• Anonym (Tess)

Avundsjuk på hans ex (retrospektiv svartsjuka)

Jemp skrev 2024-12-11 21:58:19 följande:
    Du agerar fortfarande lika toxiskt. Har något i din inställning ändrats sen han gjorde slut?
    Får man fråga, hur vet du hur jag AGERAR utifrån det jag tänker?

En väsenlig skillnad är att jag är betydligt bättre på att hantera känslorna och gör de inte till hand problem. Hade jag agerat så här första omgången hade vi aldrig gjort slut.  Jag märker att han märker av det också då han uppvaktar mig på ett annat sätt, tar mer initativ till att ses och småsaker.Blir aldrig skav mellan oss eller tjafs vilket inte kan sägas om första omgången. Dessutom är dessa negativa känslor INTE lika intensiva och gnager men äter inte upp mig och gör inte att jag förlorar kontrollen. Så ja. Stor skillnad.
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Namn?) skrev 2024-12-11 19:37:55 följande:

Varför så arg och aggressiv? 
    Så har inte jag rätt att tycka att det KÄNNS lite surt när jag ALLTID har vart välkommen innan till hans/deras hem oavsett om han haft barnvecka eller inte? Medans nu syftar han på att jag bara är välkommen när han INTE har barnen den veckan men förekommer om att barnen kan dyka upp plötsligt utan förvarning när som helst ändå och att han därför KNAPPT vågar ses hemma hos honom så vitt hans barn inte är typ utomlands med sin mamma och då vet om att det är omöjligt för dom att dyka upp när jag är där....
    Det är en kontrast från att somsagt alltid varit där oavsett vecka och ha det som ett andra hem till att inget barn ska få syn på min existens i hans närvaro?? Klart att det kan kännas konstigt då man inte är van vid det? 

Det betyder inte att jag är en fruktansvärd människa som du verkar få mig att framstå som inte är värd att få introduceras på nytt?

Otroligt elak och okonstruktiv ommentar. Gissar att den som skrivit är en sådär empatisk partner själv om hen resonerar så. Alternativt en bitter biomamma/pappa avundsjuk på sin före dettas yngre partner. Nån slags projektion  verkar det röra sig om i alla fall.

Jag känner så mycket igen mig i att också vara ängslig till anknytningsmlnstret. En ond cirkel att det triggar partnerns undvikande tendenser.

Nu är ni preciiis i början av att träffas. Jag tror det en andra gång kan ta längre tid för introduktion då man vill etablera npgot först och sådant tar tid.

I blrjan var jag SÅ orolig mellan våra dejter  för olika saker t.ex

1. När kommer han höra av sig igen? Lät ALLTID honom skriva först de första månaderna. Även om det kunde döda mig att inte höra från honom på ett par dagar. Nu sms:ar han mig varje dag. Mitt råd är att verkligen vara disciplinerad här.  Absolut inte som nåt fult spel men för att man som ängsligt lagt helt enkelt känner sig tryggare när den andre hör av sig först. Även gynnsamt i en dynamik där man själv känner att man har ett snabbare tempo än partnern.

2. Vad ÄR vi och vad betyder dessa träffar? Jag besrämde mig för att låta honom ta upp det oxh rätt som det var ville han ha "snacket" om vad vi är. Då blev vi ett uttalat par, han utrryckte tydlig oro för huruvida jag dejtade fler eller bara honom. Det tog ca 4 månader innan vi hade snacket så det tar TID.

• Anonym (Tess)
    Anonym (Du behöver vård) skrev 2024-12-11 21:43:58 följande:
    Ja det krävs två för att ett barn ska bli till. Men att hoppas att du blir gravid är inte ett sunt tänkande. Du vill inte göra slut för DU mår dåligt om det inte är NI.
    Du vill träffa hans barn och vill göra det nu. DU är svartsjuk på exet. DU mår dåligt  nu och vill inte gå i terapi för det hjälper inte eftersom ni inte är ett par. Du behöver hjälp för att förstå varför DU har ett behov att vara med honom och varför DU mår dåligt och vill nästan dö om ni gör slut.
    Det är inte kärlek, det är som sagt en besatthet.

Ja vi utgår från  dina trådar och dina svar. Du vill inte inse eller förstå att han behöver tid. Ni har gjort slut en gång och det är DITT behov av att träffa barnet. DU har behov men hans behov då? Har du visat honom dina trådar?

Det är INTE hans uppgift att få dig att må bra.
    Var står det att vi inte är ett par? Vi ÄR ett par och han var den som initierade "snacket". Vi gör allt som par gör förutom att jag får träffa hans barn. Går på parmiddagar med vänner och han refererar rill mig som sin flickvän. Osv

Jag är orolig om huruvida han kommer våga satsa fullt ut dvs inkludera mig  med sitt barn igen. Det beror enbart på hans rädsla att skaffa fler barn vilket kan bli en dealbreaker INTE att det är dåligt mellan oss. Min oror är mest pga att en sådan sak kan man vela länge på.

Vi tjafsar och bråkar inte som förut och stämningen är helt annan. Jag är medveten om att det ännu inte gått så lång tid, om ca 3 månader har vi setts i 1 år.  Då tror jag det är rimligt att ta upp frågan igen men jag är absolut inte "på" om detta just för att jag vill visa respekt för hans önskningar denna gång och gör INTE mina problem till hans.

Jag har gjort lite internet-KBT men inget som verkar vara mitt i prick för mitt problem. Det kan absolut behövas och det förnekar jag inte.
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Mia) skrev 2024-12-12 08:28:43 följande:

Men snart kommer det att vara ett alternativ för honom. Han tvekar ju redan, och även om du skulle bli gravid så har han visat att han  utan problem kan lämna en partner trots barn. 

Varför så säker på det? Vad vet du om hur det är mellan oss? Hans ex gjorde det till en mardröm att akaffa barn så det är förståeligt att han  är livrädd att skaffa fler trots sina känslor för mig.

Han lämnade sitt ex trots att de hade barn men inte utan att till varje pris ha försökt med bland annat parterapi. Han lämnade verkligen inte lättvindigt och skuööe vår relation vara lika harmonisk som nu om jag blev gravid är jag helt övertygad om att den upplevelsen skulle bli SÅ mycket bättre för honom.

Det vore ju skitkobbigt att ha barn på halvtid med två olika mammor så tror nog han förstår risken av att inte skydda sig, han är varken korkad eller oansvarig.
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Mia) skrev 2024-12-12 08:33:19 följande:
    Vi kan ju inte veta, men med tanke på din killes inställning så är det ju inte konstigt att tro att du gör det. Han känner dig och han håller dig på avstånd. Varför, om nu allt är så bra?
    Pga allmänna rädslor att skaffa fler barn som sagt. Det kan bli en dealbreaker då jag inte har några egna.

Om hans son fäster sig vid mig (han blev otroligt ledsen när vi gjorde slut sist) och vi gör slut om  säg, 2 år pga barnfrågan, hur kul blir det för hans barn då?
  • Anonym (Tess)
    Anonym (J) skrev 2024-12-12 08:49:40 följande:

Ni har nyss träffats och du funderar på om ni ska göra slut igen. Alltså, herregud. Du ska inte ens tänka så du ska vara nykär nu.

Men med det bagaget ni har så är det väl tveksamt på om det kommer hålla

Det är ju annorlunda när man varit ihop förut och återförenats.  Praktiska dealbreakers finns där oavsett hur kär man är. Låter som att du är väldigt ung?
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Mia) skrev 2024-12-12 08:47:55 följande:
    Med det tänket så kommer han aldrig att låta dig träffa sonen igen. 
    Vilket tänk ska man ha tycker du? Att en ska göra avkall på sin delabreaker? Även om jag skulle säga att jag ger upp möjligheten till egna barn hade jag i hans skor inte litat på det. Jag kanske säger så NU men jag kan ju inte lova hur jag kommer känna om 2 år det kan ingen. Biologiska klockan kan bli stark.

Det kan ju gå åt vilket håll som helst. Han kan ju landa i att han visst vågar skaffa fler barn om det går mer tid och han känner sig mer trygg. Hade chansen till det varit 0 hade han inte slösat sin tid med mig, det känner jag honom tillräckligt väl för att veta. Han har en inrw konflikt och har själv funderat på oaykologkontakt för att reda ut sina rädslor då han i grunden gillar tanken på ett syskon till sin son.
  • Anonym (Tess)
    Jemp skrev 2024-12-12 09:14:46 följande:

Tänker och planerar toxiskt då.

Tycker du att du är i en sund relation som får dig att må bra? 

Du planerar fortfarande barn, hoppas på att bli gravid mot hans vilja och vill ha barnet som ett sätt att hålla ihop er, bota dina känslor (det kommer inte hända, barn är utmanande för relationen) och användas för att ?vinna? över mamman? Samtidigt som du fortfarande brottas med din osäkerhet och att inte visa dina känslor för honom.

Hur skulle ett barn nu funka i er relation där du inte träffar hans barn och ni inte bor ihop?

Du får det att låta som att ansvaret på att inte skydda sig enbart ligger på mig? Att han slarvar tyder på att han är ok med en graviditet. Det är inget jag gissarutan något jag FRÅGAT honom uttryckligen.  Han är rädd att ta ett beslut just nu men har en "händer det så händer det"-attityd.   Inte optimalt men så är det och kanske ändrar det sig när vi blivit mer etablerade. Jag är medveten om att det är tidigt i relationen och att aöga att jag "planerar" barn är också fel. Hade jag ljugit om att jag står på preventivmedel hade man kunnat anklaga mig för det men så är inte fallet.

Vi känner ju varandra sedan innan och hans son tyckte mycket om mig, så vi har ett visst försprång där. En graviditet är tillräckligt lång för att man ska hinna flytta ihop om så skulle ske. Kan nämna att han och hans ex heller inte bodde ihop när hon blev gravid, trots 15 år ihop. Hur lång en relation är är bevisligen INTE förutsägande för huruvida man funkar med barn.

Vi har det underbart när vi ses och det finns mycket i den relationen som får mig att må bra. Vi ses relativt ofta och görs dagligen på telefon.
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Namn?) skrev 2024-12-12 09:21:11 följande:

TS, tack för att du förstår! För precis så är det - ängslan är som allra starkast dom 3-4 första dagarna efter man setts för att sen lugna sig sakta men säkert men jag ska försöka ta efter det du ändå verkar ha lyckats med - att inte skriva först och låta mannen ta mer initiativ så sätt. 
    Jag tampas med det sjukt mycket och kan typ aldrig hålla mig mer än 3 dagar i stöten med att inte ta kontakt för jag får en växande panik känsla i att tappas bort i tystnaden så blir alltid jag som skriver till sist och synes oavsett I princip.
    Hur tacklade du den känslan när behovet blev som störst att höra av sig? Jag behöver alla tips för jag lägger nog mer krokben på mig själv än vad jag behöver. 
    Tänker katastrof tankar osv att han ska träffa någon annan osv i tystnaden mellan dejterna...sjukt jobbigt i vissa stunder. 
    Nej nu har jag bestämt mig, nu ska jag låta han komma till oh och visa desto mer!! Tror bara jag kan vinna på det, eller det låter så om man läser ditt utfall av att han började prata mer om relationens status etc.
    Man kommer nog tacka sig själv i långa loppet för just nu känner jag att det är mest jag som ger, spyr lite på mig själv då jag känner mig needy och som det ser ut nu så HAR jag fått 10 gånger mer bekräftelse än vad jag får nu så för att inte bli tagen för givet är det bäst för allt och alla.

Hur är känslan nu dom dagar för dig då ni inte ses? Om man läser mellan raderna känns du mer lugn nu när ni är ett par på riktigt? Och ja, bra saker tar tid - så är det ju!

Jag var inte alltid perfekt såklart. Ibland bröt jag tystnaden ett par ggr, hände någon enstaka gång att jag frågade honom om han ville ses. När vi hade "snacket" tog han upp att det gjorde honom osäker att bara han hörde av sig först. Det är BRA när det blir så. Tyvärr funkar attraktion så, i början blir känslorna starkare när man inte är helt 100% på vad den andre känner. Vi ängsliga vinner på att hålla tillbaka lite. Har kommit fram till det genom erfarenhet och genom att läsa om psykologin bakom relationer. Finns många bra på Youtube t.ex Craig Kenneth.

Hantera ångesten gjorde jag genom att stänga av telefonen och göra nåt annat. Gör så fortfarande av ren vana. Lämna telefonen hemma. Gå ut i skogen, läsa en bok. Gå nånstans där man inte är frestad att läsa gamla sms. 

Hur ser er kontakt ut? Kontaktar han dig först när ni inte hörts på ett par dagar?

Jag är lugnare när vi är ett par men när han har sin son är det ganska jobbigt. Då blir man påmind om att jag inte är en del av hans liv som förut fullt ut. Försöker träffa vänner och undvika att sitta hemma. Ser likförbannat fram mest fram emot hans sms på kvällarna dessa dagar, oasett vad jag gör . Absolut en kamp att inte fråga om man kan ses ändå men då lägger man alla kort på bordet plus att han då lär känna sig pressad hur fint man än lägger fram det. När folk känner press blir de ju automatiskt "anti" tyvärr. 

Första omgången av relationen sa han t.o.m till mig att jag inte ger honom utrymme att ta initativ. I backspegeln ser jag att han visst tog initativ i sin takt. Jag hade på TOK för bråttom.
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Namn?) skrev 2024-12-12 11:09:11 följande:

Okej, tack för tips! 
    Jag brukar också försöka att inpränta i huvudet att tiden går fortare än man tror tills vi ses igen och att man kanske tom kan ha mer att ge i relationen när man väl ses för att det var ett tag sen man sågs, mer att prata om. 

Vi hörs typ 2-4 gånger i veckan och 80% är på mina initiativ. 
    Vi pratar sällan på telefon utan det är mest sms. 
    Han ringde mycket mer samtal förr. 
    Jag känner i skrivandets stund att jag har gjort det på tok för lätt för honom, det finns inget längre för honom att ta för sig i för jag hela tiden ligger i framkant med det mesta. 
    Men det är ju aldrig försent att ändra på och den ändringen börjar faktiskt nu. Jag vill börja känna mig mer speciell, uppvaktad och uppskattad som kvinna och just nu så ger jag han faktiskt heller inte utrymme för det. Men man är väl rädd för att det ska rinna ut i sanden och gå miste om kul saker ihop om man bara låter det vara. 
    Han skulle nog kunna skriva något efter ca 12 dagar om han inte hört från mig på den tiden, medans han däremot är mycket mer närvarande när vi ses. 
    Ska nog påbörja ett litet experiment, folk kan kalla det spel men det kanske är det som är nödvändigt när man själv är den drivande. 

Ja samma här, jag har alltid haft bråttom tidigare, och i livet rent generellt. Nyårslöftet för än själv kan vara att sänka skuldrorna lite och låta folk komma till mig och även dom ta ansvar för kontakt. Detta med barn tex tjatade jag alltid om förr när vi mer eller mindre kunde bo hos varandra i perioder men nu låter jag bli att ens lyfta ämnet för att inte skrämma bort honom såhär i början. Han däremot har själv tagit upp det och vill att jag skriver på ett avtal för en viss tidsperiod att om jag skulle bli gravid så lovar jag abort. Han säger att det avtalet kan gälla året ut, men det jag inte fattar är varför det bara ska gälla året ut om han nu är så rädd? För att han bestämt sig inombords att inte fortsätta med mig längre än så? Eller för att han vet att det inte är en lösning i långa loppet för mina är går också? Eller för att han går med på ety barn under 2025 och då planerar bestämma sig? Ingen aning. 
    Just nu somsagt så är relationen mest sexuell men Jag hoppas på att den leder djupare som tidigare.
    Han frågar också mig då och då, speciellt under sex när vi blottar oss som mest om jag träffar någon annan. 
    Jag har alltid svarat nej, men han ställer följdfrågor om jag verkligen är säker? Jag förtydligar återigen att nej det är bara han. Liksom så frågar man väl inte om man inte är rädd för att jag ska försvinna?

Bra nyårslöfte :) 
    Ska vara ärlig, tycker det här med avtal om abort verkar helt SJUKT ochbrespektlöst mot dig. Vad i helvete? Varför han menar att det ska gälla ett år får du fråga honom rakt ut tycker jag. Otroligt respektlöst. Det är ditt privilegium som kvinna att välja och råkar det bli barn är det bådas ansvar lika mycket så länge du inte lurar honom. 

Att låta den andre ta initativ handlar inte om spel utan respekt för en själv och den andre <3

Ses ni aldrig på dejter utan att det är sex inblandat? Det kanske är bra om ni gör det, så man inte fastnar i en sexuell relation. Jag har ibland  mot min vilja sagt nej till sex även om vi varit hemma hos honom eller mig, just för att fokuset ska ligga mer på vår emotionella kontakt. 

Det är viktigt att den andre inte känner att du kan ses  på hans villkor hela tiden. Otroligt svårt när den andre är bunden av sitt barn men målet är att han ska KÄNNA att du KAN lämna och inte är beroende av hans bekräftelse. 

Har du frågat honom ifall han ligger med någon annan när denna fråga kommer upp? Och när ni hlrs på sms svarar han engagerat? Sädant är också viktigt. Är han intresseraf av vad som händer i ditt liv, berättar om sitt?
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Namn?) skrev 2024-12-12 12:34:45 följande:

Ja jag vet, ska fråga i efterhand när vi ses igen om varför detta avtal enligt honom bara gäller 2024 ut...alltså inte många dagar kvar på det där såkallade avtalet. 
    Tänker aldrig gå med på att skriva avtal igen sålänge 2025 står för dörren. Precis, bara för att han har barn sedan tidigare och inte jag betyder ju inte det att abort är första bästa alternativ för att skona honom och hans barn? 
    Han initierar ju inte heller på kondom liksom...och han vet ju om att jag inte skyddar mig. Varför han vill vara på säkra sidan om olyckan är framme är väl för att jag blivit gravid tidigare trots preventivmedel med honom så risken finns alltid. Sen vet han om att jag drömmer om ett framtida barn så tror inte han litar på mig fullt ut alla gånger i detta ämne. 

Men så fort 2025 kommer somsagt så är det andra bullar och inget meseri från mitt håll. 

Han kan ibland svara ganska fort typ inom 15 min och ibland kan det gå typ 6 timmar innan respons på sms, så väldigt olika. När han skriver så får man känslan av att han delar med sig av sitt och är öppen för förslag på att ses osv, men han är mindre bra på att höra sig för om mig och mitt. Somsagt det gör han mer när vi ses face to face. Han har aldrig vart bra på text och skriver jätte osammanhängande så man ibland inte förstår haha! 

Nej vi ses ofta och äter en matbit, delar en flaska bubbel, ligger, åker på någon weekend, tar en promenad osv men skulle säga att vi har sex 9/10 gånger. Både han och jag har närhet, beröring och sex som kärleksspråk. 
    Men kanske borde ses utan den biten också. Svårt bara att låta bli ibland när det kan gå 2,5 vecka mellan varven och man då har lite fööör trevligt i stunden...
    Får kanske skylla mig själv att det är som det är när jag har så svårt för att hålla en karaktär där.

Inte meningen att denna tråden skulle börja handla om mig och mina issues men blev fascinerad av att det fanns fler i liknande sits. Och ja, jag kan hålla med om att detta med ex kvinnor är fruktansvärt störigt ibland. 

Hur ofta har din partner och barnets mamma kontakt? Kan dom liksom umgås och fira födelsedag etc ihop eller är det helt och hållet noll umgänge?

Hur lång tid ett svar dröjer tycker inte jag är så viktigt. Det viktigaste är hur engagerat svaret är! Kan själv dröja flera timmar med svar om jag håller på med annat så jag verkligen kan sätta mig tillrätta och skriva något vettigt.

Att ni har sex nästan varje gång ni ses är inte samma sak som att relationen bara är sexuell ju? En sexuell relation för mig är när man inte gör saker som inte involverar sex. Men att hålla tillbaka med sexet kan nog göra det bra också så den andre får längta lite mer. (Otroligt svårt!)

Jag är bara glad att du delar med dig, det känns skönt att hlra att man inte är ensam. Har letat mycket men inte stött på så många liknande situationer. Känns som att det borde vara rätt vanligt men kanske är de inte aå bra på att skriva på nätet bara? Haha

Min kille har förut haft någon middag här och där med exet, ofta vid överlämning. Kanske ses de ett par rimmar och leker med sonen på hlgtider men de ses väldigt lite och har alltid uppfattat deras relation som "business-orienterad". Hur är det med din kille och hans ex?

Hur känner du inför det faktum att han har barn ihop med någon, dvs upplevt detta stora? Jag är liksom inte svartsjuk på exet i NUET och aldrig varit. Alltid varit helt likgiltig till deras små middagar och julfiranden men när jag tänker på det de gick igenom med graviditer, ultraljud etx kokar jag inombords.
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Hmmm ....) skrev 2024-12-12 14:41:57 följande:

Ts, jag tror tyvärr inte att er relation kommer bli så som du vill någonsin. Var det inte i somras, slutet av sommaren och typ 1a december som han/du/ni sagt som datum att du ska få träffa sonen igen?

Ingenting går det minsta framåt för er och jag är tämligen övertygad om att han känner av din frustration och dina desperata tankegångar. Du träffar inte barnet för att han inte VILL att du ska träffa hans barn igen. Det är vad det handlar om, inget annat. Barnet är viktigast i hans liv och trots att det gått rätt lång tid nu verkar han inte lita på dig eller snarare på er relation för att riskera något som kan bli riktigt illa för hans barn.

Man får verkligen hoppas att ni inte "råkar" bli gravida för då kommer det med största sannolikhet gå åt h-vete per omgående. OM detta tragiskt nog skulle ske får du nog förbereda att både gå igenom graviditeten och även barnets liv på egen hand. Inte rätt mot det barnet, barnet han har eller övriga familjen. 

Någon i tråden beskrev dig som besatt, inget kärleksfullt eller sunt och jag håller faktiskt med om det. 

Träffa någon annan som du kan göra allt det första med, planera barn, gå på ultraljud, shoppa bebissaker m.m. Denna man är INTE rätt för dig, aldrig varit och kommer aldrig bli.

Till dig Anonym (NAMN)

Mannen du träffar verkar inte riktigt frisk. Men helt klart är - han kommer ALDRIG vilja ha barn med dig, verkar måttligt intresserad öht av dig annat än lite tillgängligt sex ibland. 

Stämmer ju  inte alls att det inte går framåt. Vi har börjat träffa varandras vänner och familj (förutom sonen) Jag känner ju min partner och vet att han inte är intresserad av en kortvarig och oseriös relation och känner av stämningen mellan oss. 

Att jag inte fått träffa hans barn efter 9 månader är enligt många kort tid speciellt med tanke på att det gick snett sist. Absolut vill jag att det ska ske fortare men förstår även hans sida. Jag tog upp dey en gpng efter sommaren men då hade vi varit officiella i någon ynka månad sä det var på tok för tidigt. 

Jag tror han upplever relationen som mer harmonisk än första gången och det faktum att han är mer oförsiktig med skydd är bara ett symptom på det. Hade han varit livrädd för att jag ska bli gravid hade han agerat därefter och inte slarvat.  

Minns att du skrev att det förnuftiga vore att vänta minst 1.5 år innan man involverar barnet? I sådana fall, hur kan du BÅDE tycka det och tro att han inte litar på mig bara för att det ännu inte skett efter 9 månader? 

Jag vet att det EGENTLIGEN inte spelar någon roll att han gjort saker med någon annan innan han träffade mig. Det var trots allt en fruktansvärs upplevelse för honom att skaffa barn med exet så även om känslorna ibland säger annat vet jag med förnuftet att det inte är mycket att avundas där.
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Citron) skrev 2024-12-12 16:29:27 följande:

Men om det var tvärtom, att du hade ett barn med ditt ex, skulle du då acceptera och förstå att han var lika svartsjuk som du nu är? Hur hade du velat att han skulle hantera situationen?

Lite svårt att tänka sig exakt hur det skulle vara. Mig hjälpte det lite att tala med en äldre vän som har barn. Hon ser inte sina barns pappa som sin största kärlek utan sin nuvarande.

Jag hade velat att min kille hanterade känslorna utan att bli toxisk, det visar styrka. Sedan har jag förstått att denna typen av svartsjuks är väldigt vanlig. Min kille berättade fsktiskt för längesen att hans pappa var svartsjuk på hans halvsysters pappa innan han och hans mamma gick gemensamma barn.
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Mia) skrev 2024-12-12 15:39:57 följande:
    Ja, du verkar ju ha fått tag på en bra man eller hur? Men visst, det är vi andra som är patetiska och är missnöjda, inte ni två som skriver spaltmeter om era icke-fungerande relationer.

Han däremot har själv tagit upp det och vill att jag skriver på ett avtal för en viss tidsperiod att om jag skulle bli gravid så lovar jag abort.
    Att ventilera aspekter av relationen handlar mycket om hur analytisk man är som person och ens tendens att grubbla och oroa sig.  Det är inte automatiskt likhetstecken mef en dysfunktionell relation. Det finns otroligt många bra aspekter  men det är ju inte det forumet är till för.
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Mia) skrev 2024-12-12 16:44:58 följande:
    Fast du ventilerar inte, du ältar samma saker om och om igen. I flera trådar har du berättat om ditt mående och er relation, och inget händer. Du mår fortfarande inte bra, och vill fortfarande inte låta dig träffa barnet. 
    Har inte träffat hans barn pga att barnfrågan inte är löst. Inget som löser sig från en månad till en annan. Jag känner honom tillräckligt väl för att veta att han inte hade träffat mig om han 100% bestämt sig för att aldrig ha barn. 

Han är kluven i frågan av olika anledningar och innan man landat i något är det ju oansvarigt att låta hans barn fästa sig vid mig på nytt, eller hur? Det handlar inte om att vi som par är dysfunktionella eller toxiska
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Fly) skrev 2024-12-12 17:37:18 följande:

Du läser in en massa tankar och känslor i hans beteende. Allt tolkar du efter hur du önskar. Tänk om han gör samma sak? Exempelvis om du blir gravid nu. Han kommer med all sannolikhet säga:
    ?Men det fattar du väl att vi inte kan behålla en bebis när du inte ens träffat mitt barn? Jag trodde att du fattade och var okej med att göra abort eftersom jag varit tydlig med att jag inte är redo för barn med dig. Jag är ju inte ens trygg med att låta dig träffa mitt barn ochr ljusår ifrån att ens bli sambo!? 

Ni är ju inte ens förälskade utan han tycker du är besvärlig om du hör av dig för ofta. Jag har varit gift med min make i 10 år och redan dag ett så hade vi daglig kontakt. Är man kär så vill man ha kontakt! Ofta! 

Jag tror tyvärr att din kille håller dig som reserv tills han träffar någon han blir kär i. Allt tyder på det. Bli du gravid så kommer han insistera på abort. Och ta förgivet att du fattat det hela tiden,

Näe. Han hör alltid av sig först till mig ochvi har daglig kontakt. Men du kanske blandar ihop mig med "Namn?". Han ville bli ett par och säger ofta hur kär han är.
  • Anonym (Tess)
    Jemp skrev 2024-12-12 21:00:48 följande:
    Du säger att barn för dig är en dealbreaker. Vad innebär det för dig? Hur många år till ska du vänta tills han bestämmer sig för om du är värd att satsa på eller inte?
    Ja hur ska man veta när man får nog? 

Vi hade faktiskt ett snack om julen i går kvälll  och helt oväntat bjöd han in mig att fira med sonen och hans föfäldrar :) han visste inte att jag skulle resa bort men vi ska ses i mellandagarna allihppp :)
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Hmmm ....) skrev 2024-12-13 06:33:56 följande:
    Hur kan han inte veta att du reser bort i jul? Pratar ni inte om en sån viktig sak som att fira jul förrän typ nån vecka innan? Jättekonstigt tycker jag. 

Igen, förhållandet låter faktiskt inte särskilt seriöst och äkta utan mer ytligt?

Men jag hoppas det blir som du vill denna gång och att allt går bra.
    Tack! Men..ytligt, för att vi spikade planer två veckor innan? Hur långt i förväg tycker du är rimligt? Vi hade pratat om julen lite löst för ett par veckor sedan och då visste inte varken han eller jag hur exakt vi skulle fira. Bestämde så sent som igår morse att jag skulle resa bort, en av mina föräldrar fick ledigt när det var tänkt att hen skulle jobba på julafton så var oklart om vi skulle få till nåt vettigt. Vi bor så långt ifrån att man ofta bara kan ses halvvägs om det inte är en längre semester.
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Flerbarnsmamma) skrev 2024-12-13 07:07:29 följande:

Svartsjukan kan bli farlig. Mitt c som ja lämnade hade en tjej som var svartsjuk på mig trots ja lämnade honom hon höll på o ringde mej när hon var full även fast ja hade lämnat honom 4 år före osv. Dom häll ihop ett tag hon var lika korkad i alla år. Har aldrig gillat henne. Tyvärr har han en ny nu som är väldigt svartsjuk o sjuk o huvudet,  . Vi har två barn tillsammans. Jag var aldrig svartsjuk av mig o är inte de fortfarande. De finns ingen anledning. Alla är vi begagnade 😂 de är bättre o släppa de för att vara svartsjuk kommer förstöra din tillit på honom o då förstörs ert förhållande till slut. Lev här o nu med honom istället o glad gör hans skull. Barnen kommer med på köpet och de är underbar?
     Du har väl ocå haft sex med någon annan än honom?  

Du har en poäng men det handlar ju inte  sexet utan om själva barnplanerandet. Han har berättat att han var less på mycket i förhållandet med exet innan de skaffade barn men ÄNDÅ ville han det med henne när det kom till kritan. Förstår att det fanns andra faktorer som tex att han verkligen ville ha barn just då, att han då inte hade så dålig erfarenhet av barnaskaffande etc men min hjärna försöker få det till att hon var mer "speciell" och ser viljan att skaffa barn som ett mått på hur speciell en relation är.
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Fly) skrev 2024-12-12 17:37:18 följande:

Du läser in en massa tankar och känslor i hans beteende. Allt tolkar du efter hur du önskar. Tänk om han gör samma sak? Exempelvis om du blir gravid nu. Han kommer med all sannolikhet säga:
    ?Men det fattar du väl att vi inte kan behålla en bebis när du inte ens träffat mitt barn? Jag trodde att du fattade och var okej med att göra abort eftersom jag varit tydlig med att jag inte är redo för barn med dig. Jag är ju inte ens trygg med att låta dig träffa mitt barn ochr ljusår ifrån att ens bli sambo!? 

Ni är ju inte ens förälskade utan han tycker du är besvärlig om du hör av dig för ofta. Jag har varit gift med min make i 10 år och redan dag ett så hade vi daglig kontakt. Är man kär så vill man ha kontakt! Ofta! 

Jag tror tyvärr att din kille håller dig som reserv tills han träffar någon han blir kär i. Allt tyder på det. Bli du gravid så kommer han insistera på abort. Och ta förgivet att du fattat det hela tiden,

Ja nu har han bjudit in mig till familjen i mellandagarna så får hoppas han inte hittar nån han blir kär i innan dess. 
Svar på tråden Avundsjuk på hans ex (retrospektiv svartsjuka)