Inlägg från: Anonym (Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna)

Är det verkligen så jobbigt o va lärare som alla klagar om?

Jag förstår inte riktigt. Om lärare jobbar 10 timmar i veckan hemifrån, hur kan man då som lärare ha problem med att man bli kontaktad i hemmet. Har man valt att förlägga sin arbetsplats viss tid i hemmet är den ju under dom timmarna ens arbetsplats.  

Min erfarenhet är att lärare inte går att kontakta när dom är i skolan. Det är lektioner, möten och raster som man inte kan störa på.  Jag har försökt några gånger under mina barns skolgång men alltid fått samma svar. Det finns ingen tid att prata med läraren under tiden läraren är på skolan. 

Och för att inte bli påhoppad. Nej jag har aldrig ringt hem till en lärare. Jag har däremot ringt till skolan och bett om att få bli kontaktad av barnets lärare. 

• Anonym (Anna)
    AndreaBD skrev 2024-12-25 17:45:12 följande:
    Jag tycker inte det är så svårt att förstå. I skolan har lärarna ofta inte tid att prata, eftersom det kan vara lektion efter lektion, eller olika möten också. 

Hemma - visst man jobbar också hemma (är själv lärare) men inte när som helst. Det funkar inte att ringa en när som helst. Många har egna barn, kanske småbarn, och det kan vara helt omöjligt just då pga av barn, eller pga matlagning eller för att man är under duschen. Att maila tillbaka inom något dygn eller två - det bör vara möjligt, eller att ange när det passar att prata i telefon. Precis som alla andra människor kan vi inte prata i telefon precis när som helst. 
    Nej, såklart man inte kontaktar läraren när dom helst. Men det borde väl vara enkelt att som lärare ange till föräldrar vilken eller vilka dagar och  mellan vilka tider det är ok att ringa.  Gör man inte det kan man inte bli arg på föräldrar som ringer vid fel tid. 

4 barn varav två passerat gymnasiet, men jag har aldrig fått någon sån information. Jag har däremot upplevt att man fått jaga och jaga med mail och telefonsamtal till expeditionen om att bli kontaktad. 
  • Anonym (Anna)
    567890 skrev 2024-12-25 17:59:37 följande:
    Självklart borde finnas telefontider när läraren finns tillgänglig för samtal, t ex mellan 15-17 några dagar i veckan (eller vad som passar lärarens schema), de flesta föräldrar sköter sig alldeles ypperligt och hör bara av sig om det är något riktigt jobbigt/viktigt.

Det som kostar energi är de föräldrar som är gränslösa eller som är vana att samhället är en serviceinrättning och där man kan kräva allt, jag minns att jag tyckte det var jättejobbigt när jag var 27 år och barnlös och föräldrar grät och frågade mig vad de skulle göra med sina jobbiga barn hemma.
    Så är det tyvärr i alla yrken där man har med människor att göra.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Ja!) skrev 2024-12-25 18:21:29 följande:

Ja, tyvärr är det så!
    När våra barn gick I grundskolan var jag & maken klassföräldrar i båda barnens klasser.
    Dotterns klass var värst -  läraren som de hade på mellanstadiet var sjukskriven halva åk 6 p.g.a utmattning p.g.a ouppfostrade ungj****r och föräldrarna brydde sig inte.

Ouppfostrade barn är såklart inte trevligt.  Men, hur det fungerar i skolan och klassrummen har inte föräldrarna ansvar för. Den rollen ligger på skolan. Det är skolan som sätter reglerna. 

Har tyvärr som förälder sett hur en del lärare inte alls klarar av att hålla ordning i en viss klass medans för  en annan lärare sitter barnen som små tända ljus och sköter sej exemplariskt. 

• Anonym (Anna)
    Anonym (?.) skrev 2024-12-25 18:50:48 följande:
    Fast självklart kan dom bli arga om man ringer vid fel tid!
    Det är skillnad på att försöka nå läraren på sin arbetstelefon kl 16 och att googla lärarens Nummer för att ringa hem till denne kl 19 på kvällen!
    Man måste själv tänka vettigt om vad rätt och fel tid kan vara.

Ja, men om man jobbar 45 timmar i veckan så har man arbetstid någon dag efter kl 16, eller om man så vill snor-tidigt på morgonen. Det borde vara rätt enkelt att meddela när det är ok att kontakta läraren så att det inte uppkommer såna här situationer. 

• Anonym (Anna)
    Anonym (?.) skrev 2024-12-25 19:34:36 följande:

fast den tiden en lärare har utanför sitt schema är upp till läraren att förfoga över!
    Läraren behöver inte alls erbjuda telefontider efter 16 eller tidigt på morgonen om inte  läraren själv väljer att använda sin förtroende tid på det sättet!
    kom ihåg att det är förtroende tid kan varken rektor och än mindre föräldrarna har rätt att lägga sig i hur förtroende tiden ska användas! 
    Du är inte chefen över lärare och kan absolut inte bestämma vilka tider du ska ha telefontid.
    Om läraren  erbjuder telefontid mellan kl. 10 får föräldrarna anpassa sig till kl 10.

Ja det var ju det jag skrev. Att läraren skulle meddela när det var ok att ringa. Och såklart är det läraren som bestämmer när. 

Problemet är nog att inga lärare erbjuder eller informerar när och hur man kan få prata med läraren.  Kan tänka att den förälder som ringer klockan 19 har försökt nå dagtid men när det inte går ringer man till slut på kvällen. Det är nog sällan för att jävlas med läraren. 19 är nog snarare av omtänksamhet för att inte störa mitt i kvällsmaten.

• Anonym (Anna)
    Anonym (?.) skrev 2024-12-25 20:27:57 följande:
    Alltså återigen, finns absolut ingen ursäkt för att ringa läraren kl 19.´00 om inte läraren själv har bokat den tiden, och speciellt dom föräldrarna som får för sig att googla deras privata nummer.
    Om du inte når läraren på arbetstelefonen under dagtid, följ med ditt barn till skolan 15 minuter innan lektionen börjar, läraren kommer säkert vara där! 
    Du kan kontakta rektorn.
    Men oavsett är det respektlöst att ringa hem till någon i sin yrkesroll sent på kvällen, i vilket annat land som helst är det skamligt eftersom det visar brist på uppfostran, det är bara svenskar som anser sig ha såna rättigheter!

Nu har jag aldrig ringt hem till en lärare så du behöver inte rikta det till mej. Men visst finns det tillfällen där det faktiskt finns skäl att ringa läraren. 

Om du vill ha ett exempel när det är helt ok att ringa läraren kan du få ett av mej hämtat från skoltiden. Min väninna ringde sin barns lärare en kväll.   En elev i hennes barns högstadieklass hade sagt att han skulle ta med en kniv dagen efter och använda den mot läraren.  Min väninna kunde såklart skickat ett mejl och hoppats på att läraren sett det innan hen gick till skolan. Dumt av henne att vara så respektlös. Eller?  Och jo, eleven kom med kniv. 

Finns säkert fler tillfällen det är berättigat med ett telefonsamtal. 

• Anonym (Anna)
    Anonym (?.) skrev 2024-12-25 21:26:17 följande:
    Fast dessa telefonsamtal är ju extrema undantag och  förstår inte varför dom tas upp som exempel när 99 % inte är så extrema situationer där man måste ringa läraren.
    Om det bara var under såna situationer som föräldrar ringde sena tider så hade inte lärarna klagat, men så är det inte tyvärr!
    Hotfulla situation är ett brott som en medmänniska hjälper till att avvärja eller att en elev har tagit självmord eller försvunnen är extrema undantag och inte vad vi snackar om!
    Majoriteten av föräldrarna som ringer olämpliga tider gör inte det av ovanstående anledningar för då hade inte lärarna Klagat över det!

Ja du skrev ju att det var respektlöst att ringa hem till läraren kvällstid oavsett. 

Kanske ska man istället fundera över varför föräldrar ringer hem på kvällen. Jag kan ge dej några anledningar.
    - Ingen återkoppling från läraren trots flertal mejl och samtal till expeditionen om att man vill att läraren kontaktar en.
    - Ingen information om när eller var man kan nå läraren om det är något man vill diskutera. 
    -Akuta situationer som inte kan vänta.

Jag tror mycket av det här problemen ligger på läraren själv. Jag har själv dom fåtal gånger jag behövt prata med läraren om mitt barn fått ligga på som en igell för att få läraren att ringa upp. Som längst har det dröjt 5 veckor från det att jag först kontaktade läraren tills läraren ringde upp. 

Ingen jag känner har vetat när eller hur man kommer i kontakt med läraren. Jag förstår om man till slut i ren frustration faktiskt ringer hem till läraren. 

• Anonym (Anna)
    Anonym (?.) skrev 2024-12-25 23:33:16 följande:

Jag tycker inte något av ovanstående exempel är anledning till att ringa läraren på sin privata tid och på kvällarna och ABSOLUT inte googla upp ett privat nummer.
    Det är inte deras fel att dom är överbelastade, men som jag sa innan är det bara att följa med till skolan  en kvart innan första lektionen börjar förmodligen är läraren där, du kan också ringa rektorn om inte läraren har ringt. 
    Frågan är har man ens lärarens privata nummer eller söker man upp det på nätet?

Vad är akut situation för dig?
    Att läraren riskerar att bli knivhuggen eller att en elev har tagit sitt liv är extrema situationer som 99,9% inte kommer behöva ringa för, och situationer som handlar om liv och död är en helt annan sak. Men 99,9%  ringer inte hem till läraren om en situation som handlar om liv och död!

Som jag sagt flera gånger. Jag har aldrig ringt hem till en lärare. 

Du har fått exempel på en akut situation. Vill du ha hundra till så kan du nog tänka ut dom själv. 

Prata med läraren 15 min innan skolan börjar?  Kanske på landet men inte i storstäder där många skolor är låsta.  Dessutom vem tror du vill ta ledigt för att jaga en lärare gör att kanske få möjlighet att prata. 

• Anonym (Anna)
    Anonym (?.) skrev 2024-12-25 23:57:37 följande:
    Om man följer med sitt barn till skolan ser jag inte varför man inte ska kunna komma in.
    Men den attityden föräldrarna har är stor orsak till problemet,  för dom vill själva inte fråga sin arbetsgivare om dom får börja nån halvtimme senare en morgon för att följa med till skolan för sitt eget barns skull men läraren ska absolut ställa upp med att få telefonsamtal på sin privata och obetalda tid för någon annans barn!
    Vilket skevt resonemang? 
    I slutändan varför inte bara ringa rektorn ? Om läraren är svår att nå ring rektorn så svårt kan det inte vara rektorn har i slutändan de största ansvaret!

Jag vet inte riktigt vart du vill komma. Vad är det för attityd du stör dej på?

Om jag varit lärare hade jag inte velat att det dök upp föräldrar innan första lektionen för att prata. Den tiden hade jag velat använda till att förbereda och småprata med och hälsa på eleverna. Och hur gör man om det dyker upp flera föräldrar samtidigt? 

Tänker du ett varv till. Hur länge tror du att en elev tillåter en förälder följer med sitt barn in i skolbyggnaden eller till klassrummet?  Tveksamt om alla går med på det ens hela lågstadiet ut. Och här är i alla fall högstadie och gymnasiet låsta. Kanske lägre stadier också. Krävs passerkort för att komma in. Som förälder kan du inte komma in utan bli insläppt. 

Jo det kan vara svårt att få tag på lärare. Och rektor. Dom flesta gånger jag behövt prata med en lärare har dom inte återkopplat när jag via mail eller telefonsamtal till skolexpeditionen bett om att få bli uppringd. Ofta har det krävts flera påstötningar innan läraren hört av sej. Ibland har det tagit flera veckor. Tyvärr verkar många föräldrar ha samma problem. 

Svar på tråden Är det verkligen så jobbigt o va lärare som alla klagar om?