• Jemp

Falsk Angivelse?

Anonym (Oskyldig) skrev 2024-12-17 15:35:36 följande:
    Ska jag söka psykvård? Jag utreddes ju frivilligt på rättspsyk under häktningstiden. Praxis är 4 veckors utredning, jag släpptes efter 1 vecka och de konstaterade direkt att detta inte är någon psyksjuk person, detta har jag papper på nu. Det handlade om konflikter och missförstånd samt att någon annan hittat på att jag är galen...den som är galen på riktigt gömde sig snyggt under hela processen för att ej bli synad. 
    Den utredningen syftar till om du är tillräckligt frisk att stå för dina handlingar. Inte huruvida du agerar rationellt eller behöver vård. 
  • Jemp
    Anonym (Oskyldig) skrev 2024-12-17 15:27:09 följande:
    Jag är inte psyksjuk, har utretts på rättspsyk under häktningstiden. Där kom de fram till att det enbart var konflikter som tagit udden av allt. Det framkom även att jag är överintelligent vilket min exman blev sur över. Så jag är ingen idiot fast det verkar så. Dessutom tog jag hand om fyra små barn själv, hem, jobb..Men såklart jag är medveten om att det framstås som ej friskt just den saken med kniv utanför deras dörr, men man får zooma ut hela situationen då och sätta det i perspektiv. Det var ett sätt att försöka få min exman att förstå att hans hot och hat ej är fruktsamma. Detta utnyttjade han sen...

Att min exman skickat anonyma misshandelshot till sina svärföräldrar anser jag mer sjukt ändå. Sen förekommer han och påstår de är jag. Men jag var hos polisen i veckan och visade alla bevisen att det är han och de ba..oj
    De sa att det var olaga hot + falsk beskyllning. 

Så ska dit igen och lämna in bevisen digitalt och sen kommer de eventuellt åtala honom för olaga hot på mina föräldrar samt falsk beskyllning då han påstått att det är jag. Då kommer mina föräldrar kallas och bli varse om att de blivit lurade av sin svärson. 

Det jag dock undrar över är om inte det övriga då är Falsk angivelse...om det finns någon med juridik kunskaper här? Min advokat är så otroligt upptagen så kan inte störa honom om småsaker. Det är överklagat iaf.
    Lawline har svar om skillnaden mellan falsk angivelse och falsk beskyllning. Huruvida syftet var att du skulle bli åtalad eller ej. 
  • Jemp
    Jemp skrev 2024-12-17 17:21:44 följande:
    Lawline har svar om skillnaden mellan falsk angivelse och falsk beskyllning. Huruvida syftet var att du skulle bli åtalad eller ej. 
    Alltså för de hot han är skyldig till. Inte för att han anmäld hotet du faktiskt är skyldig till. 
  • Jemp
    Anonym (Oskyldig) skrev 2024-12-17 17:51:52 följande:
    Det var situationsrelaterat. Maken drack desto mer. 
    Ser du att du gjort något fel alls här?
  • Jemp
    Anonym (Oskyldig) skrev 2024-12-17 19:08:26 följande:
    Absolut men alla människor kan göra fel. Hjälper inte mig idag att ha ångest över det för kan ej göra just det ogjort men jag kan få mina föräldrar att förstå att deras nya bästa vän inte är så oskyldig alls och att saker och ting kanske inte riktigt är som man får serverat...
    Visst kan alla göra fel men väldigt få går över till sina föräldrar med en kniv och formulerar att de ska döda dem. Skyller man sen på bland annat alkoholen bör man ju definitivt försöka lära sig något av den läxan. 
  • Jemp
    Anonym (Oskyldig) skrev 2024-12-17 22:25:31 följande:
    Tror du missat hela storyn. Att jag gjorde detta var enbart för att varna min make. 
    Handlade inte alls om mina föräldrar ens. Utan det skickades till honom och allt riktade sig till honom och hans hat mot mina föräldrar. 

Om han senare skickar detta vidare till dom för att rädda sig själv (klippt version av skärmdump) är ej mitt ansvar. 
    Fullt medveten om det. Det är ju därför du är friad från misstankar från förberedelse till mord.
    Men det är fortfarande inget normalt (eller lagligt) beteende från ditt håll. 
Svar på tråden Falsk Angivelse?