Anonym (Förvirrad) skrev 2024-12-21 11:25:34 följande:
Det är mina principer som jag tycker är jobbigt i detta. Handlar inte om att jag tror att han är oskyldig, att han inte gjort detta. Men hur blir det om vi utesluter människor i samhället och inte låter människor återanpassas utan vara livslångt dömda resten av livet. Vad finns det då för anledning för dessa att bryta ett dåligt beteende? Nu är han ju inte heller dömd för något innan detta, vilket står med i domen.
Det är inte upp till dig att förändra världen. Om du stöttar honom i detta så är det indirekt som att säga att det han gjort är ok, eftersom du kan tänka dig att fortfarande ha honom i ditt liv istället för att ta avstånd. Vill han hitta förstående människor så borde han leta någon annanstans.
Man måste inte frysa ut andra människor, men DU kan välja DIN moraliska ståndpunkt. Det är inte samma sak som att han inte skulle kunna ha en plats i samhället när han kommer ut.
Nu skapar du bara undanflykter för honom. Det finns inget som säger att han kommer att fortsätta våldta andra kvinnor, oavsett vad du gör eller inte, eller hur? Och självklart finns det alltid en första gång för allting, den första domen är alltid den första. Förhoppningsvis den enda också. Samma som hundägare som säger "nä men han har aaaaldrig bitits förut" när deras hund trasar sönder någons ben eller liknande. Det är exakt så det händer. Först ingenting, sedan händer någonting, och världen är för alltid förändrad.
Kan tilläggas att straffskalan för oaktsam våldtäkt är mellan 14 dagar till 4 år. Den här killen fick tre år. Det säger en del om allvaret i det hela.
Vill du fortsätta hitta undanflykter för honom? Var står du moraliskt i denna våldtäktsfråga egentligen? Är det inte särskilt allvarligt, eller hur tänker du? Skulle du tänka samma sak om DU hade blivit utsatt av någon...?