Anonym (?.) skrev 2024-12-25 21:26:17 följande:
Fast dessa telefonsamtal är ju extrema undantag och förstår inte varför dom tas upp som exempel när 99 % inte är så extrema situationer där man måste ringa läraren.
Om det bara var under såna situationer som föräldrar ringde sena tider så hade inte lärarna klagat, men så är det inte tyvärr!
Hotfulla situation är ett brott som en medmänniska hjälper till att avvärja eller att en elev har tagit självmord eller försvunnen är extrema undantag och inte vad vi snackar om!
Majoriteten av föräldrarna som ringer olämpliga tider gör inte det av ovanstående anledningar för då hade inte lärarna Klagat över det!
Ja du skrev ju att det var respektlöst att ringa hem till läraren kvällstid oavsett.
Kanske ska man istället fundera över varför föräldrar ringer hem på kvällen. Jag kan ge dej några anledningar.
- Ingen återkoppling från läraren trots flertal mejl och samtal till expeditionen om att man vill att läraren kontaktar en.
- Ingen information om när eller var man kan nå läraren om det är något man vill diskutera.
-Akuta situationer som inte kan vänta.
Jag tror mycket av det här problemen ligger på läraren själv. Jag har själv dom fåtal gånger jag behövt prata med läraren om mitt barn fått ligga på som en igell för att få läraren att ringa upp. Som längst har det dröjt 5 veckor från det att jag först kontaktade läraren tills läraren ringde upp.
Ingen jag känner har vetat när eller hur man kommer i kontakt med läraren. Jag förstår om man till slut i ren frustration faktiskt ringer hem till läraren.