• EJT

Återhämtning efter operation utomkvedshavandeskap?

Jag blev opererad för utomhavandeskap i tisdags natt, fick ta bort höger äggledare. 

Det har nu gått snart 4 dygn och jag har fortfarande ont, går på regelbundet smärtstillande, har som en ömmande och brännande känsla i magen ffa höger sida där äggledaren satt. Gör mest ont att sitta eller ligga på sidan. 

Hur lång tid tog det för er andra som opererats att återhämta er? Är rädd att det blivit någon komplikation, på läkarna lät det som att återhämtningen skulle vara så enkel och smidig...

• Svar på tråden Återhämtning efter operation utomkvedshavandeskap?
  • Siripiri
    EJT skrev 2024-12-14 15:37:48 följande:
    Återhämtning efter operation utomkvedshavandeskap?

Jag blev opererad för utomhavandeskap i tisdags natt, fick ta bort höger äggledare. 

Det har nu gått snart 4 dygn och jag har fortfarande ont, går på regelbundet smärtstillande, har som en ömmande och brännande känsla i magen ffa höger sida där äggledaren satt. Gör mest ont att sitta eller ligga på sidan. 

Hur lång tid tog det för er andra som opererats att återhämta er? Är rädd att det blivit någon komplikation, på läkarna lät det som att återhämtningen skulle vara så enkel och smidig...

hej! Hur har går det för dig? 💕

Jag opererade också bort höger äggledare, bara för en vecka sen, fick sjuka utslag av operationsskydden som kliat annars har det gått framåt för mig i veckan. Det jobbigaste är att magen inte funkar som den ska.. vet inte om jag svullen pga det eller att det fortfarande finns gas kvar från operationen.

Tog även bort plåstren idag när jag var hos VC för att ta nytt HCG blodprov och tycker det drar lite kring ingångshålet i naveln sen dess när jag står upp. 

• EJT
    Siripiri skrev 2024-12-27 15:04:06 följande:

Jag opererade också bort höger äggledare, bara för en vecka sen, fick sjuka utslag av operationsskydden som kliat annars har det gått framåt för mig i veckan. Det jobbigaste är att magen inte funkar som den ska.. vet inte om jag svullen pga det eller att det fortfarande finns gas kvar från operationen.

Tog även bort plåstren idag när jag var hos VC för att ta nytt HCG blodprov och tycker det drar lite kring ingångshålet i naveln sen dess när jag står upp. 

Åh, jag beklagar. Har följt dig lite i BIM-trådarna (inte själv skrivit så mycket där senaste två månaderna), så tråkigt att höra att du också drabbats av ett x. 

Nu har det gått 3,5 vecka sen min operation och nu känner jag mig så gott som vanligt. Är ibland lite öm runt såret vid naveln och på höger sida av magen där jag tänker att äggledaren satt, ffa vid ökat tryck mot de områderna. Jag har dock inte riktigt vågat komma igång med träning igen, tar fortfarande bara promenader. 

Min mage var också knepig 1-2 veckor, men till mig sa läkaren att det var väldigt vanligt (när de släppte mig från sjukhuset), så jag var ganska beredd på det. Min mage har återhämtat sig.

Hur är det för dig? Och hur mår du psykiskt? 🧡
  • EJT
    Siripiri skrev 2024-12-27 15:04:06 följande:

Fick du förresten några restriktioner om hur länge du skulle vänta med att försöka för en ny graviditet? Till mig sa de 3 månader. 
  • Siripiri
    EJT skrev 2025-01-05 06:07:39 följande:
    Åh, jag beklagar. Har följt dig lite i BIM-trådarna (inte själv skrivit så mycket där senaste två månaderna), så tråkigt att höra att du också drabbats av ett x. 

Nu har det gått 3,5 vecka sen min operation och nu känner jag mig så gott som vanligt. Är ibland lite öm runt såret vid naveln och på höger sida av magen där jag tänker att äggledaren satt, ffa vid ökat tryck mot de områderna. Jag har dock inte riktigt vågat komma igång med träning igen, tar fortfarande bara promenader. 

Min mage var också knepig 1-2 veckor, men till mig sa läkaren att det var väldigt vanligt (när de släppte mig från sjukhuset), så jag var ganska beredd på det. Min mage har återhämtat sig.

Hur är det för dig? Och hur mår du psykiskt? 🧡

Jaa jag minns att jag sett dig med! 💕 

så skönt! ja jag hade ägglossning i förrgår och det gjorde rätt ont i över 24h, såklart på sidan som jag saknar äggledare på.. men glad att den kom igång efter bara 14  dagar. 

Ja dem sade att magen kunde vara lite knusslig ett tag efter, men hon sade typ 3-4 dagar, sen jag läste jag någonstans att det kunde vara längre. Har sedan innan haft problem med trög mage under lutealfasen, förutom dem fyra veckorna som jag var gravid innan operationen. Då var magen igång varje morgon samt fick rätt ont några gånger mitt på magen i tarmarna + diarre så visste att något var fel. 

Alltså jag gick ju runt och var beredd smått beredd på det i fyra veckor, hoppades på att jag fick ut det som missfall iallafall två gånger. För hade  ju så lite HCG att min cykel nästan pågick som vanligt. Blev gravid på ÄLen jag hade den 31/10, trodde jag fick mens 12 dagar senare. Men plussade sedan 10 dagar efter mensen första dag, sen 1/12 fick jag mer ensidig smärta så då åkte jag in till gynakuten, men dem hittade såklart inget, sedan fick jag två undersökningar till utan att dem hittade något, samt blodprov där emellan som gick lite upp och ner.

Så kontentan av allt är att mentalt var jag förberedd på det och har inte så mått dåligt över att jag behövde opereras, tror mer att det kommer drabba mig i framtiden om det blir ännu svårare att bli gravid. Har ju blivit gravid kemiskt/lite gravid 4 av 6 gånger, så nu tror jag det som att det kommer bli svårare men kommer ta lite hjälp kommande gånger av cyclogest efter ÄLen för att se om jag kan få behålla graviditeten. 
    Jag var faktiskt tillbaka på gymmet igår för första gången, körde lite benpress och gynstol. 

Hur mår du psykiskt? ????

EJT skrev 2025-01-05 06:16:45 följande:
    Fick du förresten några restriktioner om hur länge du skulle vänta med att försöka för en ny graviditet? Till mig sa de 3 månader. 

Dem sade inget, men det var nog också för att jag sade att vi skulle pausa och att jag ville börja äta p-piller ett tag för att slippa mina jobbiga menser. Jag tror 3 mån paus inte är en dum idé😊 tänker så får såren läka i fred med innan magen börjar svälla upp av en eventuell graviditet. 
    Min kompis som fick utomkved blev gravid efter 3 månader och då hade hon haft problem innan med ett missfall och svårt att bli gravid, en liten solskenshistoria ändå ♥️ samt fått ett barn till efter de. Kroppen kanske steppar upp när den märker att det ? saknas delar ?, vem vet. 

• Mathilda88

För egen del blev jag opererad i somras för utomkved, också höger sidas äggledare som togs bort. Hade som mest Hcg på 133. För mig tog det 10 veckor innan jag kunde börja träna och rida igen pga smärtor som kom vid det, vilket var enormt frustrerande. Men sen har det fungerat tack o lov. Läkarna sa att det inte ska vara så mkt mindre chans då den kvarvarande äggledaren svänger över till den sidan som ovulerar ❤️🙏
    Själv har jag fått köra vidare på äggdonation då mina ägg inte är bra. Önskar er all lycka till vid nästa försök!

• Siripiri
    Mathilda88 skrev 2025-01-06 02:56:07 följande:

För egen del blev jag opererad i somras för utomkved, också höger sidas äggledare som togs bort. Hade som mest Hcg på 133. För mig tog det 10 veckor innan jag kunde börja träna och rida igen pga smärtor som kom vid det, vilket var enormt frustrerande. Men sen har det fungerat tack o lov. Läkarna sa att det inte ska vara så mkt mindre chans då den kvarvarande äggledaren svänger över till den sidan som ovulerar ❤️🙏
    Själv har jag fått köra vidare på äggdonation då mina ägg inte är bra. Önskar er all lycka till vid nästa försök!

Beklagar att du fick joina X-klubben♥️ 
    Jag hade Max 484 i HCG, så inte heller mycket men räckte för att äggledaren skulle gå sönder. 

oj 10v är länge😮  Vi får hoppas att det är så, att läkarna har rätt! ♥️ 
    Lycka till med dina framtida försök med🙏🏼♥️ 

• Mathilda88
    Siripiri skrev 2025-01-06 17:04:52 följande:

Beklagar att du fick joina X-klubben♥️ 
    Jag hade Max 484 i HCG, så inte heller mycket men räckte för att äggledaren skulle gå sönder. 

oj 10v är länge😮  Vi får hoppas att det är så, att läkarna har rätt! ♥️ 
    Lycka till med dina framtida försök med🙏🏼♥️ 

Oj! Det var så illa alltså! Trodde mitt embryo var helt orkeslös och svag pga det låga värdet då jag hört om andra med mellan 1000 till 2000 utan att spräckas. Man lär sig ngt nytt varje dag! 

Ja det var väldigt drygt. Men är helt återställd. 

Tack så mycket! Jag fick plus på stickan igår! ❤️

• Siripiri
    Mathilda88 skrev 2025-01-06 18:18:40 följande:

Oj! Det var så illa alltså! Trodde mitt embryo var helt orkeslös och svag pga det låga värdet då jag hört om andra med mellan 1000 till 2000 utan att spräckas. Man lär sig ngt nytt varje dag! 

Ja det var väldigt drygt. Men är helt återställd. 

Tack så mycket! Jag fick plus på stickan igår! ❤️

Ja jag hade bara 150ml i buken, pga åkte in i tid och fick operation snabbt 🙏🏼 Dem skrev uppdriven äggledare i min journal, men gissar på att det betyder att den börjat gå sönder lite, men inte helt klart 🤷🏽?♀️ 

skönt! Hade själv tänkt att hoppa in i min gamla ridgrupp pga ledig plats, men känner att jag får vänta tills såren verkligen läkt. Imorse vaknade jag med värk i tarmarna, vet inte om jag överansträngde mig igår på gymmet eller vad men känns lite som timmarna efter operationen fast inte på samma nivå. Då kunde man känns varenda luftbubbla färdades ner genom tarmarna 😅😂

men Åhhh grattis 🥹🥹😍♥️
  • Mathilda88
    Siripiri skrev 2025-01-07 10:34:08 följande:
    Ja jag hade bara 150ml i buken, pga åkte in i tid och fick operation snabbt 🙏🏼 Dem skrev uppdriven äggledare i min journal, men gissar på att det betyder att den börjat gå sönder lite, men inte helt klart 🤷🏽?♀️ 

skönt! Hade själv tänkt att hoppa in i min gamla ridgrupp pga ledig plats, men känner att jag får vänta tills såren verkligen läkt. Imorse vaknade jag med värk i tarmarna, vet inte om jag överansträngde mig igår på gymmet eller vad men känns lite som timmarna efter operationen fast inte på samma nivå. Då kunde man känns varenda luftbubbla färdades ner genom tarmarna 😅😂

men Åhhh grattis 🥹🥹😍♥️
    Tack o lov för det! Hjärta Bra fråga, låter rimligt med vätskan i buken. 

Ja gymmet kunde jag gå till tidigare, provade rida en gång i veckan, men fick hoppa av efter kort tid fram till de 10 veckorna gått, först då jag kunde rida smärtfritt. Frustrerande då man bara fick höra att allt är bra inom ett par veckor liksom.. Sjukt missledande! 
    Aj! Hjärta Ja den smärtan på postop är den värsta jag nånsin upplevt, bara grät i floder. Va rädd om dig Hjärta

Tack så mycket! HjärtaHjärta
  • Siripiri
    Mathilda88 skrev 2025-01-07 20:07:48 följande:
    Tack o lov för det! Hjärta Bra fråga, låter rimligt med vätskan i buken. 

Ja gymmet kunde jag gå till tidigare, provade rida en gång i veckan, men fick hoppa av efter kort tid fram till de 10 veckorna gått, först då jag kunde rida smärtfritt. Frustrerande då man bara fick höra att allt är bra inom ett par veckor liksom.. Sjukt missledande! 
    Aj! Hjärta Ja den smärtan på postop är den värsta jag nånsin upplevt, bara grät i floder. Va rädd om dig Hjärta

Tack så mycket! HjärtaHjärta

Ja ♥️ 

Så segt.. jaa exakt?! men tyvärr läst några inlägg här och på andra ställen där andra faktiskt har haft lite problem ett bra tag efter. Även att smärta på sidan där man saknar äggledare som
    uppkommit månader efter operationen, också konstigt. 
    Ja usch den var inte kul.. min mage rasade på natten med och var tvungen Att ligga kvar över natten pga kunde inte tömma blåsan helt och fick sova med kateter 😒  inte skönt! 

Det ska jag va! ♥️♥️ Dito och håller en tumme att graviditeten håller i sig♥️

Svar på tråden Återhämtning efter operation utomkvedshavandeskap?