• Cartjan1

Rimligt att bli upprörd?

Jag håller generellt med om att man inte ska utsätta andra för smitta i onödan och dra med sjuka barn i offentliga rummet. Däremot tycker jag nog att en del har lite väl hårt språk, kallar folk idioter, egoistiska osv. Jag kan ändå se att det kan finnas tillfällen då man faktiskt inte har något val. Ev lämning/hämtning av syskon med skolplikt, resa till vårdcentralen, ta sig hem efter insjuknande etc.  Alla har inte körkort eller bor inom gångavstånd. Jag befann mig i en situation en gång, barnen var i en tillfällig förskola pga renovering - hade varit en promenad på över en timme med barnen då den äldsta inte längre åkte vagn men även om han gjort det så en promenad på ca 40 min för mig. Minsta insjuknade i hög feber mitt under förskolevistelsen. Jag ringde några taxibolag- ingen kunde erbjuda stol för så små barn vid tillfället. Så jag fick lov att åka kollektivt hem. Tycker jag att det var bra? Nej. Försökte jag lösa det på annat sätt? Ja. Men eftersom det inte gick så anser jag mig inte vara vare sig en idiot eller egoistisk utan gjorde vad jag behövde för att få hem mina barn. Förstår att alla kanske inte håller med och det är ok. En del skulle kanske ändå hävda att det var ju speciella omständigheter och då är det ok. Men jag tänker att resultatet för andra är ju detsamma och om vi ändå kan se att det kanske finns tillfällen då det är mer ok så kanske vi även ska vara trevligare i vårt språkbruk mot andra människor. Jag tror inte att folk generellt åker omkring med sjuka barn för att det är kul - oftast finns det nog ett skäl till det.

Svar på tråden Rimligt att bli upprörd?