• Anonym (Man)

Kristna Regler

Ni som är Kristna vad har ni för regler när det gäller sex, vad bör man undvika att göra inom äktenskapet, och hur långt har ni gått alltså innan äktenskapet?

• Svar på tråden Kristna Regler
  • Anonym (Min man är kristen)

Maken är kristen, han har en del saker han tycker är "dekadent". Jag gillar att han är pryd och väldigt vanilj och speciellt när han säger att "nej det kan vi inte göra det är dekadent" (sex utomhus tex) ...då funkar det tvärtom på mig att jag vill få honom att ändra sig och jag vinner alltid.

• Anonym (.)
    Anonym (Troende) skrev 2024-12-16 17:23:26 följande:

Är väl upp till var och en. Det är ingen sekt.  Vi tror på Gud och var och en har väl sina tankar precis som alla andra. Vi lever inte på 1800-talet längre.

Vissa har väl sex innan äktenskapet.

Vissa församlingar bryr sig inte om det, medan vissa församlingar, så får man inte vara ledare för grupp om man är sambos.

Men det är precis så. Man lever inte på 1800-talet längre.

Vissa pastorer och präster viger till och med homosexuella. Vissa kristna har åsikter om det, medan andra inte bryr sig om det.

Mycket har förändrats, helt enkelt.
  • Anonym (Individuellt)
    Anonym (Väntar) skrev 2024-12-19 08:39:35 följande:
    Att vänta till förlovning kunde kanske vara en lagom kompromiss :) Hur gamla var ni när ni hade debut?
    Jag var 27 och han 32.
  • Anonym (Individuellt)
    Anonym (.) skrev 2024-12-19 10:30:40 följande:
    Vissa har väl sex innan äktenskapet.

Vissa församlingar bryr sig inte om det, medan vissa församlingar, så får man inte vara ledare för grupp om man är sambos.

Men det är precis så. Man lever inte på 1800-talet längre.

Vissa pastorer och präster viger till och med homosexuella. Vissa kristna har åsikter om det, medan andra inte bryr sig om det.

Mycket har förändrats, helt enkelt.
    Tihi, min pappa viger homosexuella men förespråkar fortfarande att samliv enbart bör ske mellan vigda par. 

Så på vissa delar har han följt med i utvecklingen och i vissa delar är han ... gammalmodig. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Individuellt) skrev 2024-12-19 10:45:39 följande:
    Tihi, min pappa viger homosexuella men förespråkar fortfarande att samliv enbart bör ske mellan vigda par. 

Så på vissa delar har han följt med i utvecklingen och i vissa delar är han ... gammalmodig. 
    Jag tror det där är ganska vanligt. Att hålla sig det ''gamla'' reglerna, men också vara inom det ''moderna'' tiderna.

T.ex var det en präst eller kanske en pastor som sa att det är okej att onanera, eftersom mannens kropp behöver ju släppa lös sin sädesvätska.

Observera: Detta predikande inte han om, förstås. Men berättade detta privat i ett litet rum. Han var ödmjuk. Så hoppas ingen här tror nu att han var grov. Han menade nog bara väl.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Kristen kan ju betyda allt från att man är troende men ganska liberal, till att man lever ganska strikt, väntar med sex till äktenskapet osv.

Och allt däremellan.

Mindre strikta kristna lever ungefär som andra. Man kanske prioriterar äktenskap samt väntar med sex tills man har en stadig relation, men det gör många andra också. Förbud mot onani eller utomäktenskapligt sex generellt, finns inte. 

Ingen kristen jag har känt, har varit emot onani eller väntat med sex till äktenskapet, men det finns ju de som gör det. Några kommer från familjer där det förväntas, men det är vanligare i andra kulturer samt inom vissa frikyrkor. 

• välbärgad man i mina bästa år

Ingen kristen, eller annan religion heller för den delen, varken tror på "Guds ord" dvs det som står i bibeln eller lever efter de religiösa böckerna heller för den delen. Så personligen anser jag frågan som sådan är totalt orelevant.
    Lite trist, eller snarare extremt trist, är det att det är så många präster som begått sexuella övergrepp mot barn. Så det är ju lite märkligt att de som rimligen borde ha mest kontakt med "chefen" dvs Gud är de som begår flest sexuella övergrepp. Demon

• Anonym (Väntar)
    Anonym (Individuellt) skrev 2024-12-19 10:43:47 följande:
    Jag var 27 och han 32.
    Spännande .Man han hade haft sex tidigare då eller?
  • Anonym (Individuellt)
    Anonym (Väntar) skrev 2024-12-19 11:23:30 följande:
    Spännande .Man han hade haft sex tidigare då eller?
    Ja han hade sex med två andra innan mig, men bara i stadiga förhållanden då han alltid tyckt att sex är en kärleksakt. 

När vi träffades så ville jag egentligen vänta till äktenskapet. Men vi pluggade på universitet i olika städer så dejting stadiet fick ta sin tid. är vi väl förlovade oss så bytte vi ringar och lovade varandra trohet ... seal it with a...samlag Solig det hade han inte förväntat sig men jag var redo och vi bestämde att 3 år av väntan räckte. 
  • Anonym (Man)
    Anonym (Individuellt) skrev 2024-12-19 11:38:20 följande:
    Ja han hade sex med två andra innan mig, men bara i stadiga förhållanden då han alltid tyckt att sex är en kärleksakt. 

När vi träffades så ville jag egentligen vänta till äktenskapet. Men vi pluggade på universitet i olika städer så dejting stadiet fick ta sin tid. är vi väl förlovade oss så bytte vi ringar och lovade varandra trohet ... seal it with a...samlag Solig det hade han inte förväntat sig men jag var redo och vi bestämde att 3 år av väntan räckte. 
    Nu är det olika hur väl man följer Kristendomen men att säga att det är okej för att inte följa det blir hyckleri, dock menar jag inte att ni har gjort det på något sätt, men ska man följa Kristendomen så ska man inte göra något som är skadligt, exempelvis att analsex är skadligt där det är högst risk att könssjukdomar sprids samt E Coli bakterier men oralsex huruvida det är skadligt finns det delade meningar om ändå anses det också vara fel av många, hur förhåller ni er till dessa inom äktenskapet?
Svar på tråden Kristna Regler