• Anonym (Ledsen)

Hjälp. Dragit ut tand.

Hej! Usch jag mår så dåligt. Behöver ventilera. För typ 9 år sen behövde jag rotfylla en tand. Det gick bra och har funkat bra sen dess. Tills nu. Igår sprack den tanden. Jag fick en akuttid till tandläkaren idag. Han sa bara att det fanns inget mer att göra än att dra ut den. Så dom gjorde det direkt. Jag hann inte smälta det att den bara skulle väck. Det är en kindtand i överkäken. Den var ganska stor så nu känns det skittomt där uppe. Syns inte direkt när jag ler men skulle nog kunna synas om jag skrattade att en tand fattas. Är tjej med så tycker det här känns så
    fruktansvärt jobbigt nu. Vet inte om jag kommer ha råd med ett
    implantar heller. :( Finns det någan annan tjej här som har fått dra ut en kindtand? Vande ni er när det hade läkt? Kanske låter fånigt men jag grät efter dom hade dragit ut den :(

• Svar på tråden Hjälp. Dragit ut tand.
  • Anonym (Tandsköterska)
    Malim skrev 2025-01-02 16:47:41 följande:

Du kan göra en bro där tanden saknas, Då slipar man på tänderna bredvid luckan och använder dessa som stödtänder och det kommer se ut som en vanlig tand igen, men utan rot då. Billigare alternativ till implantat.
    /Tandsköterskan

Beror ju dock på. Man vill inte slipa ner och förstöra en frisk permanent 6a som inte har skador som ska fungera som stöd och det är inte heller alltid man vill förlita sig på visdomständer som stöd. Beroende på patientens anatomi så kan det vara väldigt svårt att preppa så långt bak också, beroende på gap förmåga och hur stor/liten patienten är i munnen.  

TS.
    det bästa är ju att låta detta läka och sjunka in (dina tankar alltså) och göra en terapiplan med tandläkaren om några veckor/en månad. 

• Anonym (M)
    Anonym (Mis) skrev 2025-01-02 19:57:54 följande:

Hej TS,

Jag har råkat ut för exakt samma som du, men min tand var ingen kindtand utan den framför, så det syntes verkligen när jag log. Upplevde som du en väldigt stor förlust, kände mig som en tandlös uteliggare ett tag. 

Först hade jag en protestand, som man kan ta ut, du vet som gamlingar har fast bara en tand. Det funkade väl ok men tyckte inte den såg så riktig ut plus jobbigt att ta ur och borsta o hålla på.

Nu har jag en etsbro tror jag det heter, det är en tand som tandläkaren bara limmat fast på tanden bredvid. Ser ut precis som en vanlig tand och känns som en vanlig tand, kostade 4500kr att göra allt som allt. De gjorde avtryck och skickade till en tandtekniker som skapade tanden. Ser jättefint ut. Kan enligt tandläkaren hålla väldigt länge om man är lite försiktig, alltså kanske inte biter av morötter precis där tex.

Jag har råd att göra ett implantat men vill inte. Tycker man hör så mycket om folk som får problem och de verkar inte hålla hela livet heller, iallafall inte om man är yngre än 40-50 när man gör dom.

Håller man rent runt implantatet så kan det sitta hela livet. Folk som får ta bort sitt implantat har ofta sig själva att skylla. De tror inte att man behöver hålla rent runt skruven.
  • Anonym (Tandsköterska)
    Anonym (Tandsköterska) skrev 2025-01-03 09:02:24 följande:

Beror ju dock på. Man vill inte slipa ner och förstöra en frisk permanent 6a som inte har skador som ska fungera som stöd och det är inte heller alltid man vill förlita sig på visdomständer som stöd. Beroende på patientens anatomi så kan det vara väldigt svårt att preppa så långt bak också, beroende på gap förmåga och hur stor/liten patienten är i munnen.  

TS.
    det bästa är ju att låta detta läka och sjunka in (dina tankar alltså) och göra en terapiplan med tandläkaren om några veckor/en månad. 

Du kan göra en bro där tanden saknas, Då slipar man på tänderna bredvid luckan och använder dessa som stödtänder och det kommer se ut som en vanlig tand igen, men utan rot då. Billigare alternativ till implantat.
    /Tandsköterskan

Läste fel gällande tand, men man vill nog för övrigt inte slipa ner en frisk 5a och en frisk 7a om det är 6an som saknas 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Tandsköterska) skrev 2025-01-03 09:05:30 följande:

/Tandsköterskan

Läste fel gällande tand, men man vill nog för övrigt inte slipa ner en frisk 5a och en frisk 7a om det är 6an som saknas 
    Okej. Då kanske det bara är implantat som gäller då. Men som sagt, vet inte om jag kommer ha råd. Mår bara så otroligt dåligt över detta. Kanske låter löjligt men det är så det känns. Hade det varit tanden längst bak hade jag inte brytt mig men nu var det ju en stor kindtand. Vet inte vad jag ska göra. 
  • Anonym (Ledsen)

Ingen mer som gjort en sån där etsbro? 

• Anonym (Tandsköterska)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-01-03 13:49:19 följande:

Ingen mer som gjort en sån där etsbro? 

Etsbro är inte 100% funktionellt vid kindränder (molarer) då de lätt knäcks. Det är mer estetiskt i fronten där belastningen inte tar lika mycket. 

Du är inte ensam om att känna som du gör, många patienter upplever det du gör och det är inte alls konstigt att du känner som du gör. att du kan klara dig utan tanden - absolut. Men nu handlar det ju inte om det utan din känsla. 

jag tycker du ska boka in ett möte med tandläkaren där ni går igenom olika alternativ. Beroende på kommun så brukar man bli kallas till kirurgen inom 90 dagar, sen beror det ju på om det fungerar med implantat, om tillräckligt med käkben finns osv. Sen brukar man få vänta ca 6 månader tills man själva implantatet sätts  på plats. 

att göra en bro, slipa ner grabbtänderna, kan vara ett alternativ men om tänderna är hela och inte lagade sedan innan samt om du är ung, så vill man helst inte förstöra friska tänder för att göra en bro. 

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Tandsköterska) skrev 2025-01-03 15:56:23 följande:

Etsbro är inte 100% funktionellt vid kindränder (molarer) då de lätt knäcks. Det är mer estetiskt i fronten där belastningen inte tar lika mycket. 

Du är inte ensam om att känna som du gör, många patienter upplever det du gör och det är inte alls konstigt att du känner som du gör. att du kan klara dig utan tanden - absolut. Men nu handlar det ju inte om det utan din känsla. 

jag tycker du ska boka in ett möte med tandläkaren där ni går igenom olika alternativ. Beroende på kommun så brukar man bli kallas till kirurgen inom 90 dagar, sen beror det ju på om det fungerar med implantat, om tillräckligt med käkben finns osv. Sen brukar man få vänta ca 6 månader tills man själva implantatet sätts  på plats. 

att göra en bro, slipa ner grabbtänderna, kan vara ett alternativ men om tänderna är hela och inte lagade sedan innan samt om du är ung, så vill man helst inte förstöra friska tänder för att göra en bro. 

Okej. Tack för svar! Kanske får leva utan tand då :( Som sagt. Implantat är sjukt dyrt och det är ju en tand som knappt syns heller så vet inte om jag är beredd på att lägga så mycket då. Men samtidigt vet jag inte om jag klarat av att ha ett sånt stort glapp heller. Men jag får väl boka tid till en tandläkare och se. Måste väl ändå vänta in att hålet läker och sen ska ha barn i april med. Skulle bara vilja ha en ny tand nu direkt. 
  • Goneril

Vidhåller det jag tidigare sagt, implantat är en fantastisk uppfinning. Självklart måste man sköta dem noga, vara petig med rengöringen. Finansieringen: En tand, det borde vara överkomligt, till exempel att betala hälften först och sedan kredit på återstoden. Att hålet inte syns så mycket är väl bra, men det handlar om TS egen upplevelse och den är ju egentligen viktigare än andra människors. Att jag förordar detta så starkt beror på att jag fixade 2, långt bak i munnen, där folk sa att hålet inte syntes, men det var nog bara för att de ville vara vänliga. Jag såg ju själv hur det såg ut när jag öppnade munnen ordentligt.

• Anonym (Viola)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-01-02 17:08:03 följande:
    Jag hoppas ju att jag ska vänja mig. Är så deppig just nu. Kanske låter löjligt. Men känns jättekonstigt att vara tandlös. Allting gick så fort med. Från att den sprack igår kväll och nu borttagen. :(
    Kanske är liten tröst... men va glad det gick.bra. Man kan få blodförgiftning av inflammerade tänder. Det kan man dö av, så bra att allt gick bra för dej.
  • Anonym (Ledsen)

Ni som har dragit ut en tand. Har ni upplevt att glappet blivit mindre något efter ett tag? Just nu känns det ju gigantiskt :( 

Svar på tråden Hjälp. Dragit ut tand.