• Anonym (För allas trivsel)

Smällare och raketer, vem?

Hej, jag skriver detta inlägget för jag är redigt förbannad just nu. Jag bor i södra Sverige i en relativt liten stad 

I nästan en vecka, har det smällts från ca 6 på kvällen till 3-4 på morgonen
    Många stackars djur lider oerhört av detta. Även en del äldre människor och människor som kommer från krig, som Ukraina.
    Förstått att det är ungdomar. Men hur jävla slappa har föräldrar blivit I dagens samhälle? Pratar ni inte med era barn, och disciplinerar dom? Det vill säga tar ifrån dom grejorna. Det är 18 års ålders gräns. Och dessutom ska det ju enligt lag inte skjutsa förrän specifika tider på nyårsafton.
    Köper föräldrarna ut? Vem gör detta? Hur får man ens tag på smällare. Polisen verkar inte bry sig heller. Förstår att det kan handla om resurser. Men vad är poängen med dessa lagar i sådant fall? Jag hoppas allt kommer total förbjudas inom de närmaste två åren. Så man slipper skiten.
  • Svar på tråden Smällare och raketer, vem?
  • Anonym (Det är många viljor som ska samsas)

Det smälldes nog betydligt mer när jag var liten. Då hade vi tillgång till riktiga smällare.

Barn, speciellt pojkar, tycker det är skitkul. Sen får man väl diskutera vad som är rimligt. Men bara för att man skaffat hund och bor i en stad, så kan man inte helt förbjuda detta för att man har den åsikten.

• Anonym (Dåligt föräldraskap)
    Anonym (Det är många viljor som ska samsas) skrev 2024-12-30 09:29:39 följande:

Det smälldes nog betydligt mer när jag var liten. Då hade vi tillgång till riktiga smällare.

Barn, speciellt pojkar, tycker det är skitkul. Sen får man väl diskutera vad som är rimligt. Men bara för att man skaffat hund och bor i en stad, så kan man inte helt förbjuda detta för att man har den åsikten.

Så man låter ungarna göra det för att det är skitkul? Ja, det låter ju rimligt. Låret som väldigt dåligt föräldraskap i mina öron. Man vill inte stöta sig med sina barn eller ta konflikten. Utan vara bästa vän med sina barn. Vem är föräldern? 

Dessutom handlar det väl inte bara om djur, det handlar om det som TS skrev. Andra djur, människor etc.

Hur kommer det sig att just många föräldrar är empatistörda. Trots att man har barn. Har alltid undrat detta. Mycket märkligt.

Det handlar inte om viljor, det handlar om lagar. Och att det är olagligt att some minderårig innehava dessa fyrverkeri och smällare

Man förstår att saker i samhället går åt helvete, om föräldrar är så här slappa. Fy fan. Skulle skämmas om jag inte hade bättre koll på mina ungar..
  • Anonym (Det är många viljor som ska samsas)
    Anonym (Dåligt föräldraskap) skrev 2024-12-30 09:46:50 följande:
     Så man låter ungarna göra det för att det är skitkul? Ja, det låter ju rimligt. Låret som väldigt dåligt föräldraskap i mina öron. Man vill inte stöta sig med sina barn eller ta konflikten. Utan vara bästa vän med sina barn. Vem är föräldern? 

Dessutom handlar det väl inte bara om djur, det handlar om det som TS skrev. Andra djur, människor etc.

Hur kommer det sig att just många föräldrar är empatistörda. Trots att man har barn. Har alltid undrat detta. Mycket märkligt.

Det handlar inte om viljor, det handlar om lagar. Och att det är olagligt att some minderårig innehava dessa fyrverkeri och smällare

Man förstår att saker i samhället går åt helvete, om föräldrar är så här slappa. Fy fan. Skulle skämmas om jag inte hade bättre koll på mina ungar..
    Andas
  • Anonym (Mellitus)

Det är nog få föräldrar som har stenkoll på sina tonåringar varje sekund. De flesta låter sina barn gå ut utan vuxet sällskap i den åldern. 

• Anonym (Kul typ)

Hundägarna behöver inte förbjuda smällandet. Det är redan förbjudet. 

https://www.msb.se/sv/rad-till-privatpersoner/fyrverkerier/regler-for-att-skjuta-fyrverkerier/

• Anonym (E)

Och hur vet du att det är personer under 18?

• Anonym (Fröken)

Jag köpte det som hade 15-årsgräns när sonen var 13 och 18-årsgräns när sönerna var rån 15.

Sedan när de hade åldern inne så var de inte intresserade längre.

Varför gjorde jag det?
    För att det var så, alla kompisar hade också fått utköpt av föräldrarna.
    Förstår att det var fel av oss, men så var det.

Har däremot aldrig köpt ut på systemet till dem innan de fyllt 20.

• Anonym (Anna)

Var glad att det är smällare ungdomarna kastar. I min stadsdel är det granater. 

• molly50

Jag för min del är inte för ett totalt förbud.
    Men jag tycker att det bord bli hårdare kontroller.
    Här har det t ex smällt sedan uppesittarkvällen och sedan har det smällts från och till varje dag. Och lär väl fortsätta i flera dagar efteråt också.  Då blir det för mycket.
    Och det är inte rimligt att folk med skotträdda djur ska behöva hålla dem instängda och/eller neddrogade i flera dagar före och efter nyår.
    Om folk kunde hålla sig till tolvslaget så tror jag inte att många,om ens någon,hade klagat.
    Och sen handlar det,som sagt,inte bara om djuren heller.
    Det finns människor som kan skadas av det också. Som häromdagen när en ung flicka fick en raket inkastad i sin epa och fick både brännskador och hörselskador som följd.
    Hur är man funtad när man gör en sån sak? Är det verkligen skitkul?
Svar på tråden Smällare och raketer, vem?