• Anonym (Oskyldig)

Falsk Angivelse?

Har råkat ut för en jäkligt jobbig och idiotisk sak. Självförvållad till viss del men blev väldigt lurad efteråt...

Min exmake har hatat mina föräldrar i 10 år, alltså verkligen hatat. Han har uttryckt grova hot till mig om dom och velat ha ihjäl de utanför deras hem. Finns massor av sparade sms som bevis för det. Vi bor 10 meter ifrån mina föräldrar bara och jag har varit stressad att de ska gå på varandra. Jag har försökt medla men har ibland tröttnat på bägge sidor. Men jag ansåg detta hatet så jobbigt att jag tillslut ville separera. Insåg att jag måste välja sida, väljer mina föräldrar då tänkte jag. 

Men....jag gjorde en helt idiotisk sak som förändrade allt. Jag och exmaken tjafsade kort en söndag då barnen sov, han öste ur sig hat om mig och i synnerhet mina föräldrar, kallar de för psykopater och sen drar han iväg och lämnar mig med barnen, vilket betyder att jag får ta hela lasset på måndagsmorgon själv som vanligt. Det var sent och jag var lite trött och hade druckit lite vin och var arg på min dåvarande man, så jag går till deras uteplats, lägger en kniv utanför deras dörr och fotar snabbt, sen tar jag bort kniven och går till vårt hus, tar ca 30 sekunder fram och tillbaka bara. Jag skickar bilden till min man och skriver "nu har jag ihjäl psykopaterna, så kan jag softa i fängelse och du ta hand om barnen för du kommer ju aldrig förändra dig"

Detta i syfte att få honom att tänka till, som en pik. Typ.. blir du nöjd nu om jag har ihjäl dom..även en pik att han alltid lämnar mig med barnen.  Ej seriöst menat såklart, vilket exmannen fattade att det var riktat mot hans egna hat. 

Sen glöms det där bort dagen efter. Det glöms helt och hållet bort, allt rullar på.. Eftersom exmaken har noll kontakt med dom så visste jag att han inte skulle visa den för dom. Men...när vi diskuterar skilsmässa så säger han att han ska bo kvar och jag flytta ut. Trots mitt hem från början. Han säger att han inte tänker flytta och betala mig underhåll. Sen plötsligt typ 1 månad senare så drar han iväg och hänger hos en kompis. Jag tycker det är konstigt att mina föräldrar inte hört av sig. Jag smsar men verkar blockerad. Jag knackar på men de verkar inte vara hemma då. (reser mycket). Skriver då ett brev och lägger i deras låda; "Hör av er om ni vill träffa barnbarnen!" Det går sen 2 månader, inget svar...märkligt. Börjar undra men tänker att de är ute och reser eller på landstället (pensionärer). Exmaken är fortfarande hos en kompis men erbjuder sig att hämta barnen på morgonen för att ta de till skolan. Snällt tänkte jag.

Plötsligt ringer det det någon timme senare på dörren, polisen. Jag blir orolig och tror något har hänt mina föräldrar. Nä de svarar inte de säger bara att jag ska med till stationen. Där talar polisen om att jag är anhållen för; Förberedelse till mord. Jag fattar ingenting, tänker...vem har jag planerat att mörda???

Då säger de; Dina föräldrar. Jag ba va?? För jag kopplade inte. Sen visar de upp bilden på kniven utanför deras hus som jag tog 2 månader före samt texten där jag skrivit "nu går jag och har ihjäl psykopaterna..." Fast övrig text är borta.. De visar dessutom upp 2 anonyma sms som min pappa hade fått där det bla står ?du ska få en misshandel som en man?. Jag fattar direkt. Detta är ett jävla set-up av exmaken. Jag hamnar i häkte. Efter några veckor är det rättegång, mina föräldrar och min examan kliver in tillsammans och verkar nu vara vänner, de ser mig i handklovar. Mina föräldrar blänger argt på mig. Jag släpps dock då rubriceringen ändras till 3st Olaga hot. Men blev dömd. Så fort jag kommer ut försöker jag ringa mamma. Hon svarar och skriker; ?DU ska be om ursäkt för alla hemska sms!!!!?

Jag fattar noll. Säger att vi borde ses så jag vet vilka sms du pratar om.. Då blir min examan så stressad att jag ska avslöja att det är han som riggat allt och han som skickat de anonyma hoten. Så han uppmanar de att sätta upp kontaktförbud mot mig, det går igenom. Jag kan inte kontakta de och förklara att de är lurade. De tror alltså att jag planerat att mörda dom på riktigt! Socialtjänsten kopplas in pga barnen. Min examan och mina föräldrar har blivit ett team emot mig. Min exman får kvarsittningsrätt i bostad och interimistisk vårdnad om barnen. Jag kastas ut och får bo hos en kompis i 10 månader. Jag får träffa barnen med övervakare. Som en mardröm. Nu har det gått 1,5 år. Jag har fortfarande inte kunnat prata med mina föräldrar. Åklagarhelvetet förlänger kontaktförbudet hela tiden pga domen. De har blivit lurade av min examen, han riggade allt och jag måste betala underhåll till honom nu. Jag har nu lyckats skaffa bevis att det är examaken som skrivit de två anonyma hoten vilket han är väldigt stressad över..att hans bluff ska avslöjas då han kan bli dömd för olaga hot på mina föräldrar och de kommer då lägga ihop 1 + 1. Men det jag undrar är, om detta är Falsk Angivelse att han vinklade bilden på kniven utanför deras hus i syfte att sätta dit mig. Han har tydligt redigerat bilden och klippt bort delar där jag skriver till honom. Detta har inte mina föräldrar fått se. Kan jag bli rentvådd och anmäla honom tillbaka för det här på något sätt? Helt sjukt men så här blev det. Mina vänner och övrig släkt anser detta en rättsskandal och att mina föräldrar blivit helt duperade och uppskrämda för att ta exmakens parti mot mig. De vägrar prata med mig. Har fortfarande inte gjort det. Mina barn har fattat en del och den äldsta vägrar nu träffa mormor och morfar för ?mamma blir exkluderad? Min examen är där och äter middagar, firar jul, födelsedagar nu och är plötsligt bästa vänner med dom. Han stal hemmet, barnen och mina föräldrar. Nu har jag dessutom en dom på mig som kom från ingenstans. Jag känner mig sviken av rättssystemet. Är även frustrerad över att mina föräldrar fortfarande tror jag blivit galen och ville mörda dom. De svärtar ner mig hos Socialtjänsten och säger att jag blivit psyksjuk, men det är jag inte för jag utredde mig i häktet och där kom de inte fram till något sånt givetvis. Men exmaken lurar dom hela tiden. Dessutom förlorade jag jobbet pga häktad. Har nu a-kassa, exmaken kräver mig på underhållstöd. Det vet inte mina föräldrar om, de ger han pengar för de tycker synd om honom som måste ta hand om alla barn medan jag är "psyksjuk och hemsk" som de nu tror..
    Vad i hela helvetet gör jag nu? Ska jag gå till polisen med bevisen och hoppas på det bästa? Känns hopplöst. Hur ska jag få mina korkade gamla föräldrar att fatta?

• Svar på tråden Falsk Angivelse?
  • Anonym (?)
    Anonym (Oskyldig) skrev 2024-12-17 16:52:56 följande:
    Rådmannen (en kvinna) läste upp utredningen från Rättspsyk där det framkom att jag inte är galen och psyksjuk, tvärtom. Hon var nog den som fick ut mig efter rättegången faktiskt. I Tingsrättens motivering står det att exmaken ej verkar trovärdig och att flera saker kan ifrågasättas. 
    Hur röstade rådmannen i din dom? 
  • Jemp
    Anonym (Oskyldig) skrev 2024-12-17 15:35:36 följande:
    Ska jag söka psykvård? Jag utreddes ju frivilligt på rättspsyk under häktningstiden. Praxis är 4 veckors utredning, jag släpptes efter 1 vecka och de konstaterade direkt att detta inte är någon psyksjuk person, detta har jag papper på nu. Det handlade om konflikter och missförstånd samt att någon annan hittat på att jag är galen...den som är galen på riktigt gömde sig snyggt under hela processen för att ej bli synad. 
    Den utredningen syftar till om du är tillräckligt frisk att stå för dina handlingar. Inte huruvida du agerar rationellt eller behöver vård. 
  • Jemp
    Anonym (Oskyldig) skrev 2024-12-17 15:27:09 följande:
    Jag är inte psyksjuk, har utretts på rättspsyk under häktningstiden. Där kom de fram till att det enbart var konflikter som tagit udden av allt. Det framkom även att jag är överintelligent vilket min exman blev sur över. Så jag är ingen idiot fast det verkar så. Dessutom tog jag hand om fyra små barn själv, hem, jobb..Men såklart jag är medveten om att det framstås som ej friskt just den saken med kniv utanför deras dörr, men man får zooma ut hela situationen då och sätta det i perspektiv. Det var ett sätt att försöka få min exman att förstå att hans hot och hat ej är fruktsamma. Detta utnyttjade han sen...

Att min exman skickat anonyma misshandelshot till sina svärföräldrar anser jag mer sjukt ändå. Sen förekommer han och påstår de är jag. Men jag var hos polisen i veckan och visade alla bevisen att det är han och de ba..oj
    De sa att det var olaga hot + falsk beskyllning. 

Så ska dit igen och lämna in bevisen digitalt och sen kommer de eventuellt åtala honom för olaga hot på mina föräldrar samt falsk beskyllning då han påstått att det är jag. Då kommer mina föräldrar kallas och bli varse om att de blivit lurade av sin svärson. 

Det jag dock undrar över är om inte det övriga då är Falsk angivelse...om det finns någon med juridik kunskaper här? Min advokat är så otroligt upptagen så kan inte störa honom om småsaker. Det är överklagat iaf.
    Lawline har svar om skillnaden mellan falsk angivelse och falsk beskyllning. Huruvida syftet var att du skulle bli åtalad eller ej. 
  • Anonym (Oskyldig)
    Jemp skrev 2024-12-17 17:15:32 följande:
    Den utredningen syftar till om du är tillräckligt frisk att stå för dina handlingar. Inte huruvida du agerar rationellt eller behöver vård. 
    Vet detta men ville ha det svart på vitt och sökte mig till affektiva enheten när jag blev släppt. Där konstaterade de samma sak. Att det har varit är konflikter, alkohol och stressrelaterat, inga psykiska sjukdomar.
  • Jemp
    Jemp skrev 2024-12-17 17:21:44 följande:
    Lawline har svar om skillnaden mellan falsk angivelse och falsk beskyllning. Huruvida syftet var att du skulle bli åtalad eller ej. 
    Alltså för de hot han är skyldig till. Inte för att han anmäld hotet du faktiskt är skyldig till. 
  • Anonym (Oskyldig)
    Jemp skrev 2024-12-17 17:31:17 följande:
    Alltså för de hot han är skyldig till. Inte för att han anmäld hotet du faktiskt är skyldig till. 
    Ja jag var hos polisen och visade upp bevisen jag lyckats ta fram angående exmakens hot. De konstaterade falsk beskyllning. Detta är under utredning nu och kan ställa allt på spel...

Hotet jag är "skyldig" till får jag nog acceptera. Men det jag undrar är om det inte är Falsk angivelse att klippa ner en skärmbild, skicka till mina föräldrar i syfte av att skrämma dem så att de ska ta hans parti i en rättsprocess. 
    Då har ju han vilselett dom att anmäla mig. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Oskyldig) skrev 2024-12-17 17:30:33 följande:
    Vet detta men ville ha det svart på vitt och sökte mig till affektiva enheten när jag blev släppt. Där konstaterade de samma sak. Att det har varit är konflikter, alkohol och stressrelaterat, inga psykiska sjukdomar.
    Så du varit inte psykisk sjuk när du la en kniv utanför dina föräldras dörr och fotograferade den? Samt skrev att du skulle ha ihjäl psykopaterna? Utan du var klar i huvudet och visste vad du gjorde? 
  • Anonym (Oskyldig)
    Anonym (?) skrev 2024-12-17 17:38:38 följande:
    Så du varit inte psykisk sjuk när du la en kniv utanför dina föräldras dörr och fotograferade den? Samt skrev att du skulle ha ihjäl psykopaterna? Utan du var klar i huvudet och visste vad du gjorde? 
    Nej jag var full och uppgiven på mannens beteende..
  • Anonym (?)
    Anonym (Oskyldig) skrev 2024-12-17 17:35:26 följande:
    ...
    . Men det jag undrar är om det inte är Falsk angivelse att klippa ner en skärmbild, skicka till mina föräldrar i syfte av att skrämma dem så att de ska ta hans parti i en rättsprocess. 
    Då har ju han vilselett dom att anmäla mig. 
    Kolla med din advokat
  • Anonym (?)
    Anonym (Oskyldig) skrev 2024-12-17 17:40:05 följande:
    Nej jag var full och uppgiven på mannens beteende..
    Du bör nog ta det lugnare med alkohol i framtiden 
Svar på tråden Falsk Angivelse?