Inlägg från: Anonym (Det är många viljor som ska samsas) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Det är många viljor som ska samsas)

Smällare och raketer, vem?

Det smälldes nog betydligt mer när jag var liten. Då hade vi tillgång till riktiga smällare.

Barn, speciellt pojkar, tycker det är skitkul. Sen får man väl diskutera vad som är rimligt. Men bara för att man skaffat hund och bor i en stad, så kan man inte helt förbjuda detta för att man har den åsikten.

Anonym (Dåligt föräldraskap) skrev 2024-12-30 09:46:50 följande:
     Så man låter ungarna göra det för att det är skitkul? Ja, det låter ju rimligt. Låret som väldigt dåligt föräldraskap i mina öron. Man vill inte stöta sig med sina barn eller ta konflikten. Utan vara bästa vän med sina barn. Vem är föräldern? 

Dessutom handlar det väl inte bara om djur, det handlar om det som TS skrev. Andra djur, människor etc.

Hur kommer det sig att just många föräldrar är empatistörda. Trots att man har barn. Har alltid undrat detta. Mycket märkligt.

Det handlar inte om viljor, det handlar om lagar. Och att det är olagligt att some minderårig innehava dessa fyrverkeri och smällare

Man förstår att saker i samhället går åt helvete, om föräldrar är så här slappa. Fy fan. Skulle skämmas om jag inte hade bättre koll på mina ungar..
    Andas
    molly50 skrev 2024-12-31 12:26:44 följande:
    Man borde åtminstone inte få göra det om man inte klarar av att hantera dem på rätt sätt.
    Du förstår att begreppet, att göra det på rätt sätt, är så subjektivt det kan vara. Du tycker en sak, någon annan har andra tankar om vad som är rätt.
    Anonym (Trötter) skrev 2025-01-01 09:51:40 följande:
    Jo det finns uppenbarligen några som tycker att det är rätt att skjuta raketer in i bilar/Fastigheter/barnvagnar eller i ansiktet på en annan människa. Förhoppningsvis är de ganska få.

Ofta räcker "sunt förnuft" ganska långt, dock en tynande egenskap hos mänskligheten.
    Dom är nog ganska få, men dom uppmärksammas. Dom flesta sköter det på ett ok sätt.

Vi kan ju inte förbjuda bilar för att några kör som idioter, inte förbjuda tändstickor för att några eldar upp saker, inte förbjuda alkohol för att några super ihjäl sig eller för den delen förbjuda mat för att några missbrukar det.

Vi får helt enkelt lära folk hantera det istället, även om inte alla kommer att klara av detta.
    molly50 skrev 2025-01-01 12:07:17 följande:
    Ja,men tycker du t ex att det är ok att man kastar raketer efter människor och djur?
    Eller som häromdagen när en flicka fick en raket inkastad i sin epa med brännskador och hörselskador som följd?
    Jag tycker i alla fall att det visar på att man inte klarar av att hantera det.

Det var den dummaste omskrivningen jag hört. Varför skulle jag tycka att det är ok att kasta raketer efter människor och djur eller att jag tycker det är ok att en epatjej fick bränn- och hörselskador? 

Lite högre nivå på diskussionen kanske..

Tow2Mater skrev 2025-01-01 19:11:36 följande:

Vad är teorin om att det är så vanligt i (hela) sverige då? Har inte folk annat roligt att göra?

Där jag bor (ej sverige) tänkte jag på den här tråden igår kväll och noterade första smällen hördes kl 22.40, en handfull smällar under ca två minuter. Nästa kom vid tolvslaget när det hördes att det firades. En del ropade 'gott nytt år' utomhus. Sedan var det tyst. Har inte hört en enda smäll idag eller under tidigare dagar.

Jag har hört några ggr sedan 19 igår. Sen vid 23.45-00.20 rätt mycket för att sen ebba ut snabbt. Idag en eller 2 smällar på hela dagen. Det borde vara lugnt för dom flesta.
Svar på tråden Smällare och raketer, vem?