Inlägg från: Anonym (Nej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nej)

Ex hört av sig från kåken

Nej ts, jag skulle verkligen INTE stötta en sån jävla skitstövel som våldtagit sin sambo!! Det är ren bullshit att han inte skulle märka att hon ligger där helt slapp, lealös och sovande! Inse att han är en SKITSTÖVEL och inte alls samma kille som för femton år sedan!

Vad är det för fel då du ens överväger detta?!

• Anonym (Nej)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-12-21 11:11:06 följande:

Eftersom han är dömd för oaktsamheten är det inte så att han är dömd för att han medvetet gett sig på henne när han visste att hon va utslagen. Men han var inte uppmärksam. 

Detta är bara för att rätten inte kan bevisa att han satte igång medan hon sov och hon minns inte förloppet själv för att bekräfta!
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-12-21 11:25:34 följande:
    Det är mina principer som jag tycker är jobbigt i detta. Handlar inte om att jag tror att han är oskyldig, att han inte gjort detta. Men hur blir det om vi utesluter människor i samhället och inte låter människor återanpassas utan vara livslångt dömda resten av livet. Vad finns det då för anledning för dessa att bryta ett dåligt beteende? Nu är han ju inte heller dömd för något innan detta, vilket står med i domen. 
    Det är inte upp till dig att förändra världen. Om du stöttar honom i detta så är det indirekt som att säga att det han gjort är ok, eftersom du kan tänka dig att fortfarande ha honom i ditt liv istället för att ta avstånd. Vill han hitta förstående människor så borde han leta någon annanstans.

Man måste inte frysa ut andra människor, men DU kan välja DIN moraliska ståndpunkt. Det är inte samma sak som att han inte skulle kunna ha en plats i samhället när han kommer ut.

Nu skapar du bara undanflykter för honom. Det finns inget som säger att han kommer att fortsätta våldta andra kvinnor, oavsett vad du gör eller inte, eller hur? Och självklart finns det alltid en första gång för allting, den första domen är alltid den första. Förhoppningsvis den enda också. Samma som hundägare som säger "nä men han har aaaaldrig bitits förut" när deras hund trasar sönder någons ben eller liknande. Det är exakt så det händer. Först ingenting, sedan händer någonting, och världen är för alltid förändrad.

Kan tilläggas att straffskalan för oaktsam våldtäkt är mellan 14 dagar till 4 år. Den här killen fick tre år. Det säger en del om allvaret i det hela.

Vill du fortsätta hitta undanflykter för honom? Var står du moraliskt i denna våldtäktsfråga egentligen? Är det inte särskilt allvarligt, eller hur tänker du? Skulle du tänka samma sak om DU hade blivit utsatt av någon...?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Hell) skrev 2024-12-21 15:04:33 följande:
    Kan inte tänka mig att det står i domen. Låter mer som en tvärtomtråd skapad av förövaren själv för att det ska vara så synd om våldtäktsmän eller någon som vill göra våldtäkter acceptabla.
    Du har helt rätt. Sådana detaljer som ts lägger in om vibratorer mm skulle inte stå i ett domslut.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-12-21 17:12:36 följande:

Jag ser det mer som att antingen svarar jag och är en medmänniska då ingen annan vill prata med honom. Eller så struntar jag i att svara och gå vidare för att inte öppna en dörr för fortsatt samtal. 

Så jag lutar mest åt det sistnämnda men jag kan bara inte förstå att det har hänt. 

Bara för att ingen annan vill ha kontakt så ska det inte påverka ditt beslut. Om han redan hade tio att prata med så hade du inte tvekat, eller hur? Du vet redan att det klokaste är att låta det vara.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-12-21 17:28:05 följande:

Jo men det hade varit helt omänskligt att inte ens fundera över saken? Hans liv är ju förstört och nej jag kan inte tänka på kvinnan i detta. Hon hade flera vänner som var vittnen så hon är inte ensam Och jag kan inte skicka en blomma till henne och säga att det hon blivit utsatt för är hemskt och säga att jag är fd flickvän till förövaren?. 

Så när människor gör fel måste ju folk få finnas även för förövaren utan att det ska ses som att jag godkänner det han gjort 

Man kan fundera, men sedan kan man ändå säga nej. Hans liv är förstört pga hans eget val. Det finns inte en chans att han missade att hon låg där helt utslagen. Och henne ska du så klart bara låta vara ifred. Man kan sända henne en tanke av empati, det räcker.

Nej ts, om du väljer att finnas där för honom så är det faktiskt så att det kommer att tas av de flesta som att du tar hans parti.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-12-21 18:02:53 följande:

Det är inte min uppgift att i den här stunden sitta och tänka på hur hon har det. Om jag ska vara helt krass, om jag är med och deltar i uteslutningen av honom, jag ser till att han blir totalt avskärmad från allt och alla. Vad gör jag med flera då? 

Det enda som händer på sikt är ju att dessa personer inte har en anledning att förändras. Dom kommer att ses som monster av alla och varför skulle dom då göra en enda sak för att förändras? Då pratar vi inte längre bara om henne som brottsoffer utan då kan vi prata om 10-20 kvinnor till. Ingenting blir bättre av att mammor och pappor struntar i sina barn som döms för brott. Bara att titta på kungafamiljen i Norge. Prinsessans son är misstänkt för brott och hennes uppgift är att vara mamma. Tycker du att det är konstigt att hon tar på sig mammarollen? Att hon skickar sin son på rehab. 

Vissa föräldrar tar inte på sig den här rollen utan ignorerar sina barn som misstänks för motsvarande brott. Då står dessa helt själv. Är det bättre? 

Tror du att han kanske våldtar fler kvinnor i framtiden om du inte finns i hans liv? Och hur tror du att er kontakt skulle motverka det i så fall...? Sluta lura dig själv. Du varken kan eller bör försöka göra något för att rehabilitera honom. Du låter som en sjukligt medberoende person redan, och då har ni inte ens haft kontakt!
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-12-21 20:37:08 följande:
    Om det var din bror eller en nära kompis vad hade du gjort då? Din son. Skulle du kasta den kontakten åt fanders för att du skulle pissa på brottsoffret om du prata med personen. Jag är inte medberoende? 
    Han är inte ditt släkteliga ansvar. Du ÄR medberoende. Och du tror på något sätt att du ska kunna fixa bra vård åt honom. Snälla sluta!! Fattar du inte att du är medberoende så tycker jag synd om dig. Du sitter redan nu med planer på hur du ska kunna hjälpa honom, du kan varken garantera vårdplats eller att han vill ta emot någon hjälp heller, och allt detta efter ETT brev från honom, och du vet inte ens hur han tänker, vad han vill eller någonting. Fattar du inte hur sjukt det är...?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-12-21 21:33:53 följande:

Vet du ens vad medberoende är? Är psykologer, socionomer och liknande medberoende också? 

Jag är yrkesverksam inom området, har jobbat ideellt inom kvinnojouren i 8 år. Jag är bara rationell. Han skriver ju att han vill ha hjälp att återanpassas. Har hört av mig till hans familj, dom vill inte veta av honom?.

Ser du någon skillnad på att vara medberoende och medmänsklig eller är det samma sak? Tycker du inga psykologer som jobbar med exempelvis pedofiler är friska? Ska människor få arbeta med att återanpassa människor från sexualbrott utan att kallas för medberoende?? 

Ja jag råkar veta det faktiskt så du behöver inte försöka vara näsvis. Och du ÄR medberoende, redan nu. Inte ett dugg rationell. Du är för nära! Förstår du inte det? Om han vill ha hjälp så kan han vända sig till vården som alla andra. Att släkten inte vill ha med honom att göra säger väl också en hel del.

Återigen, ja, jag vet skillnaden. Och du, trots din erfarenhet, är totalt förblindad.

Du är inte hans terapeut! Du är inte den som ska försöka hjälpa honom i detta! Det finns en anledning till varför man inte ska behandla sina bekanta, men det är precis det du försöker göra. Lägga dig i hans återgång mm.

Och tänk så här. Om han inte vore en våldtäktsman så skulle det inte finnas något som helst behov av rehabilitering... Det säger en hel del med andra ord att han faktiskt behöver hjälp att återanpassas efter denna s.k. "oaktsamma" våldtäkt.
  • Anonym (Nej)
    septembermamma2022 skrev 2024-12-21 22:34:43 följande:

Läs domen. Det är offentlig handling. Så vet du kanske bättre hur du ska ställa dig till kontakt med personen sen. Det går lätt att få tag på via tex lexbase, inte särskilt dyrt heller.

Gratis om man kontaktar tingsrätten där domen föll. Borde inte vara svårt att ta reda på.
Svar på tråden Ex hört av sig från kåken