-
Det är en kall och trist december kväll när jag inser hur desperat min situation har blivit. Jag sitter här, omgiven av tysta väggar som ekar av ensamhet och känner hur mörka tankar börjar skölja över mig. Jag har alltid försökt att vara stark, att vara en bra förälder och ge mina barn det liv de förtjänar. Men nu sitter jag här, sjukskriven för utmattning och utbrändhet med en känsla av total hjälplöshet som tynger mig. Det absolut värsta tänkbara scenario är ett faktum. Julafton på tisdag och i vanliga fall skulle jag känna en glädje över att kunna förbereda allt som hör julen till, men den här julen är allt annorlunda. Jag kommer inte kunna köpa julklappar till mina barn och hur kan jag berätta det för dom? Det är som att jag har misslyckats på alla fronter. När jag ser på mina barn känner jag en skärande smärta i bröstet och ångest; jag vet att de förtjänar så mycket mer än vad jag kan ge dem just nu. Jag känner mig värdelös, som en misslyckad mamma. Hur förklarar man för sina barn att livet ser ut så här, att vi är underminerade av ett system som skulle ha stöttat oss men som istället sviker oss i vår svåraste stund? Att jag inte kommer få mina pengar från försäkringskassan så jag kan ge mina barn julklappar och en fin jul. Jag kan inte, jag vill inte. Det finns dagar när jag ligger i sängen, orolig för att ta mig upp. Jag får ångest över att behöva be om hjälp. Jag vet att jag inte är ensam i den här kampen, jag vet att det finns andra som lider och har det tufft. Jag har inga vänner eller familj som jag kan vända mig till för hjälp. Det är som att jag har hamnat i en värld där allt mörker omsluter mig och jag kan inte ta mig därifrån. Jag har insett att jag tvingats be om hjälp, något som jag aldrig trott att jag skulle behöva göra. Jag har suttit och formulerat meddelanden till välgörenhetsorganisationer och kyrkor och jag har hoppats in i det sista att någon kan hjälpa mig men ingen har hört av sig. Varje gång jag trycker på "skicka" känns det som en del av mig lämnar kroppen; det gör så jäkla ont, hur blev det såhär?! Hur kan det komma sig att jag, som är en del av det välfärdssystem som lovar stöd och trygghet, nu känns som en skugga av mig själv? Det känns så hemskt och orättvist. Mitt liv är kaos, min självkänsla har totalt krossats och det är en fruktansvärd smärta. Hela december känns som en dimma. Jag har inte varit närvarande, det gnager i mig och jag undrar hur mina barn kommer att reagera. Jag vill skydda dem från besvikelse, men jag kan inte det. Jag kan inte dölja min panik, min ångest och stress. Dom märker att något inte stämmer. Det är skrämmande att stå vid kanten av avgrunden och titta ner. Jag vill klättra tillbaka, men varje steg känns som att jag rasar djupare ner. Just nu ber jag bara att jag ska kunna resa mig igen, att jag ska känna hopp, och att jag ska kunna ge mina barn en jul att minnas. Jag älskar dem så mycket och det gör ont att veta att jag inte kan ge dem det liv de förtjänar. Tack, Sverige, för ditt löfte om välfärd, tack för att ni svek mig när jag behövde er som mest. Det blir ingen god jul i år.
-
Svar på tråden Julen är förstörd!!
-
Kontakta kyrkan där ni bor, de kan om möjligt hjälpa till med julklappar och en del mat. Det är inte PS5 och iphone nivåer, men något iaf.
Du kan även vända dig till socialtjänsten för nödhjälp med mat om du har små barn.
Finns även en organisation som heter Giving People där du kan söka julklappar.
Beklagar att allt är skit för dig just nu, men du har iaf dina barn. Krama dm och försök hitta på något ihop. -
Det här gör riktigt ont av att läsa. Du SKA absolut inte känna dig värdelös. Vem som helst kan bli sjuk närsomhelst. Även om en del tror att dom är odödliga.
Har du någon möjlighet att kunna låna av någon släkting? Eller vän? Vissa kommuner och olika organisationer hjälper till med matkassar och lite julklappar till jul. Jag skulle se om det finns något sådant. Södertälje kommun delade till exempel ut matkassar till folk idag , med julmat. Det är bedrövligt och ovärdigt ett land som Sverige. I denna grupp fanns även pensionärer kan jag berätta. Så det är många som kämpar just nu.
Kan även finnas FB grupper som hjälper till att samla in julklappar, gåvor och mat till folk som har det knapert.
Tyvärr har liknande situationer som din, blivit allt vanligare. Ännu värre med denna regering. Det är dom som förstör välfärden och ser till att det blir i princip omöjligt att få sjukersättning. Inte ens cancer är godkänd ursäkt. I nästa val rösta inte på något borgerligt parti. Om du vill få det bättre. Dom är bara intresserade av en grupp I samhället ,och så har det alltid varit .
Tänk på att julen handlar om gemenskap med och att man ska umgås. Det kanske finns något event under julafton som kommunen ordnar med. Jag hoppas att det löser sig för dig. Och att du och dina barn får en fin Jul oavsett. Och att 2025 blir bättre för dig.
-
Hur ser det ut med barnens pappa, kan ha ha barnen på julen?
Du behöver vila.
Vilken ålder har dina barn?
Du vet för dig är det här hemskt det med julklapparna. Men jag lovar dig att dina barn kommer förstå. Om du vågar släppa på det där med att man så klart vill ge barnen det bästa. Men du måste få ro nu.
Här är för övrigt en till mamma som blev sjukskriven för ett år sen. Tyvärr blev jag bara sämre pga att ekonomin inte gick ihop. Så iom att allt behövde bakas och maten lagas varje dag för lite pengar och oron hela tiden för att något oförutsett skulle hända så fick jag inte möjlighet till vila.
Oron över försäkringskassans nyckfullhet.
Tillslut blev jag inlagd på psykiatrisk slutenvård. Men jag förstod inte själv att det var så illa. Inte förrän jag där bara sov och sov i veckor.
Nu är jag mer ärlig mot mig själv och barnen över min situation och hur vårat samhälle ser ut nu.
Men kom ihåg jag finns här och vet vad du går igenom.
Så se till att skriva mer i din tråd här när du behöver.
-
Tack för ditt svar, ska kolla det imorgon. Socialtjänsten hjälper tyvärr inte till då jag har annars för hög inkomst och dom anser att jag skulle ha sparat. Vem har ens möjlighet att spara i dagens samhälle? Det går ju knappt runt som det är ändå med alla ökade kostnader.Anonym (X) skrev 2024-12-19 22:51:35 följande:
Kontakta kyrkan där ni bor, de kan om möjligt hjälpa till med julklappar och en del mat. Det är inte PS5 och iphone nivåer, men något iaf.
Du kan även vända dig till socialtjänsten för nödhjälp med mat om du har små barn.
Finns även en organisation som heter Giving People där du kan söka julklappar.
Beklagar att allt är skit för dig just nu, men du har iaf dina barn. Krama dm och försök hitta på något ihop.
Tack för dina fina ord och tips. Har tyvärr ingen som har möjlighet att låna ut pengar. Håller med dig om att det verkligen är bedrövligt på alla sätt. Som det ser ut just nu vet jag inte ens om jag kommer få någon sjukersättning alls.. jag som annars har hög arbetsmoral, betalar skatt och har minimalt antal sjukdagar per år.. när man väl då behöver hjälpen och stödet och att systemet ska fungera så gör det inte de.. förjävligt!! Har aldrig röstat borgerligt och kommer heller aldrig göra, tillhör inte kategorin rika som vill ha mer. Tack det hoppas och önskar jag med och detsamma till dig och din familj ❤️Anonym (Omtanke) skrev 2024-12-19 22:58:13 följande:Det här gör riktigt ont av att läsa. Du SKA absolut inte känna dig värdelös. Vem som helst kan bli sjuk närsomhelst. Även om en del tror att dom är odödliga.
Har du någon möjlighet att kunna låna av någon släkting? Eller vän? Vissa kommuner och olika organisationer hjälper till med matkassar och lite julklappar till jul. Jag skulle se om det finns något sådant. Södertälje kommun delade till exempel ut matkassar till folk idag , med julmat. Det är bedrövligt och ovärdigt ett land som Sverige. I denna grupp fanns även pensionärer kan jag berätta. Så det är många som kämpar just nu.
Kan även finnas FB grupper som hjälper till att samla in julklappar, gåvor och mat till folk som har det knapert.
Tyvärr har liknande situationer som din, blivit allt vanligare. Ännu värre med denna regering. Det är dom som förstör välfärden och ser till att det blir i princip omöjligt att få sjukersättning. Inte ens cancer är godkänd ursäkt. I nästa val rösta inte på något borgerligt parti. Om du vill få det bättre. Dom är bara intresserade av en grupp I samhället ,och så har det alltid varit .
Tänk på att julen handlar om gemenskap med och att man ska umgås. Det kanske finns något event under julafton som kommunen ordnar med. Jag hoppas att det löser sig för dig. Och att du och dina barn får en fin Jul oavsett. Och att 2025 blir bättre för dig.
-
Tack fina du för din omtanke och för att du delar med dig av din situation ♥️ Barnens pappa kommer nog få ha hand om dom över julen och det är nog det värsta och jobbigaste av allt. Jag är så psykiskt och fysiskt nedbruten och utmattad. Jag är så nära på att ge upp allt, jag har inte sovit ordentligt på flera veckor så ja snart är jag nog där du hamnade, på psykiatrisk mottagning. Jag är nog likt dig inte införstådd med hur illa det är.. jag har hela tiden försökt hålla skenet uppe och ha en tro och förhoppning på att det kommer lösa sig.. nu har jag inget hopp kvar längre. Man blir så ledsen och besviken på hur vårt samhälle blivit och att man inte kan få hjälpen när man som mest behöver den. Så sorgligt och tragiskt. Jag trodde aldrig jag skulle hamna här och bli utbränd, förstod inte var det innebär förens nu. Jag önskar inte min värsta fiende att hamna i denna sitsen. Fruktansvärt..Anonym (Samma) skrev 2024-12-19 23:13:45 följande:
Hur ser det ut med barnens pappa, kan ha ha barnen på julen?
Du behöver vila.
Vilken ålder har dina barn?
Du vet för dig är det här hemskt det med julklapparna. Men jag lovar dig att dina barn kommer förstå. Om du vågar släppa på det där med att man så klart vill ge barnen det bästa. Men du måste få ro nu.
Här är för övrigt en till mamma som blev sjukskriven för ett år sen. Tyvärr blev jag bara sämre pga att ekonomin inte gick ihop. Så iom att allt behövde bakas och maten lagas varje dag för lite pengar och oron hela tiden för att något oförutsett skulle hända så fick jag inte möjlighet till vila.
Oron över försäkringskassans nyckfullhet.
Tillslut blev jag inlagd på psykiatrisk slutenvård. Men jag förstod inte själv att det var så illa. Inte förrän jag där bara sov och sov i veckor.
Nu är jag mer ärlig mot mig själv och barnen över min situation och hur vårat samhälle ser ut nu.
Men kom ihåg jag finns här och vet vad du går igenom.
Så se till att skriva mer i din tråd här när du behöver.
-
Barnen är 7,14 och 16 år
-
Ja det är en fruktansvärd situation. Man är en människa som lever men som inte får plats.
Men bra att pappan finns i bilden. Börja där.
Prata med de två äldsta barnen om situationen. Tillsammans kan ni göra en jul som blir vad den kan utifrån läget.
-
Anonym (Förkrossad) skrev 2024-12-19 23:32:35 följande:Tack fina du för din omtanke och för att du delar med dig av din situation ♥️ Barnens pappa kommer nog få ha hand om dom över julen och det är nog det värsta och jobbigaste av allt. Jag är så psykiskt och fysiskt nedbruten och utmattad. Jag är så nära på att ge upp allt, jag har inte sovit ordentligt på flera veckor så ja snart är jag nog där du hamnade, på psykiatrisk mottagning. Jag är nog likt dig inte införstådd med hur illa det är.. jag har hela tiden försökt hålla skenet uppe och ha en tro och förhoppning på att det kommer lösa sig.. nu har jag inget hopp kvar längre. Man blir så ledsen och besviken på hur vårt samhälle blivit och att man inte kan få hjälpen när man som mest behöver den. Så sorgligt och tragiskt. Jag trodde aldrig jag skulle hamna här och bli utbränd, förstod inte var det innebär förens nu. Jag önskar inte min värsta fiende att hamna i denna sitsen. Fruktansvärt..
Varför är det jobbigaste att pappan har barnen under julen?
Jag tänker att det ÄR ju just det du behöver dvs avlastning och att barnen kanske ändå får den där julkänslan som du vill att dem ska få?
Säger inte detta av ondo utan för att vinkla allt det svåra till att i allt det jobbiga så finns det ljusglimtar som är värda att ta fasta på, för din och barnens skull❤️
De äldre barnen kan du prata med, de mår säkert bättre av din uppriktighet istället för att känna att något inte känns bra hemma ( och med dig) och skapar mer oro.
Tala om hur allt ligger till och att ni tar igen ALLT när det blir bättre tider och trösta med att detta är tillfälligt och inte för alltid. Viktigt att inge HOPP hos barnen.
Jag har själv varit i det svarta hålet ekonomiskt då jag drabbades av stora ekonomiska oväntade utgifter och fick det mycket svårt att gå ihop, berättade om läget för mina barn och trots att en inte hade hela helheten så såg dem en gladare mamma när sanningen kom fram.
Jag är dessutom ensamstående och pappan finns inte med oss.
Julen är så laddad och jag förstår dig att man vill ge dem allt de är vana vid, men livet är oförutsägbart ibland, det bara är så.
Ta hjälp av din man, ta hand om dig och unna dig att VILA.
Ta igen det ni missar när förutsättningarna blir bättre för dig.
Detta varar inte för alltid.
Det viktigaste är trots allt att ni kan mätta era magar, vila dig och att du får en ekonomisk trygghet i slutänden.
-
Kan du skicka ett meddelande till mig? Jag hjälpte en mamma i din sits från en Faceboo-grupp förra året, men i år har jag inte gjort det. Jag vill gärna skicka en julklapp till dina barn! (Och jag är en helt normal 36-årig mamma som själv var fattig och ensamstående för några år sedan)
-
Kan inte pappan köpa julklappar då?
-
Kära du! Vad det gör ont att läsa hur du har det!
Hur ser din relation till barnens pappa ut? Kan du be honom om hjälp?
Jag befinner mig också i en situation där samhället har svikit. Vi har ett sjukt barn som vi vårdat hemma i snart två år. I juni bestämde sig FK för att inte ge oss mer pengar, så sedan dess har vår familj på två vuxna och två barn levt på en deltidslön. Skyddsnätet har väldigt stora hål.
Kolla Majblomman! Fortsätt höra av dig till tex kyrkor och stadsmissionen. Se om det finns fonder att söka. Det räddar inte julen, men du kommer att behöva ekonomisk hjälp även längre fram, antar jag?
Var öppen inför dina barn. Förklara på rätt nivå för åldern. Jag tror att just julen är svårare för dig än för dem.
-
Vilken fantastisk människa du är. Har inte varit inloggad och sett att du skickat. Jag vill bara tacka dig för att du ville vara en sån fin medmänniska och hjälpa mig genom att skicka julklappar till mina barn. Tårögd av att du erbjöd dig det. Tack du fina människa 💖Carabellis kusp skrev 2024-12-20 20:42:16 följande:
Kan du skicka ett meddelande till mig? Jag hjälpte en mamma i din sits från en Faceboo-grupp förra året, men i år har jag inte gjort det. Jag vill gärna skicka en julklapp till dina barn! (Och jag är en helt normal 36-årig mamma som själv var fattig och ensamstående för några år sedan)
-
Hej. Va ledsen jag blir att läsa om er svåra situation.Anonym (Också mamma) skrev 2024-12-20 21:21:05 följande:
Kära du! Vad det gör ont att läsa hur du har det!
Hur ser din relation till barnens pappa ut? Kan du be honom om hjälp?
Jag befinner mig också i en situation där samhället har svikit. Vi har ett sjukt barn som vi vårdat hemma i snart två år. I juni bestämde sig FK för att inte ge oss mer pengar, så sedan dess har vår familj på två vuxna och två barn levt på en deltidslön. Skyddsnätet har väldigt stora hål.
Kolla Majblomman! Fortsätt höra av dig till tex kyrkor och stadsmissionen. Se om det finns fonder att söka. Det räddar inte julen, men du kommer att behöva ekonomisk hjälp även längre fram, antar jag?
Var öppen inför dina barn. Förklara på rätt nivå för åldern. Jag tror att just julen är svårare för dig än för dem.
Så sorgligt och tragiskt. Hur kan det komma sig att allt blev såhär? Hur kan det vara så att man är en del av välfärdssystemet som lovar stöd och trygghet sviker när man som mest behöver hjälpen? Jag har fortfarande stort behov av ekonomisk hjälp och vet inte alls hur jag ska lösa min nuvarande situation. Kram till dig