Inlägg från: Cartjan1 |Visa alla inlägg
  • Cartjan1

Har någon fått beviljad ledighet från skola för Thailand?

Jag fick bevilja upp till 10 dagar ledigt över ett helt läsår utan att gå via rektor. Krav var att eleven låg i fas i skolan samt att det var rimligt av mig att anta att eleven skulle sköta och göra de hemuppgifter som bifogades. Vidare så fick jag inte heller ha anledning att tro att frånvaron kunde bidra till att eleven hamnade efter på ett sätt som inte gick att arbeta ikapp inom skälig tid. 

Så ur det perspektivet skulle jag absolut ansökt/börja höra mig för med lärarna. Såg att någon rekommenderade att bara sjuka barnen och det är verkligen inte något jag rekommenderar - inte bara i egenskap som lärare men de allra flesta skolor har fått hårdare direktiv att anmäla olovlig frånvaro och det kan ge saftiga viten. Och det kommer komma sannolikt komma fram, en längre frånvaro kontrolleras ofta eller att barnen säger något. 

Så mitt tips är att prata med lärarna samt att lägga resan på höstterminen för störst sannolikhet för att bli beviljad. Vidare ett tips - men kanske inte är genomförbart men som jag personligen skulle gjort om jag inte kunde resa under ett lov - är att skjuta på resan ett år tills barnet i 6:an går i 7:an. I 6:an så är det nationella prov samt sista året på mellanstadiet så min erfarenhet är att det brukar vara svårare att bli beviljad en längre ledighet då.

• Cartjan1
    Anonym (.....) skrev 2024-12-25 15:45:23 följande:

hur ska du kontrollera att ett barn är sjuk ?
    Det är inte ovanligt att vara sjuk i en eller två veckor, om föräldrarna ringer och sjukanmäler sitt barn, hur ska du kunna kontrollera?

Om en av mina elever var sjuk en längre tid så hade jag givetvis kontakt med vårdnadshavarna. Syftet var givetvis inte att kontrollera - utgår inte från att vuxna hittar på -men jag bryr mig om mina elever och vill såklart höra hur det är med dem om de blir frånvarande en längre tid. Det hör verkligen inte till det normala att vara borta 7-14 dagar utan avstämning, vilket jobb har du haft där det vart ok? 

Sedan kontrollerar inte jag personligen men om frånvaron blir hög reagerar faktiskt närvarosystemet och larmar både till mig och ev skoladministratör om att eleven har hög frånvaro - detta kan ske efter många korta tillfällen eller långa sjukdomstillfällen. Detta följs då oftast upp på något sätt. Pga att jag oftast har tät kontakt med vårdnadshavarna så visste jag oftast orsak och behövde därför inte sätta in åtgärder men det är olika. Skolan har även rätt att kräva sjukintyg vid längre sjukdom - när och hur det sker varierar mellan kommuner.  Sedan är det hela hemlighetsmakeriet man tvingar in sitt barn i...Det är inte rätt helt enkelt. 
  • Cartjan1
    Anonym (.....) skrev 2024-12-25 17:07:53 följande:
    Jag jobbar också med barn i lägre åldrar och det är vanligt att dom är borta upp till två veckor. Visst finns det kontakt mellan personalen och föräldrarna men det sker på sms, där föräldrarna uppdaterar.
    Att kräva sjukintyg efter en längre frånvaro förstår jag, men två veckor är inte mycket för barn som går igenom alla sortens sjukdomar.
    Jag själv som vuxen har haft förkylning som pågått en månad, så det är inga konstigheter i  min värld iaf, barn blir sjuka.
    Vilka åtgärder ska du sätta in om ett barn är borta två veckor en gång om året? Det är inte galet mycket frånvaro, låter mer som kontroll.
    Där jag jobbade så hade inte en två veckors period utan dialog kunnat ske då kommunen krävde någon form av läkarintyg men rent allmänt så nej, jag reagerar inte heller nämnvärt på ett frånvarotillfälle på upp till två veckor - ska dock med handen på hjärtat säga att av alla elever och klasser jag haft så har det nog bara hänt en eller två gånger så visst sticker det ut och jag skulle nog ha lite frågor. Menar då inte misstänksamma frågor utan mer från ett "oj, hur är det med dig? Vad har varit fel? eller dylikt. Vilken lärare/pedagog skulle inte fråga eleven lite när den vart borta så länge? Klart man ska visa att man brytt sig, att elevens plats i klassen betyder något. Och då står barnet där och måste ljuga mig, andra vuxna och kompisar rakt upp i ansiktet. De vuxna måste ju också vara bekväma med att fortsätta lögnen annars görs ju en anmälan om att man inte följt skolplikten - vilket kan, inte alltid men kan leda till vite.

För att svara på det sista,  är inte alltid jag som sätter in eller ens beslutar om ev åtgärder och om eleven bara är borta två veckor på ett läsår så händer antagligen inte något mer till direkt följd av själva frånvarostatistiken. Gäller ju då att man på förhand vet att barnet kommer hålla sig friskt och inte åka på mer av riktig sjukfrånvaro uppe på de 14 dagarna för då blir procenten snabbt högt. Sedan kan jag inte hålla med om att det handlar om kontroll att ha kontakt med vårdnadshavarna om deras barn uteblir från skolan en längre period utan man följer upp att elever mår bra - det är så vi bland annat snabbare kan snappa upp hemmasittare eller få kännedom om mobbningsproblematik eller dylika problem. 

Vid arbete med barn av yngre åldrar, vad har ni för rutiner vid lång frånvaro?  Om yngre ålder syftar till förskolan så har jag tyvärr inte någon erfarenhet av den verksamhet. 
  • Cartjan1
    Anonym (.....) skrev 2024-12-25 17:42:39 följande:
    Ja jag vet att barn berättar, men vad ska rektorn göra i efterhand, föräldrarna kan säga att barnet har hittat på och visst varit sjuk!
    utan Starka bevis är det svårt för rektorn att agera, föräldrarna kan fortfarande förneka!
    Klart de kan men ytterst få människor tror jag är bekväma med att dra lögner så långt. Vidare så är det inte alls svårt för rektorer att agera för det är oftast inte vare sig rektor eller lärare som utreder djupare, utan vid misstanke om att föräldrar håller sina barn olovligt från skolan alt problematisk frånvaro så görs en anmälan till huvudman och sedan är det dem som efter sina rutiner går vidare och hemkommumen kan skicka föreläggande samt vite till vårdnadshavarna. 
  • Cartjan1
    Anonym (.....) skrev 2024-12-25 20:33:21 följande:
    Men oj, läkarintyg är svårt att få tag på och är det så att ett barn ligger hemma med feber är det fruktansvärt att tvinga ut det barnet till vårdcentralen för att skolan ska få sitt intyg.
    Men vi på förskolan har bara sms kontakt under tiden barnet är sjukt, det är inte så konstigt att barn är borta längre perioder eftersom dom smittas med hur mycket som helst, många går på penicillin under tiden. Jag skulle aldrig få för mig att ringa föräldrarna, utan skickar ett meddelande och föräldrarna uppdaterar oss om hur barnet mår ett kort meddelande tillbaka.
    Jag skulle aldrig få för mig att kräva telefon samtal, jag har inte rätt att inkräkta på deras privatliv för att barnet är sjukt i två veckor. 
    Har också haft mest sms kontakt genom åren - är smidigt och oftast så är det ju inte mer en några dagar, kanske en vecka. Men inte ser jag det som att inkräkta på någons privatliv (eller någonsin känt liknande när mina barns lärare ringt om mina barn) om jag låt oss säga en fredag em tar mig tid till att ringa istället för att smsa för att kolla hur barnet mår, hur tror de att det ev blir kommande vecka, kanske informera om något som barnets vårdnadshavare behöver veta osv. Utgångspunkten är ju inte misstänksamhet och att man håller förhör utan att man bara checkar in och stämmer av - alldeles oftast utan några baktankar. Sedan så spelar inte mina personliga åsikter någon roll utan skolan har sitt uppdrag och sina skyldigheter utifrån både statliga och kommunala riktlinjer och säger de att vi ska ha haft ett samtal med vårdnadshavare efter 8 frånvarodagar så kan jag inte kringgå det. 
  • Cartjan1
    Anonym (.....) skrev 2024-12-25 20:42:51 följande:
    Alltså väldigt svårt att skicka vite i efterhand och bevisa att familjen har varit på semester om dom påstår att barnet är sjukt!
    Däremot hade barnet inte behövt ljuga om det fanns vettigare regler.
    Det är verkligen dumt att vägra ett barn 2 veckors ledigt med sin familj och som föräldrar borde kunna bestämma att ens barn ska vara ledigt från skolan under två veckor, skolplikten kan inte trumfa allt!
    Vite skickas alltid i efterhand så där hänger jag faktiskt inte helt med - men kan också vara jag som ätit för mycket julmat och tänker långsamt🙈

Generellt håller jag faktiskt med om att (om det nu inte finns starka skäl) en resa kan få beviljas, hos oss hade det med störst sannolikhet gått bra då jag som tidigare nämnts fått bevilja upp till 10 dagar och min rektor hade antagligen beviljat resterande dagar så länge min linje var att det var ok. 

Men i slutändan så är det inte vad jag tycker, eller enskilda vårdnadshavare utan det är de ramar och regler som Skolverket och kommuner har som gäller och det är ju inte något konstigt utan självklart att det måste vara så.
  • Cartjan1
    HannaAnnaHanna skrev 2024-12-25 22:18:14 följande:

Mycket i den här tråden har spårat ut
    Ett inlägg med påhopp som talar om att vårt barn kommer att skjutas
    Har hela familjeliv spårat ut så här nuförtiden eller är det bara denna tråden
    Sjukanmälla barnet är inte aktuellt i vårt fall
    Däremot kommer vi ansöka om ledighet i anslutning till sportlovet alternativt åka på sommaren är alternativ.

Att ansöka om ledighet en vexka ser jag inte som nåt dåligt. Resan kommer att vara utbildande och ge livserfarenhet..

Så konstiga människor det finns men tack för alla som svarat seriöst

Hoppas verkligen att ni får den beviljad och att ni alla får en trivsam semester. Att ansluta i samband med lov är (i min erfarenhet) ofta bra och är det bara en vecka så kan iaf inte jag se varför ni skulle nekas - om inte just er kommun har extremt hårda linjer. Tycker också att sådana resor oftast är mycket gynnande för barn och unga - att få se andra delar av världen, möta nya kulturer men också kvalitetstid med familjen. 
  • Cartjan1
    Anonym (.....) skrev 2024-12-25 21:05:58 följande:
    Fast om föräldern svarar med ett meddelande och säger att kommunikationen ska fortsätta ske via sms och att hen inte kan prata i telefon, vad gör ni då?
    Hmm, aldrig varit med om så får bli ytterst teoretiskt här och utan djupare reflektion. Men ytterst spontant så är nog min tanke att det varierar. Är det en familj som vi (skolan) vanligtvis har god kontakt med och de bara kort skrev att de just nu inte har möjlighet att prata och önskar att jag smsar så skulle jag inte tänka två gånger på det - jag kan inte alltid heller prata så inga konstigheter där. Om det däremot är en familj som ofta har ett avvikande beteende och ofta eller alltid vägrar tala med mig i egenskap av deras barns lärare så är det klart att det uppmärksammas och noteras. Behöver ju absolut inte indikera på något eller bara vara så "oskyldigt" som lite falsk sjukanmälan men det hör verkligen inte till norm och det kan även vara saker jag måste ta upp som inte krävs ett möte för men som ändå är mer än vad som är lämpligt att sätta i print i enlighet med gdpr. Så det enormt trista svaret är att det beror på massor med olika faktorer, hur brukar kommunikationen se ut, finns det skäl att misstänka något annat som skäl till att de inte vill prata, frekvensen av nekande till samtal samt hur de själva uttrycker sig och anger som orsak och slutligen vad det är jag måste prata om. 

Men du skrev ju att du också jobbade i skolans värld, sådana här saker måste ju ni också ha diskussioner, riktlinjer och regelverk för. 99,99% av alla vårdnadshavare brukar vara mycket engagerade och måna om sina barn, skulle det verkligen uppfattas "normalt" i er verksamhet om en skrev att de inte ville prata med er utan bara smsa framöver? Hur skulle ni förhålla er gentemot gdpr om det skedde?
Svar på tråden Har någon fått beviljad ledighet från skola för Thailand?