• HannaAnnaHanna

Har någon fått beviljad ledighet från skola för Thailand?

Nästa år vill vi åka till Thailand. Vi är en så stor famil(fem barn)j att vi har bara råd att ta med alla utomlands en gång. Jag ser tre problem 

1 jag har rest så lite själv och är rädd för att jag har för lite erfarenheter för att undvika faror eller göra resan aå äventyröig som barnen vill.

2 Det är för dyrt att åka över jul
     Intill loven är också väldigt dyrt. Har någon fått beviljasd ledighet från skolan? Hur fungerar ledighet från gymnasium?

Ett barn kommer vara ett år
    Ett gå i sjätte klass
    Tre kommer att gå på gymnasium.

Hur ska jag planera detta? Vad ska budgettten vara. Vi vill ge barnen deras livs resa innan de blir vuxna men det känns så avårt för oss som rest så lite. 

• Svar på tråden Har någon fått beviljad ledighet från skola för Thailand?
  • Anonym (Pip)

Just det - iom att man inte får ta ledigt så ger lärarna inte heller ut extra material till eleverna för att det är det Amma som att uppmuntra eleverna till olovlig frånvaro.

• 567890
    Anonym (.....) skrev 2024-12-25 15:45:23 följande:

hur ska du kontrollera att ett barn är sjuk ?
    Det är inte ovanligt att vara sjuk i en eller två veckor, om föräldrarna ringer och sjukanmäler sitt barn, hur ska du kunna kontrollera?

Du tror inte att det kommer märkas på barnet att den varit utomlands i två veckor? Både genom solbrännan men också att den har massa historier att berätta och att kompisarna kommer att fråga, tänk på att barnet både ska vara tyst om resan innan och efter. Känns som att halva grejen med resan försvinner om allt ska vara hemligt.
  • Anonym (Fia)

I sexan brukar barnen inte få ledigt pga alla nationella prov som är utspridda över året. På gymnasiet kan olovlig frånvaro göra att ni blir av med barnets studiemedel. Det blir en dyr resa. 

Begriper inte heller vad det är som lockar så mycket med Thailand. Vill man ha äventyr finns det på betydligt närmre håll dit ni kan åka utan att signalera till barnen att skolplikt är något man kan bortse ifrån.

• Cartjan1
    Anonym (.....) skrev 2024-12-25 15:45:23 följande:

hur ska du kontrollera att ett barn är sjuk ?
    Det är inte ovanligt att vara sjuk i en eller två veckor, om föräldrarna ringer och sjukanmäler sitt barn, hur ska du kunna kontrollera?

Om en av mina elever var sjuk en längre tid så hade jag givetvis kontakt med vårdnadshavarna. Syftet var givetvis inte att kontrollera - utgår inte från att vuxna hittar på -men jag bryr mig om mina elever och vill såklart höra hur det är med dem om de blir frånvarande en längre tid. Det hör verkligen inte till det normala att vara borta 7-14 dagar utan avstämning, vilket jobb har du haft där det vart ok? 

Sedan kontrollerar inte jag personligen men om frånvaron blir hög reagerar faktiskt närvarosystemet och larmar både till mig och ev skoladministratör om att eleven har hög frånvaro - detta kan ske efter många korta tillfällen eller långa sjukdomstillfällen. Detta följs då oftast upp på något sätt. Pga att jag oftast har tät kontakt med vårdnadshavarna så visste jag oftast orsak och behövde därför inte sätta in åtgärder men det är olika. Skolan har även rätt att kräva sjukintyg vid längre sjukdom - när och hur det sker varierar mellan kommuner.  Sedan är det hela hemlighetsmakeriet man tvingar in sitt barn i...Det är inte rätt helt enkelt. 
  • Anonym (Hejsan)

Åk till Thailand på sommarlovet, det är alltid varmt och trevligt där. Regnperioden är inte alls som när det regnar i Sverige utan det regnar 10 min och sen är det över. 

På sommaren är det inte lika högt tryck så ni kan luffa runt under längre tid, välja trevliga hotel som är mycket billigare den tiden på året osv. 

Åker ni på sommarlovet och har mkt mer tid på er så kan ni resa på ett billigare sätt om ni vill resa runt. Dvs åka tåg, buss, långsam båt istället för snabb osv. 

• Anonym (.....)
    Cartjan1 skrev 2024-12-25 16:50:23 följande:
    Om en av mina elever var sjuk en längre tid så hade jag givetvis kontakt med vårdnadshavarna. Syftet var givetvis inte att kontrollera - utgår inte från att vuxna hittar på -men jag bryr mig om mina elever och vill såklart höra hur det är med dem om de blir frånvarande en längre tid. Det hör verkligen inte till det normala att vara borta 7-14 dagar utan avstämning, vilket jobb har du haft där det vart ok? 

Sedan kontrollerar inte jag personligen men om frånvaron blir hög reagerar faktiskt närvarosystemet och larmar både till mig och ev skoladministratör om att eleven har hög frånvaro - detta kan ske efter många korta tillfällen eller långa sjukdomstillfällen. Detta följs då oftast upp på något sätt. Pga att jag oftast har tät kontakt med vårdnadshavarna så visste jag oftast orsak och behövde därför inte sätta in åtgärder men det är olika. Skolan har även rätt att kräva sjukintyg vid längre sjukdom - när och hur det sker varierar mellan kommuner.  Sedan är det hela hemlighetsmakeriet man tvingar in sitt barn i...Det är inte rätt helt enkelt. 
    Jag jobbar också med barn i lägre åldrar och det är vanligt att dom är borta upp till två veckor. Visst finns det kontakt mellan personalen och föräldrarna men det sker på sms, där föräldrarna uppdaterar.
    Att kräva sjukintyg efter en längre frånvaro förstår jag, men två veckor är inte mycket för barn som går igenom alla sortens sjukdomar.
    Jag själv som vuxen har haft förkylning som pågått en månad, så det är inga konstigheter i  min värld iaf, barn blir sjuka.
    Vilka åtgärder ska du sätta in om ett barn är borta två veckor en gång om året? Det är inte galet mycket frånvaro, låter mer som kontroll.
  • Anonym (.....)
    567890 skrev 2024-12-25 15:51:27 följande:
    Du tror inte att det kommer märkas på barnet att den varit utomlands i två veckor? Både genom solbrännan men också att den har massa historier att berätta och att kompisarna kommer att fråga, tänk på att barnet både ska vara tyst om resan innan och efter. Känns som att halva grejen med resan försvinner om allt ska vara hemligt.
    Fast vad kan du göra i efterhand? Även om barnet är lite solbränt? 
    Lite svårt för dig att bevisa även om du märker.
  • Anonym (Vic)
    Cartjan1 skrev 2024-12-25 16:50:23 följande:

Vi fick automatiska varningsmejl för vårt lågstadiebarn varenda månad under höstterminen ett år. De kommer efter 10 % frånvaro. Det var ingen från skolan som ställde en enda fråga.
  • Anonym (Eva)

Jag har fått ledigt för mina barn för  just en Thailsndsresa. Vi valde att åka 2 veckor varav en var höstlovet. Var lite tveksam för att åka den tiden, för det är ju då regnperioden börjar. Vi hittade en snorbillig resa så vi chansade. Och det regnade. Men regnet är inte som här i Sverige. Det vräker ner ca 1 timme sen är det solsken igen. Över 30 grader och varmt i vattnet. Kan varmt rekommendera den tiden. Det var rätt mysigt smita in på någon restaurang och käka med regn som vräkte ner en liten stund. 

Och skolan. Har du barn som hänger med så ser jag inte varför man inte kan ta ledigt. Det är rätt löjligt att hävda att hela skolresultaten sabbas för en sån  resa.Tycker absolut inte du ska ha dåligt samvete för att du funderar på det. Pejla lite innan om hur skolorna ställer sej till ledigheter. En del skolor är omöjliga. Har rektorn bestämt att ingen får ledigt går det nog tyvärr inte, men är det utlagt på klassföreståndaren så kan det nog gå. Jag har gjort ett par resor till med barnen där vi tagit ledigt och någon gång har jag kört en liten snyfthistoria om varför vi behövt åka.  Har alltid funkat.

• Anonym (Eva)
    Anonym (.....) skrev 2024-12-25 17:10:12 följande:
    Fast vad kan du göra i efterhand? Även om barnet är lite solbränt? 
    Lite svårt för dig att bevisa även om du märker.
    Fast man kan ju ha åkt en vecka på lov och sen blivit sjuk när man kommit hem och blir ?hemma? ytterligare en vecka. Då kan man ju både vara solbränd och berätta om resan. 
Svar på tråden Har någon fått beviljad ledighet från skola för Thailand?