Inlägg från: Anonym (Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna)

    Är det verkligen så jobbigt o va lärare som alla klagar om?

    Anonym (Lärare) skrev 2024-12-26 09:51:29 följande:
    Normalt funtade personer fattar att tid som är ok att ringa är den angivna arbetstiden, dvs vanliga kontorstider om man inte vet mer exakt än så. Alla har ju olika scheman. Dessutom ringer man då till skolan, inte till hemmet! De lärare som anser att det är ok om föräldrar hör av sig kvällstid på privat nummer brukar ange det, och det har hittills aldrig hänt under mitt 45-åriga liv att jag har hört om någon lärare som tycker att det är ok. De finns säkert, men det är tydligen väldigt ovanligt.

    Bara för att man har förtroendetid betyder inte det att det är ok att chansa på att ringa hem till läraren. Den tiden lägger vi upp helt själva och kan vara förlagd precis när som helst under veckan, inklusive helgen.

    Du som jag antar jobbar som lärare, hur stort är problemet med föräldrar som ringer hem på kvällstid? 


    Och hur har du gjort för att föräldrar ska kunna nå dig? Vet föräldrarna vilken kontaktväg som gäller?

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Lärare) skrev 2024-12-26 10:31:20 följande:
    Noll, eftersom föräldrarna på mina platser hittills fattat att man inte hör av sig till någon privat och lärares nummer ges aldrig ut till dem. På min nuvarande har vi särskilda mentorer som sköter föräldrakontakterna. Däremot finns det tydligen de som blir kontaktade av föräldrar på fritiden och det är i så fall ett problem så klart.

    Mig ska de öht inte kontakta egentligen, men de kan ringa till skolan, maila till jobbmailen eller skriva via Admentum (systemet för frånvaro och betygsdiagnoser). På andra skolor utan mentor har det varit mail och skolnummer som varit aktuella.

    På samma sätt som man inte ringer andra yrkesgrupper i hemmet på deras fritid så ska man lämna lärare ifred också. Är det något riktigt akut så kan man alltid höra av sig till rektorn.

    Tror ingen förälder kräver att få en lärares privata nummer. Eller för den delen att få ringa kvällstid hur som helst. Tror dem som ändå gör det försökt på annat sätt först. Jag tycker själv det är väldigt dåligt intresse från skolans sida att sköta kontskten på ett bra sätt gentemot föräldrar. Det kräver oftast en massa tid och energi dom gånger man behöver kontakt. För mej har det tex tagit flera veckor att bli uppringd från skolan. Inte ok alls, så jag förstår till viss del dom föräldrar som lackar ur och ringer hem till läraren till slut. 

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Föräldrar) skrev 2024-12-26 11:15:29 följande:

    Har varit med om föräldrar som ringer mig på mitt privata som första hands alternativ?. 


    En annan gång hände det en incident på en av mina sista lektioner för dagen. Två elever med olika utmaningar rök ihop på lektionen. Jag hanterade situationen, säkerställde att den killen som fått en smäll var okej, han fick gå till skolsköterskan och jag hade fullt upp med att hantera den andra eleven. Ringa in dennes föräldrar och även göra en anmälan för incidenter i vårt system.  


    Då försöker den utsatta elevens förälder kontakta mig. Jag hade ordnat med skolsköterskan Och fixat med allt det men nej, jag hade fullt upp med den andra eleven? Jag skulle självklart höra av mig. Men dom föräldern hann före. 


    Där kan jag tycka att man som lärare ringer den utsatta elevens föräldrar innan man sätter sig ner och skriver en rapport. Det är inte jättekonstigt att föräldrarna blir oroliga i det läget. Det behövs inget mer än ett kort samtal där man talar om att allt är under kontroll och att man återkommer senare för ett  samtal


    Klart som förälder att man blir orolig när ett barn får en smäll av den kalibern att skolsystern måste uppsökas. Och naturligtvis vill man som förälder i det fallet ha en rapport om vad som hänt. Det är ju inte säkert att barnet som fått smällen är helt oskyldig och offer i sammanhanget. För att kunna uppfostra och tillrättavisa sitt barn behöver man veta.


     

  • Anonym (Anna)
    AndreaBD skrev 2024-12-26 12:33:58 följande:
    Jag ringer ibland föräldrar, och de har ju lätt då att anteckna/spara mitt telefonnummer. Ibland ber jag dem ringa tillbaka också. Det har i nuläget inte lett till många samtal från föräldrar, men det skulle kunna vara ett helt annat läge om jag hade hela klasser (har bara språkval och modersmål. Alla modersmålföräldrar har mitt nummer). 

    Det som jag däremot har tyckt var negativt är att föräldrar inte har brytt sig om att ringa tillbaka. Då orkar jag inte jaga dem. T.ex jag har lämnat meddelande att sonen har fuskat och måste göra omprov.  Och jag har pratat tidigare med föräldern om att sonen inte sköter ämnet. Uppenbarligen var de inte intresserade att få veta närmare. Eller tvärtom - jag skrev till en förälder till en elev som jag INTE har -  för att pojken kommer in och stör lektionerna. Mamman förstod inte detta i mail och bad mig ringa. Hon verkade fortfarande inte förstå problemet. Där berodde det på bristande svenska. Hon kunde ha bett någon översätta mejlet. Hon förstod nog inte i telefon heller. 

    Om det inte blir för mycket, så kan jag prata med föräldrar ibland, även hemma på kvällarna. Men just nu har jag föräldrar som inte är så aktiva där. Jag har också tidigare varit med om när det blir lite mycket. När föräldrar ringer när man egentligen är upptagen/hemma, då bör de inte förvänta sig att man har koll på allt, eller har alla papper tillgängliga. Nyligen mailade en mamma och undrade vad sonen hade fått i provet (sonen har diagnos). Och jag hade inte dessa uppgifter med mig hem. Jag kunde bara säga att det hade gått bra, men inte mer exakt. Det får föräldrar också förstå. 

    Ringer du föräldrar från din privata telefon? Varför i såna fall? Har ni inte tillgång till jobbtelefon? 


    En annan fråga. Om föräldern till det barnet du kontaktar inte förstår vad du säger, varför släpper du det och tycker att hen ska fixa någon som översätter? Varför bokar du inte ett möte med tolk och ser till att föräldern förstår? Jag jobbar inom ett annat yrke där jag har hand om barn, i bland med föräldrar som inte kan språket. Dör skulle vi aldrig låta någon själv ta ansvar för att tolka det jag vill säga. Hos oss ses det till och med som ett tjänstefel.


     


     

  • Anonym (Anna)
    AndreaBD skrev 2024-12-26 15:22:17 följande:
    Jobbtelefon? Det har jag aldrig haft på 30 år. Det är några stycken, arbetslagsledare och några till som har det. 

    Varför skulle jag boka en tolk om det inte är min elev? Men jag kommer att prata med elevens mentor och då får mentorn ta det vid nästa tillfälle, och mentorn kan ta in en tolk om det behövs. Det skulle bli ett jäkla liv om jag skulle ta in en tolk för att prata med föräldrar vars barn jag inte undervisar.

    Jag tror dessutom att hon faktiskt förstod att hennes son hade varit inne och stört en lektion där han inte ska vara. Om hon har förstått att han gör det regelbundet, det är jag inte säker på. Däremot verkade hon inte förstå att elever kan gå runt fritt i skolan. Hon frågade vem som släppt in honom. Och varför han inte hade lektion (om jag förstått henne rätt). Och då förstår hon inte att vi inte låsa in oss med eleverna och att vi inte har alla lektioner samtidigt, eller kanske trodde hon att vi har vakter i korridorerna? Men, kanske kan en tolk förklara sånt också. Det handlar mer om att inte veta hur det fungerar i en svensk högstadieskola. 

    Har ni inte telefon på skolan som ni lärare får använda? 


    Om det är  du som kontaktar elevens mamma och inte kan prata med henne på grund av språkförbistringar är det väl självklart att det är du i form av myndighetsperson som ska boka in tolken. Det finns telefontolker, så tolk på plats är inte nödvändigt. Ett trepartssamtal med tolk fungerar utmärkt. 


    Om mamman inte förstår hur det fungerar hur tänker ni då inom skolan att hon ska kunna uppfostra sin son att sköta sej? Du får ursäkta mej men det låter väldigt slapp att inte ta tag  såna saker direkt. Det är absolut inte riktat mot dej som enskild person utan mot skolan. 

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Föräldrar) skrev 2024-12-26 17:28:02 följande:

     Något man ska tänka på är allt som ligger på en lärares bord. Föräldrar som inte kan gå tillbaka i tidigare mejl och läsa när det är skolstart eller skolavslutning.

    Har en lärare 120 elever så kan det komma fem sådana mejl, varenda kommun i landet har den här typen av information på sina hemsidor. Föräldrar kan kräva högre betyg av sina barns lärare. Det kan vara en formulering en lärare har som blir som en storm i ett vattenglas. 

    En lärare som pratar i klassrummet och säger hen eller som gör en uppgift som eleverna ska svara på och skriver hem om X problem. Typ X har fyra kronor, X handlar en korv för 2 kronor, hur mycket pengar har hen kvar? 


    Då är det ett jäkla liv om att man vill få alla barn att Bli transpersoner. Exemplet skulle även kunna leda till arga mejl från en förälder som är vegan och inte vill att vi normaliserar korv och köttätande. Den tredje skulle kunna prata om att korv är sönderprocessad mat och är skadligt för människan och att man ska äta rent kött utan tillsatser?.


    När du har detta på ditt bord, plus allt annat då är det inte så enkelt att bara fixa en tolk. Vem ska betala för tolken? Du måste få klartecken från rektorn och så svarar inte rektorn, för du ska använda en resurs som ni måste köpa. Skolor kan ju inte ha anställda tolkar. Ibland kan man använda annan personal på skolan som kan föräldrarnas modersmål, men då kan det också bli en diskussion. Om högstadiets lärare går till en fritidshemslärare som pratar arabiska och ber den om hjälp att tolka, då blir det en fråga om sekretess för att fritidshemslärarna har inget med högstadiets elever att göra men den kan både arabiska och svenska?.

    Hopppas du förstår vilken tid detta tar. Plus att man ska planera lektioner, se alla barn, fundera över hur man kan lägga upp undervisningen på ett annat sätt för att det ska funka för en elev med stora koncentrationsproblem.

    Sedan ska man sätta sig in i den senaste forskningen, ska orosanmälningar till socialtjänsten. Gå på möten hos BUP för att delta i en utredning en elev gör. 


    När ska lärarna träffa sina 120 elever? Och prata med deras 240 föräldrar?? 


    Den frågan får du nog ta med din arbetsgivare.  Det är deras ansvar att hantera om det inte fungerar. Allt som du tar upp ovan är väl för övrigt inga konstiga saker som ni måste hantera. I dom allra flesta yrken förekommer det  negativa störningsmoment som inte strikt ingår i arbetsbeskrivningen. 


    Och när det gäller rätt till tolk gissar jag att samma lagar och regler gäller som inom övriga myndigheter. Vem som
    betalar tolken är väl knappast den anställde lärarens problem. Lärarens fokus borde väl snarare ligga på att kräva en tolk så man kan prata med den elevs förälder man behöver ha ett samtal med. 


     


     


     

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Föräldrar) skrev 2024-12-26 19:51:23 följande:
    Jo, men vad ska du mer ha på din kravlista? Jag tror inte att det är så många andra jobba där det är normalt att ha 240 kunder att hantera 7 dagar i veckan. Plus allt annat. En gång satt jag med formuleringar till en orosanmälan så den skulle bli korrekt. Tog mig 15 timmar att sätta mig in i rätt språkbruk för att göra det tydligt med rätt definitioner. Är det för otydligt så händer inget. Mina kollegor hade gjort 5 orosanmälningar innan. Jag gjorde min som jag lagt enormt mycket tid på att använda rätt begrepp som socialsekreterare förstår. Barnet blev omhändertaget inom en vecka? 

    Men att lägga 15 timmar på det där för att det ska bli korrekt, det har man inte tid med. Men om man har gjort 5 orosanmälningar tidigare, men exakt samma saker då måste man ju ta sig tid och det lyckades?.

    Men jag har en 45 timmars arbetsvecka. Jag ska undervisa runt 35 av dessa timmar. Sedan ska jag sätta mig in i ny forskning. Vi säger att jag får en elev med språkstörning första gången? Om jag aldrig hört talas om diagnosen innan och vill få en djupare förståelse krävs ju även då minst 15 timmar. På det så ska man göra så mycket annat också. Du ser inte att arbetsbelastningen på lärare är hög? 

    Var har jag skrivit något om kravlista?


    Det är väl klart att jag förstår att arbetsbelastningen kan vara hög. Varför undrar du? 

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Föräldrar) skrev 2024-12-26 20:21:11 följande:

    Vi ska kräva en tolk tyckte du, men som lärare får man prioritera. Du kan självklart mejla rektorn och be om en tolk. Men det är inget jag får ordna själv bara. Jag tror inte folk förstår hur mycket pengar en lärare kan få lägga på skolan som är från deras privata ficka. Exempelvis material för elever med koncentrationsproblem. Saker som man kan sitta och snurra på exempelvis. Detta kan läraren få betala för att pengarna finns inte. 

    Eller när klassens basketboll gått sönder, skolan vill inte betala för någon ny, då går en lärare in och betalar. 


    Att börja bekosta tolkar också för att få fram saker snabbt är ju orimligt. Men misstänker att du aldrig gått på golvet själv som lärare. Varken tiden eller pengarna finns och det är inte rektorns fel. 


    Att se föräldrar och elever som kunder är ju viktigt utifrån skolpeng. Är eleverna missnöjda och sticker försvinner skolpengen. Men ska vi dela ut glädjebetyg för det? 


    Jag tror ärligt inte människor förstår. Det är inte bara små störningsmoment. Vissa föräldrar är värre än andra. Ska du hålla dig till reglerna däremot, då blir du inte populär hos rektorn. 


    Det finns en lag som reglerar en persons rätt till tolk gentemot en myndighet. Det är inget specifikt krav som jag ställer. Skolan räknas till en myndighet. Rätta mej om jag har fel där. Jag jobbar själv inom sjukvården och här har vi inte heller särskilt mycket pengar att spendera. Vi har dock lagkrav på oss att erbjuda alla som behöver tolk. Jag förstår faktiskt inte varför man som lärare har det. 


    Och jo då, jag vet väl vad det innebär att arbeta med knapp budget, stress och tidsbrist. Har själv hand om och ansvar om 1500 patienter och däri ingår en hel skola upp till klass 6 (inklusive interaktioner med alla föräldrar till dessa barn). Jag har 3 timmar i veckan för att läsa på inför varje patient, skriva journaler, remisser, hantera telefonsamtal och mail. Och jag skriver också anmälningar till soc och är såklart skyldig att uppdatera mej om senaste forskning. Och på det har jag ofta en elev med mej som jag är handledare för. 


     

  • Anonym (Anna)
    AndreaBD skrev 2024-12-26 20:48:08 följande:
     Och man behöver en tolk för att meddela personen: "Din son har inget i mitt klassrum att göra! " Mer än så var det ju inte. Varför behöver man då en tolk???

    Du skrev att hon inte förstod problemet och att orsaken var bristande svenska. Om inte det är kriterier för att man behöver en tolk vad tycker du då gränsen går? 

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Föräldrar) skrev 2024-12-26 20:57:39 följande:

    Jo men en förälder kan ju både ha en lindrig intellektuell funktionsnedsättning och inte kunna språket, men det finns ändå inte möjlighet att ha en heltidstolk 5 dagar i veckan ifall x föräldrar skulle behöva få den här informationen?. Bättre att ge x en resurs i sådana fall som går med x ständigt för att se till så X inte går inte i klassrum den inte ska vara i?. 


    Men dessa resurser finns ju inte heller. Det finns en anledning till att vi har otroligt många barn som inte går till skolan. Där skolans miljö gjort dom utbrända och dom inte klarar av att komma till skolan alls. Skolan kan inte göra dom anpassningarna som krävs. 


    Tillslut kan det finnas pengar till en resursskola och plötsligt går det bra för eleven igen, men efter ett år med fungerande skolgång kan kommunen tycka att det räcker, det kostar för mycket så då blir eleven av med resurs skolan och blir hemmasittare igen. Och nu har jag inte tagit med lidandet för dessa familjer ens eller barnet som inte kan gå till skolan.

    Folk utanför skolan kan tycka att allt är sååå enkelt. 


    Och om barnet får en resurs innebär inte det att föräldern ska informeras om det? Hur gör man det om föräldern inte förstår svenska? 


    Och varför skulle man ha en tolk på heltid? 

  • Anonym (Anna)

    Nu får du nog förtydliga. Behöver du en tolk på heltid i kontakten med ett barn vars föräldrar inte förstår språket? Hur mycket tid lägger du egentligen på såna samtal? 

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Föräldrar) skrev 2024-12-26 21:33:21 följande:
     Nej verkligen inte. Men det funkar ju inte att ringa in en tolk i tid och otid heller? samtidigt som man ska få godkänt från rektorn. Om du vill ha tolken när du behöver den borde ju den stå och damma i ett hörn tills man behöver den? men jag raljerar.. jag uttrycker bara det orimliga. Att man kan inte ha en tolk till alla samtal. Även om man skulle vilja att föräldrarna förstod saker som att ditt barn ska inte vara i mitt klassrum när jag har lektion, det är någon man säger i förbifarten. Personen som upplever det här problemet kan ju knappast kräva en tolk för att säga detta? 

    Och hur tänker du att en förälder ska kunna ta tag i problemet med barnet om inte skolan kan prata med föräldern?  Varför är det inte viktigt att föräldern ska förstå den informationen? 

  • Anonym (Anna)
    Anonym (?.) skrev 2024-12-26 21:50:08 följande:

    Och föräldrar ansvaret då? 


    Ni beter som att ni bär det minsta ansvaret!


    Syftar du på mej eller generellt? Du får gärna förtydliga vad du menar. 


    Du får också gärna förklara hur man ska kunna ta ansvar för något man inte fått information om? 

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Föräldrar) skrev 2024-12-26 22:01:30 följande:

    Men hur tänker du att läraren ska lösa detta? 


    Läraren mejlar rektorn på måndagen, får ett svar på torsdagen om att rektorn ska undersöka saken. Och sedan kanske det blir tyst. Det handlar ju inte om att man som lärare inte tycker informationen är viktig. Och sedan när man inte får använda lärare som tolkar på skolan som inte har med eleven att göra för då kan det ses som problematiskt utifrån sekretess. 


    På detta har du Y elev som inte kan gå till skolan, som slutat äta, som skär sig i armarna och hatar sig själv..? den eleven ska också få stöd och hjälp.

    Och fem elever som riskerar att få F i fyra betyg, sedan har vi E som är på ett SiS hem och misstänks för att ha sprängt en trappuppgång och som lärarna ska skicka underlag till deras skola. 


    Och så har vi 5 föräldrar som under när eleverna får jullov. 


    En tjej i 8an har tagit sitt liv och lärarna ska anordna en tyst minut. 


    Som lärare kan du inte bara fokusera på en elev. Om du har skickat ett mejl, fått som svar att rektorn ska undersöka saken?. Hur ofta ska du jaga om den saken då för att få säga mindre saker? 


    Lärare står inför massa utmaningar. Har vänner som jobbat på skolor där det skett mord på skoltid i skolan?.
    Du ska hantera dig själv som lärare då, följa upp allt skolarbete, ta hand om flera hundra elevers trauma? föräldrar m.m

    Det lättaste sättet skulle nog ändå vara att satsa mer på kvalificerad SFI undervisning så föräldrar slipper använda tolk 


    Det är väl upp till läraren eller skolan att lösa? Varför i hela friden frågar du mej om det?  Har läraren lämnat över problemet till rektorn att lösa är det naturligtvis rektorn som bär ansvaret för problemet. 


    Jag förutsätter att om en lärare ringer hem till en förälder om en incident där en elev är inblandad har läraren gjort bedömningen att incidenten är av den karaktär att föräldern behöver informeras.  Vad gör du gör bedömning? Att det plötsligt inte är lika viktigt att informera om tolk behövs för att göra sej förstådd? 


     

  • Anonym (Anna)
    AndreaBD skrev 2024-12-26 22:23:25 följande:
    Och framför allt. Föräldern förstod nog faktiskt den delen. Men hen förstod inte varför vi lärare inte kan hindra barnet från att gå runt i korridoren. Min poäng är: Detta behöver inte föräldern förstå. Det räcker om hen förstår att säga till sonen att han inte ska gå i klassrum där han inte ska vara. 

    Men den mamman VILLE förstå allt möjligt annat runt omkring, trots att hon inte kan språket. Det är då hennes privata nöje, och hennes ansvar att lära sig språket bättre, tycker jag. Jag hade förmedlat det som behövdes. Men hon var uppenbarligen inte villig att prata med sin son, så länge hon inte förstod varför vi inte helt enkelt kan låsa ut hennes barn ifrån det klassrummet. 

    Hon visste inte heller att han inte läser detta språk. Det säger ju en också något. 
    Ska vi släppa den delen. Du var ju där och jag antar att du är den som bedömde hur man hanterade situationen bäst. Dessutom är du enligt vad jag läst i andra trådar en klok och ansvarstagande lärare. Jag reagerade på det du skrev, men jag feltolkade antagligen. 
Svar på tråden Är det verkligen så jobbigt o va lärare som alla klagar om?