Inlägg från: molly50 |Visa alla inlägg
  • molly50

Smällare och raketer, vem?

Anonym (Det är många viljor som ska samsas) skrev 2024-12-30 09:29:39 följande:

Det smälldes nog betydligt mer när jag var liten. Då hade vi tillgång till riktiga smällare.

Barn, speciellt pojkar, tycker det är skitkul. Sen får man väl diskutera vad som är rimligt. Men bara för att man skaffat hund och bor i en stad, så kan man inte helt förbjuda detta för att man har den åsikten.

Jag för min del är inte för ett totalt förbud.
    Men jag tycker att det bord bli hårdare kontroller.
    Här har det t ex smällt sedan uppesittarkvällen och sedan har det smällts från och till varje dag. Och lär väl fortsätta i flera dagar efteråt också.  Då blir det för mycket.
    Och det är inte rimligt att folk med skotträdda djur ska behöva hålla dem instängda och/eller neddrogade i flera dagar före och efter nyår.
    Om folk kunde hålla sig till tolvslaget så tror jag inte att många,om ens någon,hade klagat.
    Och sen handlar det,som sagt,inte bara om djuren heller.
    Det finns människor som kan skadas av det också. Som häromdagen när en ung flicka fick en raket inkastad i sin epa och fick både brännskador och hörselskador som följd.
    Hur är man funtad när man gör en sån sak? Är det verkligen skitkul?
  • molly50
    molly50 skrev 2024-12-30 13:55:45 följande:
    Jag för min del är inte för ett totalt förbud.
    Men jag tycker att det bord bli hårdare kontroller.
    Här har det t ex smällt sedan uppesittarkvällen och sedan har det smällts från och till varje dag. Och lär väl fortsätta i flera dagar efteråt också.  Då blir det för mycket.
    Och det är inte rimligt att folk med skotträdda djur ska behöva hålla dem instängda och/eller neddrogade i flera dagar före och efter nyår.
    Om folk kunde hålla sig till tolvslaget så tror jag inte att många,om ens någon,hade klagat.
    Och sen handlar det,som sagt,inte bara om djuren heller.
    Det finns människor som kan skadas av det också. Som häromdagen när en ung flicka fick en raket inkastad i sin epa och fick både brännskador och hörselskador som följd.
    Hur är man funtad när man gör en sån sak? Är det verkligen skitkul?
    Ser att jag kanske borde ha lagt med en länk.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/GynpdQ/frida-16-fick-fyrverkerier-in-i-epan-tappade-horseln
  • molly50
    Anonym (Jo) skrev 2024-12-30 18:15:42 följande:
    Tack för länken.
    Varsågod! Glad
  • molly50
    Studentpappa skrev 2024-12-30 19:57:25 följande:

Jag har inte hört en smällare eller raket än, när jag var liten/ung var det mycket värre. Vi sprängde allt möjligt med thunder kings och annat, vet inte hur många brevlådor som gick åt. 

Det är skönt att man inte bor i orten eller granne med sådana som vi var Cool

Vart bor du som slipper så´nt?
    Jag bor i en mindre ort i Dalarna och här har det lagts raketer i brevlådor och tänts på. Bl a vår.
    Och häromdagen så brann det i en container på skolan här i närheten.
    Vet dock inte om det var pga en raket,men skulle inte bli förvånad som det skulle visa sig vara fallet.
  • molly50
    Studentpappa skrev 2024-12-30 22:04:52 följande:
    Bor också på en mindre ort men har nog tur med demografin, och det är mest äldre och familjer med yngre barn i villaområdet. Om 10 år är det nog många tonåringar i området så då kan det nog vara helt annorlunda. Våra barn får bara tomtebloss..

Det brukar enbart skjutas på nyårsafton i närmsta grannskapet. Kan säkert vara helt annorlunda i andra delar av staden.
    Ok. Ja,det är kanske olika på olika ställen.
  • molly50
    Anonym (Mamma Caroline och mamma Anna) skrev 2024-12-31 10:55:52 följande:

Åhh va hemskt med smällare och fyrverkerier! Det får man inte göra!

Man borde åtminstone inte få göra det om man inte klarar av att hantera dem på rätt sätt.
  • molly50
    Anonym (Det är många viljor som ska samsas) skrev 2025-01-01 09:04:40 följande:
    Du förstår att begreppet, att göra det på rätt sätt, är så subjektivt det kan vara. Du tycker en sak, någon annan har andra tankar om vad som är rätt.
    Ja,men tycker du t ex att det är ok att man kastar raketer efter människor och djur?
    Eller som häromdagen när en flicka fick en raket inkastad i sin epa med brännskador och hörselskador som följd?
    Jag tycker i alla fall att det visar på att man inte klarar av att hantera det.
  • molly50
    Anonym (Det är många viljor som ska samsas) skrev 2025-01-01 19:15:26 följande:

Det var den dummaste omskrivningen jag hört. Varför skulle jag tycka att det är ok att kasta raketer efter människor och djur eller att jag tycker det är ok att en epatjej fick bränn- och hörselskador? 

Lite högre nivå på diskussionen kanske..

Vi diskuterade väl vad som är rätt och fel.
    Du svarade på min kommentar om att man borde kunna hantera raketer om man ska få använda dem.
    Jag vet inte vad du tycker är rätt och fel ifråga om det.
Svar på tråden Smällare och raketer, vem?