• Anonym (Ledsen)

Hjälp. Dragit ut tand.

Hej! Usch jag mår så dåligt. Behöver ventilera. För typ 9 år sen behövde jag rotfylla en tand. Det gick bra och har funkat bra sen dess. Tills nu. Igår sprack den tanden. Jag fick en akuttid till tandläkaren idag. Han sa bara att det fanns inget mer att göra än att dra ut den. Så dom gjorde det direkt. Jag hann inte smälta det att den bara skulle väck. Det är en kindtand i överkäken. Den var ganska stor så nu känns det skittomt där uppe. Syns inte direkt när jag ler men skulle nog kunna synas om jag skrattade att en tand fattas. Är tjej med så tycker det här känns så
    fruktansvärt jobbigt nu. Vet inte om jag kommer ha råd med ett
    implantar heller. :( Finns det någan annan tjej här som har fått dra ut en kindtand? Vande ni er när det hade läkt? Kanske låter fånigt men jag grät efter dom hade dragit ut den :(

• Svar på tråden Hjälp. Dragit ut tand.
  • TittyBangBang

Jesus F'in Christ.

Ut och res till ett fattigt land och få lite perspektiv... Tro mig, det kommer bara göra dig gott..

• Anonym (Fler)

Jag ( kvinna) har gjort det på båda sidor. Har inte heller råd med implantat. Du är inte ensam. Har vant mig men nu försöker jag hålla koll att det inte blir så illa igen.

• Anonym (Cissi)

Jobbigt när det kommer sådär plötsligt! 

Jag har två kindtänder som är betydligt skörare än de andra och jag gissar att jag åtminstone kommer att behöva dra en av dem inom de närmaste åren. Det känns inte så kul att förlora den funktionen, men jag är inte jättebekymrad över hur det kommer att se ut.

Jag har redan dragit ett par visdomständer och där vande jag mig vid hur det kändes i munnen så fort det hade läkt.

• Goneril

Tvärtemot övriga skribenter tycker jag att du ska skaffa implantat. Betyder mycket för tuggförmågan och antingen du tror det eller ej syns det. Dessutom kan kinden verka infallen. Man kan få implantat på    avbetalning! 

• AndreaBD

Äh.... den situationen var jag i när jag var tonåring. Det händer. 

Och om det inte är längst bak och man ser det lite grann.... det är inte hela världen. Jag skaffade sedan implatant på äldre dagar, men jag har gått runt med det i 30 år ungefär. 

Förresten så finns det fler lösningar än implantat. Man kan också sätta fast en extra-tand på tanden brevid med en slags klammer. Jag hade en delprotes, innan jag skaffade implantat, men då var det flera tänder. 

• Anonym (Anoo)

Jag har opererat ut tand 3 (inklusive visdomstand) nere i käken.

I början var det jobbigt, inte att det ev riskerade att synas vilket det inte gör vilka grimaser jag än testat. Bra nog.
    Dock kändes det tomt länge. Mellanrummet är stort nog att ha lillfingerspetsen i när käkarna är ihop.

Skulle aldrig ens komma på tanken med implantat. Det syns absolut ingenting, och de pengarna kan jag lägga på något bättre.

Ta det lugnt, du vänjer dig nog.

• Anonym (JK)

Jag har dragit ut tre (förutom visdomständerna). Inget jag är glad för men det kan hända värre saker. Valde det istället för att rotfylla med två av dom, dels på grund av kostnad och på grund av att jag ammade och var lite rädd för hela grejen, materialet dom använder och allting.. kanske överdrivet men iallafall, tänkte att jag kanske ändå kommer få mer problem och behöva dra ut tanden i framtiden sen ändå. 

Tycker inte du ska må dåligt , det är många som har dragit ut tänder. 

• Anonym (Eli)

Jag har saknat tredje tanden till vänster i underkäken sedan barndomen, det växte aldrig ut någon permanent tand efter mjölktanden. Visst kändes det märkligt i början men jag har överlevt. Något implantat blev det aldrig, istället fick jag tandställning som drog ihop mellanrummet lite.

Min man kommer från ett land där tandvård är en lyx och han fick dra ut många tänder när han kom till Sverige, idag har han implantat. I hans hemland var det inget konstigt att sakna någon tand men här i Sverige är det en stor grej vilket såklart blir jobbigt när det är synligt att man inte fick tandvård som barn. Men när man ser honom idag med implantaten och i övrigt välskötta tänder skulle man aldrig kunnat tro att han saknar flera tänder.

Du är inte ensam!

• Goneril

Trist att många avstår från implantat på grund av kostnaden. Att lägga upp en amorteringsplan vore bättre. En förhoppning från min sida är att folk hellre kostar på sina tänder i stället för att göra  hårförlängningar, tatueringar och läppförstoringar.

Svar på tråden Hjälp. Dragit ut tand.