Inlägg från: Anonym (Individuellt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Individuellt)

Kristna Regler

Väldigt individuellt skulle jag säga, ingen fråga som kan generaliseras med ett enat svar. Inom vissa kristna samfund och församlingar finns det mer och mindre regler. 

Jag är uppväxt inom en lagom kristen familj, pappa präst inom svenska kyrkan. Han låtsas inte om att vi har en kropp nedanför ansiktet och är tydlig med sin åsikt att samliv enbart sker mellan gifta människor. Han tycker också att man ska vara frikostig med att skaffa barn inom äktenskapet då barn är Gud's gåva till människorna.

Mamma väldigt kyrklig och spirituell. Hon har alltid förespråkat att onani och att lära känna sin kropp är hälsosamt, men att man bör spara på sig till dess att man har en stabil relation. Mamma har hjälpt alla oss döttrar med preventivmedel och pratat mycket om säkert sex, samtycke osv. 

Vi är sex syskon och har alla gjort olika. Vissa har väntat och andra har fått barn innan äktenskap. Våra föräldrar älskar oss alla lika mycket oavsett vilket val vi gjort. 

Jag väntade med sex till att vi var förlovade. Visst hade vi hånglat och klämt ovanpå kläderna men aldrig innanför. Däremot onanerade vi tillsammans ibland, oftast via videosamtal då det kändes bättre med distansen. Min man kommer från en icke troende familj men respekterade min önskan att vänta. Vi var ett par i 3 år innan han friade. Nu är vi gift, har galet mycket sex och väntar barn :) 

• Anonym (Individuellt)
    Anonym (Väntar) skrev 2024-12-19 08:39:35 följande:
    Att vänta till förlovning kunde kanske vara en lagom kompromiss :) Hur gamla var ni när ni hade debut?
    Jag var 27 och han 32.
  • Anonym (Individuellt)
    Anonym (.) skrev 2024-12-19 10:30:40 följande:
    Vissa har väl sex innan äktenskapet.

Vissa församlingar bryr sig inte om det, medan vissa församlingar, så får man inte vara ledare för grupp om man är sambos.

Men det är precis så. Man lever inte på 1800-talet längre.

Vissa pastorer och präster viger till och med homosexuella. Vissa kristna har åsikter om det, medan andra inte bryr sig om det.

Mycket har förändrats, helt enkelt.
    Tihi, min pappa viger homosexuella men förespråkar fortfarande att samliv enbart bör ske mellan vigda par. 

Så på vissa delar har han följt med i utvecklingen och i vissa delar är han ... gammalmodig. 
  • Anonym (Individuellt)
    Anonym (Väntar) skrev 2024-12-19 11:23:30 följande:
    Spännande .Man han hade haft sex tidigare då eller?
    Ja han hade sex med två andra innan mig, men bara i stadiga förhållanden då han alltid tyckt att sex är en kärleksakt. 

När vi träffades så ville jag egentligen vänta till äktenskapet. Men vi pluggade på universitet i olika städer så dejting stadiet fick ta sin tid. är vi väl förlovade oss så bytte vi ringar och lovade varandra trohet ... seal it with a...samlag Solig det hade han inte förväntat sig men jag var redo och vi bestämde att 3 år av väntan räckte. 
  • Anonym (Individuellt)
    Anonym (Man) skrev 2024-12-19 15:25:17 följande:
    Nu är det olika hur väl man följer Kristendomen men att säga att det är okej för att inte följa det blir hyckleri, dock menar jag inte att ni har gjort det på något sätt, men ska man följa Kristendomen så ska man inte göra något som är skadligt, exempelvis att analsex är skadligt där det är högst risk att könssjukdomar sprids samt E Coli bakterier men oralsex huruvida det är skadligt finns det delade meningar om ändå anses det också vara fel av många, hur förhåller ni er till dessa inom äktenskapet?
    Vi har oralsex men inte analsex. Det har inget med religion att göra, vi experimenterade lite men ingen av oss tyckte att det kändes skönt eller upphetsande. 

Jag blandar inte min tro med sexuella aktiviteter. Det vi är nyfikna på testar vi, det vi tycker om fortsätter vi med. Det är vår kärleksakt. 
Svar på tråden Kristna Regler