Har någon fått beviljad ledighet från skola för Thailand?
Jag fick bevilja upp till 10 dagar ledigt över ett helt läsår utan att gå via rektor. Krav var att eleven låg i fas i skolan samt att det var rimligt av mig att anta att eleven skulle sköta och göra de hemuppgifter som bifogades. Vidare så fick jag inte heller ha anledning att tro att frånvaron kunde bidra till att eleven hamnade efter på ett sätt som inte gick att arbeta ikapp inom skälig tid.
Så ur det perspektivet skulle jag absolut ansökt/börja höra mig för med lärarna. Såg att någon rekommenderade att bara sjuka barnen och det är verkligen inte något jag rekommenderar - inte bara i egenskap som lärare men de allra flesta skolor har fått hårdare direktiv att anmäla olovlig frånvaro och det kan ge saftiga viten. Och det kommer komma sannolikt komma fram, en längre frånvaro kontrolleras ofta eller att barnen säger något.
Så mitt tips är att prata med lärarna samt att lägga resan på höstterminen för störst sannolikhet för att bli beviljad. Vidare ett tips - men kanske inte är genomförbart men som jag personligen skulle gjort om jag inte kunde resa under ett lov - är att skjuta på resan ett år tills barnet i 6:an går i 7:an. I 6:an så är det nationella prov samt sista året på mellanstadiet så min erfarenhet är att det brukar vara svårare att bli beviljad en längre ledighet då.