Jag tror att min mamma aldrig har gillat mig
Jag är medveten om att tankar ibland kan snurra iväg med en, och jag vet att detta kommer vara en alldeles ensidig syn, men kanske ni kan ge mig ett annat perspektiv?
Det handlar om min relation till min mamma. Igår, på julafton, var jag, 24-årig kvinna, hemma hos mamma och firade jul. Närvarade gjorde även mina syskon, mammas föräldrar och syskon med familjer. Som vanligt, ganska trevligt, snakc skit, äta gott, SVT i bakgrunden som ingen riktigt tittar på men det är på för att det ska vara på liksom.
Vid ett tillfälle var jag och mamma i köket samtidigt och hon frågade om jag hade något jobb på gång. Nu har jag, och det vet hon, 1,5 år kvar på universitetet, men jag har faktiskt ett sångprojekt i vår, som jag är ganska stolt över att ha landat, så jag berättade det. Hon sågade mig genast vid fotknölarna. "Du ska nog inte tro att du faktiskt kommer få göra det, du är inte tillräkligt bra för sånt", sa hon, och gick.
Någonting i mig gick sönder, riktigt varför vet jag inte, men tankarna började snurra och har gjort det sedan dess. Först så klart undrar jag om hela mitt liv vad gäller sång och skådespeleri varit en lögn. Jag har ett antal roller, på olika nivåer, under bältet, över de senaste 15 åren, från skolframträdanden till saker för riktiga produktionsbolag. Inget jättestort som Disney eller så, men ändå riktiga. Men det bleknar inför allt annat med min mamma, för ju mer jag tänker, desto mer känner jag att min mamma nog aldrig tyckt om mig. Hon har aldrig riktigt stöttat mig eller funnits där för mig. Inte som jag minns. Mina minnen av min mamma handlar nästan uteslutande om hur hon rackat ner på mig, talat om för mig att jag är till besvär på olika sätt, att jag är dålig, att jag är feg, att jag är fel. Hon har alltid avfärdatina intressen, inte velat prata om saker jag varit intresserad av. Hon har aldrig visat sig intresserad för mig som person. Hon har till och med skrattat när jag gjort mig riktigt, riktigt illa, ett par gånger. Hon sa åt mig att jag var larvig och skulle skärpa mig en gång när jag bröt foten. Jag var 13. Jag ser tillbaka på mitt liv och min relation till min mamma och jag känner mig bara ledsen.
Igen, det kankse är hjärnspöken och min mamma ser det förmodligen inte alls på samma sätt som jag, så säg gärna att jag måste ha fel, att det egentligen är si eller så.