Anonym (Nej) skrev 2024-12-22 10:46:06 följande:
En definition är inte en tolkningsfråga. Här har du några länkar att läsa:
(Se faktarutan)
www.fralsningsarmen.se/socialt-arbete/for-manniskor-i-utsatthet/medberoende/vad-karaktariserar-ett-medberoende/&gclid=CjwKCAiAjp-7BhBZEiwAmh9rBRsut0UL1Bk6yIXRlzY0rX9rx3tZ7pE0rYJX-CYXeUBlAz5yDRT-wxoC8AQQAvD_BwE
www.namndemansgarden.se/anhorig/om-medberoende
www.psykologiguiden.se/psykologilexikon/
www.sveakbt.se/medberoende
Med tanke på hur du resonerar i tråden kring det här så skulle jag säga att du är solklart medberoende. Du känner orimligt stort ansvar i hans situation, vill fixa vårdkontakter, finnas där för honom, inte vända ryggen bara för att andra gör det, du påstår att du inte står bakom handlingen samtidigt som du viftar bort allvaret i situationen, pratar om återapassning som om du själv skulle kunna göra minsta skillnad i hans sjuka tankevärld när det egentligen är terapi han behöver, om han vill, och det är inte alls säkert att han fattar hur sjukt det han gjort är, du försöker skapa undanflykter för din egen inställning inte bara genom att påpeka att andra inte villha med honom att göra utan även genom att jämföra med att ställa upp för människor som förlorat sin livskamrat pga självmord. Du verkar som sagt ganska fixerad vid den här mannen av högst oklara orsaker annat än att detta verkar trigga något slags omhändertagande behov inom dig.
Det finns ingen anledning för dig att ha dåligt samvete eller känna pliktkänsla mot en våldtäktsman bara för att andra närstående inte vill ha med honom att göra. Låt honom sköta sitt liv! Det finns gott om andra, mer lämpade personer, som kan och bör hjälpa honom vidare!
Och vad länkade du just nu till, det är ingen forskning? Hur vet du vad jag tänkt göra? Vad detta tar mig i tid?
Om jag skickar ett svar och hänvisar till en kontakt, kontaktar verksamheten som kan erbjuda behandling och sedan får dom ta vidare, är det medberoende?