-
Jag är blyg, försynt, osocial och mesig, vilket leder till att jag är inte så omtyckt av min omgivning.Jag har nog inte så många vänner, jag har bara en vän som gillar mig. Jag har inte så många vänner på Facebook. Jag är avundsjuk på vissa personer som är populära och har t.o.m vunnit en pris från skolan.Jag känner mig lite besatt av att det är inte så många som gillar mig. Men jag förstår att alla kan inte gilla alla.Är det nån som är precis som jag?Hur kan jag vända på det här?Jag har svårt att förändra, jag vill inte liksom vara den person som ta över för mycket eller att vara för modig (vilket är svårt för mig)
-
Svar på tråden Jag är inte så omtyckt!
-
Det är väldigt svårt för mig att vara modig! Det är svårt att skaffa flera vänner även om man är modig. Dessutom krävs tur för att hitta vänner, som att hitta kärleken.Anonym (Phreesia) skrev 2024-12-09 14:52:56 följande:Inte vara omtyckt är i min värld att vara ogillad. Det kanske inte är så du tolkar det. Om det är så så tror jag inte du ska dra slutsatsen att andra inte tycker om dig. Du kanske betraktas som anonym, och det är inget fel med det. Det leder förstås till att man inte blir så ihågkommen.
Vill du skaffa fler vänner och bli ihågkommen så behöver du bli modigare, vilket du är inne på. Du du gillar teater så kan ett sätt vara att öva på en känsla. Många duktiga skådespelare går in i en känsla och agerar efter den. Du kan ju identifiera olika känslor du vill besitta och agera efter dessa, efter ett tag så etableras det.
exempel på olika känslor som kan hjälpa dig i ditt sociala samspel:
trygg
lycklig
nyfiken (utan att vara nosig)
osv
Känner en som knappt pratar men alla gillar och vill ha med honom ändå för att han har en inre självsäkerhet och känner ett självklar plats, inga starka åsikter och inget dömande av andra. -
Vad har du tänkt göra åt saken då?Anonym ((O)) skrev 2024-12-09 21:04:38 följande:Det är väldigt svårt för mig att vara modig! Det är svårt att skaffa flera vänner även om man är modig. Dessutom krävs tur för att hitta vänner, som att hitta kärleken.
-
Sluta vilja vara populär. Det är absolut inget viktigt. Var den du är och gå all in på det. Strunta i vad andra tycker om hur du lever ditt liv.Anonym ((O)) skrev 2024-12-09 12:16:03 följande:Jag är inte så omtyckt!Jag är blyg, försynt, osocial och mesig, vilket leder till att jag är inte så omtyckt av min omgivning.Jag har nog inte så många vänner, jag har bara en vän som gillar mig. Jag har inte så många vänner på Facebook. Jag är avundsjuk på vissa personer som är populära och har t.o.m vunnit en pris från skolan.Jag känner mig lite besatt av att det är inte så många som gillar mig. Men jag förstår att alla kan inte gilla alla.Är det nån som är precis som jag?Hur kan jag vända på det här?Jag har svårt att förändra, jag vill inte liksom vara den person som ta över för mycket eller att vara för modig (vilket är svårt för mig)
-
Du blev uppenbarligen osynlig här med.Anonym (/) skrev 2024-12-09 13:56:49 följande:
Känner igen mig helt. Önskar också jag var bättre socialt och vågade mer. De gånger jag försöker vara modigare och vara mer framåt håller jag på att kissa på mig. Känns inte bra för fem öre.Vill inte vara den som syns mest i rummet men jag vill heller inte vara helt osynlig.
-
Nej nej och nej .Anonym (CC) skrev 2024-12-09 14:55:40 följande:Försök att spela en person med stort självförtroende nästa gång du kommer in i ett nytt sammanhang!
Spela ingenting. Se till att bli personen med bra självförtroende och var dig själv. -
Jag vet inte. Det är ju därför jag frågar er om ni kan trösta mig eller ger mig några råd!Anonym (Phreesia) skrev 2024-12-09 21:10:50 följande:Vad har du tänkt göra åt saken då?
-
Varför ska man trösta dig menar du, av vilken anledning? Råd har du fått, din respons var att det var för svårt.Anonym ((O)) skrev 2024-12-09 22:04:15 följande:Jag vet inte. Det är ju därför jag frågar er om ni kan trösta mig eller ger mig några råd!
-
Jag vet inte vad jag ska göra åt saken!Anonym (Phreesia) skrev 2024-12-09 22:13:14 följande:Varför ska man trösta dig menar du, av vilken anledning? Råd har du fått, din respons var att det var för svårt.
-
Gör inget åt saken. Hitta något du vill göra och gör det. Strunt I vad omgivningen tycker.Anonym ((O)) skrev 2024-12-10 09:00:33 följande:Jag vet inte vad jag ska göra åt saken!
De flesta (om inte alla) går igenom den där fasen där man vill vara populär. En av de skönaste stunderna i livet är när man släpper det och istället struntar i vad andra tycker. Det ger en enorm frihetskänsla. -
Hej!Anonym ((O)) skrev 2024-12-09 12:16:03 följande:Jag är inte så omtyckt!Jag är blyg, försynt, osocial och mesig, vilket leder till att jag är inte så omtyckt av min omgivning.Jag har nog inte så många vänner, jag har bara en vän som gillar mig. Jag har inte så många vänner på Facebook. Jag är avundsjuk på vissa personer som är populära och har t.o.m vunnit en pris från skolan.Jag känner mig lite besatt av att det är inte så många som gillar mig. Men jag förstår att alla kan inte gilla alla.Är det nån som är precis som jag?Hur kan jag vända på det här?Jag har svårt att förändra, jag vill inte liksom vara den person som ta över för mycket eller att vara för modig (vilket är svårt för mig)
Jo, men visst känner man igen sig!
Jag har lärt mig att man är omtyckt mer än vad man själv tror, men eftersom att man själv inte tar steget och tror att andra ogillar en, så kanske man automatiskt ger ''kall'' kroppspråk och visar helt enkelt att ''man inte vill ha kontakt'', fast egentligen så vill ju du det. Men kroppspråket signalerar annat.
Därför kan du prova att heja och gå emot dina rädslor. MED tiden kommer det bli enklare och enklare.
Du får gärna skicka PM. Det kan bli enkelt att ventilera ut sina känslor och prata av sig. Därefter går allt på ''autopilot'' med tiden.
Skriv gärna till mig!
-
Du såg mig i alla fall.Anonym (U) skrev 2024-12-09 21:15:59 följande:Du blev uppenbarligen osynlig här med.
-
Äntligen ett förnuftigt svar i denna tråd, av någon som agerar vuxet. Sådant där sysslade man med I högstadiet på sin höjd. Rätt skrämmande att se hur osäkra vuxna människor är. "haha inte starka åsikter, stick inte ut" Jag vill så inte umgås med folk som inte kan tänka själva, och gör precis allt som alla andra. Riktigt tråkiga och stela människor.Anonym (Dro) skrev 2024-12-09 21:14:02 följande:Sluta vilja vara populär. Det är absolut inget viktigt. Var den du är och gå all in på det. Strunta i vad andra tycker om hur du lever ditt liv.
Sen ska man skilja på introvert och blyg. Det är inte samma sak. Introverta kan vara sociala, I mindre sammanhang och människor. Som dom oftast känner sig trygga med.
Satans otyg det där med att man ska ändra på sig. Och spela massa teater och spel. Det är till enbart för falska människor. Dom ska då undvika.
Teater är bra, där kan du lära dig att hantera känslor och bli mer självsäker som person. Men för guds skull, var dig själv. Om människor inte accepterar sig för den du är. Är det folk du inte ska umgås med. Så lätt är det. Du behöver hitta likasinnade. -
Du behöver arbeta på att förändra dig själv samtidigt som du också arbetar på att känna dig nöjd med det du har. Det är bara du som kan göra något åt din situation om du inte trivs med den. Att då fråga om råd och avfärda råden med att det är för svårt är aningen provocerande. Det är inte synd om dig, ingenting du beskriver föranleder till att du behöver bli "tröstad"Anonym ((O)) skrev 2024-12-10 09:00:33 följande:Jag vet inte vad jag ska göra åt saken!
-
Jämför med någon som är tjock, vill banta, får tips och råd men avfärdar det med att det är för svårt. -Men banta inte då. Vill du ha tröst för att du är tjock? Ta ansvar själv för dina egna beslut.
Alla såna här tyck-synd-om-mig situationer verkar handla om att människan själv som har problem inte ska göra ett dyft utan att det är omgivningen som ska snurra runt och anpassas till människan. -
Håller med. Har känt flera genom livet som varit riktigt populära genom att dom just inte brydde sig om andras åsikter. Själv har jag mestadels legat bra till statusmässigt men det som fick min inre harmoni och även yttre lätthet att lyfta har varit att släppa vad andra kan tänkas tycka. Bli ditt bästa jag, ingen kan härma någon annan.Anonym (Dro) skrev 2024-12-10 09:42:53 följande:Gör inget åt saken. Hitta något du vill göra och gör det. Strunt I vad omgivningen tycker.
De flesta (om inte alla) går igenom den där fasen där man vill vara populär. En av de skönaste stunderna i livet är när man släpper det och istället struntar i vad andra tycker. Det ger en enorm frihetskänsla.
Jag har vänner som är vitt skilda åt personlighetsmässigt. Gemensamt för dom är att dom visar vilka dom är. Det är ok att vara blyg, osäker etc. Det folk har svårt för är dom som är slutna och arrogans av fel sort. -
❤️Anonym (/) skrev 2024-12-10 11:05:31 följande:Du såg mig i alla fall.
-
Hej . Va dig själv ! Sträva inte efter att försöka vara populär. Va den du är att du är blyg osv är inte något dåligt . Så länge du är en bra å snäll människa så kommer omgivningen gilla dig. De finns bra ljudböcker om stärka sitt självförtroende, lyssna ! lycka till ❤️
-
Ingen gillar dig så länge du är tyst! Är egentligen introvert och blyg, men varje gång jag sitter och håller tyst blir jag avfärdad som tråkig.
om jag babblar om massa onödigt trams, typ sådant allt säger, så accepterar folk mig. Men jag brukar även klämma ur mig ganska roliga saker också emellanåt, och är det folk gillar mig för. det vet jag med all säkerhet eftersom folk har svårt att hålla sig för skratt efter det, så fort de set mig. och alla vill komma fran och prata Med mig.
är fortfarande introvert egentligen, men så här är det. Man måste våga trotsa tystnaden. Men säg ingen slentrianmässig, utan försök vara lite egen. personligek tycker jag falska tjejer utan egen personlighet som bara säger det som passar är mycket tråkigare än vad en tyst människa skulle kunna vara.
med andra introverta kan du dock vara tyst utan att de kommer döma dig.
-
Jag är lite likadan. Jag har gått i mångårig terapi och har kommit ur mitt skal så att säga. Har blivit mycket mer extrovert och tar mer plats så att säga i olika sammanhang. Det som har hänt är att ingen gillar
mig ändå. Så min slutsats är att det man måste jobba med är acceptans. Acceptera att man är
en person som andra inte vill vara vän med helt enkelt.
Jättesvårt! Har tagit mig säkert tio år att komma hit. Jag har inga vänner och numera kan jag acceptera det utan att vara bitter och väldigt ledsen. -
Jag förstår. Men jag är alltid mig själv och jag känner att jag måste alltid följa mitt hjärta, som att vara stillsam och tillbakadragen.ResanTillMelonia skrev 2025-01-21 06:17:58 följande:
Ingen gillar dig så länge du är tyst! Är egentligen introvert och blyg, men varje gång jag sitter och håller tyst blir jag avfärdad som tråkig.
om jag babblar om massa onödigt trams, typ sådant allt säger, så accepterar folk mig. Men jag brukar även klämma ur mig ganska roliga saker också emellanåt, och är det folk gillar mig för. det vet jag med all säkerhet eftersom folk har svårt att hålla sig för skratt efter det, så fort de set mig. och alla vill komma fran och prata Med mig.
är fortfarande introvert egentligen, men så här är det. Man måste våga trotsa tystnaden. Men säg ingen slentrianmässig, utan försök vara lite egen. personligek tycker jag falska tjejer utan egen personlighet som bara säger det som passar är mycket tråkigare än vad en tyst människa skulle kunna vara.
med andra introverta kan du dock vara tyst utan att de kommer döma dig.