• Anonym (Man)

Kristna Regler

Ni som är Kristna vad har ni för regler när det gäller sex, vad bör man undvika att göra inom äktenskapet, och hur långt har ni gått alltså innan äktenskapet?

• Svar på tråden Kristna Regler
  • Anonym (Troende)

Är väl upp till var och en. Det är ingen sekt.  Vi tror på Gud och var och en har väl sina tankar precis som alla andra. Vi lever inte på 1800-talet längre.

• Anonym (Missionären)

Missionären måste det väl bli, det hade Ansgar gillat. Luther måste vi tänka på ibland, han rekommenderade  2 gånger i veckan, sen tog han en bärs. Hans hustru Katarina von Bora  var en driftig kvinna som bryggde öl och drev ett värdshus. Ibland tyckte Luther att hon tog befälet för ofta, men här vi tidigt prov på jämställdhet. Det gick vilt till sänghalmen, åtta barn blev det.                                                                                                                           Sen kan man fundera på vårt synsätt, våra svenska samfund, chartauaner och missionare, de senare är nog precis som alla andra, men vissa samfund är stränga. Man gör bara DET när barn ska alstras. I många kungahus var det på det sättet, tronföljare gillade inte alltid varandra men här gällde det ju tronföljare och då får man offra sig. Annorlunda var det med Albert och Victoria i England, de lär inte ha ägnat sig åt så mycket annat, jo lite förstås.                                                                                                                                          Så har vi Sverige på 1800-talet. Där ansågs att man försökte överlista Gud om  man lät bli och därför inte födde några barn. Allmänt och bibliskt: Föröken eder och uppfyllen jorden!  Det behöver därför inte vara kul!

• Anonym (A)

Dom gör väl som folk mest

• Anonym (Missionären)

Sen fanns det en monark som gjorde vad som helst för att lägra en vacker dam. Det var Henrik VIII av England som ådrig sig en bannbulla från påven och grundade den anglikanska tron för att när han hade siktet inställt på Ann Boleyn, "the great whore" som hon senare kallades då hon for i slupen under Tower Bridge till sin avrättning .

• Anonym (isch)

Kommer från ett djupt kristet hem där det var fel att onanera och ha sex före äktenskapet. Var endast ihop med kristna tjejer under högstadietiden och vi gjorde inget mer än hånglade med kläder på. Fick klämma på ett par kristna bröst första året på gymnasiet.. träffade sen en ickekristen tjej och berättade att jag tänkte vänta.. Var väl inte helt på det klara kring vad det innebar men ville förstås utforska så vi körde mycket petting första året innan vi var så säkra att vi började ligga med avsikt att gifta oss inom något år.

• Anonym (isch)

Har dock från kristna kompisar hört att allt utom vaginal penetration är ok.. så avsugningar och analt ska vara ok. Efter att man gift sig finns inga begränsningar och vi ligger som alla andra!

• Anonym (Väntar)

Fästmön och jag kommer båda från en tradition där sex ska vänta till äktenskapet. Vi försöker vänta. Jobbigt men spännande.
    Hon har haft petting med två tidigare pojkvänner. En spännande möjlighet men vi har avstått också från det tillsvidare.
    Jag ser inga begränsningar i vad man gör som gift. Det ska förstås vara sådant som båda är bekväma med.

• Anonym (Individuellt)

Väldigt individuellt skulle jag säga, ingen fråga som kan generaliseras med ett enat svar. Inom vissa kristna samfund och församlingar finns det mer och mindre regler. 

Jag är uppväxt inom en lagom kristen familj, pappa präst inom svenska kyrkan. Han låtsas inte om att vi har en kropp nedanför ansiktet och är tydlig med sin åsikt att samliv enbart sker mellan gifta människor. Han tycker också att man ska vara frikostig med att skaffa barn inom äktenskapet då barn är Gud's gåva till människorna.

Mamma väldigt kyrklig och spirituell. Hon har alltid förespråkat att onani och att lära känna sin kropp är hälsosamt, men att man bör spara på sig till dess att man har en stabil relation. Mamma har hjälpt alla oss döttrar med preventivmedel och pratat mycket om säkert sex, samtycke osv. 

Vi är sex syskon och har alla gjort olika. Vissa har väntat och andra har fått barn innan äktenskap. Våra föräldrar älskar oss alla lika mycket oavsett vilket val vi gjort. 

Jag väntade med sex till att vi var förlovade. Visst hade vi hånglat och klämt ovanpå kläderna men aldrig innanför. Däremot onanerade vi tillsammans ibland, oftast via videosamtal då det kändes bättre med distansen. Min man kommer från en icke troende familj men respekterade min önskan att vänta. Vi var ett par i 3 år innan han friade. Nu är vi gift, har galet mycket sex och väntar barn :) 

• Anonym (Väntar)
    Anonym (Individuellt) skrev 2024-12-18 15:22:49 följande:

Väldigt individuellt skulle jag säga, ingen fråga som kan generaliseras med ett enat svar. Inom vissa kristna samfund och församlingar finns det mer och mindre regler. 

Jag är uppväxt inom en lagom kristen familj, pappa präst inom svenska kyrkan. Han låtsas inte om att vi har en kropp nedanför ansiktet och är tydlig med sin åsikt att samliv enbart sker mellan gifta människor. Han tycker också att man ska vara frikostig med att skaffa barn inom äktenskapet då barn är Gud's gåva till människorna.

Mamma väldigt kyrklig och spirituell. Hon har alltid förespråkat att onani och att lära känna sin kropp är hälsosamt, men att man bör spara på sig till dess att man har en stabil relation. Mamma har hjälpt alla oss döttrar med preventivmedel och pratat mycket om säkert sex, samtycke osv. 

Vi är sex syskon och har alla gjort olika. Vissa har väntat och andra har fått barn innan äktenskap. Våra föräldrar älskar oss alla lika mycket oavsett vilket val vi gjort. 

Jag väntade med sex till att vi var förlovade. Visst hade vi hånglat och klämt ovanpå kläderna men aldrig innanför. Däremot onanerade vi tillsammans ibland, oftast via videosamtal då det kändes bättre med distansen. Min man kommer från en icke troende familj men respekterade min önskan att vänta. Vi var ett par i 3 år innan han friade. Nu är vi gift, har galet mycket sex och väntar barn :) 

Att vänta till förlovning kunde kanske vara en lagom kompromiss :) Hur gamla var ni när ni hade debut?
Svar på tråden Kristna Regler