunna hjälpa. Annars får jag vänta tills jag börjar att jobba igen. Mina föräldrar är pensionärer och har inte så jättegott om pengar. Annars hade dom säkert gjort det. 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Anoo) skrev 2025-01-04 17:39:55 följande:
    Ta det iallafall lugnt med beslut om detta. Jag är övertygad om att du vänjer dig och ser orimlighet i att kasta så mycket pengar i sjön.
    Jo min sambo säger detsamma hehe. Tycker bara det känns fruktansvärt konstigt utan en sån stor tand. Men ja det är absolut väldigt mycket pengar bara för en tand. 
  • Anonym (Ledsen)

Är det någon som tagit på avbetalning när ni gått till tandläkaren? Kan man få det räntefritt? Jag känner att ska jag lägga 10000-20000 så måste jag nog ta det på avbetalning eftersom jag ska vara mammaledig snart med. 

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Anoo) skrev 2025-01-05 11:04:40 följande:
    Att ha en glugg långt bak i munnen ser jag absolut noll problem med. Det syns inte och när jag vant mig känns det inte heller.
    Det innebär inte några problem med de andra tänderna,  käken eller bettet. Allt enligt käkkirurgen på sjukhuset, där tanden opererades bort.

Så ja, jag ser ett implantat som att kasta pengar i sjön.

Jag förstår inte vad tandhygienisten kostnad för kontroll av existerande tänder har med saken att göra. Det får du gärna förklara. 

När det skulle vara aktuellt med implantat är svårt att veta när det inte finns något ev behov. Det skulle bero på var i munnen den saknade tanden suttit, om det syns och om tandläkaren bedömer att det påverkar käken eller bettet.

Hur du får detta i sammanhang med uteliggare vet jag inte  det får du också gärna förklara.

Vad min partner lägger sina pengar på lägger jag mig inte i. Det skulle inte påverka min ekonomi oavsett. 

Nog för att du ofta har en lite överlägsen stil, men här slog du iallafall ditt eget rekord. 
    Grattis!

Helt ärligt har jag trott länge att din person här i forumet är den du önskar att du blivit, där du sitter i din slita lya med ett gäng katter och en fimp i munnen.
    Ja verkligen onödigt med uteliggar-kommentaren. Men vissa anses väl sig vara bättre än andra. Tills det händer dem själva någonting. 
  • Anonym (Ledsen)
    Goneril skrev 2025-01-05 12:01:56 följande:
    Vidhåller alla tidigare synpunkter gällande implantat. Ledsen att göra dig besviken, 80 kvadrat centralt i storstad, alldeles för mig sjäv, äldre beståndet, låg hyra. inga katter eller fimpar, bra pension efter långt bankliv.. Just uttrycket "kasta pengar i sjön" triggade mig, det tyder på ointresse för tandhälsa. Nu har du ju koll på allt, grattis, men tro för all del inte att hålet efter en stor, förlorad kindtand inte märks. Inte när du står framför spegeln men när du spontant gapskrattar.
    Vad har det med nåt att göra hur du bor och lever? Jag kommer förmodligen att göra något åt tanden eftersom att jag sjäv inte tycker det är kul att vara en tand mindre. Men vad är det för onödig kommentar att jag inte ska tro att den syns? Jag mår redan dåligt över detta. Gillad du att trycka ner folk? Helt sjukt beteende för mig. Men sitt du där i dom 80 kvadratare och känn dig lite bättre. 
  • Anonym (Ledsen)

Känns nästan som att man läspar med utan tanden. Någon som vet om gluggen kommer vara lika stor hela tiden eller om den minskar nåt? 

Svar på tråden Hjälp. Dragit ut tand.