Anonym (Föräldrar) skrev 2024-12-26 22:01:30 följande:
Men hur tänker du att läraren ska lösa detta?
Läraren mejlar rektorn på måndagen, får ett svar på torsdagen om att rektorn ska undersöka saken. Och sedan kanske det blir tyst. Det handlar ju inte om att man som lärare inte tycker informationen är viktig. Och sedan när man inte får använda lärare som tolkar på skolan som inte har med eleven att göra för då kan det ses som problematiskt utifrån sekretess.
På detta har du Y elev som inte kan gå till skolan, som slutat äta, som skär sig i armarna och hatar sig själv..? den eleven ska också få stöd och hjälp.
Och fem elever som riskerar att få F i fyra betyg, sedan har vi E som är på ett SiS hem och misstänks för att ha sprängt en trappuppgång och som lärarna ska skicka underlag till deras skola.
Och så har vi 5 föräldrar som under när eleverna får jullov.
En tjej i 8an har tagit sitt liv och lärarna ska anordna en tyst minut.
Som lärare kan du inte bara fokusera på en elev. Om du har skickat ett mejl, fått som svar att rektorn ska undersöka saken?. Hur ofta ska du jaga om den saken då för att få säga mindre saker?
Lärare står inför massa utmaningar. Har vänner som jobbat på skolor där det skett mord på skoltid i skolan?.
Du ska hantera dig själv som lärare då, följa upp allt skolarbete, ta hand om flera hundra elevers trauma? föräldrar m.m
Det lättaste sättet skulle nog ändå vara att satsa mer på kvalificerad SFI undervisning så föräldrar slipper använda tolk
Det är väl upp till läraren eller skolan att lösa? Varför i hela friden frågar du mej om det? Har läraren lämnat över problemet till rektorn att lösa är det naturligtvis rektorn som bär ansvaret för problemet.
Jag förutsätter att om en lärare ringer hem till en förälder om en incident där en elev är inblandad har läraren gjort bedömningen att incidenten är av den karaktär att föräldern behöver informeras. Vad gör du gör bedömning? Att det plötsligt inte är lika viktigt att informera om tolk behövs för att göra sej förstådd?