Inlägg från: Anonym (Eva) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Eva)

Har någon fått beviljad ledighet från skola för Thailand?

Jag har fått ledigt för mina barn för  just en Thailsndsresa. Vi valde att åka 2 veckor varav en var höstlovet. Var lite tveksam för att åka den tiden, för det är ju då regnperioden börjar. Vi hittade en snorbillig resa så vi chansade. Och det regnade. Men regnet är inte som här i Sverige. Det vräker ner ca 1 timme sen är det solsken igen. Över 30 grader och varmt i vattnet. Kan varmt rekommendera den tiden. Det var rätt mysigt smita in på någon restaurang och käka med regn som vräkte ner en liten stund. 

Och skolan. Har du barn som hänger med så ser jag inte varför man inte kan ta ledigt. Det är rätt löjligt att hävda att hela skolresultaten sabbas för en sån  resa.Tycker absolut inte du ska ha dåligt samvete för att du funderar på det. Pejla lite innan om hur skolorna ställer sej till ledigheter. En del skolor är omöjliga. Har rektorn bestämt att ingen får ledigt går det nog tyvärr inte, men är det utlagt på klassföreståndaren så kan det nog gå. Jag har gjort ett par resor till med barnen där vi tagit ledigt och någon gång har jag kört en liten snyfthistoria om varför vi behövt åka.  Har alltid funkat.

• Anonym (Eva)
    Anonym (.....) skrev 2024-12-25 17:10:12 följande:
    Fast vad kan du göra i efterhand? Även om barnet är lite solbränt? 
    Lite svårt för dig att bevisa även om du märker.
    Fast man kan ju ha åkt en vecka på lov och sen blivit sjuk när man kommit hem och blir ?hemma? ytterligare en vecka. Då kan man ju både vara solbränd och berätta om resan. 
  • Anonym (Eva)
    Zombie von Rymmen skrev 2024-12-25 19:15:34 följande:
    Snälla, säg att detta är en trolltråd. Eller är det här verkligen svensken anno 2024?
    Ni är klappkassa föräldrar som signalerar att skolan är något mindre viktigt som man kan ta ledigt från lite när man känner för det. Vilken pundarattityd. Minst ett av era barn kommer skjutas till döds i någon gänguppgörelse, sanna mina ord.
    Och Thailand också. Åker folk fortfarande till den bajshålan? Okej, de köper Gripen, så de är ganska civilicerade, men det är mycket miljöförstöring och djurplågeri.
    Besatt av att åka till Thailand och ge barn "sitt livs resa", men vet ingenting om utlandet. Urkorkat.
    Resor är inte viktigt, speciellt inte till någon turistfälla. Det kan för all del vara berikande (kan, inte ett absolut "är"), men det är inte livsviktigt.  Det är sånt Internet är till för. En god skolgång med en hög kunskapsaktning är det viktigaste i ett informationssamhälle. Semester hör till industrisamhället. Och med så många fallgropar i det mångkulturella Sverige kan minsta snedsteg ge våldsamma konsekvenser.
    Jag skriver det som de flesta mer eller mindre tänker, men som den konflikträdde och snälle svensken inte vill säga rakt ut.
    Det är ingen jäkla rättighet.
    Anonym (.....) skrev 2024-12-25 13:48:08 följande:

Svaret är sjukanmäl barnen!
    Varför ska en kostymnisse till rektor bestämma över erat liv. Vi har skolplikt Ja men det är helt orimligt att som förälder inte kunna ansöka om ledigt till sitt barn i några veckor!
    Sjukanmäl, sjukanmäl  är lösningen, sen kommer ni som familj ha minnen för livet och dessa 1,2 veckor som dina barn är borta från skolan är som en droppar i havet.
    Dina barn blir äldre och det kommer gå fort innan dom har flyttat hemifrån,  med jobb och allt vad det innebär så kommer tiden inte finnas för att ni ska åka på eran stora resa, då kommer du ångra dig att du inte gjorde det nu!

Anonym (.....) skrev 2024-12-25 17:07:53 följande:
    Jag jobbar också med barn i lägre åldrar och det är vanligt att dom är borta upp till två veckor. Visst finns det kontakt mellan personalen och föräldrarna men det sker på sms, där föräldrarna uppdaterar.
    Att kräva sjukintyg efter en längre frånvaro förstår jag, men två veckor är inte mycket för barn som går igenom alla sortens sjukdomar.
    Jag själv som vuxen har haft förkylning som pågått en månad, så det är inga konstigheter i  min värld iaf, barn blir sjuka.
    Vilka åtgärder ska du sätta in om ett barn är borta två veckor en gång om året? Det är inte galet mycket frånvaro, låter mer som kontroll.
    Anonym (Eva) skrev 2024-12-25 17:18:20 följande:

Jag har fått ledigt för mina barn för  just en Thailsndsresa. Vi valde att åka 2 veckor varav en var höstlovet. Var lite tveksam för att åka den tiden, för det är ju då regnperioden börjar. Vi hittade en snorbillig resa så vi chansade. Och det regnade. Men regnet är inte som här i Sverige. Det vräker ner ca 1 timme sen är det solsken igen. Över 30 grader och varmt i vattnet. Kan varmt rekommendera den tiden. Det var rätt mysigt smita in på någon restaurang och käka med regn som vräkte ner en liten stund. 

Och skolan. Har du barn som hänger med så ser jag inte varför man inte kan ta ledigt. Det är rätt löjligt att hävda att hela skolresultaten sabbas för en sån  resa.Tycker absolut inte du ska ha dåligt samvete för att du funderar på det. Pejla lite innan om hur skolorna ställer sej till ledigheter. En del skolor är omöjliga. Har rektorn bestämt att ingen får ledigt går det nog tyvärr inte, men är det utlagt på klassföreståndaren så kan det nog gå. Jag har gjort ett par resor till med barnen där vi tagit ledigt och någon gång har jag kört en liten snyfthistoria om varför vi behövt åka.  Har alltid funkat.

Anonym (.....) skrev 2024-12-25 17:42:39 följande:
    Ja jag vet att barn berättar, men vad ska rektorn göra i efterhand, föräldrarna kan säga att barnet har hittat på och visst varit sjuk!
    utan Starka bevis är det svårt för rektorn att agera, föräldrarna kan fortfarande förneka!
    Riktig pundarattityd.

Tror man att Thailand är land som består av endast turister och klassiska turistattraktioner har du rätt i att man bör stanna hemma och ägna sej åt höja sitt iq istället. 

Svar på tråden Har någon fått beviljad ledighet från skola för Thailand?