• Anonym (Ledsen)

Hjälp. Dragit ut tand.

Hej! Usch jag mår så dåligt. Behöver ventilera. För typ 9 år sen behövde jag rotfylla en tand. Det gick bra och har funkat bra sen dess. Tills nu. Igår sprack den tanden. Jag fick en akuttid till tandläkaren idag. Han sa bara att det fanns inget mer att göra än att dra ut den. Så dom gjorde det direkt. Jag hann inte smälta det att den bara skulle väck. Det är en kindtand i överkäken. Den var ganska stor så nu känns det skittomt där uppe. Syns inte direkt när jag ler men skulle nog kunna synas om jag skrattade att en tand fattas. Är tjej med så tycker det här känns så
    fruktansvärt jobbigt nu. Vet inte om jag kommer ha råd med ett
    implantar heller. :( Finns det någan annan tjej här som har fått dra ut en kindtand? Vande ni er när det hade läkt? Kanske låter fånigt men jag grät efter dom hade dragit ut den :(

• Svar på tråden Hjälp. Dragit ut tand.
  • Anonym (...)

Har dragit ut två tänder varav en kindtand. De försökte rotfylla först men det blev en infektion under så de fick dra ut den och allt gick så fort. Syns inte jättemycket när jag ler så jag struntade i att sätta dit en ny tand. Men chocken efter att de dragit ut den tog ett tag att smälta. Jag började t.om storgråta hos tandläkaren. Samtidigt förstår jag ju att de inte hade något val. Jag har definitivt vant mig vid gluggen nu (eller bägge). Jag tror det blir nån sorts chock-reaktion.  Men det kommer gå över. 

• Anonym (Anoo)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-01-05 11:12:52 följande:
    Ja verkligen onödigt med uteliggar-kommentaren. Men vissa anses väl sig vara bättre än andra. Tills det händer dem själva någonting. 
    Ja, tyvärr är det så.
    Personen i fråga är ofta snabb att trycka ner andra om de inte är "fina" nog.
  • Anonym (Hej)

Jag har tandvårdskortet. Då kostar ett besök hos tandläkaren bara 200 kr. Jag brukar strunta i att borsta tänderna när jag har så billig tandvård. Jag röker och snusar, men blir tänderna missfärgade så går jag bara till tandläkaren och får dom polerade och rensade från tandsten för 200 kr. Sen är tänderna fina igen. Glad

• Goneril
    Anonym (Anoo) skrev 2025-01-05 11:04:40 följande:
    Att ha en glugg långt bak i munnen ser jag absolut noll problem med. Det syns inte och när jag vant mig känns det inte heller.
    Det innebär inte några problem med de andra tänderna,  käken eller bettet. Allt enligt käkkirurgen på sjukhuset, där tanden opererades bort.

Så ja, jag ser ett implantat som att kasta pengar i sjön.

Jag förstår inte vad tandhygienisten kostnad för kontroll av existerande tänder har med saken att göra. Det får du gärna förklara. 

När det skulle vara aktuellt med implantat är svårt att veta när det inte finns något ev behov. Det skulle bero på var i munnen den saknade tanden suttit, om det syns och om tandläkaren bedömer att det påverkar käken eller bettet.

Hur du får detta i sammanhang med uteliggare vet jag inte  det får du också gärna förklara.

Vad min partner lägger sina pengar på lägger jag mig inte i. Det skulle inte påverka min ekonomi oavsett. 

Nog för att du ofta har en lite överlägsen stil, men här slog du iallafall ditt eget rekord. 
    Grattis!

Helt ärligt har jag trott länge att din person här i forumet är den du önskar att du blivit, där du sitter i din slita lya med ett gäng katter och en fimp i munnen.
    Vidhåller alla tidigare synpunkter gällande implantat. Ledsen att göra dig besviken, 80 kvadrat centralt i storstad, alldeles för mig sjäv, äldre beståndet, låg hyra. inga katter eller fimpar, bra pension efter långt bankliv.. Just uttrycket "kasta pengar i sjön" triggade mig, det tyder på ointresse för tandhälsa. Nu har du ju koll på allt, grattis, men tro för all del inte att hålet efter en stor, förlorad kindtand inte märks. Inte när du står framför spegeln men när du spontant gapskrattar.
  • Anonym (Ledsen)
    Goneril skrev 2025-01-05 12:01:56 följande:
    Vidhåller alla tidigare synpunkter gällande implantat. Ledsen att göra dig besviken, 80 kvadrat centralt i storstad, alldeles för mig sjäv, äldre beståndet, låg hyra. inga katter eller fimpar, bra pension efter långt bankliv.. Just uttrycket "kasta pengar i sjön" triggade mig, det tyder på ointresse för tandhälsa. Nu har du ju koll på allt, grattis, men tro för all del inte att hålet efter en stor, förlorad kindtand inte märks. Inte när du står framför spegeln men när du spontant gapskrattar.
    Vad har det med nåt att göra hur du bor och lever? Jag kommer förmodligen att göra något åt tanden eftersom att jag sjäv inte tycker det är kul att vara en tand mindre. Men vad är det för onödig kommentar att jag inte ska tro att den syns? Jag mår redan dåligt över detta. Gillad du att trycka ner folk? Helt sjukt beteende för mig. Men sitt du där i dom 80 kvadratare och känn dig lite bättre. 
  • Anonym (Cissi)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-01-05 09:47:19 följande:

Är det någon som tagit på avbetalning när ni gått till tandläkaren? Kan man få det räntefritt? Jag känner att ska jag lägga 10000-20000 så måste jag nog ta det på avbetalning eftersom jag ska vara mammaledig snart med. 

Börja spara nu istället, och vänta med att ersätta tanden tills du har fått ihop tillräckligt med pengar! 

Har du inte råd att spara så har du inte råd med avbetalning heller.
  • Goneril
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-01-05 11:12:52 följande:
    Ja verkligen onödigt med uteliggar-kommentaren. Men vissa anses väl sig vara bättre än andra. Tills det händer dem själva någonting. 
    Den var inte riktad till dig, du är ju redan på G med implantat. Att kosta på sin munhälsa ska inte ses som att slänga pengar i sjön, jag vidhåller det med emfas. Tuggförmåga, risk att tänderna börja vandra, utseende.
  • Anonym (Ledsen)

Känns nästan som att man läspar med utan tanden. Någon som vet om gluggen kommer vara lika stor hela tiden eller om den minskar nåt? 

• Anonym (Tandsköterska)
    Anonym (Hej) skrev 2025-01-05 11:50:04 följande:

Jag har tandvårdskortet. Då kostar ett besök hos tandläkaren bara 200 kr. Jag brukar strunta i att borsta tänderna när jag har så billig tandvård. Jag röker och snusar, men blir tänderna missfärgade så går jag bara till tandläkaren och får dom polerade och rensade från tandsten för 200 kr. Sen är tänderna fina igen. Glad

Vad är det för tandvårdskort du pratar om? Är det N-kort? S-kort? eller menar du frisktandvård där du betalar en viss summa i månaden?

om fallet är så - varje gång som du då går till tandläkaren på undersökning så gör dom ju en ny bedömning utifrån din tandstatus. och rökare är högrisk för paradontala problem så man brukar inte hamna i en sådan låg premie då. Kommer du dessutom med plack som är flera dagar gammal, blödande tandkött och snuslesioner så går din premie också upp. Samt så kan du inte komma och gå som du vill och ha rätt till behandlingar som att polera och deppa tandsten för att du missköter dig.

har du däremot ett annat kort som tidigare nämnt så är det ju för att du är i behov av särskilt stöd pga sjukdom eller annat men. 
  • Anonym (Hej)

Jag får ju gröna kortet bara för att jag har Asperger. Alla med diagnosen har rätt till kortet, även om man kanske inte är i behov av det.

• Anonym (Viola)
    Anonym (Hej) skrev 2025-01-05 20:47:00 följande:

Jag får ju gröna kortet bara för att jag har Asperger. Alla med diagnosen har rätt till kortet, även om man kanske inte är i behov av det.

Så du menar att jag betalar grym skatt för att DU ska kunna missköta dina tänder? Hur tänker du? Jag har också en funktionsnedsättning, men jag förstår att ta hand om mina tänder och ta eget ansvar.
  • Anonym (Tandsköterska)
    Anonym (Hej) skrev 2025-01-05 20:47:00 följande:

Alla med den diagnosen har inte rätt till det kortet. Min lillebror diagnos men han har inte rätt till kortet för det.

det är familjeläkare och tandvårdsenheten som gör bedömning och ser ifall man är i behov av det eller inte. 
  • Forumdeltagaren

Hej TS!

Jag är 55 år och man och hade alla tänder kvar tills för 3-4 veckor sedan då jag blev tvungen att dra ut en kindtand i nederkäken. 
    Det är den näst längst in.

Det hela började för ett halvår sedan när jag plötsligt fich rejäl tandvärk ca 1 timme/dag varannan dag och det blev sedan oftare.
    Det blev besök hos tandläkaren som röntgade och konstaterade en spricka i roten.
    Tandläkaren slipade ner tanden lite för att minska belastningen och sedan fick jag vänta några dagar för att se om värken skulle försvinna.
    Det var nära att den skulle ha dragits ut då men så gick tandvärken över och jag fick behålla tanden med uppmaningen att vara försiktig med att belasta den för hårt.

Tyvärr så kom tandvärken tillbaka efter ett halvår och efter undersökning konstaterades att värken berodde på att bakterier kommit in i roten p.g.a den tidigare skadan och när bakterierna försökte äta upp roten kom tandvärken.
    Det skulle bara bli värre och värre värk om jag inte tog bort den så det var ju inget att fundera över.

Jag förstår precis hur du känner för jag är verkligen ledsen också och saknar min tand.

Implantat kan bli en möjlig lösning om jag vill ha sådant men just nu måste jag vänta minst 3-6 månader på att käkbenet ska växa ut för just nu finns det inte något att fästa implantatet i.
    Det känns jobbigt nu och jag vet inte om jag vänjer mig och det är inte säkert att käkbenet kommer att växa ut någonsin men jag hoppas verkligen.
    Jag har googlat lite och sett att priset ligger på 15 000 - 40 000 kr.
    Säkert billigare i t.ex Thailand men jag är orolig för att det inte blir bra gjort där så det lutar åt att göra ett svenskt implantat i så fall.

• Anonym (Hej)
    Anonym (Tandsköterska) skrev 2025-01-05 21:07:57 följande:
    Alla med den diagnosen har inte rätt till det kortet. Min lillebror diagnos men han har inte rätt till kortet för det.

det är familjeläkare och tandvårdsenheten som gör bedömning och ser ifall man är i behov av det eller inte. 
    Jag fick mitt tandvårdskort automatiskt på posten när jag fick min diagnos. Jag hade inte ens bett om det. Detsamma med mina vänner som också har Asperger, dom har med fått tandvårdskortet efter att dom fått sina diagnoser.
  • Anonym (Fler)
    Forumdeltagaren skrev 2025-01-05 21:16:56 följande:

Hej TS!

Jag är 55 år och man och hade alla tänder kvar tills för 3-4 veckor sedan då jag blev tvungen att dra ut en kindtand i nederkäken. 
    Det är den näst längst in.

Det hela började för ett halvår sedan när jag plötsligt fich rejäl tandvärk ca 1 timme/dag varannan dag och det blev sedan oftare.
    Det blev besök hos tandläkaren som röntgade och konstaterade en spricka i roten.
    Tandläkaren slipade ner tanden lite för att minska belastningen och sedan fick jag vänta några dagar för att se om värken skulle försvinna.
    Det var nära att den skulle ha dragits ut då men så gick tandvärken över och jag fick behålla tanden med uppmaningen att vara försiktig med att belasta den för hårt.

Tyvärr så kom tandvärken tillbaka efter ett halvår och efter undersökning konstaterades att värken berodde på att bakterier kommit in i roten p.g.a den tidigare skadan och när bakterierna försökte äta upp roten kom tandvärken.
    Det skulle bara bli värre och värre värk om jag inte tog bort den så det var ju inget att fundera över.

Jag förstår precis hur du känner för jag är verkligen ledsen också och saknar min tand.

Implantat kan bli en möjlig lösning om jag vill ha sådant men just nu måste jag vänta minst 3-6 månader på att käkbenet ska växa ut för just nu finns det inte något att fästa implantatet i.
    Det känns jobbigt nu och jag vet inte om jag vänjer mig och det är inte säkert att käkbenet kommer att växa ut någonsin men jag hoppas verkligen.
    Jag har googlat lite och sett att priset ligger på 15 000 - 40 000 kr.
    Säkert billigare i t.ex Thailand men jag är orolig för att det inte blir bra gjort där så det lutar åt att göra ett svenskt implantat i så fall.

Lite jobbigt och dyrt att åka till Thailand om man inte ska på semester samtidigt. Jag funderar på eventuellt göra en senare i Portugal. Bodde där ett år och de verkar ha bland de billigaste tandvården i Europa. Fick betala ca 1600 för en rotfyllning 2020. Det är lite skillnad mot i Sverige, och bra tandläkare var det också. 🙂
  • Anonym (Fler)
    Anonym (Fler) skrev 2025-01-06 09:09:49 följande:
    Lite jobbigt och dyrt att åka till Thailand om man inte ska på semester samtidigt. Jag funderar på eventuellt göra en senare i Portugal. Bodde där ett år och de verkar ha bland de billigaste tandvården i Europa. Fick betala ca 1600 för en rotfyllning 2020. Det är lite skillnad mot i Sverige, och bra tandläkare var det också. 🙂
    Kollade upp och det låg mellan 6-15000 ca.
  • Forumdeltagaren
    Anonym (Fler) skrev 2025-01-06 09:14:12 följande:
    Kollade upp och det låg mellan 6-15000 ca.
    Jaså, i Portugal? Är det lika säkert med tandvård där som i Sverige?

Jag ska till Thailand snart men det är för tidigt att göra implantat ännu. Dock kan jag fråga pris:)
    Bulgarien sägs ska vara billigt också......
  • Anonym (Fler)
    Forumdeltagaren skrev 2025-01-08 20:00:43 följande:
    Jaså, i Portugal? Är det lika säkert med tandvård där som i Sverige?

Jag ska till Thailand snart men det är för tidigt att göra implantat ännu. Dock kan jag fråga pris:)
    Bulgarien sägs ska vara billigt också......

Jag tror det i alla fall. Jag har tandläkarskräck och dom var jättetåliga, uppmuntrande och gav mig många bedövningar. jag fick göra rotfyllning och fick verkligen superfin behandling. Betalade endast 1600 för det. Kändes konstigt nästan för hela 3 behandlingar. Har fortfarande efter 5 år inte fått något problem med den tanden. Det verkar som att de tar emot många från UK och andra delar av Europa för att tandvården är så billig där. 

Bulgarien visste jag inte om, men om man söker på nätet verkar Turkiet ligga som allra billigast med implantat. Vet dock inte om tandvården är bra. Personligen tyckte jag att jag fick bättre behandling i Portugal än jag någonsin fått i Sverige, men jag har inte mycket bra erfarenhet av tandvården i Sverige. Sen beror det såklart om man har tur med tandläkare. Men sjukvården är bra i Portugal och Spanien, så det är nog inget fel på tandvården heller :)

Svar på tråden Hjälp. Dragit ut tand.