Anonym (Oskyldig) skrev 2024-12-17 16:19:59 följande:
Han säger att rent krasst så ser det ut som ett olaga hot och blir svårt att komma undan det trots att det inte var något hot alls från min sida.
Däremot så anser han inte att jag ska bli dömd för 3st olaga hot bara för att exmannen vidarebefordrar dessa till mina föräldrar bakom min rygg.
Sen så har jag varit i Tingsrätten och jag kan ju säga att jag först blev shockad över utredarnas avsaknad av kompetens och hur de utrett detta från enbart ett perspektiv, dvs att de utgick att jag var förövaren och därmed missade att utreda den andra sidan. Dvs de anonyma hoten exmannen skickat till mina föräldrar, alla hat och hot till dom som jag har i min telefon på sms från exmake...
Sen i tingsrätten sitter det trötta nämndemän, dvs vanliga personer utan juristutbildning som ska "representera folket". Om de ser min exman och mina föräldrar i en rättssal mot mig som är häktad i handklovar så medvetet eller omedvetet har de där och då redan dömt ut mig att jag är den skyldiga.
Detta beror på Confirmation Bias, (Konfirmationsbias på svenska)
Utredarnas dåliga jobb borde din advokat kunna sticka hål på. Hur röstade rådmannen i din dom?