Inlägg från: Anonym (Ledsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ledsen)

Hjälp. Dragit ut tand.

Hej! Usch jag mår så dåligt. Behöver ventilera. För typ 9 år sen behövde jag rotfylla en tand. Det gick bra och har funkat bra sen dess. Tills nu. Igår sprack den tanden. Jag fick en akuttid till tandläkaren idag. Han sa bara att det fanns inget mer att göra än att dra ut den. Så dom gjorde det direkt. Jag hann inte smälta det att den bara skulle väck. Det är en kindtand i överkäken. Den var ganska stor så nu känns det skittomt där uppe. Syns inte direkt när jag ler men skulle nog kunna synas om jag skrattade att en tand fattas. Är tjej med så tycker det här känns så
    fruktansvärt jobbigt nu. Vet inte om jag kommer ha råd med ett
    implantar heller. :( Finns det någan annan tjej här som har fått dra ut en kindtand? Vande ni er när det hade läkt? Kanske låter fånigt men jag grät efter dom hade dragit ut den :(

• Svar på tråden Hjälp. Dragit ut tand.
  • Anonym (Ledsen)

Tack för alla svar! Jag mår verkligen dåligt över detta så får väl överväga implantat om det inte finns andra alternativ? Någon som fått det på avbetalning? Drar tänderna ihop sig något efter att man dragit ut? Just nu känns det ju som värsta stora hålet :( 

• Anonym (Ledsen)
    AndreaBD skrev 2025-01-02 15:13:07 följande:

Hur långt bak är tanden? Vet du vilket nummer (man räknar framifrån)?

Det blir sjätte tanden bak ifrån framifrån eller vad man ska säga. 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Anoo) skrev 2025-01-02 16:59:40 följande:
    Tror inte att det drog ihop sig något, inte vad jag kan minnas.
    Okej typiskt :( 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Anoo) skrev 2025-01-02 16:57:13 följande:
    Samma som min då.
    Låt det gå lite tid, du vänjer dig.

I början tyckte jag också att gluggen var gigantiskt, idag tänker jag inte ens på den.
    Jag hoppas ju att jag ska vänja mig. Är så deppig just nu. Kanske låter löjligt. Men känns jättekonstigt att vara tandlös. Allting gick så fort med. Från att den sprack igår kväll och nu borttagen. :(
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Anoo) skrev 2025-01-02 17:09:01 följande:
    Du drog ut den igår, försök att ge det lite tid.
    När svullnaden lagt sig och det är läkt kommer det att kännas bättre.
    Jo jag vet. Känns så konstigt bara att man aldrig ska ha en tand där :( 
  • Anonym (Ledsen)
    AndreaBD skrev 2025-01-02 17:15:35 följande:
    Okej. Jag hade också en 6:a, men i underkäken. I överkäken ser man det väl knappt?
    Nej egentligen inte. Skulle kanske kunna synas om nån kollade supernoga men det är det ju ingen som gör. Men det känns som att det skulle synas jättemycket. Vågar knappt le. Men när jag ler i spegeln så ser jag ju själv att det inte syns mer eller mindre
  • Anonym (Ledsen)

Skulle man inte på nåt sätt kunna få tänderna att dra ihop sig lite? Typ med en skena eller nåt? Hade nog inte brytt mig så mycket om bara tänderna hade dragit ihop sig en bit.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Fler) skrev 2025-01-02 18:58:09 följande:

Samma som för mig med, 6 tanden 😁 
    Sen har jag sjunde tanden på andra sidan. 

Livrädd för att få mer än så. Implantat ser ut att göra så ont!

Okej. Har du vant dig vid att? Känns som värsta stora hålet :( Jo vill egentligen heller inte göra implantat. Känns som en procedur. Men känns så jobbigt att vara tandlös med. 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Mis) skrev 2025-01-02 19:57:54 följande:

Hej TS,

Jag har råkat ut för exakt samma som du, men min tand var ingen kindtand utan den framför, så det syntes verkligen när jag log. Upplevde som du en väldigt stor förlust, kände mig som en tandlös uteliggare ett tag. 

Först hade jag en protestand, som man kan ta ut, du vet som gamlingar har fast bara en tand. Det funkade väl ok men tyckte inte den såg så riktig ut plus jobbigt att ta ur och borsta o hålla på.

Nu har jag en etsbro tror jag det heter, det är en tand som tandläkaren bara limmat fast på tanden bredvid. Ser ut precis som en vanlig tand och känns som en vanlig tand, kostade 4500kr att göra allt som allt. De gjorde avtryck och skickade till en tandtekniker som skapade tanden. Ser jättefint ut. Kan enligt tandläkaren hålla väldigt länge om man är lite försiktig, alltså kanske inte biter av morötter precis där tex.

Jag har råd att göra ett implantat men vill inte. Tycker man hör så mycket om folk som får problem och de verkar inte hålla hela livet heller, iallafall inte om man är yngre än 40-50 när man gör dom.

Åh nej. Vad tråkigt. Förstår att det måste varit jobbigt. Min syns nog inte alls. Men det är nog precis att den inte gör det. Jaha. Men det kanske är något man borde kolla upp då. När jag frågade tandläkaren idag så pratade han bara om tandimplantat och inget annat. Men nu fick jag upp lite hopp om andra alternativ. Jag får väl låta det läka och se hur det känns. Men just nu känns det som ett jättehål. Känns som att jag har dragit ut två tänder. Men sen var den kindtanden stor med. 
Svar på tråden Hjälp. Dragit ut tand.