• Anonym (K)

Rimligt att bli upprörd?

A tar bussen in till stan med sin sjuka son. Sonen har haft influensa, feber igår, men mår okej idag.

B, som är As partner, blir upprörd över att de inte bryr sig om smittorisken och ifrågasätter flera gånger varför sonen ska följa med.

Nu är B kort mot A och upprörd över det och kallar hen självisk.

• Svar på tråden Rimligt att bli upprörd?
  • Anonym (E)
    Anonym (K) skrev 2024-12-21 13:10:21 följande:
    Vadå hämnd?
    Hur länge ska du vara kort mot honom och kalla honom självisk? Ja det var dumt gjort men nu är det över och det finns ingen anledning att fortsätta tjafsa
  • Anonym (M)
    Anonym (K) skrev 2024-12-21 13:10:21 följande:
    Vadå hämnd?
    Nu är B kort mot A
  • Anonym (S)
    Anonym (E) skrev 2024-12-21 13:59:48 följande:
    Hur länge ska du vara kort mot honom och kalla honom självisk? Ja det var dumt gjort men nu är det över och det finns ingen anledning att fortsätta tjafsa
    Varför antar du kön? Kan vara tvärtom. Och ts kanske är A till och med.
  • Anonym (Idioti)

Jag tycker det är mycket konstigt att ta med ett smittsamt barn i kollektivtrafiken. Jag har tagit med barn i kollektivtrafiken med exempelvis hjärnskakning och hjärnhinneinflammation. Då har det varit att barnet börjat må bättre men fortfarande inte har ork att vara på förskolan så då har barnet varit hemma sjuk länge och börjar bli riktigt rastlösa hemma men älskar att åka tunnelbana eller buss. Dom är inte smittsamma, vi håller oss nära hemmet men vi måste börja röra oss ute efter en-två veckor hemma, men som sagt inte smittsamma sjukdomar och det blir på barnens villkor och en vanlig vardag och ingen rusning för barnets skull då. 

Så föräldern som tar med ett sjukt barn tänker inte ens på sitt egna barn eller medresenärer. 

• Anonym (E)
    Anonym (S) skrev 2024-12-21 14:08:01 följande:
    Varför antar du kön? Kan vara tvärtom. Och ts kanske är A till och med.
    I inlägg 5 skriver ts han så därav mitt antagande.

Hur ts skriver visar också ganska tydligt att hen är upprörd och därav mitt antagande att ts är B
  • Tow2Mater
    Anonym (K) skrev 2024-12-21 12:49:14 följande:
    B sa ju det upprepade gånger innan de åkte in, så A tänkte definitivt på det. Fanns ingen anledning att ta med sonen annat än att han ville ha sällskapet.
    Brukar B tjata normalt? Kanske han bara ledsnat på allt tjat och slutar bry sig.
  • Tukt

Det är ju en sak att ha rätt i en fråga, en annan sak att vara upprörd.
    B har såklart rätt, men det finns ju ingen anledning för någon att vara upprörd. Det enda man ska vara uppröd över möjligen är å barnets vägnar...

• Lynx123

Självklart så ska ingen åka kollektivt om de är sjuka. Allt annat är ju bara totalt hänsynslöst och idiotiskt.

• Anonym (Gruen)

Söte Jesus, vilka starka åsikter. Om barnet är okej dvs inte har några symptom är det självklart okej från medicinsk synpunkt. Att jämföra med covid som det var 2020-22 är förstås fullständigt irrelevant. Mår barnet bra, orkar med turen och har glädje av den är det fritt fram.

• Anonym (K)

Nej B tjatar inte och det finns inget tjat att vara trött på.

Anledningen att hen tog illa vid sig är att det är på grund av såna som gör som A som gjort att B varit sjuk mer eller mindre hela året och fått influensa upprepade gånger. De som inte tar hänsyn till infektionskänsliga. Det finns de som kan bli allvarligt sjuka av din smitta.
    Sonen är inget barn, det är en vuxen man som bara följde med för sällskapets skull. Fanns ingen rimlig anledning att sprida smitta. De kunde åtminstone ha gått istället för att sätta sig på bussen bland gamla etc.

• Anonym (Birgit)
    Anonym (S) skrev 2024-12-21 12:54:43 följande:
    Man kan vara smittsam även utan feber, så de som tror att man inte smittar bara för att man inte har feber är nog lite dumma i huvudet de också...

Så du menar att Folkhälsomyndighetens experter är dumma i huvudet? Tydligen är 1177 lika korkade. 

https://www.1177.se/Jamtland-Harjedalen/sjukdomar--besvar/infektioner/forkylning-och-influensa/influensa/
    De flesta smittar inte längre när febern har gått ner

• Anonym (Man)

Varför finns det så många kvinnor som frågar andra personer om dom har rätt att vara upprörda. Känner man inte det själv?

• Anonym (Men bara stanna hemma)

Nej, man ska ha barn hemma minst ett dygn efter att de är feberfria, annars är man en idiot och en smittrisk.

Jag hade blivit galen om min man tog ut vårt barn så, mycket för att jag själv har lidit oerhört av folk som inte visar hänsyn och stannar hemma ens när de är galopperande förkylda och snorar överallt.

Jag fick bihåleinflammation varje gång jag blev förkyld i 6-7 års tid så för mig blev det 6-8 veckor att jobba halvsjuk och dödens trött med halsont och huvudvärk varje gång något rikspucko skulle vara "duktig" och jobba sjuk.

• DeLo

Håller med B. Bara respektlöst mot övriga medmänniskor att dra med en sjuk unge. Må vara så att denne är feberfri idag men för tidigt ändå.

• Anonym

Om sonen var sjuk och hade feber igår så bör han vara hemma och vila idag.

• Anonym (Sick)

På bussen satt 83 åriga Greta. Greta blev smittad, inlagd på sjukhus, kämpade för livet, men hennes hjärta klarade inte av påfrestningen. Eller inte. 

Åk inte buss om du är sjuk. Har man varit sjuk dagen innan bör man vänta minst två dagar för att se så att tillfrisknandet inte bara är tillfälligt.

Men A är inte ensam med att vara egoistisk. Det finns många som bara måste springa i affärer eller åka buss när dom är sjuka. 

• Cartjan1

Jag håller generellt med om att man inte ska utsätta andra för smitta i onödan och dra med sjuka barn i offentliga rummet. Däremot tycker jag nog att en del har lite väl hårt språk, kallar folk idioter, egoistiska osv. Jag kan ändå se att det kan finnas tillfällen då man faktiskt inte har något val. Ev lämning/hämtning av syskon med skolplikt, resa till vårdcentralen, ta sig hem efter insjuknande etc.  Alla har inte körkort eller bor inom gångavstånd. Jag befann mig i en situation en gång, barnen var i en tillfällig förskola pga renovering - hade varit en promenad på över en timme med barnen då den äldsta inte längre åkte vagn men även om han gjort det så en promenad på ca 40 min för mig. Minsta insjuknade i hög feber mitt under förskolevistelsen. Jag ringde några taxibolag- ingen kunde erbjuda stol för så små barn vid tillfället. Så jag fick lov att åka kollektivt hem. Tycker jag att det var bra? Nej. Försökte jag lösa det på annat sätt? Ja. Men eftersom det inte gick så anser jag mig inte vara vare sig en idiot eller egoistisk utan gjorde vad jag behövde för att få hem mina barn. Förstår att alla kanske inte håller med och det är ok. En del skulle kanske ändå hävda att det var ju speciella omständigheter och då är det ok. Men jag tänker att resultatet för andra är ju detsamma och om vi ändå kan se att det kanske finns tillfällen då det är mer ok så kanske vi även ska vara trevligare i vårt språkbruk mot andra människor. Jag tror inte att folk generellt åker omkring med sjuka barn för att det är kul - oftast finns det nog ett skäl till det.

Svar på tråden Rimligt att bli upprörd?