Cartjan1 skrev 2024-12-25 16:50:23 följande:
Om en av mina elever var sjuk en längre tid så hade jag givetvis kontakt med vårdnadshavarna. Syftet var givetvis inte att kontrollera - utgår inte från att vuxna hittar på -men jag bryr mig om mina elever och vill såklart höra hur det är med dem om de blir frånvarande en längre tid. Det hör verkligen inte till det normala att vara borta 7-14 dagar utan avstämning, vilket jobb har du haft där det vart ok?
Sedan kontrollerar inte jag personligen men om frånvaron blir hög reagerar faktiskt närvarosystemet och larmar både till mig och ev skoladministratör om att eleven har hög frånvaro - detta kan ske efter många korta tillfällen eller långa sjukdomstillfällen. Detta följs då oftast upp på något sätt. Pga att jag oftast har tät kontakt med vårdnadshavarna så visste jag oftast orsak och behövde därför inte sätta in åtgärder men det är olika. Skolan har även rätt att kräva sjukintyg vid längre sjukdom - när och hur det sker varierar mellan kommuner. Sedan är det hela hemlighetsmakeriet man tvingar in sitt barn i...Det är inte rätt helt enkelt.
Jag jobbar också med barn i lägre åldrar och det är vanligt att dom är borta upp till två veckor. Visst finns det kontakt mellan personalen och föräldrarna men det sker på sms, där föräldrarna uppdaterar.
Att kräva sjukintyg efter en längre frånvaro förstår jag, men två veckor är inte mycket för barn som går igenom alla sortens sjukdomar.
Jag själv som vuxen har haft förkylning som pågått en månad, så det är inga konstigheter i min värld iaf, barn blir sjuka.
Vilka åtgärder ska du sätta in om ett barn är borta två veckor en gång om året? Det är inte galet mycket frånvaro, låter mer som kontroll.