• Anonym (För allas trivsel)

Smällare och raketer, vem?

Hej, jag skriver detta inlägget för jag är redigt förbannad just nu. Jag bor i södra Sverige i en relativt liten stad 

I nästan en vecka, har det smällts från ca 6 på kvällen till 3-4 på morgonen
    Många stackars djur lider oerhört av detta. Även en del äldre människor och människor som kommer från krig, som Ukraina.
    Förstått att det är ungdomar. Men hur jävla slappa har föräldrar blivit I dagens samhälle? Pratar ni inte med era barn, och disciplinerar dom? Det vill säga tar ifrån dom grejorna. Det är 18 års ålders gräns. Och dessutom ska det ju enligt lag inte skjutsa förrän specifika tider på nyårsafton.
    Köper föräldrarna ut? Vem gör detta? Hur får man ens tag på smällare. Polisen verkar inte bry sig heller. Förstår att det kan handla om resurser. Men vad är poängen med dessa lagar i sådant fall? Jag hoppas allt kommer total förbjudas inom de närmaste två åren. Så man slipper skiten.
  • Svar på tråden Smällare och raketer, vem?
  • Anonym (Idioti)
    Anonym (Dåligt föräldraskap) skrev 2024-12-30 09:46:50 följande:
     Så man låter ungarna göra det för att det är skitkul? Ja, det låter ju rimligt. Låret som väldigt dåligt föräldraskap i mina öron. Man vill inte stöta sig med sina barn eller ta konflikten. Utan vara bästa vän med sina barn. Vem är föräldern? 

Dessutom handlar det väl inte bara om djur, det handlar om det som TS skrev. Andra djur, människor etc.

Hur kommer det sig att just många föräldrar är empatistörda. Trots att man har barn. Har alltid undrat detta. Mycket märkligt.

Det handlar inte om viljor, det handlar om lagar. Och att det är olagligt att some minderårig innehava dessa fyrverkeri och smällare

Man förstår att saker i samhället går åt helvete, om föräldrar är så här slappa. Fy fan. Skulle skämmas om jag inte hade bättre koll på mina ungar..
     Tyvärr är detta sant. Jag har arbetat som förskollärare i över 40 år. Och någonting har hänt dom senaste 5-10 åren. Barn har mycket grovare språkbruk. Är mer våldsamma och noll respekt för iss i auktoritets ställning och vuxna.

Tittar man t ex i denna tråd.  Är det inte är konstigt att barnen blir sådana. När en del föräldrar resonerar som de gör. Många verkar rädda för sina barn. Och vill inte riktigt vara den "vuxna". Som styr upp. Det är väldigt allvarligt. 
    Kan man inte sätta gränser, behöver man nog hjälp och stöd i sitt föräldraskap. Det kanske handlar om barn med problematisk karaktär. Men det finns hjälp och stöd att få.

Att dessutom köpa it fyrverkerier till sina minderåriga barn. Är höjden av idioti. Man måste förstå att man bor med andra människor och respektera samhället som stort. Det är billigt och världsligt att använda argumentet " det är kul". Låter som en vuxen som resonerar som ett barn. Speciellt när det finns både människor och djur som lider.
  • molly50
    molly50 skrev 2024-12-30 13:55:45 följande:
    Jag för min del är inte för ett totalt förbud.
    Men jag tycker att det bord bli hårdare kontroller.
    Här har det t ex smällt sedan uppesittarkvällen och sedan har det smällts från och till varje dag. Och lär väl fortsätta i flera dagar efteråt också.  Då blir det för mycket.
    Och det är inte rimligt att folk med skotträdda djur ska behöva hålla dem instängda och/eller neddrogade i flera dagar före och efter nyår.
    Om folk kunde hålla sig till tolvslaget så tror jag inte att många,om ens någon,hade klagat.
    Och sen handlar det,som sagt,inte bara om djuren heller.
    Det finns människor som kan skadas av det också. Som häromdagen när en ung flicka fick en raket inkastad i sin epa och fick både brännskador och hörselskador som följd.
    Hur är man funtad när man gör en sån sak? Är det verkligen skitkul?
    Ser att jag kanske borde ha lagt med en länk.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/GynpdQ/frida-16-fick-fyrverkerier-in-i-epan-tappade-horseln
  • Anonym (Idioti)

Jag glömde nämna, att det lagts fram en motion till riksdagen i September. Om att förbjuda försäljning av fyrverkerier helt till allmänheten. Som dom just nu tittar på.

Många verkar positivt inställda till detta. Så mycket möjligt att riksdagen kommer godkänna detta. Folk kan uppenbarligen inte sköta sig.

Står att polisen just nu fått larm om att det skjuts hej vilt, och emot fastigheter. Så här har det varit varje år. Även trots nyare lagar. Och förenat med livsfara.  Dags att ta i med hårdhandskarna. 

• Studentpappa

Jag har inte hört en smällare eller raket än, när jag var liten/ung var det mycket värre. Vi sprängde allt möjligt med thunder kings och annat, vet inte hur många brevlådor som gick åt. 

Det är skönt att man inte bor i orten eller granne med sådana som vi var Cool

Ride it like you stole it
  • molly50
    Anonym (Jo) skrev 2024-12-30 18:15:42 följande:
    Tack för länken.
    Varsågod! Glad
  • molly50
    Studentpappa skrev 2024-12-30 19:57:25 följande:

Jag har inte hört en smällare eller raket än, när jag var liten/ung var det mycket värre. Vi sprängde allt möjligt med thunder kings och annat, vet inte hur många brevlådor som gick åt. 

Det är skönt att man inte bor i orten eller granne med sådana som vi var Cool

Vart bor du som slipper så´nt?
    Jag bor i en mindre ort i Dalarna och här har det lagts raketer i brevlådor och tänts på. Bl a vår.
    Och häromdagen så brann det i en container på skolan här i närheten.
    Vet dock inte om det var pga en raket,men skulle inte bli förvånad som det skulle visa sig vara fallet.
  • Studentpappa
    molly50 skrev 2024-12-30 20:32:32 följande:
    Vart bor du som slipper så´nt?
    Jag bor i en mindre ort i Dalarna och här har det lagts raketer i brevlådor och tänts på. Bl a vår.
    Och häromdagen så brann det i en container på skolan här i närheten.
    Vet dock inte om det var pga en raket,men skulle inte bli förvånad som det skulle visa sig vara fallet.
    Bor också på en mindre ort men har nog tur med demografin, och det är mest äldre och familjer med yngre barn i villaområdet. Om 10 år är det nog många tonåringar i området så då kan det nog vara helt annorlunda. Våra barn får bara tomtebloss..

Det brukar enbart skjutas på nyårsafton i närmsta grannskapet. Kan säkert vara helt annorlunda i andra delar av staden.
  • Studentpappa

Fast och andra sidan har vi bott här i över femton år och det har aldrig varit något skjutande. Så det är nog ett lugnt område bara, inget där man hänger som ungdom.

• Anonym (Jo)

Bor på en mindre ort och här har det smällts smällare i ett par dagar redan.

Svar på tråden Smällare och raketer, vem?