• Anonym (besvärliga barnet)

Jag tror att min mamma aldrig har gillat mig

Jag är medveten om att tankar ibland kan snurra iväg med en, och jag vet att detta kommer vara en alldeles ensidig syn, men kanske ni kan ge mig ett annat perspektiv?

Det handlar om min relation till min mamma. Igår, på julafton, var jag, 24-årig kvinna, hemma hos mamma och firade jul. Närvarade gjorde även mina syskon, mammas föräldrar och syskon med familjer. Som vanligt, ganska trevligt, snakc skit, äta gott, SVT i bakgrunden som ingen riktigt tittar på men det är på för att det ska vara på liksom. 

Vid ett tillfälle var jag och mamma i köket samtidigt och hon frågade om jag hade något jobb på gång. Nu har jag, och det vet hon, 1,5 år kvar på universitetet, men jag har faktiskt ett sångprojekt i vår, som jag är ganska stolt över att ha landat, så jag berättade det. Hon sågade mig genast vid fotknölarna. "Du ska nog inte tro att du faktiskt kommer få göra det, du är inte tillräkligt bra för sånt", sa hon, och gick. 

Någonting i mig gick sönder, riktigt varför vet jag inte, men tankarna började snurra och har gjort det sedan dess. Först så klart undrar jag om hela mitt liv vad gäller sång och skådespeleri varit en lögn. Jag har ett antal roller, på olika nivåer, under bältet, över de senaste 15 åren, från skolframträdanden till saker för riktiga produktionsbolag. Inget jättestort som Disney eller så, men ändå riktiga. Men det bleknar inför allt annat med min mamma, för ju mer jag tänker, desto mer känner jag att min mamma nog aldrig tyckt om mig. Hon har aldrig riktigt stöttat mig eller funnits där för mig. Inte som jag minns. Mina minnen av min mamma handlar nästan uteslutande om hur hon rackat ner på mig, talat om för mig att jag är till besvär på olika sätt, att jag är dålig, att jag är feg, att jag är fel. Hon har alltid avfärdatina intressen, inte velat prata om saker jag varit intresserad av. Hon har aldrig visat sig intresserad för mig som person. Hon har till och med skrattat när jag gjort mig riktigt, riktigt illa, ett par gånger. Hon sa åt mig att jag var larvig och skulle skärpa mig en gång när jag bröt foten. Jag var 13. Jag ser tillbaka på mitt liv och min relation till min mamma och jag känner mig bara ledsen.

Igen, det kankse är hjärnspöken och min mamma ser det förmodligen inte alls på samma sätt som jag, så säg gärna att jag måste ha fel, att det egentligen är si eller så. 

• Svar på tråden Jag tror att min mamma aldrig har gillat mig
  • MammaKajsa

Hej Ts,

Jag är själv mamma till en dotter som snart fyller 24 år, och jag vill börja med att skicka dig en stor och varm kram och säga att din mammas beteende är inte normalt. En normalt funtad mamma skulle bli jätteglad och stolt över att du har landat ett fint sångprojekt! Hela ditt liv inom sång och teater har absolut inte varit en lögn ? du har fått de här uppdragen för att du har talang och har förtjänat dem.

Av det du skriver är det tydligt att din mamma uppvisar många narcissistiska drag. Man ska inte sätta diagnos lättvindligt, men det finns mycket bra info att läsa på nätet om narcissism och att vara barn till en förälder med narcissism.

Jag har en kompis vars uppväxt påminner om din, och hon fick mycket hjälp av en bok som jag vill rekommendera. "Du är inte knäpp, det är din mamma. Healing för döttrar till narcissistiska mammor".

Ta hand om dig och kom ihåg att din mamma har helt fel, du är en fantastisk tjej!

www.bokus.com/bok/9789198771411/du-ar-inte-knapp-det-ar-din-mamma-healing-for-dottrar-till-narcissistiska-mammor/
  • Anonym (Likadan mamma)
    MammaKajsa skrev 2024-12-25 16:33:00 följande:

Hej Ts,

Jag är själv mamma till en dotter som snart fyller 24 år, och jag vill börja med att skicka dig en stor och varm kram och säga att din mammas beteende är inte normalt. En normalt funtad mamma skulle bli jätteglad och stolt över att du har landat ett fint sångprojekt! Hela ditt liv inom sång och teater har absolut inte varit en lögn ? du har fått de här uppdragen för att du har talang och har förtjänat dem.

Av det du skriver är det tydligt att din mamma uppvisar många narcissistiska drag. Man ska inte sätta diagnos lättvindligt, men det finns mycket bra info att läsa på nätet om narcissism och att vara barn till en förälder med narcissism.

Jag har en kompis vars uppväxt påminner om din, och hon fick mycket hjälp av en bok som jag vill rekommendera. "Du är inte knäpp, det är din mamma. Healing för döttrar till narcissistiska mammor".

Ta hand om dig och kom ihåg att din mamma har helt fel, du är en fantastisk tjej!

www.bokus.com/bok/9789198771411/du-ar-inte-knapp-det-ar-din-mamma-healing-for-dottrar-till-narcissistiska-mammor/
     Jag känner igen mig i TS och jag har även läst boken. 
  • Tecum

Om det är som du skriver har du tyvärr rätt. Hon försöker trycka ner dig, varför kan man undra? Jag tror att det finns avundsjuka med i bilden, inte bara narcissism. Men hur är hon mot dina syskon, är hon likadan?

• Anonym (Panter)

Min mamma är bipolär med drag av narcissism och hon har alltid low key tryckt ner mig. Jag har alltid varit en kreativ person och rört mig i kulturella sammanhang, har även studerat konst. Min mamma har bara talat illa om det, på ett väldigt "slugt" och subtilt sätt. Typ passivt aggressivt. Om jag visade något jag gjort och var stolt över så kunde hon säga "ja, det är ju inte "fint" direkt, men du har väl skapat någon egen stil" eller "ja, jag antar att det är så konst ser ut idag, att det är meningen att det ska vara skevt". Om jag så hade gjort en perfekt grön cirkel med typ laserprecision på vit bakgrund hade hon ändå sagt "det var en ojämn cirkel, ska den se ut så?". Hon har även alltid refererat till mitt skapande som "pyssel".

Har också fått samma kommentarer om mitt jobb, där jag är ganska omtyckt av både chefer och kollegor och gör ett bra jobb för mig själv och andra. Jag avancerade efter några års hårt arbete och fick en mer ansvarsfull roll och mammas reaktion på det var "ja, det var väl inga med rätt kompetens som sökte tjänsten antar jag". Jag var med om en olycka och hamnade på sjukhus, då kom två arbetskollegor förbi med presenter från alla övriga kollegor och lyckönskningar. Mammas reaktion på det var "ja, dom är väl rädda för dig för att du är i en arbetsledande position och ville fjäska".

Även om jag, på något jävla vänster (ej tack vare mamma), fått någon slags grundsjälvkänsla och är ganska trygg i mig själv, så när hon droppat såna kommentarer har jag blivit så ställd att jag inte ens vet vad jag ska svara. Har alltid blivit upprörd/ledsen i efterhand. Det är som att man haft en elak mobbar-kompis, som innerst inne hatar en, eller som vill trycka ner en för att själv må bra, fast det är ingen taskig kompis utan ens egen mamma.

Nu har jag ingen kontakt med mamma, av många anledningar men det kanske inte är så konstigt att förstå med tanke på vad jag skrivit ovanför, men nu när jag fått distans så kan jag inte låta bli att tänka att hon nog varit avundsjuk. Men det är ju också ganska fucked up att trycka ner sitt barn för att man är avundsjuk. 
    Att klippa med mamma är nog bland det bästa jag gjort i mitt liv. 

Och ja, jag har läst boken som någon länkade. Fick svar på mycket och kände igen nästan allt från min egen uppväxt. 

• Anonym (barnet)

Jag tycker du ska bryta med den här mamman ett tag, för hon får dig bara att må dåligt.

Ibland är det inte svårare än så.

Jag bröt med min far när jag var 25 och jag har aldrig ångrat mig, det är nu 25+ år sen. Han kunde bara kritisera, hota och domdera, han tillförde ingenting och han är idag en mycket ensam människa eftersom även mina halvsyskon tagit avstånd från hans galet narcissistiska person. 

Jag föreslår att du ger din mamma timeout tills nästa jul och ser hur livet känns utan henne. Du kan också gå i terapi för att reda ut dina känslor, och fundera över vad ett permanent beslut skulle innebära. För dig, och ev. barnbarn.

Hade du tålt hennes beteende från en vän? Nej, säkerligen inte.
    Och i min värld är kraven minst desamma på ens närmaste familj. Den ska bli glad när man lyckas, och stötta en när man misslyckas. Familjen ska inte döma och ska inte diktera hur du ska vara för att bli accepterad av dem, så länge du är hel ren och drogfri, typ.

Unna dig själv en paus och försök reparera skadan hon gjort.
Svar på tråden Jag tror att min mamma aldrig har gillat mig