Jag tror att min mamma aldrig har gillat mig
Jag tycker du ska bryta med den här mamman ett tag, för hon får dig bara att må dåligt.
Ibland är det inte svårare än så.
Jag bröt med min far när jag var 25 och jag har aldrig ångrat mig, det är nu 25+ år sen. Han kunde bara kritisera, hota och domdera, han tillförde ingenting och han är idag en mycket ensam människa eftersom även mina halvsyskon tagit avstånd från hans galet narcissistiska person.
Jag föreslår att du ger din mamma timeout tills nästa jul och ser hur livet känns utan henne. Du kan också gå i terapi för att reda ut dina känslor, och fundera över vad ett permanent beslut skulle innebära. För dig, och ev. barnbarn.
Hade du tålt hennes beteende från en vän? Nej, säkerligen inte.
Och i min värld är kraven minst desamma på ens närmaste familj. Den ska bli glad när man lyckas, och stötta en när man misslyckas. Familjen ska inte döma och ska inte diktera hur du ska vara för att bli accepterad av dem, så länge du är hel ren och drogfri, typ.
Unna dig själv en paus och försök reparera skadan hon gjort.
Jag föreslår att du ger din mamma timeout tills nästa jul och ser hur livet känns utan henne. Du kan också gå i terapi för att reda ut dina känslor, och fundera över vad ett permanent beslut skulle innebära. För dig, och ev. barnbarn.
Hade du tålt hennes beteende från en vän? Nej, säkerligen inte.
Och i min värld är kraven minst desamma på ens närmaste familj. Den ska bli glad när man lyckas, och stötta en när man misslyckas. Familjen ska inte döma och ska inte diktera hur du ska vara för att bli accepterad av dem, så länge du är hel ren och drogfri, typ.
Unna dig själv en paus och försök reparera skadan hon gjort.